Dvanáctá GP sezony - Velká cena České republiky

Pro všechny české fanoušky závodění na dvou kolech je tu vrchol sezony motocyklového mistrovství světa. Koncem srpna totiž seriál Grand Prix zavítá do jihomoravské metropole a na okruhu v Brně už tento víkend proběhne dvanáctý podnik sezony - bwin Grand Prix České republiky.

Kapitoly článku

Historie závodění světové špičky v Brně je velmi bohatá a protože každým rokem přiláká tisíce nadšených příznivců, patří mezi nejnavštěvovanější velké ceny v kalendáři motocyklového šampionátu. Zajímavé informace z historie i současnosti motocyklového závodění si můžete přečíst v sérii článků, kde je tento jeden z neprestižnějších sportovních podniků v zemi podrobně zmapován.

Novodobá historie motocyklových závodů na brněnském Masarykově okruhu:

- díl první                                      - díl třetí                                       - díl pátý
- díl druhý                                    - díl čtvrtý

Dráha Masarykova okruhu v Brně měří celkem 5403 metrů, je patnáct metrů široká, nejdelší rovinka je 636 metrů dlouhá a jezdci v jednom kole projedou celkem šesti levými a osmi pravými zatáčkami. Pro jezdce a týmy je česká dráha velmi oblíbená a často ji využívají k testování. Letošní rok není výjimkou a v pondělí 27.srpna tam proběhne jednodenní test MotoGP.
Traťový rekord drží na české dráze Jorge Lorenzo, který tam v roce 2009 zajel v sedle Yamahy nejlepší kolo závodu za 1´56,145 sekundy. Vůbec nejrychlejší kolo okruhu nastavil ve stejném roce Valentino Rossi, když pole position vyhrál časem 1´56,670 sekundy. Nejvyšší top speed stále patří Maxi Biaggimu, jehož 311,2 kilometrů za hodinu z roku 2004 zatím nikdo nepřekonal.

MotoGP - Preview

Po jedenáctém podniku v Indianapolisu zůstává pořadí na předních příčkách stejné. Vedoucím jezdcem průběžného hodnocení je s dvě stě dvaceti pěti body Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing), který po krátké letní přestávce pokračuje v nastaveném tempu z úvodní části sezony. Španěl má osmnáctibodovou výhodu, což mu zatím sice nic nezaručuje, ale s jeho stabilní bilancí umístění do druhého místa je tu velká šance, že v závěru šampionátu bude slavit druhý titul mistra světa. Smlouvu pro další dvě sezony má jistou, takže jeho stoprocentní pozornost je nyní zaměřena na tento jeden jediný cíl.

O titul mistra světa bojuje také druhý jezdec v pořadí Dani Pedrosa (Repsol Honda), vítěz závodu v Indianapolisu. Pro Španěla je nyní důležité závody dokončovat před Lorenzem, protože jedině takovým způsobem může svého krajana v závěrečném finiši porazit. Pro Pedrosu je v tomto směru letošní ročník skutečně velmi nadějný a taková šance už třeba nemusí nikdy přijít. Navíc je to ročník, kdy nemusí bojovat se zraněním, smlouvu na příští sezonu má, takže stejně jak v případě Lorenza se také Pedrosa může plně soustředit na zisk prvního titulu v královské kubatuře. Dani Pedrosa je nyní jediný, kdo bodoval v každém z jedenácti odjetých závodů sezony a to mnohé napovídá.
Obhajoba titulu se komplikuje třetímu v pořadí Casey Stonerovi (Repsol Honda). Australan ztrácí na vedení třicet devět bodů a na druhého týmového kolegu bodů jednadvacet. V Indianapolisu navíc těžce havaroval a pádem si přivodil bolestivé zranění kotníku. Do závodu i přes zranění nastoupil a nakonec získal body za čtvrté místo, když v závěru prohrál souboj o umístění na stupních vítězů s Doviziosem. Až první trénink ukáže, jaký bude mít Australanův zdravotní stav vliv na jeho výkon v Brně.

Průběžně čtvrtý je Andrea Dovizioso (Monster Yamaha Tech 3). Italský závodník je čím dále častěji spojován s přestupem k tovární Ducati a on sám se tomu ani nebrání. Nyní je nejlepším z jezdců satelitních stájí a v Indianapolis si na konto připsal své letos páté umístění na stupních vítězů. S Yamahou mu sezona zatím vychází velmi dobře a těžko odhadnout, zda by pro něho nebylo lepší s týmem Tech 3 pokračovat i v příštím roce. Samozřejmě tím by se zavřela jeho šance závodit s tovární technikou, což je v jeho případě italská Ducati. Nicméně sám musí počítat s tím, že to s Desmosedici nebude mít vůbec jednoduché.

Aktualizováno: Andrea Dovizioso podepsal dvouletou smlouvu s Ducati.
Po slibném začátku teď Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3) trošku ztrácí a možná se na jeho současné formě podepsala jistá nejistota ohledně jeho další budoucnosti v MotoGP. Minulou neděli závod v IMS nedokončil a i když je posledním jezdcem, který překročil hranici sta bodů, na čtvrtého Doviziosa už ztrácí třicet jedna bodů. Britský jezdec si navíc musí dávat pozor, protože další nedokončený závod by pro něho mohl znamenat velké ohrožení ze strany německého jezdce LCR Hondy.

Právě šestý Stefan Bradl (LCR Honda) ztrácí na pátou příčku dvanáct bodů a to rozhodně není moc. Němec ve své premiérové sezoně předvádí velmi dobrý výkon a v Itálii dokázal, že čtvrté místo v závodu pro něho není problém. Závod v Brně také pro Bradla znamená příležitost získat větší výhodu před jeho dvěma nejbližšími soupeři. Sedmý Álvaro Bautista (San Carlo Honda Gresini) totiž na Němce ztrácí jen dva a osmý Valentino Rossi (Ducati Team) tři. V tomto ohledu je boj o šesté místo velmi vyrovnaný a výsledek víkendového závodu možná určí nové pořadí. Bautista potřebuje zajet výsledek, kterým si řekne o prodloužení smlouvy s Gresiniho týmem, motivace Valentina Rossiho je samozřejmě také zajet dobrý závod a posunout se pořadím o něco výš než je jeho současná pozice.
V Brně bohužel neuvidíme devátého Nicky Haydena (Ducati Team), který si zranil ruku v přípravě na Velkou cenu Indianapolisu. Navíc byl po pádu chvíli v bezvědomí, takže rada (nařízení) lékařů zněla – nezávodit. Američan tak neměl na výběr a do České republiky nepřijede. Vedení tovární stáje Ducati toto rozhodnutí akceptuje a s Američanem počítá už pro závod v Misanu, což je jejich druhá domácí Grand Prix.

První desítku uzavírá desátý Ben Spies (Yamaha Factory Racing). Američan nebodoval v posledních dvou závodech a pokaždé díky selhání techniky. Hovořit o smůle je v této fázi sezony a za těchto okolností už trošku zbytečné. Každý další závod má otevřenou šanci, aby dosáhl na stupně vítězů nebo závod vyhrál. Určitě není nikdo, kdo by mu to nepřál a pokud se mu to podaří v Brně, bude si to určitě dlouho pamatovat. Snad se jeho tým na víkendový podnik opravdu zodpovědně připraví a bude jim už konečně přát štěstí.
Jedenáctý Héctor Barbera (Pramac Racing) si zvolil pro návrat k závodění asi to nejhorší možné místo v kalendáři. Na dráze v IMS jezdci padali jeden za druhým a bohužel byl mezi nimi také španělský jezdec satelitní Ducati Pramac Racingu. Pádem si přivodil zlomeniny obratlů a kdo ví, jak je na tom jeho zlomená noha. Výsledkem je, že teď může chybět mnohem déle než bylo původně v plánu. V Brně za Bárberu pojede Toni Elías, který už závodil v Laguně Seca a také minulou neděli v Indy.

Dvanáctá příčka patří nejlepšímu jezdci z kategorie CRT, což je po jedenácti kolech sezony Aleix Espargaró (Power Electronics Aspar). Španěl využil zaváhání kolegy Randy De Punieta (Power Electronics Aspar), který teď ztrácí šest bodů.
Na čtrnácté místo se posunul Karel Abraham (Cardion AB Motoracing), jediný český zástupce v prestižní královské kubatuře. Pro Karla Abrahama je Velká cena České republiky domácí Grand Prix, ale také zároveň jedna z nejtěžších. V posledních letech neměl na domácí dráze štěstí, což by letos rád změnil a fanouškům předvedl parádní výkon. Diváci podél Masarykova okruhu určitě vytvoří takovou kulisu, která českého jezdce dostane na pozice, které budou znamenat třeba nejlepší umístění dosavadní části sezony. Zatím je to osmé místo z Indianapolisu.

Průběžné hodnocení MS, MotoGP (11/18):

1 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 225
2 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 207
3 - Casey STONER - AUS - Honda - 186
4 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Yamaha - 137
5 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Yamaha - 106
6 - Stefan BRADL - GER - Honda - 94
7 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Honda - 92
8 - Valentino ROSSI - ITA - Ducati - 91
9 - Nicky HAYDEN - USA - Ducati - 84
10 - Ben SPIES - USA - Yamaha - 66
11 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 60
12 - Aleix ESPARGARO - SPA - ART - 39
13 - Randy DE PUNIET - FRA - ART - 33
14 - Karel ABRAHAM - CZE - Ducati - 18
15 - Yonny HERNANDEZ - COL - BQR - 17
16 - Michele PIRRO - ITA - FTR - 16
17 - Colin EDWARDS - USA - Suter - 14
18 - Mattia PASINI - ITA - ART - 13
19 - James ELLISON - GBR - ART - 13
20 - Ivan SILVA - SPA - BQR - 11
21 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ioda - 9
22 - Toni ELIAS - SPA - Ducati - 5
23 - Steve RAPP - USA - APR - 2

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist