globalmoto_unor




BMW K1300R

S příchodem modelu K1200R v roce 2004, předvedlo BMW, jak to vidí v kategorii velkých Roadsterů. Motocykl založený na modelu K1200S těžil z mohutného čtyřválcového motoru a celkově svižného sportovního střihu svého vzoru. Razil zcela individualistický přístup, jak v pojetí, tak v řadě technických vymožeností. I přes notně futuristický vzhled tak fungoval ve svém segmentu více než dobře. Jak tomu bude u posílené druhé generace tohoto velice vyhraněného náčiní z říše agresivní strojů? Tak to je otázka, která se mimo jiné také honila hlavou.

Kapitoly článku

Vývoj a historie

Posílená druhá generace tohoto sportovního roadsteru byla představena na loňské výstavě Intermot. Bylo to v roce 25. výročí uvedení velice úspěšné K-serie na trh vůbec. Když v roce 1983 Josef Fritzenwenger a Stefan Pachernegg stáli u zrodu nového motocyklu s kapalinou chlazeným čtyřválcovým motorem o objemu 987 ccm, asi ani ve snu netušili, na jak velkém začátku stojí. Tehdy se jednalo o dosti inovativní počin, už jen tím, že šlo o kapalinou chlazený motor, tehdy prvně vybavený elektronickým vstřikováním.
Byl to opravdový krok do budoucna a základ pro pozdější širokou plejádu úspěšných sportovních modelů a cestovních strojů představených v průběhu následujících let. Za zmínku stojí zcela určitě motocykly s dvouventilovou technikou, například legendární K100 (1983-1990), která byla později rozšířena na modely jako RS, RT, či cestovní a později velice oblíbenou řadu LT.

Rovněž je třeba připomenout motocykly K75 C/K (1985-1996) s ležatým řadovým tříválcem, které v objemu 740 ccm přinesly svým majitelům také mnoho radosti na stejném koncepčně podobném základu. Konec a přelom tisíciletí však již ovládla především nová řada s čtyř-ventilovým motorem. Ten byl představen prvně již v roce 1988, kdy byl na trh uveden stroj s označením K1 (1988-1993). Kromě jiného se jednalo o první motocykl na světě s plně kontrolovaným třícestným katalyzátorem.
Mezi další velice úspěšné stroje založené na stejném motoru byly v průběhu doby např. K1200RS (1996-2005), tenkrát se zcela novým u K-serie prvně vpředu použitým systémem odpružení Telelever. Mimochodem ten byl jinak prvně představen v roce 1993 u neméně vydařeného motocyklu s typickým boxer motorem pod označením R1100RS. Fenoménem této generace motocyklů se však stala řada K1200LT, která brázdila a sjížděla z výrobní linky až do loňského roku. Za desetiletou éru své existence na trhu, si tak našla nejednoho šťastného majitele a patřila u BMW mezi špičku cestovních korábů na dvoukolech.
(Odkazy na některé zmiňované motocykly naleznete v naší databázi motocyklů pod článkem druhé kapitoly).

Design a výbava

Právě testovaný motocykl K1300R navazuje na druhou generaci úspěšných čtyřválcových motorů a motocyklů představených u BMW v roce 2004. Vlajkovou lodí se stal motocykl K1200S (2004-2008) a samozřejmě již přímý předchůdce dnes testovaného stroje model K1200R.
Nelze opomenout ani další dvě později příchozí modelové varianty GT a R Sport. Současná modelová řada disponuje kromě zvýšeného objemu především celou řadou novinek a vylepšení, ať už v elektronice, odpružení, či prozaických drobnostech jako jsou ovladače na řídítkách. Nám se dostal do redakce motocykl K1300R v krásné světle šedé metalíze, navíc tzv. v plné palbě včetně systému „Gearshift“ a „slip-on“ koncovky Titanium od Akrapoviče.
Prostě radost pohledět už při prvním seznámení. Motocykl nejen na první pohled, ale i při prvním usednutí působí opravdu robustním dojmem. Robustní proporce prostupují celým strojem a vy se rázem stáváte jeho součástí. Jedná se však o jediný okamžik, snad kromě manipulace na místě, kdy to tak intenzivně vnímáte. Při jízdě samotné je rázem vše zapomenuto. Mohutný motor je důmyslně schován v rámu a pod mohutnou 19 l nádrží a minimalistickými plasty s logem výrobce. Ani milimetr prostoru zde není nazmar. Vše má svůj přesný německý řád a funkci. Plastů je jak se na čistokrevný roadster sluší pomálu, ale za to na výbornou plní svoji aerodynamickou funkci a navíc dotváří celkově velice futuristický výraz celého stroje. Ten je opravdu hodně neotřelý a jinde budete jen stěží hledat.
Naprostá moderna, která však respektuje klasické motocyklové prvky let minulých. Důkazem budiž standardně do boku vyvedená koncovka výfuku nebo výrazná složená přední svítilna s čirou optikou. Ta i přes svůj značně uhrančivý „Bender“ výraz (pozn.: robot ze seriálu Futurama) respektuje oblé tvary svítilny klasicky vyhlížejícího stroje, namísto všelijakých moderních kreací, které poslední dobou motocykly okupují stále častěji. Tam kde ostatní maskují, BMW odhaluje. Důkazem je stylisticky dokonale vyvedený chladič oleje, který z pohledu techniky snad na lepší místo umístit nelze. Nevýhodu snad je jen to, že tento krásný strojově uhlazený úsměv snad až přes příliš sviní velice často sebevražedný hmyz.
Výrazným nezaměnitelným prvkem celé konstrukce je i zde odpružení Duolever. Tomu konstrukčně zdatně sekunduje zadní jednoramenná dvoukloubová vidlice Paralever, která skrývá kardan roztáčející letmo zavěšené kolo. V reálu opravdová nádhera. Obecně vzato, co se konstrukcí týče, když opomineme kosmickou Bimotu, patří asi BMW mezi jedny z nejodvážnějších výrobců odpružení a zavěšení.
Přestavěno, či nově lakována byla celá řada plastů, pro srovnání asi nejlépe poslouží fotografie obou modelů, případně tento a test starší generace.
Náš tip

BMW K1200R - Přečtěte si náš redakční test předchozího modelu K1200R.
     


Sexy podsedlová část, je zakončena menší integrovanou, ale o to světelně výraznější koncovou svítilnou z led diod. Podsedlový prostor nabízí tradičně jen místo na pár drobností. Zajímavých prvkem je však umístění olejové nádrže, která právě pod sedlem našla své místo a také se zde přes uzávěr plní. Sedlo samotné je ergonomicky velice dobře tvarované, ale je spíše tužší a v přední části k nádrži se dost výrazně sužuje. Při opravdu dlouhé cestě je tak třeba počítat s lehce namoženou zadnicí. Ze sportovního pohledu na věc, však dokonalost sama.
Oproti svému předchůdci, doznaly menších změn i ovladače. Poprvé se zde výrobce vzdal továrního BMW ovládání blinkrů a vše nahradil mezi výrobci zažitější přepínač na levé straně řidítek. Budíky jsou velice přehledné a intuitivní. Vzhledem k množství funkcí palubního počítače a veškeré elektroniky včetně ESA II systému nastavení podvozku, jsem se nikdy výrazněji v menu LCD neztratil a vše v pohodě a rychle našel.
Co mi jen trochu kazilo celkový dojem, byly překážející pancéřové hadice, které překrývají částečně výhled na budíky, ale nejedná se o nic dramatického. Již při prvním usednutí si velice rychle zvyknete na sportovně dravou pozici, která je zde však pro jezdce velice přirozená. Testovací stroj byl vybaven navíc příplatkovými stupačkami, takže najít optimální polohu pro nohy nebyl opravdu problém.


Pokud se budeme bavit o zvuku motoru a především laděné koncovce od Akrapoviče, bude se jednat pouze superlativy. Nejen, že se slyšíte ve všech jízdních režimech, ale tahle třináctistovka je opravdová slast pro duši motocyklového příznivce. Při prudké akceleraci a řazení pod plynem s asistencí se ozývají zvuky, jak u Waterloo. Většina ostatních účastníků silničního provozu instinktivně uhýbá. Buď v nevěřícném úžasu co ten Váš motor vyvádí nebo ze strachu, že mají nějaký problém na svém samohybu. V nabídce je K1300R v testované světle šedé metalíze, hedvábně černé a konečně lávově oranžové.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (19x):
Motokatalog.cz



TOPlist