globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně
3.12.2010 v 17:01
Ahoj. Stojí mi v garáži 2 motorky vedle sebe. Jena má 18Ah a druhá 10Ah baterku. Obě to jsou obyčejné údržbové baterky. Mohu po nabití baterií tyto následně propojit navzájem a pak na Optimate4?
Nebude to dělat nějaký problémek?
Díky

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

4.12.2010 v 14:36 | Nahoru | #1

1100Virago píše: charlie.vtx1800: Obávám se, že nemáš pravdu. Když budou akumulátory trvale vzájemně paralelně propojené, dojde po čase k rovnovážnému stavu a začne se to chovat téměř jako jeden akumulátor s vyšší kapacitou. Baterie s menší kapacitou nemůže být nabitá dřív - to by na ní bylo vyšší napětí, než na té druhé, ale to není možné, pokud budou kvalitně propojené. Navíc při udržovacím nabíjení bezpečným napětím k plynování nedojde, proud z nabíječky jen vyrovnává ztráty vzniklé samovybíjením.


Kdyby to bylo tak jednoduchý, tak by u aut, kde jsou dvě baterie v paralelním zapojení byly ty baterie spojené trvale. Dvě baterie jsou třeba u menších chlaďáku, kde jedna baterie je normálně pro potřeby auta a druhá slouží pro napájení chlaďáku při vypnutým motoru (aby se nevymlátila startovací baterie). Ovšem i při zapnutým motoru nejsou obě baterie připnuty trvale, ale ta pomocná je připojována jen při dobíjení a po svém dobití je zase úplně odpojená, i když motor dál běží - takže to asi bude mít nějaký důvod. Navíc - baterie s menší kapacitou by měla mít i menší vnitřní odpor, takže přes ní bude protékat větší proud, tudíž se musí nabít dříve. I to bezpečné napětí je o něco větší než vlastní napětí baterie, takže k určitému přebíjení té slabší baterie bude docházet. Ta nabíječka vyhodnocuje protékající proud při určitém napětí a při poklesu protékajícího proudu pod určitou úroveň (= plně nabitá baterie) se úplně vypne. Pak sleduje pokles napětí a při jeho poklesu pod určitou úroveň se opět zapne - a tak furt dokola. Proto tvrdím, že buď ta baterie s menší kapacitou bude vlastně trvale přebíjená, nebo ta s větší kapacitou nebude plně dobíjená - podle toho, jak to ta nabíječka vyhodnotí.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

4.12.2010 v 18:07 | Nahoru | #2
charlie.vtx1800: Jestli se nepletu, tak například Tatra 613 měla dva akumulátory propojené paralelně natvrdo. Odpojovače se používají hlavně proto, aby u aut se dvěma odlišnými aku nedocházelo při vypnutém motoru k vybíjení jednoho akumulátoru druhým a dalo se pak nastartovat.
Mimochodem - a teď se přiznám, že v tomhle si jistý nejsem, jen mi to logicky vychází - není to tak, že menší vnitřní odpor bude mít právě akumulátor s větší kapacitou? Matně si vzpomínám na středoškolské měření vnitřního odporu pomocí poklesu napětí při známé zátěži - a ten pokles bude u akumulátoru s vyšší kapacitou menší a tím pádem i menší vnitřní odpor.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Motocyklový olej 4T Yamaha TDM 900 Sidonius78 25 2.6.2024 v 10:37 combust
Jak zvýšit volnoběh u TDM 900 Yamaha TDM 900 Milanbohy 7 13.4.2024 v 21:59 StiefTomas
Nefunkcni ABS na zadnim kole Yamaha TDM 900 Valpen 9 30.1.2024 v 18:44 rtin
Norsko - pobrezni cesta 2023 Yamaha TDM 900 Valpen 7 29.12.2023 v 20:06 StB
Svařování přímo na motorce Yamaha TDM 850, Yamaha TDM 900 Milzno 10 10.8.2023 v 09:22 mta


TOPlist