Čtvrtá GP sezony - Velká cena Francie

Druhá polovina května patří závodnímu víkendu ve Francii - Monster Energy Grand Prix de France. Z portugalského Estorilu zamířil světový šampionát na závodní okruh ležící pět kilometrů od města Le Mans, kde první motocyklové závody uspořádali koncem šedesátých let.

Kapitoly článku

Závodní okruh Bugatti byl dokončen v roce 1966 a je částečně spojen s více jak třináctikilometrovým okruhem de la Sarthe, kde od roku 1923 pořádají slavnou 24H Le Mans. Dnes 4180 metrů dlouhý okruh prošel v průběhu let řadou změn. Poměrně zásadní úpravy vedoucí k větší bezpečnosti následovaly po roce 1995, protože tehdy těžce havaroval Španěl Alberto Puig a následkem toho byl závod v Le Mans na další čtyři roky vyřazen z kalendáře motocyklového šampionátu. Od roku 2000 je okruh Bugatti zpátky a je nedílnou součástí Velké ceny Francie v seriálu světového šampionátu silničních motocyklů.

Francouzský závodní okruh je charakteristický jízdou stylem brzda-plyn. Po cílové rovince následuje jako první velmi rychlá zatáčka, po které jezdce zpomalí šikana, kde musí hodně tvrdě na brzdy. Jízda po okruhu představuje řadu rychlých změn směru, což od jezdců vyžaduje perfektní fyzickou kondici a u motocyklů kombinaci nastavení, jenž nabídne ideální vyvážení mezi výkonem a opotřebením pneumatik. Okruh Bugatti má nejdelší rovinku dlouhou celkem 674 metrů a jezdci v jednom kole projedou celkem čtrnácti zatáčkamipěti levými a devíti pravými.
Dodavatel pneumatik Bridgestone připravil pro francouzskou Grand Prix měkkou a střední směs pro přední i zadní pneumatiky. V případě zadního obutí se jedná opět o asymetrickou pneumatiku. Pro pneumatiky do mokrých podmínek je stanovena jako hlavní směs měkká, alternativou je tvrdá varianta. Charakter okruhu plus většinou chladné podmínky, které v tomto ročním období v Le Mans panují, představují pro týmy těžký úkol při výběru pneumatik. Jen málokdy vyhraje závod jezdec, který slavil úspěch v kvalifikaci. Po startu z pole position vyhrál Valentino Rossi v roce 2005 a od té doby se to naposledy podařilo až loni Casey Stonerovi, jenž v Le Mans vyhrál kvalifikaci a závod v sedle Hondy RC212V.

MotoGP

Po závodu v Portugalsku došlo ke změně vedoucí pozice průběžného hodnocení, která nyní patří Casey Stonerovi (Repsol Honda Team). Australan po třetím místě v Kataru vyhrál další dva podniky v Jerezu a Estorilu a s celkem šedesáti šesti body na kontě se posunul do vedení. Loni se stal vedoucím jezdcem až závodem v britském Silverstonu, letos je v tomto ohledu úspěšnější, ale má také dva soupeře, kteří jsou stabilně velmi rychlí a neodpustí mu žádnou chybu. Problémy s vibracemi chtěla Honda vyřešit v testu po závodu v Estorilu, ale pro nepřízeň počasí byl tento test zrušen. V tomto směru budou velmi důležité tréninky, kde HRC určitě bude chtít něco nového vyzkoušet. Samozřejmě i tam bude záležet na počasí a to zatím nevypadá nijak pozitivně. Problém s rukou už Stonera tolik netrápí, takže je momentálně na nejlepší cestě obhájit titul.

Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Team) do této chvíle vyhrál jeden závod v Kataru a na druhém místě skončil v Jerezu a Estorilu. Nyní mu v průběžném hodnocení patří druhá příčka a na vedoucího Stonera ztrácí jeden bod. Španěl má ve Francii poměrně úspěšnou bilanci, protože až na loňské čtvrté místo tam v královské kubatuře pokaždé slavil umístění na stupních vítězů. Okruhu Bugatti Lorenzovi sedí. Charakter dráhy vyhovuje jeho stylu jízdy a vzhledem k tomu, že má v letošním roce k dispozici výkonný prototyp M1 ambice jsou samozřejmě tento závod vyhrát a získat tím znovu vedoucí pozici v šampionátu. Loni v Le Mans ztrácel na výjezdech ze zatáček, letos je situace jiná a má velkou příležitost srovnat krok se Stonerem.
Třetí v pořadí je Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), jenž je zároveň s Lorenzem a Stonerem jediným jezdcem královské kubatury, který letos bodoval umístěním na stupních vítězů. V tomto ohledu se jedná o vůbec nejúspěšnější trojici v historii šampionátu, protože na stupních vítězů všichni tři společně slavili už šestnáctkrát. Nicméně Pedrosa nemá v plánu hrát celou dobu jen toho třetího a moc rád by postoupil o něco výš a dostal se tak blíž možnosti letošní šampionát vyhrát. Zatím na týmového kolegu Stonera ztrácí čtrnáct bodů, které při tak vyrovnané konkurenci nebude snadné vymazat. Na programu je ale teprve čtvrtá Grand Prix z osmnácti, takže nic není ztraceno. Španěl musí udržet nastavené tempo a pokud uvažuje o titulu, tak musí zariskovat a snažit se vyhrát. Jeho výsledková bilance ale ve Francii není zrovna nejlepší. Loni závod nedokončil a jeho nejlepším výsledkem jsou dvě druhá místa z let 2006 a 2009.

Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3) si po třech úvodních kolech drží s třiceti sedmi body průběžné čtvrté místo, což je nejlepší vstup do sezony v podání britského jezdce od roku 1988. Dva body ho dělí od pátého týmového kolegy Andrea Doviziosa (Monster Yamaha Tech3). Brit Crutchlow si naposledy v Estorilu vybojoval start z první řady, což byl skutečně velký úspěch pro netovárního jezdce a v samotné přípravě je většinou tím lepším z dvojice Tech 3. Nicméně v závodech je situace naprosto vyrovnaná a Crutchlow s Doviziosem na dráze bojují o každý centimetr. V úvodních dvou kláních vyhrál britský jezdec, v Estorilu byl lepší Ital. Uvidíme, jak se jejich vzájemná rivalita bude vyvíjet dál a jak v jejich podání dopadne závod v Le Mans, kde byl loni Dovizioso druhý. Možná tu sledujeme bitvu nejen o postavení v šampionátu, ale také o místo u tovární stáje Yamahy.
Šestý v pořadí je Álvaro Bautista (San Carlo Honda Gresini). Španěl pravidelně boduje a jeho maximem je momentálně šesté místo, takže umístění těsně za první pětici nejlepších. Gresiniho tým od Španěla minimálně podobné výsledky očekává, takže uvidíme, jak si po celkem úspěšném víkendu v Estorilu poradí na podobné trati v Le Mans. Bautista ztrácí na Doviziosa šest bodů, takže dveře mezi nejlepší pětku má stále otevřené.

Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP) zatím čelí tlaku německých médií, které by ho chtěly vidět blíž předním příčkám, ale Němec je v MotoGP nováčkem a tak je to třeba brát. Na to, že má na kontě jen tři ostré závody, tak na tom není vůbec špatně. Závody dokončuje, boduje a na Bautistu teď ztrácí pět bodů. Ano a je také v čele hodnocení letošních nováčků, to je určitě dobrý vstup do sezony.
Osmé a deváté místo v pořadí patří jezdcům tovární stáje Ducati Nicky Haydenovi (Ducati Team) a Valentinu Rossimu (Ducati Team). Američan má dvacet tři bodů, Ital o jeden bod méně. Oba by ale chtěli a měli figurovat trošku blíž předním pozicím. Pokud nepočítáme trojici továrních jezdců, tak mají před sebou ještě čtyři jezdce netovárních týmů. Co udělat, aby se situace zlepšila je otázka za milion. V Estorilu měli vyzkoušet řadu zlepšení, ale test se nekonal, takže těžko říct, jaká bude situace tento víkend. V Le Mans má Hayden nejlepší výsledek v podobě čtvrtého místa z roku 2010. Valentino Rossi je na tom poměrně lépe, protože tam třikrát vyhrál královskou kubaturu, taktéž má na kontě řadu dalších umístění na stupních vítězů, ale rovněž první a dosud jediné pódium s Ducati. Podaří se mu zopakovat stejný výsledek také tento víkend? To si pravděpodobně netroufá odhadnout ani nikdo od Ducati.

První desítku uzavírá Héctor Barberá (Pramac Racing Team). Španěl je momentálně nejlepším jezdcem satelitní Ducati s jednobodovým náskokem před jedenáctým Benem Spiesem (Yamaha Factory Team). Američan má hodně těžký úvod sezony a v Le Mans by rád prolomil smůlu a začal konečně jezdit způsobem, jakým by rád. Není to sice jeho oblíbená dráha, ale pro průlomový výsledek udělá maximum. Pokud se mu to nepodaří ani teď, tak to už budou u Yamahy skřípat zuby. Pro Spiese velmi těžká situace, kterou musí zvládnout.
Český jezdec Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) zatím nebodoval, takže další šanci změnit vývoj k lepšímu má nyní ve Francii, kde loni skončil desátý. Třeba na dvanáctou příčku mu teď chybí devět bodů, takže ani tady není zatím nic ztraceno a už po Francii může být vše jinak.

Nejlepším jezdcem kategorie CRT je dvanáctý Aleix Espargaró (Power Electronics Aspar Team). Colin Edwards je po operaci zlomené klíční kosti, takže závodit nebude a u NGM Mobile Forward Racingu ho nahradí Australan Chris Vermeulen, pro něhož je to velká šance ukázat, že závodění mezi jezdeckou elitou nezapomněl. Do francouzské Grand Prix také nastoupí James Ellison (Paul Bird Motorsport), o kterém se po Estorilu hodně diskutovalo. Britský závodník si stěžuje na vibrace jeho motocyklu ART, které mu neumožní udržet tempo s ostatními a závod v Portugalsku předčasně ukončil. To ovšem neměl dělat a bylo mu jasně naznačeno, že jsme všichni nahraditelní. Inženýři byli velmi zklamaní, že nezískali data z celého závodu a šéf týmu Paul Bird uvažuje vyzkoušet jiného jezdce, který by jim nabídl svůj pohled na věc.
Okruh Bugatti, Le Mans - MotoGP

Nejrychlejší kolo:        2008    Dani Pedrosa (Honda)   1'32,647
Rekord okruhu:           2011    Dani Pedrosa (Honda)   1'33,617
Maximální rychlost:   2011    Casey Stoner (Honda)     293,2 km/h

Výsledek závodu GP Francie z roku 2011 – MotoGP

1. Casey Stoner (Repsol Honda Team)          Honda      44'03,955
2. Andrea Dovizioso (Repsol Honda Team)   Honda         +14,214
3. Valentino Rossi (Ducati Team)                     Ducati          +14,564

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist