globalmoto_duben_nolan




BMW K1200S

Kapitoly článku

Jízda


Ale dost bylo technických řečí, je čas vyrazit. Po nastartování potěší motor ve volnoběžných otáčkách hlubokým brumláním a hbitými reakcemi na povely plynové rukojeti. Nepříjemné překvapení naopak připraví převodovka, při zařazení jedničky se z ní ozve velmi nezdravý kovový zvuk, který jak se později ukáže doprovází řazení všech převodových stupňů. V převodovce se ale evidentně nic špatného neděje a tak není třeba věnovat tomuto zvukovému efektu pozornost.
Ihned po rozjezdu překvapí lehkost a hbitost, kterou by nikdo vzhledem k pohotovostní hmotnosti téměř 250 kg a dlouhatánskému rozvoru neočekával. Jízda městem se tak stává hračkou, je ale třeba zacházet s plynovou rukojetí velmi opatrně. Motor nabízí už v nejnižších otáčkách tolik točivého momentu, že každý zbrklý pohyb pravým zápěstím katapultuje stroj nekompromisně vpřed. Při projíždění kolonami a pohybu nízkými rychlostmi na jedničku nebo dvojku je dobré filtrovat přívaly točivého momentu spojkou, zvláště na horším povrchu by agresivita motoru mohla přinést nejednu horkou chvilku.


Jakmile se dá ale motorka do pohybu a je možné zařadit vyšší rychlostní stupně, situace se radikálně mění. Ochota akcelerovat bez ohledu na otáčky a zařazenou rychlost bere dech. Můžete se na šestku loudat a nechat motor převalovat v patnáctistech otáčkách, jakmile však přidáte plyn, stroj nekompromisně vyrazí vpřed a mohutný tlumič výfuku předvede celou škálu svých zvukových projevů. Od hlubokého bručení v nízkých otáčkách, přes nervózní poštěkávání ve středních až po racingové kvílení za hranicí 8 tisíc, které zastaví až omezovač nastavený na 11 tisíc ot./min. To už ale ručička rychloměru dávno pokořila číslici 280 a je čas jít na brzdy. Ty fungují........ no, jak jinak než dokonale. Díky posilovači stačí i k maximálnímu zpomalení brzdit jediným prstem a po ABS není ani při plném brzdění na kvalitním povrchu ani vidu ani slechu, je tam vůbec? Samozřejmě že je, ale jeho nástup je nastaven až pro skutečně mezní situace, tento stroj je určen pro zkušené jezdce, kteří si rádi dopřejí sportovní styl jízdy a zde by příliš citlivý protiblokovací systém jen kazil zážitek z jízdy.


Brzdám při deceleraci zdatně sekunduje i motor, aniž by díky dlouhému rozvoru a ideálnímu rozložení hmotnosti blokoval zadní kolo. Za zmínku také stojí vzteklé bublání a „střílení do výfuku“ při odřazování na nižší rychlosti, tohle budete chtít poslouchat pořád a tak se při každém příjezdu ke křižovatce stanete středem pozornosti. Takže to bude chtít předvést i nějaký efektní odjezd, že? Není problém, dlouhý rozvor zaručí, že ani na jedničku bavorák nemá tendenci stavět se na zadní a stává se tak králem akcelerace. Tovární údaj 2,8 sekundy pro zrychlení z 0 na 100kmh jsem neověřoval, ale není důvod mu nevěřit, subjektivní pocit je takový, že do „stovky“ si dá „Káčko“ ke svačině cokoli se vedle něj postaví na start.


Dobrá, motor i brzdy dostávají jedničku s hvězdičkou. Technicky komplikovaný podvozek rozhodně nezůstává pozadu, je přesný, citlivý a jezdci určitě nepřipraví žádná nemilá překvapení. Příplatkový systém ESA je potom jako z jiné planety. Při svižné jízdě po kvalitní silnici se v režimu SPORT chová jako skutečný sportovec, při vjezdu na rozbitou dlažbu se pouhým stiskem tlačítka přepne do režimu COMFORT a motocykl se začne plavně vznášet nad nerovnostmi. Za příplatek 20.310 Kč se tato vychytávka určitě vyplatí. Co dál? Zatáčky, sport? Je to přeci sportovní motorka, ne? Do zatáček všech poloměrů se vodí velmi pohodlně a i na horším povrchu drží požadovanou stopu zuby nehty. Jistě, není to žádný okruhový zabiják, její hmotnost a rozměry se zákonitě musí projevit, přesto si však jezdec v jejím sedle neutrhne ostudu ani při konfrontaci s vyloženě sportovními stroji. V otáčkách nad 8 tisíc předvádí motor své maximum a Bavoráku záda jen tak někdo neukáže. Stejně tak ale jezdec může nechat převodovku odpočívat a užívat si mohutného zátahu v celém spektru otáček, nebýt křaplavého zvuku motoru ve středních otáčkách, začal bych pod kapotáží hledat elektromotor.... Motorka dokáže být velmi svižná i s jezdcem, který v jejím sedle zachová klid britského policisty, pokud se pustí do důsledného vysedávání, odměnou mu budou slušné sportovní zážitky a překvapivě snadné broušení sliderů. Toho jsem si ale příliš neužil, v době testu mi počasí nebylo nakloněno. Mohl jsem ale zjistit, že promyšlená kapotáž překvapivě dobře chrání jezdce před nepřízní počasí a i po jízdě v dešti budou jediným místem vystaveným proudům vody jezdcova kolena. Za takové situace přijdou vhod i vyhřívané rukojeti, stejně jako pohodlné sedlo a pozice umožňující i delší cestování. K němu přijdou vhod i originální kufry, stejně jako pohodlí pro spolujezdce, který má nohy v pozici umožňující přežít i celodenní výlety. Milým překvapením je i spotřeba. 167 koníků si při běžné jízdě (myslím tím mou běžnou jízdu) řekne o sympatických 6 a půl litru 98 oktanového benzínu na 100 km, při vyloženě sportovním nasazení nebo dálničních honičkách stoupne o další 2 litry. Vyloženě úspornou jízdu jsem nezkoušel, nikdy jsem to nevydržel déle než pár km, ale věřím, že továrnou uváděných 5,5 litrů na 100 km není nereálných.

Závěr


Já vím, vypadá to zase jako reklama na BMW, ale věřte, že žádné tučné obálky od pánu z Münchenu za tím nejsou. K1200S je zkrátka pozoruhodný a velmi vyzrálý motocykl. Jistě, jsou hezčí motorky, jsou rychlejší motorky, jsou pohodlnější motorky, ale žádná nenabízí vše najednou na tak vysoké úrovni.
K1200S je prošpikovaná nejmodernějšími technologiemi, což se nemusí líbit každému, ale vše směřuje jen ke zvýšení užitné hodnoty motocyklu, potažmo jízdních vlastností a bezpečnosti a rozhodně nijak neubírají na radosti z jízdy, kterou tento stroj rozdává plnou náručí. BMW K1200S je dobrou volbou pro toho, kdo chce univerzální motocykl se sportovním duchem, který je ale zároveň schopen zvládnout i dovolenou ve dvou nebo cesty do práce. Vyšší pořizovací cenu bohatě vrátí nekompromisní kvalitou, spolehlivostí a podle výrobce i životností. Pokud budeme hledat nedostatky za každou cenu, můžeme zmínit snad jen hůře přehledný analogový rychloměr, agresivní reakce motoru při pomalé jízdě na první a druhý rychlostní stupeň nebo nutnost čekat před nastartováním asi 5-10 sekund, než proběhnou veškeré diagnostické procesy motoru a brzd.

Wallpapers




Informace o redaktorovi

Michal Moucha - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):
Motokatalog.cz



TOPlist