renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Yamaha XT 660 Z Tenere (2012)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník Bandit-Kralik
Vloženo 29.9.2019
Aktualizováno 25.2.2020
Zobrazeno 3 252x
HODNOCENÍ PROFILU OD 10 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Hledal jsem lehké cestovní enduro ve střední třídě. Cestování, ale zároven s možností off jízdy. Nabídka v téhle kategorii chabá, většina kladiv na čarodejnice se dávno nevyrábí. Trh jde směrem komfortu, objemu. Toto je snad poslední blbů vzdorná motorka,

Více fotografii

Výška jezdce: 175 cm

První dojmy - První dojem...na objem 660 mě překvapila velikost stroje. Nastupování pro mou postavu většinou přes boční stojan...jako na koně. První jízda nestabilní, nezvyk, stále jsem nebyl jistý, zda to byla dobrá volba.

Motorku bych doporučil pro - Moto bych doporučil cestovatelům, co nechtějí být limitování asfaltem. Hodně parády udělá i při enduru...ale tady má své limity. Není to stroj určený jedním směrem, universál...proto je koktejlem kompromisů. Jestli chceš jen cestovat, kup si jiný stroj. Pokud budeš jezdit jen enduro, kup si jiný stroj. Chceš řezat zatáčky, kup si jiný stroj. Ale jestli chceš dělat vše najednou, kup si Tenerku

Doplňky na motorce - Padáky, lopata pod motor, zásuvka, voltmetr, vyšší blatník, nosiče kufrů, deflektor, širší stupačky, chrániče páček

Recenze

Po mnoha letech motorkaření, cestování v jedné stopě se mi začalo vytrácet brnění v prstech, lehká nervozita...už to pomalu padalo do rutiny. Chtěl jsem změnu. Lokality kam jsem s moto schopný dojet po vlastní ose se pomalu vyčerpaly. Tak když pojedu do stejného státu dvakrát, neznamená to, že cesta bude stejná...proto enduro.
Tenerku jsem pořídil s mnoha doplnky. Většina šla hned pryč. Originální kufry Yamaha s nosiči byly první. Místo nich přišly nosiče BigHusky. Nosiče kufrů slouží jako zadní padák a ochrana moto. Kufry jsem úplně zavrhnul, jezdím s brašnami. Moto byla obutá na silničních pneu...vyhodit, výměna za Motoz. Kryty páček a blástry nahrazeny odolnějšími z hliníku. Originály pouze na okrasu...praskají při pádu. Ochraný rám motoru, žádná sláva...kroutí se, ale moc jiných možností není. Od prodejce namontován spodní kryt motoru od SW-motech. Po pádu zjištuji, že je nedostatečný. Nechávám svařit svůj vlastní...širší a vyšší. Ochrání víko spojky, vodní pumpu. Přední blatník nahrazuji vyšším. Kvůli jízdě v blátě...ale hlavně to přidá minimálně tři koně na výkonu. Co zůstalo je deflektor na předním skle. Během dlouhých přesunů vyhovuje a odklání vítr. Při enduru překáží, zhoršuje výhled. Voltmetr je šikovný pomocník. Nutností 12V zásuvka...na cesty ideální. Stupačky jsem nechal rozšířit. Originální kloužou a po odmontování gumy jsou zase úzké. Výměna jen prospěla, jak bezpečnosti, tak komfortu. Všude vozím hromadu nářadí. Na rám dvě malé kapsy pro drobné opravy...momentálně v nich mám gumárnu, potřebné lepení, pumpičku, atd. Větší nářadí v brašně na zadním sedle.
Jízdní vlastnosti. Podvozek na pozemních komunikacích žehlí nerovnosti. Do terénu je příliš měký...na klidnější enduro postačí. Tím nemyslím polní cesty. Brzdy odpovídající stroji. Motor hladký chod...na přesuny chybí šestka. Do endura naprosto dostačující. Sedlo cestovní, kompromis mezi off/on jízdou. Skvělá nádrž s dojezdem klidnou jízdou po zpevněné cestě 500km. Při enduru netankovat plnou.
S moto jezdím v podstatě jen mino asfalt, pro toto byla vyrobena. Podívala se do Bosny...šlapala jak hodinky.
Není to stroj pro dravce. Poklidnější jízda, enduro, výlety...netrhá v ničem rekordy, ale většinu jezdců má co naučit. Bývá pravidlem, že motorka má své limity...ale jezdec se na ně většinou nepodívá.

Jizda off: pro lepší komfort, bezpečí nutností širší stupačky. Začal jsem hledat, udivila mě cena za nabízené kusy plechů. Inspirace u kamarádu. Vytvarovaný materiál do tvaru U, vyžezat drážky a přes úchyty navařit na stávající stupačky...ušetřeno pár tisícovek. Ve stupačkách jsou řidítka více utopená, chtěly by přizvednout. Řazení, zadní brzda ve stoje lehce ovladatelná. Náklony po lehklém zácviku jako na Dakaru. Hlídat otáčky, netřeba sledovat otáčkoměr, motor upozorní sám. Při ostřejší jízdě, nikdy nebrat plnou...jízdní vlastnosti jsou pak jako u slona. Vzhledel reálnosti pádů, nejezdit bez ochraných prvků...lopata, rám, chrániče páček. Vodní pumpa, pedál zadní brzdy jsou první na ráně...pumpu lze ochránit rámy, lopatou. U brzdy musíš použít na rovnání kleště. Jen pár lopat pod motor, které se prodávají ochrání i boky. Chce to dobře vybírat při koupi, nebo nechat vyrobit. Většina je nízkých. Zadní tlumiče při ostřejší jízdě ve vímolech, prohlubních kopou jezdce ze sedla. Bud výměna, nebo jezdit jako houbař. Tady musíš hodně pomáhat pérováním v kolenou, číst terén před tebou a být připravený na kopanec. Jde to zvládnout, jen trénuj...není to jaderná fyzika, jen jízda v terénu. Velkou výhodou jsou vycvakávací blinkry...po pádu jen zasadíš zpět do kapoty. Přední 21 kolo, ideální...převalí se i přes velké kameny, hroudy...jen lehce přidržet řidítka. Pravidelná udržba všech pohyblivých částí...bláto, voda udělá své. Rozebírat, čistit, mazat...je to špinavá práce, ale tohle neukecáš. Podle stylu jízdy měnit vymezovací gumy v zadní rozetě. Investice kolem 800,- pokud si děláš sám, po roce používání jsem je měnil, cca 8000km (nejsem trhačem vzorků) někteří borci to dělají pravidelněji. Hlídat konektor alternátoru. Bohužel je na ráně za předním kolem. Všechna voda jde na něj. Při údržbě rozpojit, vystříkat sprejem na kontakty, očistit...žádná věda, zvládl jsem to i já...a to se nepovažuji za nejzručnějšího. Po vyjíždce zkontroluj přední vidle, hodně práce udělají gumové krytky...ale nějaký bordel se tam přeci jen dostane. Otřít a máš klid. Ušetříš si pár korun za vyměnu prořízlého gufera. Doporučuji nechat centrální stojan...ušetří to práci při servisu, za jízdy ochrání spodek.Sice je to pár kg váhy navíc...ale kdo má závodní ambice, sáhne po jiném stroji. Krom zminovaných doplnků bych žádné další krutopřísné věci neinstaloval. Tuhle moto jsi si vybral i kvůli její váze, tak tam nedávej nic dalšího, jen aby to lépe vypadalo. S tím jsem hodně bojoval. Motorka se mi musí líbit, ale život, jízda není jako v katalogu Touratech. Není to závodní speciál, ale jestli chceš aby se za jízdy nad tebou vznášel duch Dakaru...tak ten tam bude. Nejslabší článek je stejně mezi helmou a sedačkou.

jízda on: Sorry, tady ti toho moc neřeknu. Na silničních gumách jsem toho najel max 300km. Nebyl to nejlepší zážitek z jízdy. Sedíš proti ostatním moto vysoko. Do zatáček máš pocit, že se vznášíš nad moto. Toto je hodně subjektivní pocit, o hlavě...při jízdě ON jsem naladěný na jiný druh stroje. Jistě to jde, ale pro mě je jízda s Tenerkou na asfaltu nutné zlo. Neměl jsem ani moc možností tento názor změnit. Od počátku je obutá s enduro gumami. Tím je názor hodně zkreslený. Jak se chová při silničním obutí netuším. Každý kdo si Terku pořídí, převážně přezouvá na enduro. Ale to bych neřadil do kategorie ON jízdy, ale cestování.

Cestování: Tady je doma, do téhle kategorie patří. Tohle s ní konstruktéři v Yamaze zamýšleli. Funkční motor Minarelli, osvědčený v mnoha modelech. Převážně budeš obouvat enduro gumy. Dej si pozor na Mitas, zase subjektivní názor. Mysli na to, že můžeš píchnout. Tvrdé boky Mitasek jdou hodně špatně z ráfku. Chce to cvik, nebo parťáka co má v ruce. Olej téměř nežere, hlídej vodu...zase podle druhu jízdy. Občas má tendence spínat větrák chlazení, čisti mřížku chladiče. Na dálnici ti bude chybět šestka...na to si zvykni. Popravdě, neznám maximální rychlost. Zda jede 150,160,170 km/hod...netuším a je mi to jedno. Tahle motorka se nehoní. Budeš pak jak závodník ve Fiatu. Na dálnici si držím 110km/hod a neřeším. Sedlo...tady si užiješ středověk. Jsem zvyklý jezdit při transitu porce kilometrů. Tady to moc nejde, ujedeš 800km za den, dáš si pivko a zchladíš zadek v louži. Je to daň kompromisu, ale jde to. Zavazadla...původně byla s origo Yamaha kufry...ty drsňácké hliníkové. Nenech se vysmát. Kufry jsou plastové, potažené tenkým plíškem. Co mě na jich nejvíce rozčilovalo byly zámky...asi nejsem nejchytřejší, ale nechceš řešit x poloh klíčku. Jezdím s vaky. To hlavně z důvodu váhy. Repasoval jsem staré poctivé hliníkové kufry. Motorka vypadala, že by mi ji záviděl i Jarda Šíma...ale jízdní vlastnosti OFF na draka. Příliš se potápěl zadek, tak šly dolů...brašny méně komfortní, ale ušetřená váha 10kg na zadku je znát...zase subjektivní pohled. Při ON je to asi jedno. Vozím náhradní lanko spojky, obě páčky...náhoda je blbec. Zábal i lepení, rezervní duše, potřebné nářadí pro drobné opravy...nikdy nevíš. Za jízdy po silnici na tebe moc nefouká. Za deště, pokud máš vysoký blatník budeš mít pocit, že sedíš pod vodopádem...kdo chce komfort, koupí džíp. Palivo při dálničním přesunu, lehce nad 500km... při OFF méně, ale buď v klidu...dříve dojde kámošům. Ber si dvoje mazání na řetěz, zase ON,OFF. Příliš nesvítí, ale stačí to. Když máš ochranou mřížku světla, zkus hádat...ještě méně. Dodělej 12v zásuvku...telefon, kompresor. Budeš často měnit tlak v pneu, zase ON/OFF. Cestuješ ve dvou...jsi masochista. Máš místa tak pro sebe, natož pro batůžek. Zadní sedlo je velmi vysoko. Pokud jsi normální postavy, nehraješ v NBA. Budeš mít největší problém se stabilitou na místě...výsadám ze sedla, abych došlápl celým chodidlem (měřím 179cm). Ještě aby ti tam nastoupila holka... křeč, tohle nechceš. Od výroby je možnost osazení zadního kufru. Zapomeň na to, zadní nosíš je příliš daleko od těžiště moto, tím větší páka a rázy na rám, který se může zlomit. Tuhle zkušenost mám s jinou moto, ale nechceš v Íránu na poušti hledat svářeče. Každý problém má své řešení, ale ušetříš si mnoho starostí a pár vrásek. Využij boky moto a vak na zadní sedlo. S použitím zadního vaku máš sice méně prostoru ve stupačkách, ale bude ti to stačit. Tankvak na nádrž, dobrá věc. Při enduru trochu překáží... ale vozím jej stále...foto a další věci co chceš po ruce. Cestování tipu Bosna, šotoliny, atd...budeš král. Celkově spolehlivá, nenáročná, od tebe se očekává aby si jí to pouze nekazil. Hodně štěstí a kolama dolů.

Po nějaké době pár postřehů, spíše uvedení do reality. Ať se s moto dělají úpravy sebelepší, nikdy z ní nebude čistokrevné enduro. Její původ alternativní cestovatelky nejde změnit. Nelze se rovnat motorkám k tomu určeným. Jako uvedení do světa enduro dobrá volba, dále už to chce spíše smířit se s houbařením mimo cesty, nebo najít vhodnější stroj.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Strider
Strider napsal 19.10.21 v 21:44 10b.

skvele foto a skvele moto !

Bajz0
Bajz0 napsal 24.07.20 v 06:32 10b.

co viac dodat

Martin1042
Martin1042 napsal 03.11.19 v 09:00 10b.

Popis super Fotky parádní Ať ti slouží.

delfuegos
delfuegos napsal 06.10.19 v 22:35 10b.

4JR
4JR napsal 02.10.19 v 22:26

popis paradní a fotky boží Smekám pane
Ať i nadale dělá radost

Více komentářů



TOPlist