husqvarna_svartpilen_801_2




Alpský test cestovních endur aneb se Stelviem na Stelvio

Kapitoly článku

Spolujezdec a cestování

Komfortní jízda se spolujezdcem je u těchto mašin samozřejmostí. Nejvíc místa spolujezdec najde u Varadera a Guzzi, jen o málo méně pak na GS. Sedlo Triumphu je celkově přeci jen o maličko menší, ale ani tady si slečna nebude stěžovat.
U Stelvia si asi pasažér bude muset zvyknout na nějaké ty vibrace do zadních madel a na to, že za hranicí 6tis otáček se musí pořádně držet. U Bavoráku si zase občas cvaknou helmy o sebe kvůli ostrým brzdám, které třeba při projíždění zácpou jen těžko umožňují dávkovat takové to úplně pomalé ospalé zastavení. U Varadera si spolujezdec myslím nemusí zvykat na nic, v tomto ohledu platí, že oč má Varan méně z endura, o to má více z cesťáku!
U BMW ještě musím zmínit chytrou funkci snímatelné zadní části sedla. Sedlo spolujezdce můžete nechat doma a místo něj na rovnou plochu přikurtovat třeba nějaké to pivo navíc. Velice praktická a snadná je rovněž změna polohy sedla jezdce. Vše je řešeno pouze přes posuvné ocelové tyčky, které mění svou polohu v plastových propisech. K aretaci a před vyskočením jsou k sedlu uchyceny malými gumcuky. Změna výšky sedla u Stelvia s povolováním plastových růžic je o něco složitější, ale i zde to máte za pár minut hotovo.
Když už jsme u zavazadlových prostor, Varadero a Stelvio mají malou schránku v boční kapotáži, u Varadera zamykatelnou pomocí klíčku, u Stelvia s elektrickým otevíráním pomocí tlačítka na levý ukazovák. Její odotěsnost je ale kvůli slícování poněkud sporná.
Jak už jsem zmínil, pod sedlo GS nic nedáte ale můžete jej nechat doma a vyměnit za tašku, u Varadera a Stelvia je místo zhruba na pláštěnku, u Triumphu toho pod sedlo nacpete ještě o něco více. Další důležitou věcí při cestování je stojánek. BMW a Stelvio disponovaly i centrálním stojanem, všechny motocykly pak samozřejmě měly postranní stojan. Ten je nejlépe vyřešený u BMW, u ostatních stojů jej musíte trošku nohou hledat, u Moto Guzzi je navíc nepříjemně umístěný přímo před řadičkou, takže když na křižovatce zvedáte levačku ze země a řadíte za jedna, často skončíte akorát s povysunutým stojánkem a téměř vždy necháte trochu podrážky na rozpáleném svodu.
Při delší jízdě v dešti jsme samozřejmě také zaznamenali, jak příjemné je mít na GS a Stelviu kardan a nestarat se o mazání řetězu Tigera a Varadera. Tyto moderní kardany jsou již na takové úrovni, že jim v zásadě nelze nic vytknout a ani surové zalomcování plynem zezadu nepřinese žádné protesty. Negativem samozřejmě zůstává vyšší hmotnost neodpružených komponent, se kterou si musí poradit zadní odpružení.
A nakonec přinášíme tabulku s najetými kilometry a celkovou i průměrnou spořebou v testu. Jak vidíte, při delším cestování a velké části projeté na mokru jsme za to většinou nijak moc netahali a odměnou nám byla velmi rozumná spotřeba. Je až s podivem, jak malé rozdíly jsme u jednotlivých strojů nakonec vypočítali. Nejmenším jedlíkem se ukázal Tiger, největší spotřebu jsme naměřili u Stelvia, ale rozdíl byl téměř zanedbatelný.

Tabulka

  Triumph Tiger Moto Guzzi Stelvio Honda Varadero BMW R1200GS
Celkem km 1750 1725 1770,5 1737
Celkem litrů 95,47 101,38 100 95,83
Průměr na 100 km 5,46 5,88 5,65 5,52
Finance v korunách 3160 3390 3328 3197

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Matěj Oliva (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):



TOPlist