Novodobá historie motocyklových závodů na brněnském Masarykově okruhu (3.)

Brněnský okruh se stává už tradiční součástí světového šampionátu silničních motocyklů Grand Prix, ale rozhodně to tak nemusí být navždy. Ve třetím dílu se zaměříme na závody v létech 1996 až 2000. A v Brně v roce 1996 poprvé vyhrává, tehdy ještě jako úplný mladíček, Ital Valentino Rossi.

1996 - O rok později opět dva šampionáty a s některými změnami

Rok 1996 byl ve znamení úprav okruhu, ten nyní měří 5 403 m, dále byla rozšířena vozovka v cílovém prostoru a byla posunuta panelová zeď před boxy. Zároveň dostala cílová zatáčka nový rádius.

Superbiky aneb dvakrát Troy Corser

Australan Troy Corser s motocyklem Ducati vyhrává první brněnskou superbikovou jízdu se suverénním náskokem 10 sekund před Britem Carlem Fogartym na Hondě a Novozélanďanem Aaronem Slightem na stroji stejné značky. Čtvrtý končí Američan John Kocinski s Ducati, pátý Brit John Reynolds na Suzuki a šestý Američan Colin Edwards s Yamahou. Z českých jezdců dojíždí Michal Bursa do cíle jako 21., zatímco Jiří Mrkývka (oba na Kawasaki) a Petr Šalé (Ducati) do cíle nedojeli. Další český jezdec Ondřej Lelek se do závodu nekvalifikoval.
Druhý závod superbiků se podobal tomu prvnímu jako vejce vejci, jen s tím rozdílem, že si jezdci na druhém a třetím místě své pořadí vyměnili. Vyhrál tedy opět Corser, druhý dojel Slight a třetí byl v cíli Fogarty. Jako čtvrtého jsme v cíli zaregistrovali Brita Neila Hodgsona, pátý skončil Američan Mike Hale a šestý dojel jeho krajan Kocinski – všichni na Ducati. Michal Bursa dojel tentokráte 23., a domácí Jiří Mrkývka jen o jedno místo za ním, když další brněnský jezdec Petr Šalé cílovou šachovnici neviděl.

Grand Prix 1996 – poprvé vyhrává v Brně Ital Valentino Rossi

Ve stopětadvacítkách se představuje brněnským divákům premiérovým vítězstvím Ital Valentino Rossi na Aprilii, který vyhrává tento závod po velkém boji se Španělem Jorge Martinezem – oba na Apriliích, a to o 0,3 sekundy. Třetí končí Japonec Tomomi Manako na Hondě před svým krajanem Kazuto Sakatou s Aprilií, Španělem Emilio Alzamorou a vedoucím jezdcem šampionátu a mistrem světa Harushi Aokim z Japonska. Český jezdec Jaroslav Huleš (všichni na Hondách) dojíždí jako 17.
Ve dvěstěpadesátkách slaví hattrick oblíbenec brněnského publika, Ital Max Biaggi s Aprilií, a vyhrává před Francouzem Olivierem Jacquem a Němcem Ralfem Waldmannem. Japonec Tohru Ukawa dojíždí jako čtvrtý, další Němec Jürgen Fuchs končí pátý a Francouz Jean Philippe Ruggia jako šestý – všichni na motocyklech Honda. Slovák Vladimír Častka (Honda) dokončuje závod na 21. místě, český zástupce Bohumil Staša jr. s Aprilií pak závod nedokončil.
Královská kubatura půllitrů měla velkého favorita v Australanu Micku Doohanovi s Hondou, ten ale tentokráte našel v Brně svého přemožitele. Doohanovi také vyšel nejlépe start, brzy však jde do čela Američan Scott Russell na Suzuki. Později se opět do čela probojoval Doohan, ovšem zezadu se hodně přibližuje Španěl Alex Crivillé na další Hondě a začíná „stínohra“. V předposlední zatáčce jde Crivillé do čela a vítězí s náskokem 0,002 sekundy před Doohanem. Třetí dojíždí Russell, čtvrtý pak končí syn ještě slavnějšího otce, Kenny Roberts jr., před Italem Lorisem Capirossim a Francouzem Jean Michel Bayleyem – všichni na Yamahách. Absolutně bez motivace zajel už v 5. kole do boxů Ital Luca Cadalora s Hondou a bez jediného slova závod vzdal.

Sajdkáry se jely už v sobotu za deště, ale to nic nezměnilo na tom, že vítěz zůstal stejný jako v minulých rocích, tedy švýcarská dvojice Rolf Biland – Kurt Waltisperg a bylo to jejich jubilejní desáté první místo v Brně! Tento famozní Švýcar Rolf Biland vyhrál jak na starém Masarykově okruhu, tak i na novém. Druzí dojeli Britové Webster s Jamesem a třetí jejich krajané Wilford s Wynnem – všichni na LCR.

1997 - Konec Bilandovy nadvlády

Píše se rok 1997 a končí tak vláda jedné kapitoly brněnské historie, když v závodě sajdkárů musí pro poruchu odstoupit Švýcar Rolf Biland. Ale pojďme pěkně na začátek. Zatímco oba tréninky se jely za deště, tak v neděli už bylo pěkně.
Stopětadvacítky korunovaly už v Brně mistra světa, tím se stal za třetí místo v cíli Ital Valentino Rossi a byl to jeho první světový titul. Jeho krajan Gianluigi Scalvini vedl závod po celých 13 kol – tedy až do posledního kola - a nakonec dojel do cíle až jako 6. Prvních osm jezdců dělilo v cíli totiž pouze 1,2 sekundy a vítězem tohoto krimizávodu se stal Japonec Noboru Ueda před svým krajanem Tomomi Manakem – oba na Hondách a už zmiňovaným Rossim s Aprilií. Za Rossim přijeli další jeho tři krajané, Roberto Locatelli, Lucio Cecchinello a nešťastník Scalvini – všichni na Hondách. Náš Jaroslav Huleš zajel velmi dobrý závod a skončil s motocyklem Honda jako 14. – tedy za 2 body. V cíli jsme ale viděli i brněnského Igora Kalába (Honda) jako 21., zatímco Michal Březina závod nedokončil.
Ve dvěstěpadesátkách platilo v tomto časovém období jasné pravidlo, kdo chce v Brně vyhrát, musí prostě porazit Biaggiho a to není vůbec lehké. V roce 1997 vyhrává nepřetržitě už počtvrté, tentokrát ale s Hondou. Do čela závodu se brzy dostala trojice ve složení Biaggi, Jacque a Waldmann, mezi které se ještě protlačil Harada. Ital Max Biaggi vyhrává o 0,5 sekundy před značkovým kolegou Olivierem Jacquem z Francie a Japoncem Tetsuyou Haradou s Aprilií, který tak zůstává na čele tabulky MS. Čtvrtý dojíždí Němec Ralf Waldmann, před dvěma Japonci, Tohru Ukawou a Takeshi Tsujimurou – oba na Hondách. Z českých jezdců dojíždí Radomil Rous na Yamaze jako 20., zatímco Bohumil Staša jr. s Aprilií a Slovák Vladimír Častka na Hondě, závod nedokončili.
Pětistovky už měly svého mistra světa před brněnským závodem a nebyl jím nikdo jiný než Australan Mick Doohan na tovární Hondě. Ten musí sice na chvíli přenechat první místo v závodě týmovému kolegovi Japonci Tady Okadovi, ale ten neudržel své nervy na uzdě a havaroval. Vítězí tedy Doohan, druhý dojíždí Ital Luca Cadalora s Yamahou a třetí hodně překvapený Japonec Nobu Aoki, který pád svého krajana Okady vůbec nezaregistroval a hodně se divil, když mu dali diváci do rukou japonskou vlajku. Čtvrtý dojíždí Španěl Alex Crivillé na další Hondě, pátý končí Japonec Norick Abe na Yamaze a šestý prostřední z bratrů Aokiových, Takuma, jedoucí ovšem na dvouválci Honda.
Závod sajdkárů neměl už tento rok status mistrovství světa, nýbrž se jel jako světový pohár a podle toho i vypadalo startovní pole, o budoucnosti této atraktivní motoristické kubatury ani nemluvě. Jury dokonce musela zvýšit kvalifikační limit na 115%, aby závod měl dostatečné množství startujících. Po odstoupení sedminásobného mistra světa Rolfa Bilanda pro poruchu – když měl už v 15. kole už náskok 12 sekund, se stává vítězem britská dvojice Webster – James před Rakušany Klaffenböckem a Parzerem a švýcarskou dvojicí bratří Güdelových – všichni LCR.

Zklamáním tohoto roku ovšem byla divácká návštěva na Masarykově okruhu, která byla pod hranicí 50 000 tisíc.

1998 - Od roku 1998 klasický program a s Biaggim v královské kubatuře

Rokem 1998 platí pro závody Grand prix program závodů, který známe ze současnosti. Tedy pouze tři kubatury a to stopětadvacítky, dvěstěpadesátky a královské pětistovky.
Dramatické stopětadvacítky byly jakoby zakleté pro jezdce, kteří se vystřídali na prvních místech. Po startu se ujal vedení Japonec Sakata sledován svým krajanem Azumou, ale brzy ho vystřídal Ital Melandri. Pak se na chvíli objevil na čele další Ital Cecchinello, později pak Masao Azuma. A pak přišel samý závěr závodu. Nejdříve vede další z Japonců Youichi Ui na Yamaze, ale v 15. z 20 kol havaruje. Po něm má šanci jeho krajan Manako, ale o kolo později mu vypověděl poslušnost motor jeho Hondy. Cesta k vítězství se tak otevřela dalšímu Japonci Azumovi s Hondou, v posledním kole však padá i on. A tak vítězí Ital Marco Melandri na Hondě a stává se v tu dobu historicky nejmladším vítězem závodů Grand prix vůbec. Druhý dojíždí takticky jedoucí Kazuto Sakata s Aprilií, a zvyšuje tak svůj náskok na čele šampionátu. Šestku nejlepších doplnili tři Italové v pořadí Lucio Cecchinello jako třetí, Mirko Giansanti na místě čtvrtém a Gianluigi Scalvini pátý – všichni na Hondách a Francouz Arnaud Vincent na Aprilii jako šestý. Z našich dojíždí nejlépe Igor Kaláb na 18. místě, těsně za ním Michal Březina a jako 20. Bohuslav Seifert. Další naši jezdci Jaroslav Huleš a Jakub Smrž – všichni na motocyklech Honda - do cíle nedojeli.
Po odchodu Biaggiho se uvolnil trůn ve dvěstěpadesátkách a největšími favority tak byli všichni tři tovární jezdci na Apriliích, tedy Japonec Tetsuya Harada a Italové Loris Capirossi s Valentinem Rossim. Hned na začátku havaruje Rossi a vedení přejímá Harada. Dvojice Harada s Capirossim se několikrát vystřídala ve vedení, v 16. kole se ale Harada ujímá vedení definitivně a vítězí s náskokem 5 sekund před Capirossim a testovacím jezdcem této továrny Marcellinem Lucchim na Aprilii, rovněž z Itálie. Čtvrtý dojíždí Ir Jeremy McWilliams, pátý Japonec Tohru Ukawa a šestý Japonec Haruchika Aoki – všichni na Hondách. Slovák Vladimír Častka s Hondou končí jako 21., Radomil Rous s Yamahou 22. Třetí náš jezdec, Lukáš Vavřečka s Hondou do závodu nenastoupil.
Po čtyřech po sobě jdoucích vítězstvích ve dvěstěpadesátkách vyhrává Max Biaggi v Brně i po páté, a sice v královské kubatuře 500 ccm. Hned v prvním kole padá z třetího místa mistr světa Mick Doohan, a i když v závodě pokračuje na posledním místě, tak ve 14. kole beznadějný závod nakonec vzdává. Na čele bojuje čtveřice ve složení Ital Max Biaggi, Brazilec Alex Barros, Japonec Tady Okada a Španěl Alex Crivillé – všichni na Hondách, ovšem pod taktovkou Biaggiho. Ten nakonec vyhrává o 0,8 sekundy před Crivillém, Barrosem a Okadou – všichni v rozmezí 2 sekund. Pátý je Japonec Norick Abe s Yamahou a šestý končí Španěl Sete Gibernau na dvouválci Honda, který na začátku sezóny nahradil těžce zraněného Takumu Aokiho, který ochrnul po pádu při privátním testování na jednom japonském okruhu.

1999 - Bez zraněného Doohana

49. ročník brněnské Velké ceny v roce 1999 se musel obejít bez zraněného mistra světa Micka Doohana, což byla pochopitelně šance „pro zbytek světa“.
Nejlepší start ve stopětadvacítkách měl Ital Roberto Locatelli s Aprilií před krajanem Melandrim, do čela se dostává na chvíli i jejich krajan Cecchinello. Dvojice Locatelli a Melandri se odpoutala od ostatních a do posledního kola vjíždí s dostatečným náskokem, ovšem Locatelli padá a Marco Melandri na Hondě suverénně vyhrává před Japoncem Nobu Uedou a Luciem Cecchinellem – oba rovněž na Hondách. Čtvrtý dojíždí další Ital Gianluca Scalvini na Aprilii, pátý další Japonec Youichi Ui na Derbi a šestý končí Španěl Emilio Alzamora na Hondě. Na 21. místě dojíždí nová česká naděje Jakub Smrž, 23. pak brněnský Igor Kaláb. Velká česká naděje, Jaroslav Huleš na Italjetu, závod nedokončil.
Dvěstěpadesátky byly překrásným soubojem dvojice ve složení Valentino Rossi z Itálie a Ralf Waldmann z Německa, oba na továrních motocyklech Aprilia. V cíli byl první vedoucí jezdec šampionátu Rossi před Waldmannem a Japoncem Tohru Ukawou na Hondě. Čtvrtý dojel další japonský pilot Shinya Nakano na Yamaze, pátý jeho týmový kolega Olivier Jacque z Francie a šestý skončil Ital Stefano Perugini na Hondě. Slovák Vladimír Častka na Hondě dojel na 21. místě, náš Radomil Rous na motocyklu stejné značky závod nedokončil.
Pětistovky se musely startovat celkem dvakrát, neboť hned ve druhém kole havaroval britský jezdec Jamie Whitham společně se Španělem Cardosem a palivo z Whithamova stroje Modenas-KR3 zapálilo balíky slámy, což udělalo sice perfektní ohnivou kulisu, ale trať se musela uklidit a odstartovat znovu, ovšem už ve zkráceném závodě na 22 kol. Souboj čtveřice ve složení Biaggi, Roberts jr., Crivillé a Okada trval až do posledního kola, a když už se zdálo, že Max zopakuje loňské vítězství, tak byl v poslední zatáčce dlouhý na brzdy a končí až čtvrtý. Vyhrál japonský samuraj Tady Okada na továrním motocyklu Honda před stájovým kolegou Alexem Crivillém ze Španělska a Američanem Kenny Robertsem na Suzuki. Čtvrtý končí Ital Max Biaggi na Hondě před Japoncem Tetsuyou Haradou na dvouválcové Aprilii a dalším Japoncem Nobu Aokim na Suzuki. Z pole position překvapivě startující Nizozemec Jürgen van Goorbergh na stroji MuZ-Weber dojíždí jako 11.

2000 - 70. leté výročí Masarykova okruhu

Rok 2000 byl nejen 70. výročím Masarykova okruhu, ale i rokem, kdy 8. dubna 2000 odešel navždy závodit na nebeskou závodní dráhu nezapomenutelný František Šťastný, vicemistr světa třistapadesátek z roku 1961 a vítěz čtyř závodů Grand Prix.
Na archivním snímku dva motocykloví velikání, Čech František Šťastný a Ital Giacomo Agostini- pochopitelně v brněnském depu.
Stopětadvacítky sice vyhrál Ital Roberto Locatelli na Aprilii, když vedl prakticky od startu až do cíle, ale soupeři mu nedarovali ani metr brněnské dráhy. Druhý dojíždí Japonec Youichi Ui na Derbi a třetím byl Španěl Emilio Alzamora. Ital Lucio Cecchinello končí čtvrtý, Japonec Noboru Ueda – všichni tři na Hondách – pátý a šestý Francouz Arnaud Vincent s Aprilií. Výborně si vedli naši, poprvé v historii na Automotodromu dojíždí v Top 10 český jezdec - Jaroslav Huleš s Italjetem (v pátečním tréninku 2x spadl) - a to na místě devátém a mladík Jakub Smrž – startující na divokou kartu - na Hondě na místě 11. Brněnský Igor Kaláb s další Hondou pak končí závod jako 18.
Ve dvěstěpadesátkách vyhrává Yamaha v Brně po dlouhých 12 letech (naposled Španěl Juan Garriga - 1988) zásluhou Japonce Shinya Nakana před svým krajanem Tohru Ukawou na Hondě a týmovým kolegou Francouzem Olivierem Jacquem na Yamaze. Čtvrtý dojel Ital Marco Melandri před Němcem Ralfem Waldmannem – oba na Apriliích a dalším Japoncem Daijirem Katem na Hondě. Slovák Vladimír Častka s Yamahou dojíždí závod na 23. místě, náš jezdec Radomil Rous s Hondou o jedno místo za ním.
Královské pětistovky mají v Brně svého krále, už šestinásobného vítěze na Masarykově okruhu, Itala Maxe Biaggiho, tentokráte ovšem na Yamaze. S výjimkou prvního kola, když vedl Capirossi, byl na špici celého závodního pole jen jeden jediný jezdec, Max Biaggi a svůj náskok neustále zvyšoval. Za ním o druhé místo bojovali až do úplného závěru další Ital Valentino Rossi na Hondě a jezdecky svérázný a diváky velmi obdivovaný Australan Garry McCoy s Yamahou. V takovém pořadí a s rozdílem 2 sekund také projeli cílem. Čtvrtý dojel Američan Kenny Roberts na Suzuki, pátý Ital Loris Capirossi a šestý Španěl Sete Gibernau – oba na Hondách.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist