Novodobá historie motocyklových závodů na brněnském Masarykově okruhu (5.)

Ještě než se dostaneme k závodům jako takovým, tak se musíme podívat do zákulisí brněnského Automotodromu a napsat, že v prosinci 2005 se změnil jeho majoritní vlastník. Rok 2006 měl být totiž posledním rokem, kdy se v Brně mohl jet ještě závod Grand prix. Poslední ohlédnutí tedy monitoruje rok 2006 až po současnost Masarykova okruhu, tedy do roku 2011 včetně. A nezapomněli jsme ani na úvodní závod sezóny letošní, tedy superbiky.

Novodobá historie motocyklových závodů na brněnském Masarykově okruhu (5.)

Kapitoly článku

Píše se rok 2006 a i tato sezóna začala tradičně šampionátem superbiků

Šestistovkové stocky vyhrává v Brně Belgičan Xavier Simeon se Suzuki před Italem Niccolo Canepou na Ducati a dalším italským jezdcem Andreou Antonellim na Hondě. O pouhých 0,2 sekundy ale přichází o podiové umístění domácí jezdec Ondra Ježek s Kawasaki, který dokončuje závod na výborném, ale hodně nevděčném čtvrtém místě. Z dalších našich končí Jan Prudík jako 21. a Patrik Vostárek – oba na Hondách, na místě 24.
Litrové stocky se staly kořistí Itala Ayrtona Badoviniho s MV Agustou před značkovým kolegou a krajanem Lucou Scassou a Britem Richardem Cooperem na Hondě. Náš Matěj Smrž s Hondou závod nedokončil.
Supersporty vyhrál Australan Kevin Curtain na Yamaze před krajanem Broc Parkesem na motocyklu stejné značky a Turkem Kenanem Sofuoglem na Hondě. Pozdější mistr světa Sebastien Charpentier dojel až 11. Na 19. místě dokončil závod český jezdec Václav Bittmann s Hondou.
První závod superbiků se skončil velkým překvapením, když ho vyhrál zkušený japonský jezdec Yukio Kagayama. Závod sice vedl dlouho Toseland, ve 14. kole ho ale Kagayama předjel a vítězství si už nedal vzít. Za japonským továrním jezdcem Suzuki dojel jako druhý Brit James Toseland s Hondou před Italem Michelem Fabriziem – na motocyklu stejné značky. Čtvrtý skončil další Japonec Nori Haga na Yamaze, pátý dojel Australan Troy Corser na Suzuki a šestý Španěl Fonsi Nieto na Kawasaki.
Český jezdec Jiří Dražďák s Yamahou dojel 21., další naši Jiří Mrkývka (Ducati), Miloš Čihák (Suzuki) závod nedokončili a Marek Svoboda (Yamaha) po nešťastné kolizi ve warm-upu s Toselandem do závodu neodstartoval.
Druhá jízda superbiků byla dlouho jasnou záležitostí Hagy, který startoval po 4 letech opět z Pole position. Tři kola před koncem ho ale dojel Yukio Kagayama se Suzuki, svého krajana předjel a už si nenechal zasloužený „double“ vzít. Souboj trojice o druhé místo vyzněl hodně překvapivě pro Fabrizia, ale bylo to na hranici fair-play, což třetí Haga dost tvrdě okomentoval. Čtvrtý dojel Corser, pátý Toseland a šestý Nieto, tedy absolutně stejné obsazení Top 6, jako v první jízdě.

             

Dražďák dojel do cíle na 22. místě, zatímco Čihák a Mrkývka závod nedokončili a Svoboda nestartoval.

Kubatura MotoGP kořistí Lorise Capirossiho

Klasický srpnový termín přivedl na start opět kompletní světový výkvět motocyklových závodníků.
Nadšení diváků na brněnském „Masecu“ neznalo mezí, když po prvním kole závodu stopětadvacítek sice vedl Bautista, ale hned za ním jel český jezdec Lukáš Pešek na španělském motocyklu Derbi. Na čele se postupně vystřídali kromě Bautisty také Pasini či Kallio, podstatné však bylo, že ve vedoucí skupině byl pořád do 5. místa Pražák Pešek.
Poslední kolo však přineslo pád nejen na 6. místě jedoucímu Španělovi Hectoru Faubelovi s Aprilií, ale bohužel v tu dobu i třetímu, tedy Lukáši Peškovi. Vyhrál s náskokem 0,03 sekundy Španěl Alvaro Bautista na Aprilii před druhým Finem Mikou Kalliem s KTM a Maďarem Gaborem Talmacsim s Hondou. Čtvrtý dojel další Španěl Sergio Gadea s Aprilií, pátý Švýcar Thomas Lüthi s Hondou a šestý Ital Mattia Pasini s Aprilií. A naši: O Peškovi, který chtěl mermomocí na podium, už řeč byla. Brněnský mladíček Michal Šembera dojel 31., Michal Prášek o místo za ním – oba na Hondách.
Další domácí jezdec, budoucí „lokalmatador“ Karel Abraham s Aprilií, šachovnicový cílový praporek neviděl.
Dvěstěpadesátky vyhrál Španěl Jorge Lorenzo s Aprilií před Italem Andreou Doviziosem na Hondě, který o 0,017 porazil v poslední zatáčce v cíli třetího Japonce Hiro Aoyamu s KTM. Čtvrtý dojel překvapivě italský veterán Roberto Locatelli na Aprilii, pátý pak Španěl Hector Barbera na stroji stejné značky a šestý další Aoyama, Shuhei, na Hondě.
Díky Jakubu Smržovi na motocyklu Aprilia-LE brněnského týmu Cardion AB Motoracing si ale Česká republika připsala umístění českého jezdce v Top 10. Další český jezdec Michal Filla na Yamaze závod nedojel a Jiří Mayer s Hondou se do něho nekvalifikoval.
Od začátku až do konce vedl závod královské kubatury MotoGP Ital Loris Capirossi s Ducati. O druhé místo bojoval dlouho Ital Valentino Rossi na Yamaze se Španělem Dani Pedrosou s Hondou, v 19. kole dokonce spolu oba kolidovali, ovšem pak se přece jen projevila zkušenost mistra světa a tak Rossi dojel druhý a Pedrosa na místě třetím. Dramatický souboj o čtvrté místo nakonec vyhrál ex-mistr světa Kenny Roberts jr. se strojem KR2 před Italem Marco Melandrim a Australanem Casey Stonerem – oba na Hondách.

A zatímco závodníci závodili, tak v zákulisí to hodně vřelo. V roce 2006 se totiž měl jet poslední ročník závodů Grand Prix v Brně, neboť povrch tratě už nevyhovoval stále se zvyšujícím požadavkům bezpečnosti jezdců. Jedinou možností bylo uspořádat závody roku 2007 na trati s úplně novým povrchem, což byl také požadavek jak ze strany jezdců, tak i Dorny a to v srpnu 2006.

Ale kde sehnat přes zimu peníze? Kde zajistit tak rychle firmu, která by to byla schopna zvládnout? Časově to prostě nešlo stihnout a tak se podařilo vše odložit podmíněně s tím, že nový povrch bude položen v roce 2008. To se také podařilo zrealizovat a tak se mohlo na Masarykově okruhu bez problémů dále závodit.

Navíc Dorna prodloužila s Automotodromem smlouvu na závody Grand prix až do roku 2013.

O rok později 2007 - konečně podium pro české barvy

Biaggi se vrátil do Brna vítězstvím, ovšem v nové kubatuře.

Tradiční závodní program byl v červenci 2007 odstartován závody superbiků a doprovodným programem supersportů a stocků.
Předehru odstartovali jezdci na superstocích, a to jak 600kách, tak i na „litrech“. V těch „menších“ vyhrál po opakovaném startu Ital Domenico Colucci s Ducati před Francouzem Sylvainem Barrierem a jeho krajanem Maxime Bergerem – oba na Yamahách. Brněnský Lukáš Šembera projel cílem jako šestý, později byl ale diskvalifikován pro použití zakázaného senzoru na své Hondě. Nejlepším českým jezdcem tak byl Patrik Vostárek (Honda), v cíli jako 10., a jako 14. Ondra Ježek s Kawasaki. Ježkův týmový kolega Tomáš Svitok ze Slovenska skončil 29.
O kubaturu výše, tedy v litrech, vyhrál Belgičan Xavier Simeon se Suzuki před Italem Matteo Baioccem a dalším Italem Claudio Cortim – oba na Yamahách. Jihočeský Matěj Smrž na Hondě dokompletoval Top 10, Miloš Urbanec se strojem Suzuki dojel 24.
Supersporty se staly suverenním představením pro Turka Kenana Sofuogla, který vyhrál před Australanem Craigem Jonesem – oba na Hondách a zkušeným Francouzem Fabienem Foretem s Kawasaki. Naši dva jezdci dojeli do cíle prakticky úplně společně, o 0.2 sekundy byl jako 23. Michal Filla a 24. Radomil Rous – oba na Yamahách.
Mistru světa superbiků Troy Baylissovi z Austrálie Brno nikdy nepřirostlo k srdci a nijak se tím ani netajil. A tak nebylo divu, že se mu zde nedařilo ani v roce 2007. Vedoucí jezdec šampionátu, Brit James Toseland s Hondou vyhrál s náskokem 0.237 sekundy první jízdu superbiků před Italem Maxem Biaggim a jeho stájovým kolegou a loňským dvojnásobným vítězem z Brna, Japoncem Yukio Kagayamou – oba na Suzuki. Po velkém souboji se svým krajanem dojel jako čtvrtý Nori Haga na Yamaze, následován dvěma italskými jezdci na Hondách, Robertem Rolfem a Michelem Fabriziem.
Z českého pohledu dosáhl senzačního výsledku Jiří Dražďák s Yamahou, který si za 14. místo přijel pro 2 body. Další dva naši, Jakub Smrž (Ducati) a Miloš Čihák (Suzuki), do cíle nedojeli, což bylo především u jihočeského jezdce velkým zklamáním.
Tato jízda byla premiérovým startem našeho Jakuba Smrže na superbikovém motocyklu v Brně.
Druhá jízda superbiků se stala kořistí miláčka brněnského publika, Římana Biaggiho na Suzuki. Druhý dojel Toseland a třetí Fabrizio, který v samém závěru odsunul na čtvrté místo Hagu. Rolfo dojel stejně jako v první jízdě pátý a Australan Troy Bayliss na Ducati zachránil svou hubenou brněnskou sbírku šestým místem. Jakub Smrž si dojel za 13. místo pro 3 body, Miloš Čihák dokončil závod na 17. místě a Jiří Dražďák do cíle tentokráte nedojel.

GP 2007 - Rossimu odjel mistrovský vlak a Pešek skončil na podiu

Hlavním nábojem úvodního závodu stopětadvacítek byla otázka, zda se Lukáši Peškovi podaří dojet na domácím závodě Grand Prix na bednu! V této sezóně už totiž pražský jezdec jednou vyhrál (v Číně) a dvakrát skončil druhý (Jerez a Le Mans), takže tak nereálné to zase nebylo. Ze začátku závodu se na čele střídali Maďar Talmacsi s Italem Pasinim, ovšem ve vedoucí 5 členné skupině byli kromě už jmenovaných také dva Španělé Gadea a Faubel a především Lukáš Pešek. Za obrovského povzbuzování desetitisíců českých a maďarských fanoušků bojují jak „Talma“, tak i „Pešoun“ o bednu. 3 kola před koncem padá Sergio Gadea s Aprilií a po jezdecké chybě Pasiniho vyhrává Hector Faubel před Mattiou Pasinim – oba na Apriliích a k obrovské radosti publika dojíždí jako třetí Lukáš Pešek s Derbi, který o 0.05 sekundy nechává za sebou čtvrtého Gabora Talmacsiho na Aprilli. Japonec Tomoyoshi Koyama s KTM končí pátý před mladým Španělem Polem Espargarem na Derbi. Karel Pešek jr. s Aprilii dojel jako 31., Michal Prášek (Honda) a Karel Májek (FGR) do cíle nedojeli.
Dvěstěpadesátky
zažily hororový pád ve warm-upu v podání Japonce Tara Sekiguchiho, kdy se všem přihlížejícím doslova zastavilo srdce. V závodě samotném vedl od začátku až do konce španělský jezdec Jorge Lorenzo s Aprilií. Na druhém místě, rovněž neohrožován, dojel Ital Andrea Dovizioso s Hondou - na archivním snímku při brněnských zmoklých testech - a třetím na podiu byl Fin Mika Kallio s KTM. V souboji trojice jezdců o čtvrté místo byl nejlepší Hector Barbera ze Španělska před svým krajanem Alvaro Bautistou – oba na Yamahách a japonským jezdcem Hiroshi Aoyamou s KTM.
Při své dvěstěpadesátkové brněnské premiéře si pro dva cenné body na 14. místo dojíždí domácí jezdec Karel Abraham s Aprilii. Další Čech, Jiří Mayer s Hondou, se do závodu nekvalifikoval.
Královská kubatura MotoGP se poprvé představila brněnským divákům ve své nové podobě, tedy s motorkami o objemu do 800 ccm, místo dosavadních motocyklů, které měly 990 ccm. Sólovou jízdou od startu až do cíle si dalších 25 bodů k budoucímu zisku titulu mistra světa připsal Australan Casey Stoner s Ducati. A jelikož Ital Valentino Rossi s Yamahou dojel až sedmý!, tak Brno, jako už mnohokrát bylo tím rozhodujícím závažím v boji o titul mistra světa. Druhý dojel se ztrátou 8 sekund celkem překvapivě Američan John Hopkins se Suzuki a k nim se na podium postavil ještě další Američan, Nicky Hayden s Hondou. Jeho týmový kolega Dani Pedrosa ze Španělska dokončil závod jako čtvrtý před Australanem Chrisem Vermeulenem na druhém motocyklu Suzuki a Italem Lorisem Capirossim na Ducati.

2008 - Konečně Bayliss a po třech rocích také Rossi

V roce 2008 nás tedy uvítal nový povrch brněnského Automotodromu, který stál okolo 150 milionů korun. Trať s novým povrchem byla slavnostně otevřena 18. května 2008.
Česká hymna zásluhou Patrika Vostárka. Šestistovkové stoky měly velkého favorita v pražském mladíkovi Patriku Vostárkovi s Hondou. Ten také svou roli bezezbytku splnil a vyhrál před Francouzem Lorisem Bazem a Britem Ginem Reou – oba na Yamahách. Výborně si ale vedl i brněnský Ondra Ježek, dovedl svou Kawasaki do cíle na 7. místě, což znamenalo cenných devět bodů. Další Brňák Michal Šembera s Hondou závod nedojel.
Litrové stocky vyhrál favorizovaný Francouz Maxime Berger s Hondou před Australanem Brendanem Robertsem a Italem Alessandrem Politou – oba na Ducati. Mladší z bratrů Smržových, Matěj, dokončil s Hondou závod na 8. místě, což pro něho znamenalo důležité body v tabulce šampionátu. Další český jezdec Michal Drobný pak závod nedojel.
Supersporty byly pak obrovským soubojem až do cílové pásky dvou jezdců na Hondách. Nakonec o 0.02 sekundy vyhrál mladý britský jezdec Jonathan Rea před zkušeným ex-mistrem světa a pozdějším šampionem tohoto roku Andrewem Pittem a Joshuou Brookesem – oba z Austrálie a celá podiová trojice jela na Hondách.
Když se před rokem loučil Australan Troy Bayliss se slovy: „Nemám rád Brno“, tak jistě netušil, že zde v roce 2008 vyhraje obě dvě superbikové jízdy a ziskem 50 bodů se velmi přiblíží zisku dalšího titulu mistra světa a to ve své poslední sezóně vůbec. V tomto roce ale neměl „protinožec“ v Brně žádné vážné soupeře a první jízdu Troy Bayliss s Ducati vyhrál před svým krajanem Troyem Corserem s Yamahou a týmovým kolegou Michelem Fabriziem z Itálie. Čtvrtý dojel další Ital Max Biaggi na satelitní Ducati, pátý Japonec Ryuichi Kiyonari s Hondou a šestý jeho krajan Nori Haga s Yamahou. Zatímco Jiří Dražďák s vypůjčenou Hondou dojel na 20. místě, tak ani Miloš Čihák se Suzuki, ani Jakub Smrž s Ducati do cíle první jízdy nedojeli.
Druhou jízdu pak pro sebe rozhodl Troy Bayliss před týmovým kolegou Michelem Fabriziem z Itálie a dalším Italem Maxem Biaggim. Čtvrtý dojel nestárnoucí Corser, před Němcem Maxem Neukirchnerem na Suzuki a Kiyonarim.
Jakub Smrž dojel 11. a připsal si tak 5 bodů, Miloš Čihák 21., a Jiří Dražďák tentokráte do cíle nedojel.
Vítězství superbikové Ducati bylo v Brně po dlouhých 12 rocích, naposled Corser v roce 1996, faktem ale je, že se superbiky od roku 1997 do 2005 na Masarykově okruhu nejely.

Grand Prix 2008, poprvé Bradl, ovšem Stefan a po delší době opět Rossi.

Jméno Bradl se v listině vítězů na brněnském okruhu vyskytlo už v roce 1991. Tehdy vyhrál Helmut Bradl s Hondou závod dvěstěpadesátek, nyní o 17 let později vyhrál jeho syn stopětadvacítky a bylo to zároveň jeho premiérové vítězství v závodě Grand Prix. Do 5. kola musel bojovat německý jezdec Stefan Bradl na Aprilii s Francouzem Mike di Megliem a Maďarem Gáborem Talmacim, potom ale už nikoho před sebe nepustil a zvítězil s náskokem necelé sekundy. Druhý dojel vedoucí jezdec šampionátu Mike di Meglio na Derbi a třetím byl jeho značkový kolega Joan Olivé ze Španělska. Maďar Gabor Talmacsi skončil čtvrtý před dalším Španělem Nicolasem Terolem a Britem Bradley Smithem – všichni na Apriliích. Na divokou kartu startující brněnský jezdec Lukáš Šembera se málem postaral o velkou senzaci, neboť dojel těsně za body jako 17. a do Top 15 mu chyběly pouhé dvě sekundy. Zatímco Michal Prášek na Aprilii dojel jako 30., tak česká jezdkyně Andrea Toušková s Hondou dokončila závod jako 31., a Karel Pešek jr. pak s Aprilií cílovou šachovnici neviděl.
Zkušený Španěl Alex Debon na Aprilii vyhrál hodně turbulentní závod dvěstěpadesátek, když první čtveřici jezdců dělilo v cíli pouhých 0.8 sekundy. Druhý byl klasifikován jeho krajan a značkový kolega Alvaro Bautista a třetím byl v cíli vedoucí jezdec šampionátu Marco Simoncelli z Itálie s Gilerou. Tím nešťastníkem, který se nevešel na stupně vítězů, pak byl třetí Španěl ve vedoucí skupině, Hector Barbera – rovněž na Aprilii. Fin Mika Kallio s KTM skončil pátý a Japonec Yuki Takahashi s Hondou šestý.
V poli jsme měli i dva české jezdce na motocyklech Aprilia, a zatímco Lukáš Pešek dokončil závod na 14. místě, tak brněnský Karel Abraham spadl ve 3. kole a v závodě dále nepokračoval.
Královská třída MotoGP se jela až do šestého kola pod taktovkou Caseyho Stonera a jeho Ducati. Tomu stačil pouze Ital Valentino Rossi na Yamaze, a oba dva jeli úplně „jinou ligu“, než zbytek jezdeckého pole. V 7. kole ale Stoner padá a Rossimu tak už nic nebrání tomu, aby v Brně suverénně po třech rocích opět zvítězil. Se ztrátou 15 sekund si pro druhé místo dojíždí hodně překvapivě Španěl Toni Elias se satelitní Ducati a třetí končí Ital Loris Capirossi na Suzuki. Japonec Shinya Nakano s tovární Hondou dojíždí čtvrtý před dalším velkým překvapením tohoto víkendu, Australanem Anthony Westem na Kawasaki a svým krajanem Chrisem Vermeulenem se Suzuki.

2009 - V Brně se stále jedou jak Superbike, tak i MotoGP

Kuba Smrž dvakrát v Top 10, Ondra Ježek na bedně.
Šestistovky se stávají kořistí Belgičana Vincenta Lonboise před Italem Danilo Petruccim – oba na Yamahách a dalším italským jezdcem Eddi La Marrou s Hondou. Slovák Tomáš Krajčí s Yamahou dojíždí 12., jeho krajan Tomáš Svitok na Hondě 14., a český jezdec David Látr na další Hondě končí těsně za body 16. Další Čech Michal Salaš (Yamaha) pak závod nedokončil.
Litrové stocky sice končí vítězstvím dalšího Belgičana Xaviera Simeona na Ducati před Španělem Javierem Foresem s Kawasaki, ale jako opravdový vítěz je oslavován až třetí muž v cíli, brněnský student Ondřej Ježek na Hondě.
Závod supersportů měl jasného favorita v Britovi Cal Crutchlowovi s Yamahou, který už vedl s náskokem 4 sekund, když mu jeho stroj vypověděl službu. Souboj o vítězství se rozhodoval mezi čtveřicí jezdců, které v cíli dělilo pouze 0.4 sekundy a kdy zvítězil Francouz Fabien Foret (mimochodem si v Brně v roce 2008 zlomil 6. a 7. obratel) na Yamaze před Australanem Anthony Westem (ještě vloni zde dojel v MotoGP jako 5.) a dvojicí na motocyklech Kawasaki, Španělem Joanem Lasczorzem a zkušeným Japoncem Katsuaki Fujiwarou. Jiří Brož s Hondou dojel 20., Matěj Smrž na Triumphu a loňský hrdina superstocků Patrik Vostárek s dalším motocyklem Honda do cíle nedojeli.

Superbiky se jely už bez Baylisse, který skončil svou aktivní kariéru, ovšem na dramatičnosti závodu to vůbec neubralo. Byli zde totiž, nový fenomén Ben Spies z USA a jeho velký soupeř, Nori Haga z Japonska, který ovšem na start brněnského víkendu nastupoval handicapován svým zraněním z předchozího závodu. Před závodem se tedy zdálo být jasné, že Spies získá v Brně na Hagu hodně důležitých bodů.
V první jízdě ovšem Hagův týmový kolega Michel Fabrizio z Itálie neúmyslně sestřelil Spiese na Yamaze a Italu Maxi Biaggimu na Aprilii už nikdo nezabránil v jeho prvním vítězství na superbikové Aprilii. Druhý Carlos Checa ze Španělska na Hondě dojel se ztrátou 3 sekund a třetí, mladý Brit Jonathan Rea – týmový kolega Checy – o dalších 7 sekund zpět. Zkušený Brit Shane Byrne dokončil závod na místě čtvrtém, Australan Troy Corser se zbrusu novým bavorským motocyklem BMW pátý.
Za bouřlivé ovace brněnského publika si dojel pro šesté místo Jakub Smrž na Ducati. Druhý český jezdec Miloš Čihák se Suzuki dokončil závod na 20. místě. Vedoucí jezdec šampionátu, Nori Haga s Ducati, získal na Spiese za 8. místo důležitých 8 bodů ve svůj prospěch.
Ve druhé jízdě si ale Ben Spies vše vynahradil a v souboji trojice jezdců byl nakonec v cíli první o 0.2 sekundy před Biaggim a o 0.6 sekundy před Fabriziem na Ducati. Čtvrtý dojel Rea, pátý Checa a šestý Haga. Jakub Smrž dokončil závod opět v Top 10, když si připsal za 9. místo důležitých 7 bodů.

Grand Prix 2009: Po roce vítězí opět Rossi

Stopětadvacítky
se staly v Brně kořistí dvojice Španělů v pořadí Nicolas Terol a vedoucí jezdec šampionátu Julian Simon, kteří bojovali až do konce o prvenství. Třetí dojel Ital Andrea Iannone, čtvrtý pak Brit Bradley Smith – všichni na Apriliích, za nimiž následovali dva motocykly Derbi v sedle se Španělem Polem Espargarem a Němcem Sandro Cortesem. Největší česká naděje, Lukáš Šembera s Aprilií, havaroval hned na začátku závodu, a závod pak dokončil s jedním kolem ztráty jako 30., takže nejlépe si vedl Karel Pešek jr. s motocyklem Derbi, který dojel jako 27. Ivan Višák dokončil závod jako 28. a Ladislav Chmelík – oba na Hondách, dojel 29.
Ke jménu brněnského jezdce Lukáše Šembery se ale bohužel musíme ještě jednou vrátit. Při exhibičním závodě v prostorách parkoviště brněnského nákupního centra Olympia havaroval o několik málo týdnů později nadějný brněnský jezdec tak nešťastně, že je v současné době pohyblivý pouze na vozíku….

Součástí některých závodů Grand prix jsou i závody, nazvané „Red Bull Rookies Cup“. Jejich finále se jelo v Brně a český závodník Jakub Kornfeil měl šanci na celkové vítězství. V prvním sobotním závodě dojel Kornfeil 8., jeho největší soupeř Sturla Fagerhaug z Norska 5., a tak se o celkovém vítězi rozhodovalo až v nedělním finále. Zde nenechal Kornfeil nic náhodě, finálový závod vyhrál a o 2 body se stal i celkovým vítězem této soutěže v roce 2009.
Dvěstěpadesátky „skončili“ pro brněnské fanoušky už v první zatáčce, když padá „lokalmatador“ Karel „Abaja“ Abraham a bere s sebou i Švýcara Thomase Lüthiho a jeho Aprilii. Závod vyhrává v souboji až do samého konce mistr světa Marco Simoncelli z Itálie na Gileře o pouhých 0.684 sekundy před svým krajanem Mattiou Pasinim a Španělem Alvaro Bautistou – oba na Apriliích. Ten se ale „vyznamenal“ ještě v dojížděcím kole, když po „wheeelie“ nejen spadl, ale především totálně „zešrotoval“ tovární motocykl z Noale. Čtvrtý dojel vedoucí jezdec šampionátu Hiroshi Ayoama z Japonska na Hondě, pátý skončil Ital Roberto Locatelli na motocyklu Gilera a šestý byl další Ital, Aoyamův týmový kolega Raffaele de Rosa.

Druhý český jezdec ve startovním poli, pražský Lukáš Pešek s Aprilií, zajel své stabilní umístění v této sezóně, tedy 12. místo (v roce 2009 se mu to podařilo celkem 7x).
Závěrečná kubatura MotoGP se musela obejít bez Australana Casey Stonera, který tři závody sezóny vynechal kvůli hodně mysteriózní nemoci. Ovšem byl zde Rossiho týmový kolega Jorge Lorenzo a ten nenechal Rossimu během závodu ani chvíli vydechnout. V 17. kole se dostává Lorenzo konečně do vedení, ale vzápětí padá…S náskokem 11,766 sekundy vyhrává Ital Valentino Rossi s Yamahou a přibližuje se na dostřel svému 9. titulu mistra světa. Druhý dojíždí Španěl Dani Pedrosa s Hondou a třetím na podiu, je stejně jako vloni hodně překvapivě krajan Toni Elias. Ital Andrea Dovizioso dojíždí čtvrtý – oba na Hondách, jeho daleko zkušenější krajan Loris Capirossi na Suzuki pátý a Američan Nicky Hayden na Ducati jako šestý.

2010 - Sice tradičně se dvěma šampionáty, ale...!

K seriálu světových superbiků se váže jedna hodně podstatná věc, která ovlivnila pozitivně pořádání těchto závodů na další roky a která se datuje do ledna 2010. Citujeme: „Automotodrom Brno a Infront Motor Sports oznamují, že uzavřeli dohodu, která zaručuje účast České republiky v kalendáři FIM Superbike World Championship na další tři roky. V návaznosti na jednání, která proběhla v zimních měsících, může být tedy potvrzeno, že závod zůstane v Brně až do roku 2012 včetně díky tomu, že Automotodrom Brno převzal roli smluvního partnera Infrontu pro ČR."

K tomu řekl Karel Abraham, předseda dozorčí rady Automotodromu Brno: "Považovali jsme za nutné zajistit pro české fanoušky pokračování akce Mistrovství světa Superbike v Brně na další tři roky, neboť vzhledem k jednání předešlého smluvního partnera hrozilo, že Česká republika tento podnik ztratí. Za účasti sedmi různých výrobců a mnoha špičkových jezdců je Superbike World Championship úspěšná motoristická událost a jsme hrdí na to, že můžeme potvrdit, že Automotodrom bude výhradním partnerem tohoto závodu až do roku 2012. "

Paolo Flammini, generální ředitel společnosti Infront Motor Sports, dodal: "Jsme potěšeni, že můžeme potvrdit, že závod v České republice zůstane v Brně i na příští tři roky. Brno je jedním z nejvýznamnějších závodních okruhů na světě a díky tradici, organizaci a atraktivní podívané se stal v průběhu let skutečně nepostradatelnou základnou všech fanoušků motocyklů a Superbiků. A proto se samozřejmě těšíme na zopakování tohoto úspěchu v nadcházejících letech."
Šestistovky vyhrál Francouz Jeremy Guarnoni. Zahajovacím závodem tohoto víkendu na Masarykově okruhu byl sobotní závod šestikilových stocků, který byl původně vypsán na 9 okruhů, tedy 48.627 km. Za úmorného vedra vyrazilo na Masarykův okruh 19 jezdců, kteří bojovali v dalším závodě o titul mistra Evropy 2010. V závodě, který byl provázen celou řadou pádů a který byl nakonec ukončen vyvěšením červeného praporku o kolo dříve, a započítán do výsledků byl průjezd po 7. kole, vyhrál vedoucí jezdec šampionátu Jeremy Guarnoni z Francie na Yamaze, a kterého na stupních vítězů doplnili jeho krajan Florian Marino na Hondě a Ital Berardino Lombardi na Yamaze. Muž z PP, Joshua Elliott z Velké Británie na Kawasaki, byl právě tím jezdcem, který spadl v 8. kole a kvůli kterému byla vyvěšena červená vlajka. Výborně si vedl slovenský jezdec Tomáš Krajčí na Yamaze, který dojel na skvělém 8. místě. Jediný český zástupce Karel Pešek s Yamahou na start vlastního závodu pro zranění z tréninku nenastoupil.
Badovini neporažen ani v Brně, Michal Šembera Top 8. Král letošních litrových stocků, Ital Ayrton Badovini, nenašel svého přemožitele ani na rozpáleném brněnském asfaltu. Do závodu nejlépe odstartoval ex-jezdec Grand Prix Lorenzo Zanetti a spolu s ním utvořili vedoucí trojici ještě Badovini a Barrier, když z druhé pozice hned v 1. kole havaroval další z favoritů Maxime Berger na Hondě. K této trojici se především zásluhou Itala Eddi La Marry, který zajel nejrychlejší kolo závodu 2.04.050, dostal také Antonelli. Ovšem radost La Marry netrvala ani jedno kolo, i on opustil závod kvůli pádu. Tím se také vedoucí skupinka rozpadla, a když z ní havaroval ještě v 8. kole Sylvain Barrier, tak se o vítězi rozhodovalo až v samém závěru mezi dvojicí Badovini a Zanetti. V samém závěru 12-ti kolového závodu odrazil Badovini (BMW) nápor svého krajana Zanettiho (Ducati) a nepoznal tak ani v Brně letos porážku. Za Zanettim si pro poslední místo na podiu přijel další Ital Andrea Antonelli na Hondě. Nás ale hlavně zajímal souboj ve druhé polovině Top 10, respektive za její hranicí.
Pro skvělé 8. místo si dojel brněnský „divočák“ Michal Šembera s BMW, který si až do konce závodu udržel odstup od Francouze Lorise Baze. A v doslova cyklistickém spurtu o 11. místo se prosadil další Brňák Ondra Ježek na Aprilii proti Italovi Vivarellimu a Slováku Svitokovi. Další český jezdec Michal Salač – rovněž na italské Aprilii, zajel hned po prvním kole do depa pro poruchu svého motocyklu.
Turek Sofuoglu vyhrál supersporty, Gino Rea čtvrtý. Boj o vítězství až do samého konce závodu, to byla dnešní bitva supersportů. Na čele dramatického závodu supersportů se brzy vytvořila šestice ve složení Laverty, Lascorz, Davies, G. Rea, Sofuoglu a Fujiwara. Z ní pro defekt motocyklu odpadl v 6. z 18 kol vedoucí jezdec šampionátu Eugene Laverty z Irska a tempu nestačil japonský veterán Katsuaki Fujiwara. Na čele se tak vytvořili dvě dvojice, Sofuoglu s Lascorzem a Davies s Gino Reou, které bojovaly až do samého závěru závodu o vítězství, resp. o poslední volné místo na bedně. V posledním kole se turecký ex-mistr světa Kenan Soguoglu s Hondou a španělský jezdec Joan Lascorz na Kawasaki několikrát vystřídali ne vedení, nakonec měl pevnější nervy Soguoglu a zajistil svému nizozemskému týmu už druhé dnešní prvenství. Britský jezdec Gino Rea ve službách hradecké stáje Intermoto se nakonec raději spokojil se čtvrtým místem a tak na stupních vítězů stáli Sofuoglu, Lascorz a Davies. Druhý pilot hradeckého týmu Massimo Roccoli dojel na 12. místě, a pro jeden hodně cenný mistrovský bod si dojel český jezdec Tomáš Holubec, startující zde na divokou kartu.
Suverénní vítězství pro Brita Jonathana Reu, Smrž spadl v první zatáčce. Britský jezdec Jonathan Rea vyhrál první brněnský závod superbiků. V souboji o druhé místo se 4 kola před koncem vypořádal Max Biaggi s dalším Britem Calem Crutchlowem a zvýšil tak svůj náskok na čele šampionátu MS superbiků. Trojici na stupních tedy vytvořili Brit Jonathan Rea s Hondou, Ital Max Biaggi s Aprilií a další Brit Cal Crutchlow na Yamaze. Pro své druhé nejlepší umístění v seriálu WSBK si dojel Francouz Sylvain Gunitoli se Suzuki a jako pátého jsme v cíli viděli Španěla Rubena Xause s BMW, který tak udržel hodně vysoko prapor bavorské motocyklové továrny. Šestý byl Japonec Nori Haga s Ducati, který v samém závěru odrazil nápor Brita Jamese Toselanda na Yamaze. Až osmý dojel druhý jezdec průběžné klasifikace šampionátu Leon Haslam z Velké Británie se Suzuki, devátý byl v cíli Španěl Carlos Checa a desátý Ital Lorenzo Lanzi – oba na privátním motocyklech Ducati. V cíli jsme nakonec viděli pouze 15 jezdců, body tedy dnes brali všichni, kteří viděli šachovnicový prapor.
Už první zatáčka znamenala konec českým nadějím a zklamání pro fanouška Jakuba Smrže, který do závodu odstartoval ze 17. pozice. Bohužel start mu nevyšel a ještě se o nějaké místo propadl. V první zatačce navíc Vermeulen upadl a vzal s sebou jak Kubu Smrže, tak i Němce Maxe Neukirchnera. Spadl i Ital Scassa a do depa musel kvůli závadě svého motocyklu zatočit i jeho krajan Fabrizio.
10. vítězství Maxe Biaggiho v Brně. Druhá superbiková jízda ukončila nedělní mistrovský závod na Masarykově okruhu. A král brněnské trati, římský korzár, Max Biaggi tak mohl oslavit v Brně své 10. jubilejní vítězství.

Do dnešního druhého závodu nenastoupil zraněný Ital Scassa a jelikož hned v prvním kole spadli Tom Sykes a Max Neukirchner, tak na trati závodilo pouhých 18 jezdců. Vzápětí zajel do depa i Chris Vermeulen a brzy ho následoval i český jezdec Jakub Smrž (ve 4. kole z 15. místa). Ten se ale ještě jednou do závodu po výměně zadní pneu vrátil a jezdil na 16. pozici. Jelikož však v 18. kole znovu havaroval (tento den už potřetí), tak má na svém kontě český jezdec už 6x po sobě „0“…

Mezitím zajel do depa k výměně pneumatiky i britský tovární pilot Yamahy Cal Crutchlow, vrátil se ale znovu na trať s jedním kolem ztráty a zajel dokonce nejrychlejší kolo celého závodu a nový traťový rekord superbiků časem 1.59.291 – vše ve 12. kole. Mezitím z 3. místa upadl Španěl Ruben Xaus s BMW a jelikož James Toseland nakonec předjel Nori Hagu, tak pořadí na stupních vítězů bylo následující: Ital Max Biaggi (Aprilia), Brit Jonathan Rea (Honda) a Ital Michel Fabrizio (Ducati). Čtvrtý dojel před 64 tisíci diváky Brit James Toseland s Yamahou, pátý vicemistr světa Nori Haga z Japonska na Ducati a Top 6 dokompletoval Španěl Carlos Checa na satelitním motocyklu Ducati. Francouz Sylvain Guintoli na Suzuki a tři Britové Leon Camier (Aprilia), Shane Byrne (Ducati) a Leon Haslam (Suzuki) doplnili nejlepší desítku dnešní druhé jízdy superbiků na brněnském okruhu.

Grand Prix 2010 - Španělská nadvláda: vítězí Terol, Elias a Lorenzo

Terol obhájil, skvělý Kuba Kornfeil.
Na mokré trati vyhrál úvodní závod České Grand Prix tedy kubatury do 125 ccm španělský jezdec Nicolas Terol. Ovšem necelých 150 000 diváků nadchl skvělým výkonem český mladík Jakub Kornfeil, v cíli klasifikován na výborném 5. místě. Závod samotný probíhal v jednoznačné režii Nicolase Terola, který vyhrál s náskokem 20 sekund. V boji o druhé místo bojovala mezi sebou trojice španělských jezdců, ze které upadl Efren Vazquez a tak byl nakonec druhý v cíli Pol Espargaro před Estevem Rabatem.
Ovšem za čtvrtým Němcem Jonasem Folgerem dojel na skvělém a doslova senzačním pátém místě Jakub Kornfeil na Aprilii německého týmu Racing Germany, který pozávodil jak vicemistra světa Bradleyho Smithe, tak i vedoucího jezdce šampionátu Marca Marqueze.
Toni Elias spěchá za historickým titulem. Španělský ex-pilot MotoGP Toni Elias vyhrál dramatický závod Moto2 a přiblížil se tak zisku titulu premiérového mistra světa v této nové kubatuře a také svému návratu do královské kubatury MotoGP. Začátek závodu patřil po 3 kola japonskému jezdci Shoyovi Tomizawovi, který se ale po několika vynechání svého motoru propadl postupně až na 14. pozici. Po něm se do čela dostali jak Ital Simone Corsi, tak i na chvíli zkušený Španěl Alex Debon. Oba ale vzápětí vystřídal Ital Andrea Iannone, ovšem toho začal stíhat vedoucí jezdec šampionátu Toni Elias. Souboje této dvojice ale využil a také se do něho pořádně zamíchal Ital Roberto Rolfo, kterého ale 6 kol před koncem zradil jeho motocykl Suter (ze 2. pozice)...V tu dobu začal zezadu postupovat další Japonec Yuki Takahashi - a to až ze 13. místa. Když už se zdálo, že o pozicích na bedně je rozhodnuto, tak Takahashi podjel Iannoneho a dojel si za Eliasem pro druhé místo. Za touto trojicí se hodně urputně bojovalo o místo čtvrté, které nakonec v cíli patřilo Francouzi Julesovi Cluzelovi před španělským jezdcem Julianem Simonem a dalším mistrem světa stopětadvacítek, Gaborem Talmacsim z Maďarska. Španěl alex Debon skončil sedmý a Top 10 dokompletovali Simone Corsi, Němec Stefan Bradl a už zmiňovaný Tomizawa.

Náš Karel Abraham sice chtěl dnes, i přes svůj těžký včerejší pád v kvalifikaci závodit, ovšem Stop už pro warm up mu vystavil oficiální lékař závodu! Dle průběhu závodu a při Abajových závodních kvalitách by mu v cíli patřilo 5.- 6. místo, ale na žádné ale se bohužel nehraje!

Z dvojice českých jezdců na dnešním startu začal debutující mladík Patrik Vostárek na místě 28., po dvou kolech si sice o tři pozice polepšil, ale vzápětí na to upadl, když mu cestu zavřel jeden ze soupeřů. Zkušený Lukáš Pešek zahájil závod na 18. místě, brzy se ale propracoval až na 14. místo - v 6. kole, aby pro poruchu svého motocyklu další závod v 10. kole z 26. místa vzdal.
Jorgemu Lorenzovi patří i Brno. Vítězem Cardion ab Grand Prix České republiky se stal poprvé španělský tovární pilot Yamahy Jorge Lorenzo a nejenže tak pokračoval ve své skvělé letošní bilanci – 10 závodů = 7 prvních a 3 druhá místa, ale pochopitelně tak i zvýšil svůj náskok na čele světového šampionátu kubatury MotoGP. Jeho premiérové vítězství sledovalo dnes 148.120 diváků, za celý víkend pak 238.210 tisíc.

Do závodu sice nejlépe odstartoval další Španěl, Dani Pedrosa na Hondě, ale brzy se do čela dostal Lorenzo a svůj náskok jen zvyšoval. Jako druhý dojel jeho krajan Pedrosa a třetím byl v cíli Australan Casey Stoner s Duacti, který se ale nejdříve musel vypořádat se superbikových mistrem světa, Američanem Benem Spiesemse satelitní Yamahou, nakonec v cíli na místě čtvrtém. Pátý dojel úřadující mistr světa Ital Valentino Rossi na druhé tovární Yamaze a šestý Američan Nicky Hayden s dalším motocyklem Ducati. Sedmého v cíli odmávli jeho krajana Colina Edwardse (Yamaha Tech3), když dramatický souboj o místo osmé nakonec vyhrál zkušený Ital Marco Melandri (Gresini Honda). Top 10 pak dokompletovali Španěl Hector Barbera se satelitní Ducati a Francouz Randy de Puinet na LCR Hondě. Z této skupinky, tvrdě bojující o 8. místo, havaroval v posledním kole Alvaro Bautista na Suzuki, když jeho týmový kolega Ital Loris Capirossi ukončil závod ze stejného důvodu hned v úvodu. Pro pád nedojel ani jeho krajan Andrea Dovizioso na další tovární Hondě, který zůstal sedět po pádu uprostřed vozovky a jistě se v duchu modlil, aby ho někdo nepřejel, a také Fin Mika Kallio. Červenou lucernu i tentokrát dovezl do cíle ve svém, zřejmě posledním letošním závodě v MotoGP, Alex de Angelis ze San Marina na Hondě.

Dvě podstatné věci, které se udály během GP České republiky 2010:
Na oficiální tiskové konferenci v Brně byl potvrzen start Karla Abrahama v MotoGP 2011 jako historicky prvního českého jezdce v královské kubatuře.

Valentino Rossi podepsal na dva roky u Ducati. Mistr světa Valentino Rossi končí k 31. prosinci 2010 u Yamahy a pojede v dalších dvou sezónách 2011 a 2012 za italskou Ducati.

2011 - Vloni v Brně kralovali Biaggi a Stoner

Prvním brněnským závodem superbikového víkendu byl tradičně závod 600-vých stocků, který byl dramatický už v zahřívacím kole, kdy havaroval třetí muž na startovním roštu Christian Gamarino a do něho narazil Nelson Major, jehož motorka začala hořet. Start byl pochopitelně posunut a opožděný závod pak vyhrál bývalý jezdec Grand Prix do 125 ccm, Dino Lombardi z Itálie. Druhý dojel Američan Joshua Day a na třetí místo se skvělým manévrem v posledním kole dostal Slovák Tomáš Krajčí, který předjel Belgičana Gauthiera Duwelze. Bylo to první slovenské podium v historii nového Masarykova okruhu. Vedoucí jezdec šampionátu mistrovství Evropy Romain Lanusse vzdal pro pád hned v úvodu závodu.
Dramatickou podívanou nám nabídl - ostatně jako tradičně - závod litrových stocků. Nejlépe do něho odstartoval král tréninků a muž z Pole position Danilo Petrucci a vedl až do šestého kola, kdy po highsideru havaroval a závod pro něho bohužel skončil. Na čele se tak vytvořila čtveřice tří jezdců s motocykly BMW Barrier, Zanetti a Reitenberger a jediný zástupce Ducati, vedoucí jezdec šampionátu Giugliano. A až do odmávnutí šachovnicovým praporkem trval souboj Barriera s Giuglianem, ze kterého vyšel úspěšně zástupce země "galského kohouta". Tuto dvojici na stupních vítězů pak doplnil Ital Lorenzo Zanetti s BMW. Čtvrtý dojel Němec Markus Reiterberger s motocyklem stejné značky, pátý ex-pilot MotoGP Niccoló Canepa na Ducati, šestý jeho krajan Fabio Massei na BMW. To, že je tato třída vesměs italská, potvrdil i sedmý Lorenzo Baroni (Ducati), devátý Andrea Antonelli (Honda) a desátý Lorenzo Savadori (Kawasaki), mezi které se vměstnal pouze Jihoafričan Sheridan Morais (Kawasaki), jako osmý v cíli.

Velmi dobrý závod zajel Slovák Tomáš Svitok, který začal závod na 16. místě, ale postupně se propracovával dopředu a nakonec skončil v cíli na skvělém 11. místě. Smůlu měl brněnský Michal Šembera, ten začal závod na 28. pozici a když se už propracoval na místo 20., tak v 8. kole v první zatáčce bohužel havaroval a zlomil si pravou klíční a zítra ráno se podrobí operaci.
Pro jednoho šťastný, pro druhého smutný konec závodu, to byly dnešní supersporty. Tři kola před koncem závodu na 18 kol havaroval Dán Robin Harms a na oleji způsobeném touto havárii bohužel upadl i náš Ondra Ježek, v tuto dobu už na skvělém 10. místě. Závod byl ukončen vyvěšením červené vlajky a vítězství tak připadlo Britovi Ginu Reovi z česko-ukrajinského týmu Step Racing před hodně naštvaným Francouzem Fabienem Foretem a vedoucím jezdcem šampionátu Chazem Daviesem. Bohužel dle pravidla, že jezdec, kvůli kterému je vyvěšena červená vlajka, není klasifikován, když do 5 minut neprojede cílem, a tak Ondra Ježek vybojované body nezískal. Další náš závodník Patrik Vostárek musel dotlačit svůj motocykl do svého boxu už ve druhém kole - ze 17. místa - pro technickou závodu, zřejmě v důsledku včerejšího pádu v kvalifikaci.
Velmi šťastný byl manažér týmu Step Racing pan Joska Kubíček, neboť za celou dobu svého účinkování ve světovém šampionátu se konečně dočkal populární "Joska" prvního vítězství v závodě mistrovství světa!

Pojedenácté vyhrál Max Biaggi. Králem superbiků na brněnském Masarykově okruhu je po dnešku jednoznačně Ital Max Biaggi, který zde dokázal už počtvrté vyhrát a celkově to byl už jeho jedenáctý trumf na naší překrásné trati.
 Vítězem úvodního závodu superbiků na Masarykově okruhu se stal italský jezdec Marco Melandri na Yamaze před svým krajanem a mistrem světa Maxem Biaggim s Aprilií a vedoucím jezdcem šampionátu Carlosem Checou ze Španělska s motocyklem Ducati. Do závodu nejlépe odstartoval Biaggi a hned v prvním kole havaroval Rubén Xaus. Na čele se vytvořila dvojice Biaggi s Melandrim, která si několikrát vyměnila své pořadí a nejen díky tomuto souboji se k ní dotáhl Checa. Za nimi jezdil a dojel jako čtvrtý Michel Fabrizio se Suzuki a jako pátý Ir Eugene Laverty s Yamahou. Na šesté místo se velmi dobrou stíhací jízdou propracoval Ital Ayrton Badovini (BMW), sedmý skončil Brit Leon Camier (Aprilia), osmý jeho krajan Leon Haslam (BMW) a na devátém a desátém místě dojeli dva jezdci na motocyklech Kawasaki, Španěl Joan Lascorz a Brit Tom Sykes. Náš Jakub Smrž dojel jako jedenáctý - což znamenalo 5 mistrovských bodů -, a toto místo mu patří i v průběžné klasifikaci šampionátu superbiků. Druhý jezdec týmu Effenbert Liberty Sylvain Guintoli - po zastávce v depu, kde měnil obě pneumatiky - dokončil závod na místě 20.
Posledním symbolickým vítězem na Masarykově okruhu se dnes stal úřadující mistr světa Max Biaggi. Poleman z Říma sváděl skvělý souboj se svým krajanem Melandrim, ovšem v samém závěru byl tovární jezdec Aprilie rychlejší a vyhrál tak v Brně už pojedenácté. Na dalších místech, tedy od třetího Checy až po šestého Badoviniho bylo pořadí úplně shodné jako v jízdě první, tedy třetí Checa, čtvrtý Fabrizio, pátý Laverty a šestý Badovini. Za Top6 pak dojeli vicemistr světa Leon Haslam jako sedmý, Joan Lascorz na místě osmém, Smržův týmový kolega Sylvain Guintoli na místě devátém a Japonec Nori Haga pak dokompletoval Top10. Za zmínku stojí i historické první superbikové body pro Maďarsko, o které se zasloužil Viktor Kispataki, jedoucí s wild card, v cíli 15.

Český jezdec Jakub Smrž havaroval ve 13. kole ze 12. místa, když už předjel Sykese a těsně před ním spadl i Leon Camier (11.) a do druhého závodu vůbec nenastoupili zraněný Chris Vermuelen a Ruben Xaus, který v prvním závodě hned v úvodu havaroval.

Grand Prix - Poprvé Cortese, drama pro Iannoneho a suverenní Stoner

Premiérové vítězství pro Corteseho.
Brno je prostě místem pro historické události a tak vidělo i premiérové vítězství Němce Sandra Corteseho v úvodním dnešním závodě stopětadvacítek, což byl také historicky poslední závod této kubatury v seriálu Grand Prix na Masarykově okruhu vůbec. V okamžiku, kdy z vedoucí trojice Zarco, Cortese a Terol odstoupil posledně jmenovaný, vedoucí jezdec závodu a lídr šampionátu této kubatury Nicolas Terol, aniž byla odjeta polovina závodu, tak se uvolnila vítězná cesta pro jezdce, kteří ještě nikdy nestáli na nejvyšším stupni vítězů. A tím se po tvrdém souboji až do posledních metrů stal poprvé ve své kariéře Němec Sandro Cortese před Francouzem Johannem Zarcem. Neméně dramatický ale byl i souboj o poslední podivé umístění, o které bojovala celá šestice jezdců. Nejdříve z ní havaroval Španěl Efrén Vazquez a v poslední zatáčce z ni "vypadl" Portugalec Oliveira a tím nejšťastnějším, který si tak dojel pro své první životní podium v Grand Prix byl mladý Španěl Alberto Moncayo, neboť porazil v přímém souboji své daleko zkušenější krajany Hectora Faubela a Sergia Gadeu. Tuto skupinu pak dokompletoval jako šestý další zástupce iberijského poloostrova Maverick Viňales.
Na skvělém sedmém místě dokončil závod náš Jakub Kornfeil a Top-10 dokompletovali ještě Ital Simone Grotzkyj, Malajsijec Zulfahmi Khairuddin a Nizozemec Jasper Iwema. Český nováček Míra Popov dojel na velmi dobrém 17. místě a Ladislav Chmelík jako 25.
Dramatické Moto2 vyhrál Iannone. Po vynikajícím "předkrmu" v malorážkách se zaplněnému Masecu - 238 000 diváků - představil skvělý závod prostřední kubatury Moto2, kdy až do samotného závěru bojovalo o místa na bedně kvarteto ve složení Iannone, Marquez, Bradl a De Angelis. Nakonec se na nejvyšší stupeň vrátil po hrozně dlouhé době Ital Andrea Iannone, za kterým dojel jako druhý hodně divoce jedoucí Španěl Marc Marquez a třetí místo s ohledem na tabulku šampionátu zřejmě vyhovovalo Němci Stefanu Bradlovi. Zkušený Alex de Angelis se musel spokojit s místem čtvrtým a celé toto kvarteto z menší vzdálenosti sledoval Švýcar Thomas Lüthi. V tvrdém souboji dvou Španělů o místo šesté byl agresivnější Aleix Espargaro před Tito Rabatem. Švýcar Dominique Aegerter, Ital Simone Corsi a supersportový mistr světa Kenan Sofuoglu pak dokompletovali Top-10.
Hondy dominovaly v kubatuře MotoGP. Motocykly Honda v sedlech s Caseym Stonerem, Andreou Doviziosem a Marcem Simoncellim dominovaly Grand Prix České republiky v královské kubatuře MotoGP. Suverenním vítězem se stal australský lídr šampionátu Casey Stoner, i když mu k tomu pomohly hodně dvě podstatné věci: Hned ze začátku spadl ze samé špice závodu jeho týmový kolega Dani Pedrosa a s problémy své Yamahy - špatně zvolené pneumatiky - se 11 kol před koncem začal potýkat mistr světa Jorge Lorenzo. Tím se stupně vítězů uvolnili jak pro Doviziosa, tak poprvé v jeho kariéře i pro Simoncelliho. Jorge Lorenzo skončil nakonec jako čtvrtý, což pro něho byla obrovská bodová ztráta. Jeho týmový kolega Ben Spies dojel pátý a ex-multišampion Valentino Rossi šestý, když musel odolávat tlaku Alvara Bautisty, který ale tovární jezdec Suzuki neustál a havaroval. Za Rossim dojel do cíle jeho týmový kolega Nicky Hayden jako sedmý, Colin Edwards dokončil závod na místě osmém, Hiro Aoyama devátý a Hector Barbera pak dokompletoval dnešní Top-10. Španěl Toni Elias, Francouz Randy de Puinet a Ital Loris Capirossi dojeli do cíle na pozicích 11.- 13., což znamená samozřejmě mistrovské body.
"Veni, Vidi, Vici", řekl jistý Julius Caesar, a na Abajovo závodění by se hodilo stejně stručné konstatování, i když v jiné podobě: "Přidřel, spadl a zadřel", tak to totiž viděl šéf brněnského týmu pan Karel Abraham sr.

Český jezdec Karel Abraham vystartoval do závodu celkem bezproblémově, a pohyboval se na 15. místě, když těsně před ním jezdil Capirossi a za ním pak Randy de Puinet. Pak však Abaja v 5. kole lehce spadl, zrovna před svým fannklubem, zvedl však motorku a pokračoval dále, neboť další mistrovské body byly na dosah. Bohužel při tomto pádu prorazil náš jezdec chladič, a když Abaja dával přednost svým soupeřům, kteří ho dojížděli o celý okruh, tak se z jeho sněhobílého motocyklu zakouřilo a bylo po závodech, prostě Brno je pro Karla Abrahama jako zakleté.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 5.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist