globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Lita nebo vypletana kola?
 
13.6.2007 v 12:12
Uz nejakou dobu mi vrta hlavou otazka, jake jsou vyhody litych kol oproti dratenym vypletanym a naopak... a dnes rano pri cisteni predniho rafku a konstatovani, ze je uz zase bouchly (nekde na trase Plzen - Hradec a zpet) se mi to vratilo na mysl.

Obecne se ma za to, ze na silnici jsou vhodnejsi lite rafky (resp. cela kola) a mimo asfalt kola vypletana. Udajne proto, ze lita kola maji mensi neodpruzenou hmotnost, umoznuji provoz bezdusovych gum, ale jsou mene odolne poskozeni. Dratena kola maji mit vyssi pruznost a lepsi odolnost proti poskozeni.

Jenze... nevim uz kdo to kde psal, ale udajne jsou lita kola tezsi nez dratena. Nemel jsem moznost to porovnat, ale mozne to je. Provoz bezdusaku jde i na dratenych kolech, pokud jsou vhodne tvarovane rafky.

Za mych temer 60 tis km cestou necestou (tak dobre, cestou toho bylo rekneme 95%, ale i tak to dela okolo 3 tis km zcela mimo asfalt) mam lita kola ruzne obouchany a omlaceny, ale stale rovny (tuk tuk, doufam ze tomu tak bude i nadale) a to se jedna o motorku radove 1,5 az 2x tezsi, nez ostatni, na kterych mam dratena kola.

Naopak dratena kola se mi nikdy nepodarilo dostat do rovneho stavu natrvalo. Pokud je kopnuty rafek, centrovani pomoci dratu nepomuze, takze prichazi na radu jedine hruba sila. Kdyz k tomu pripoctu obcas praskly drat, mam pochybnosti o lepsi pruznosti tohoto reseni.

Takze... proc se vlastne na silnicni motorky davaji lita kola? Je to skutecne kvuli lepsim vlastnostem, za coz se plati zpravidla vyssi cena (pokud je vyber, byvaji lita kola za priplatek), nebo je to jen o tom, ze vypadaji lip, pritom jsou tezsi a protoze jsou vyrobne jednoduzsi, jsou pro vyrobce levnejsi a zakaznik plati jako by mel neco extra?

Povedlo se nekomu kopnout rafek liteho kola tak, ze se da predpokladat, ze by to vypletane kolo prezilo bez ujmy? Nebo je to jen o tom, ze se pocita, ze vypletane kolo jde rozplest a rafek vymlatit aspon zhruba do puvodniho tvaru, praskle draty jdou vymenit a tak i po relativne velkem kopanci je mozne v podstate svepomoci motorku znovu zpojizdnit, coz je u litych kol vylouceno?

2 reakcí na tento příspěvek Lita nebo vypletana kola?

13.6.2007 v 13:10 | Nahoru | #1
Pokud najedeš do díry s ostrou hranou, tak je jedno jakej máš ráfek, prostě špatně dopadne. Přímý ostrý najezd na obrubák nevydrží ani jedno kolo.
Pokud budeš s motorkou skákat, tak si představ dopad na kola a rozložení sil u třeba 3paprskového liťáku a u drátového kola. U liťaku dojde k deformaci, kdežto u drátovýho ten velký počet drátů přenese dopadovou sílu do celého ráfku a v tom je ten fígl. Drátové kolo snese velké deformace a lité ne.
Další věc je ta, že přední kola endur mají velké průměry a tak i ta menší váha dratovýho kola je velký plus.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Lita nebo vypletana kola?

13.6.2007 v 13:56 | Nahoru | #2
Ano, problém litých kol je, že jsou křehčí. Při větší ráně kus ráfku uletí a to už se na cestě opravit nedá. Vždycky si vzpomenu na Igora Brezovara, jak někde v Africe potkal maníka s Varaderem, kterému se o kámen vyštípla výseč litého ráfku. Sám jel tehdy na bavoráku se špicema a kvitoval to slovy, že na adventure motorku prostě litá kola nepatří.

(reakce na) Lita nebo vypletana kola?

13.6.2007 v 14:04 | Nahoru | #3
Dingo> Prave ty skoky mi vrtaj hlavou. Neskacu zadnej extrem, spis jen takovy to lehky odlepeni kol od zeme, ale i tak dostava litak v mem pripade podstatne vetsi zahul, nez drataky a zatimco drataky mam vsechny nejak koply, litak drzi :/
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist