globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Lita nebo vypletana kola?
 
13.6.2007 v 12:12
Uz nejakou dobu mi vrta hlavou otazka, jake jsou vyhody litych kol oproti dratenym vypletanym a naopak... a dnes rano pri cisteni predniho rafku a konstatovani, ze je uz zase bouchly (nekde na trase Plzen - Hradec a zpet) se mi to vratilo na mysl.

Obecne se ma za to, ze na silnici jsou vhodnejsi lite rafky (resp. cela kola) a mimo asfalt kola vypletana. Udajne proto, ze lita kola maji mensi neodpruzenou hmotnost, umoznuji provoz bezdusovych gum, ale jsou mene odolne poskozeni. Dratena kola maji mit vyssi pruznost a lepsi odolnost proti poskozeni.

Jenze... nevim uz kdo to kde psal, ale udajne jsou lita kola tezsi nez dratena. Nemel jsem moznost to porovnat, ale mozne to je. Provoz bezdusaku jde i na dratenych kolech, pokud jsou vhodne tvarovane rafky.

Za mych temer 60 tis km cestou necestou (tak dobre, cestou toho bylo rekneme 95%, ale i tak to dela okolo 3 tis km zcela mimo asfalt) mam lita kola ruzne obouchany a omlaceny, ale stale rovny (tuk tuk, doufam ze tomu tak bude i nadale) a to se jedna o motorku radove 1,5 az 2x tezsi, nez ostatni, na kterych mam dratena kola.

Naopak dratena kola se mi nikdy nepodarilo dostat do rovneho stavu natrvalo. Pokud je kopnuty rafek, centrovani pomoci dratu nepomuze, takze prichazi na radu jedine hruba sila. Kdyz k tomu pripoctu obcas praskly drat, mam pochybnosti o lepsi pruznosti tohoto reseni.

Takze... proc se vlastne na silnicni motorky davaji lita kola? Je to skutecne kvuli lepsim vlastnostem, za coz se plati zpravidla vyssi cena (pokud je vyber, byvaji lita kola za priplatek), nebo je to jen o tom, ze vypadaji lip, pritom jsou tezsi a protoze jsou vyrobne jednoduzsi, jsou pro vyrobce levnejsi a zakaznik plati jako by mel neco extra?

Povedlo se nekomu kopnout rafek liteho kola tak, ze se da predpokladat, ze by to vypletane kolo prezilo bez ujmy? Nebo je to jen o tom, ze se pocita, ze vypletane kolo jde rozplest a rafek vymlatit aspon zhruba do puvodniho tvaru, praskle draty jdou vymenit a tak i po relativne velkem kopanci je mozne v podstate svepomoci motorku znovu zpojizdnit, coz je u litych kol vylouceno?

1 reakcí na tento příspěvek Lita nebo vypletana kola?

13.6.2007 v 12:24 | Nahoru | #1
Drátěná kola jsou lehčí (když nepočítám nějaký kovaný Marchesini), ale maji tragický odpor vzduchu => na silničkách nepoužitelný.

To jsem našel v sešitu ze střední. Něco na tom možná bude :/

2 reakcí na tento příspěvek Lita nebo vypletana kola?

13.6.2007 v 13:10 | Nahoru | #2
Pokud najedeš do díry s ostrou hranou, tak je jedno jakej máš ráfek, prostě špatně dopadne. Přímý ostrý najezd na obrubák nevydrží ani jedno kolo.
Pokud budeš s motorkou skákat, tak si představ dopad na kola a rozložení sil u třeba 3paprskového liťáku a u drátového kola. U liťaku dojde k deformaci, kdežto u drátovýho ten velký počet drátů přenese dopadovou sílu do celého ráfku a v tom je ten fígl. Drátové kolo snese velké deformace a lité ne.
Další věc je ta, že přední kola endur mají velké průměry a tak i ta menší váha dratovýho kola je velký plus.

(reakce na) Lita nebo vypletana kola?

13.6.2007 v 13:54 | Nahoru | #3
Droppi> Cece, to me nenapadlo, pritom je videt u cyklistu, ze se to snazej zadeklovat, pokud tam maj spice. Takze na tom asi taky neco bude.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Lita nebo vypletana kola?

13.6.2007 v 13:56 | Nahoru | #4
Ano, problém litých kol je, že jsou křehčí. Při větší ráně kus ráfku uletí a to už se na cestě opravit nedá. Vždycky si vzpomenu na Igora Brezovara, jak někde v Africe potkal maníka s Varaderem, kterému se o kámen vyštípla výseč litého ráfku. Sám jel tehdy na bavoráku se špicema a kvitoval to slovy, že na adventure motorku prostě litá kola nepatří.

(reakce na) Lita nebo vypletana kola?

13.6.2007 v 14:04 | Nahoru | #5
Dingo> Prave ty skoky mi vrtaj hlavou. Neskacu zadnej extrem, spis jen takovy to lehky odlepeni kol od zeme, ale i tak dostava litak v mem pripade podstatne vetsi zahul, nez drataky a zatimco drataky mam vsechny nejak koply, litak drzi :/

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Lita nebo vypletana kola?

13.6.2007 v 14:05 | Nahoru | #6
1100Virago> Taky co má varadero společného s adventure motorkou?

Jinak samozřejmě, drátěný kola jsou pružnější a nedaj se an ně většinou dát bezdušovky(vzduch uteče skrz dráty). JInak jezdím v terénu hodně rychle, párkrát ty kola dostyla dost velkou ránu, ale excel drží zatím bez problému. Jsou asi taky kola a kola. Liťáky na jawě nejsou stejný jako liťáky na R1

(reakce na) Lita nebo vypletana kola?

13.6.2007 v 14:14 | Nahoru | #7
Jawaweb> adventure motorka muze bejt jakakoliv, je to na pilotovi a ne na motce :cool:

srovnavat litaky na jawce klidne muzes, jawa je nakupuje odnekud z italie, jen ted z hlavy nevim znacku.

v soucasnosti mam na predku na yawaze duralovy DID vypleteny na klasicky jawsky buben a ani to nezabranilo tomu, aby se nezkrivil :(

Na to abys moh pouzivat bezdusovky potrebujes rafky, ktere maji zachyty dratu po stranach.

1100Virago> Igor ma na bramborovi rafky duralovy, takze vystipnuti hrozi zrovna tak. Samosebou pokud v nich mas dusi, je tam urcita sance, ze na tom pujde jet dal, ale zrovna bawa davaji seriove bezdusove rafky i na dratena kola.

1 reakcí na tento příspěvek Lita nebo vypletana kola?

13.6.2007 v 14:20 | Nahoru | #8
Já mám takovej dojem že drátový kola jsou obecně těžší než litý :)

výplet je vzásadě k ničemu je to jen pózeřina a hned jak seženu tak dávám na DR-Ztko liťáky *yes*

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Lita nebo vypletana kola?

13.6.2007 v 14:44 | Nahoru | #9
Vespa> chces z toho udelat motarda nebo mas moznost sehnat 21" litak? pokud jo tak kde a za co?

Lita nebo vypletana kola?

13.6.2007 v 14:52 | Nahoru | #10
Proboha to byla snad ironie ne? Ale 21" liťák by mohlo bejt dobrý kolo :lol:

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Lita nebo vypletana kola?

13.6.2007 v 15:08 | Nahoru | #11
Sim>
Jawaweb> jj, 21" liťák by bylo dobrý masox :thmubup:

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Lita nebo vypletana kola?

13.6.2007 v 15:18 | Nahoru | #12
Vespa>mam doma 21 liťák.. ale na auto

no ale ještě poznámka k bezdušákům... i do kol se špicema se dnes dají namontovat bezdušáky. jsou dvě varianty.
stará že se místo duše vkládala poliuretanová nebo taková pěnová vložka používali ksme to u krosových motorek.
a nová jsem četl že teď existuje nějaká varianta jakoby vložka z moc moc malých vzduchových kuliček (nebo balonků) takže i když ti v poušti nekde v extrem podmínkách něco gumu propichne tak vlastně můžeš pokračovat v jízdě....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Lita nebo vypletana kola?

13.6.2007 v 15:23 | Nahoru | #13
Mega-CZ>Zlatá duše, za pul hodiny to vyměníš a jedeš dál.

(reakce na) Lita nebo vypletana kola?

13.6.2007 v 15:29 | Nahoru | #14
Jawaweb>no já mam zkušenost jen z tou první variantou. šlo o to že některé tratě ksou hodně kamenité a ostré a když prorazíš v rozjížďce gumu......je ti prdlačky platný že ju za 20minut vyněníš... nejlepší je když nepíchneš :D

(reakce na) Lita nebo vypletana kola?

13.6.2007 v 15:34 | Nahoru | #15
Mega-CZ> Vlastni zkusenost s tou mouse nebo balonkovou metodou nemam, ale me osobne staci, kdyz musim prezouvat dusovou gumu montpakama a pak ji ukecavat, aby sedla na rafek jak ma.

Nedovedu si predstavit ji obouvat s necim, co se chova jako duse nafouknuta na pozadovany tlak. Je jasny, ze pro zavody, kde proste pruraz klasicky duse znamena nedokonceni to smysl ma, ale pro normalni pouziti si to fakt nedovedu predstavit :(

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Lita nebo vypletana kola?

13.6.2007 v 15:49 | Nahoru | #16
Sim>kup si transalpa nebo nějaký jiný enduro. to CBčko je prostě stavěný na jízdu po zpevněné asfaltové silnici. =o

(reakce na) Lita nebo vypletana kola?

13.6.2007 v 19:17 | Nahoru | #17
karf> sak az CB doslouzi, planuju Versys... nicmene ten se (aspon zatim a predpokladam ze u toho zustane) dela jen ve verzi s 17" litakem, takze oproti CB bude rozdil v prednim kole jen v sirce 110 vs 120.

TA je na muj vkus moc drahej, mohutnej, tezkej, vysokej a v krizovej situaci tim padem nemotornej, bo z nej nedosahnu na zem tak jak bych potreboval :( A podvozek ma zase tak dokonalej, ze nemam potrebnou odezvu - nemam na nem pocit ze jedu rychle ani v rychlostech na rozbity polnacce ne prave bezpecny :puke:

Jednobuch nechcu (by to byl krok zpatky), bawo misto dvouvalcovyho 800GS predstavilo Geckovou radu, takze co jinyho?

1 reakcí na tento příspěvek Lita nebo vypletana kola?

14.6.2007 v 15:49 | Nahoru | #18
Versys =o dyť je to ještě silninicovatější než CB :)

(reakce na) Lita nebo vypletana kola?

15.6.2007 v 15:46 | Nahoru | #19
karf> Pokud srovnavas moje CB a seriovku Versys, tak souhlas *yes* :P

Lita nebo vypletana kola?

15.6.2007 v 15:48 | Nahoru | #20
ani litá...ani spletená.....nic nenahradí pořádnej výýýýkovek :D

1 reakcí na tento příspěvek Lita nebo vypletana kola?

1.10.2014 v 11:11 | Nahoru | #21
Chtěl bych oživit tohle téma a doptat se na pár věcí. Jaký teda reálný význam mají Pletené kola ? Vybírám GS, a hodně je jich s litými koly, tak by mě právě zajímalo, vydrží lité kola horší cesty ? Úplně upřímně chtěl bych projet nějaký ten východ od nás, Arménii atd, šutry, šotoliny a terénní jízdy to určitě potká, mám v takovém to případě vyřadit modely s Liťákama ?

(reakce na) Lita nebo vypletana kola?

1.10.2014 v 12:17 | Nahoru | #22
Béďa: Pokud pojedeš po šotolinové nebo šutrové cestě, nebudeš mít s liťákama problém. Ten nastane, když to neukočíruješ a ve větší rychlosti narazíš do nějakého balvanu. Tam kde se plechový ráfek jen zdeformule, tam je u liťáku slušná šance, že se vyštípne.

Lita nebo vypletana kola?

1.10.2014 v 12:28 | Nahoru | #23
jako Styl Adventure/Dakar mi vzhledem k mým schopnostem a možnostem příjde jako zbytečný luxus, ale zase šetřit a jen po cestách se s tím vydávat nehodlám, spíš teda mimo asfalt.

Proto uvažuju, že jako klidně by mi mělo stačit obyč GS ale co se týče těch kol, tak tam přesně nevím, nejsem si úplně jistej, zda ty loukotě někde rychle neoddělám.

Lita nebo vypletana kola?

1.10.2014 v 14:16 | Nahoru | #24
Jestli plánuješ výlety i mimo asfalt, tak raději vybírej drátěná kola. Sám mám na GS dráty. Před třemi lety jsem v Chorvatsku "neuměl" přejet díru vymletou od vody a kopl jsem přední ráfek a i tak jsem dojel v pohodě domů. Akorát u GS je problém ráfky centrovat, protože výplet je dělaný BMW způsobem (aby se daly používat bezdušáky) a málo kdo to umí vycentrovat. V příboře to jeden týpek umí a nechal jsem to u něj centrovat. Letos (po třech letech) jak jsem dával nové pneu, tak přední kolo je pořád hezky vycentrované a drží, takže centrování bych se nebál.
Jinak spousta GS je na litých kolech a vydrží to hodně, ale je to o štěstí...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist