globalmoto_duben_nolan




Historie řady Suzuki GSX-R II: 2001-2015

Kapitoly článku

GSX-R 750 - 2008

Jestliže v roce 2007 vyjel kompletně přepracovaný typ GSX-R 1000, tak o rok později ho, dle harmonogramu, následovaly modely GSX-R 600 a GSX-R 750. Při představování začneme silnějším typem GSX-R 750, který byl v nabídce Suzuki nepřetržitě už dvacátou třetí sezónu. Na motoru se událo několik dílčích úprav pro plynulejší výkonovou křivku, výkon motoru zůstal stejný. Nové byly kované písty, kliková skříň byla celkově tužší. Řídící jednotka ECM pracovala s 32bitovým procesorem a se zvýšenou pamětí 1024 kB. Po vzoru silnějšího modelu GSX-R 1000 si mohl řidič vybrat pro jízdu jednu ze tří palivových map A, B nebo C. Tento systém se nazýval S-DMS (Suzuki Drive Mode Selector) a poprvé ho využívala právě zmíněná tisícovka. Vše se ovládalo jedním tlačítkem na pravé straně řidítek se zobrazením zvoleného písmene palivové mapy na přístrojovém panelu. Místo klasické spojky se do nového modelu sedmsetpadesátky montovala antihopingová.

Rám motocyklu zůstal prakticky nezměněn, vylepšeno bylo přední a zadní odpružení, které bylo možné nastavit pro pomalou nebo rychlou jízdu. Jednalo se o produkt japonské firmy Kayaba. Nová sedmsetpadesátka GSX-R vážila bez náplní 165 kg. Do nádrže se vešlo 17 litrů paliva a průměrná spotřeba se pohybovala kolem 6,5 litrů benzínu na 100 km. Menší model GSX-R 600 se opět odlišoval hlavně pohonnou jednotkou, která stále disponovala výkonem 125 k při 13500 ot/min. U obou motocyklů byla hodně přepracována přední část kapotáže s důrazem na vylepšení náporového sání tzv. Ram Air Systému, který při vysokých rychlostech zvyšoval výkon motoru. Změnami prošlo také přední světlo. Zachována zůstala možnost nastavení stupaček jezdce ve třech polohách. Sedadlo spolujezdce překrýval plastový kryt, stejně jako u předchozích modelů. Motorističtí novináři se při testech shodli, že oba nové motocykly jsou po všech stránkách vyrovnanější a použitelnější než předchozí modely.

GSX-R 600 - 2008                          GSX-R 1000 - 2008

Při navrhování modelu GSX-R 1000 K9 nepoužili technici Suzuki snad jedinou věc, která už byla namontována do předchozího typu. Nový byl motor, podvozek i kapotáž. Srdcem každého motocyklu je jeho motor a u sportovních modelů to platí dvojnásob. V tomto směru prošla pohonná jednotka nového litru doslova revolucí. Prakticky od začátku výroby v roce 2001 platilo, že Suzuki využívala, na rozdíl od konkurence, dlouhý zdvih motoru s menším vrtáním. Ale nový agregát měl zvětšené vrtání na 74,5 mm a zdvih se zkrátil na 57,3 mm. Stále to sice byl motor s větším zdvihem, ale byl mnohem kompaktnější než jeho předchůdce, což dovolilo zkrátit rám a zároveň prodloužit zadní kyvnou vidlici o 32 mm, přičemž rozvor celého motocyklu se naopak zkrátil o 10 mm. Výkon samotného motoru zůstal nezměněn (185 k při 12000 ot/min), kompresní poměr se naopak zvýšil na 12,8:1. Nové titanové ventily měly o jeden milimetr větší průměr než jejich předchůdci. Ovládány byly přes hrníčková zdvihátka. Vačkové hřídele měly ostřejší profil. Nová byla kovaná kliková hřídel, ojnice a písty. Kvůli snížení hmotnosti už nebyla antihopingová spojka ovládána hydraulicky, ale pomocí klasického lanka. Řidič měl, tak jako u předchozího modelu, možnost volby palivové mapy pomocí systému S-DMS. Na výběr byly opět tři možnosti.

Díky menším stavebním rozměrům nového motoru mohl být zkrácen i rám motocyklu, který byl svařen z profilů a výkovků vyrobených z hliníkových slitin. Prohnutým tvarem pravé strany zadní prodloužené kyvné vidlice jako by chtěli technici Suzuki připomenout provedení, které se používalo u závodních pětistovek RGV v osmdesátých a devadesátých letech minulého století. O odpružení této vidlice se starala všestranně nastavitelná pružící a tlumící jednotka Showa. Od stejného výrobce byla nová přední USD vidlice v provedení BPF (Big Piston Fork). Doplněna byla elektronickým tlumičem, který pracoval v závislosti na rychlosti motocyklu. Čím vyšší byla rychlost, tím víc byl tlumič zpevňován a spolehlivě zabraňoval rozkmitání řidítek při vysokých rychlostech.

GSX-R 1000 - 2009

Na sedmnáctipalcových kolech byly obuty pneumatiky 120/70 ZR17 vpředu a 190/50 ZR17 vzadu. Brzdový systém se skládal ze dvou ocelových kotoučů o průměru 310 mm na předním kole a z jednoho 220 mm na zadním. Přední kotouče byly doplněny novými čtyřpístkovými brzdovými třmeny japonské firmy Tokico. U zcela nové kapotáže byl kladen důraz na lepší aerodynamiku a lepší přístup vzduchu k airboxu. Dosti nevzhledně působila dvojice mohutných, lehce prohnutých tlumičů výfuku, když samotné provedení výfukových trubek bylo 4-1-2. Řidič se mohl spolehnout na přehledný přístrojový panel, který se nijak nevymykal zvyklostem. Vévodil mu kruhový analogový otáčkoměr a menší displej, kde se zobrazovala například zařazená rychlost či zvolená palivová mapa.

Přední stupačky bylo již tradičné možné nastavit ve třech pozicích, kde zejména řidiči vyšších postav přivítali tu nejspodnější. Do nádrže se vešlo 17,5 litru benzínu. Celkový rozvor motocyklu se zmenšil o 10 mm na 1405 mm. Se suchou hmotností 170 kg patřila nová GSX-R 1000 stále k nejlehčím motocyklům ve své třídě. I plně připravená k jízdě vážila jen lehce přes 200 kg. Z nuly na 100 km/h dokázala zrychlit za 3,2 s, z 0 – 140 za 4,7 s a konečně z 0 – 200 za 7,6 s. Maximální rychlost opět atakovala hranici 300 km/h. Nová sportovní tisícovka GSX-R byla od začátku koncipována více jako závodní stroj a už nebyla, v uvozovkách, tak přátelská jako předchozí model. I charakter motoru byl trochu jiný, dimenzován spíše na výkon ve vyšších otáčkách, když od 4000 ot/min bylo k dispozici dostatečné množství koní a od 7000 ot/min se teprve naplno projevil sportovní charakter motoru. Každopádně se podařilo srovnat krok s konkurencí, když dva roky starý předchozí model už citelně zaostával. Nicméně takovou dominanci, jakou měly první modely GSX-R 1000 v provedení K1, K3 a K5 se již získat nepodařilo.

GSX-R 750 - 2009                                       GSX-R 600 - 2009

        GSX-R 1000 25th Anniversary Edition - 2010                  GSX-R 1000 - 2010

V roce 2010 uplynulo 25 let od zahájení výroby modelu GSX-R 750, který, když se začal v roce 1985 vyrábět, byl první opravdovou replikou závodního motocyklu se kterou se nechalo jezdit v normálním silničním provozu. Vedení Suzuki se rozhodlo, navzdory pokračující hospodářské krizi, oslavit toto výročí uvedením limitované série typu GSX-R 1000. Od normálního modelu se tento typ odlišoval černobílou kapotáží, hnědým rámem a zadní vidlicí, nápisem 25th Anniversary Edition a speciálním znakem na obou koncovkách výfuku a ráfcích kol a štítkem vedle spínací skříňky, kde bylo vyraženo výrobní číslo limitované série. Kromě toho byla změněna tradiční barva písmene R na kapotáži z červené na zlatou. Limitovaná edice čítala pouze 1000 kusů a byla nabízena celosvětově. Výkonové a jízdní parametry zůstaly stejné jako u normálního sériového provedení tohoto motocyklu. Kromě speciálního provedení se samozřejmě vyráběl i normální sériový model GSX-R 1000, který dostal do nové sezóny pouze jiné zbarvení kapotáže. Podle tradičního dvouletého scénáře obměny sportovních modelů Suzuki se měly v roce 2010 objevit inovované modely obou slabších typů GSX-R 600 a GSX-R 750. Ale vzhledem k pokračující hospodářské krizi se představení posunulo až na rok 2011. Stávající modely se vyráběly beze změn.

GSX-R 750 - 2010                          GSX-R 600 - 2010

S ročním zpožděním se tedy v roce 2011 začala prodávat nová šestistovka i sedmsetpadesátka. Hlavním motem při navrhování obou sportovních modelů bylo opět snižování hmotnosti. Sedmsetpadesátka byla o plných 8 kg lehčí než její předchůdkyně. K úsporám došlo hlavně při konstrukci rámu, kde se uspořilo 1,4 kg, dále byla lehčí přední vidlice typu BPF od japonské firmy Showa (-1,04 kg), zadní kyvná vidlice (- 0,9 kg), výfukový systém (-1,1 kg). K výraznému snížení hmotnosti došlo i při konstrukci zadního tlumiče odpružení a kol (-2 kg), lehčí byly i pomocné rámy a stupačky. Rozvor motocyklu se zmenšil o 15 mm na celkových 1390 mm, přičemž těžiště se díky posunutí motoru přiblížilo ke středu motocyklu. Motor modelu GSX-R 750 byl stále kapalinou chlazený čtyřválec se čtyřmi ventily na válec o objemu 750 ccm a výkonu 150 k při 13200 ot/min. Sací měly průměr 29 mm a výfukové 23 mm. Na každém z nich bylo uspořeno 0,6 g proti předchozímu provedení. Samotný motor měl samozřejmě optimální spalovací prostor TSCC a povrch válců upraven metodou SCEM, která snižovala tření a zvyšovala životnost. Elektronické vstřikování paliva SDTV mělo nově vstřikovací jednotky s osmi otvory pro rovnoměrnější dávkování paliva.

Řídící jednotka ECM měla na starosti, kromě jiného, také přepínání mezi palivovými mapami. Na rozdíl od předchozího provedení se nyní jednalo o přepínání mezi dvěma režimy. Režim A znamenal jízdu na nejvyšší výkon při optimálních jízdních podmínkách a režim B byl mírně redukován, např. při jízdě za deště. Převodovka měla šest rychlostí. Motor byl zabudován do dvojitého hliníkového páteřového rámu. Na rám navazovala rovněž hliníková zadní kyvná vidlice, odpružená nastavitelnou pružící a tlumící jednotkou. Přední kolo vedla moderní USD vidlice Showa v provedení BPF s kluzáky o průměru 41 mm. Sedmnáctipalcová kola byla obuta do pneumatik 120/70 ZR17 vpředu a 180/55 ZR17 vzadu. Zcela přepracován byl brzdový systém, když Suzuki poprvé použila u sportovní řady GSX-R brzdové třmeny renomované italské firmy Brembo. Ty byly namontovány na předním kole s radiálním uchycením a čtyřpístkovým provedením. U zadního kola ponechali technici dvoupístkový brzdič od japonské firmy Nissin. Rozměry dvojice ocelových brzdových kotoučů byly na předním kole 310 mm, vzadu pak byl jeden kotouč o průměru 220 mm. Nově navržená kapotáž poskytovala jezdci větší ochranu před větrem a do nejmenších detailů se shodovala s provedením u slabšího modelů GSX-R 600.

Šestistovku GSX-R poháněl řadový, kapalinou chlazený čtyřválcový motor o objemu 599 ccm a výkonu 125 k při 13500 ot/min. To byl hlavní rozdíl oproti GSX-R 750. Veškerá elektronika, rozměry kol i rámu byly naopak totožné se silnějším modelem. Rozdíl byl pouze v rozvoru kol, když slabší model ho měl o 5 mm kratší. Hmotnost motocyklu se všemi provozními kapalinami byla 187 kg u modelu GSX-R 600 a 190 kg u GSX-R 750. Šestistovka byla lehčí proti předchozímu modelu dokonce o 9 kg, což byl o jeden kilogram lepší výsledek, než u sedmsetpadesátky.

GSX-R 750 - model 2011

Pokračující hospodářská krize měla vliv i na představení nového modelu litrové Suzuki a pro rok 2011 nedošlo k žádným úpravám. Tento typ se prodával už třetí sezónu beze změn. Inovovaný model GSX-R 1000 si veřejnost mohla poprvé prohlédnout až na výstavách koncem roku 2011. Kdo čekal nějakou revoluci, musel se spokojit s mírnou evolucí. Na první pohled novinka upoutala novou výfukovou soustavou. Suzuki se po několika letech opět vrátila k systému 4-2-1 s jedním tlumičem na pravé straně. Nabízí se poznamenat, konečně. Po vzoru svých slabších sester byl také model GSX-R 1000 vybaven předními brzdami Brembo Monobloc. Brzdové kotouče byly o 0,5 mm tenčí.

GSX-R 600 - 2011 GSX-R 1000 - 2011

GSX-R 1000 - 2012

Drobnými úpravami prošel i motor, když byl lehce pozměněn tvar pístů (každý o 11% lehčí), nepatrně se zvýšil kompresní poměr na 12,9 :1 a upravena byla palivová mapa a vstřikování, za účelem zvýšení výkonu ve středních otáčkách. Podařilo se také snížit spotřebu o 8 % a hmotnost o 2 kg. Výkon zůstal nezměněn na 185 k, ale byl dosažen už při 11500 ot/min. Rám, podvozek i kapotáž byly shodné s předchozím typem. Díky jedné koncovce výfuku působil motocykl lehčím dojmem a brzdy Brembo a nové lakování kol mu přidaly na atraktivitě. Model 2012 byl klasický velký superbike bez kontroly trakce, na kterém se v pohodě svezli i vyšší řidiči. Rozhodně ještě nepatřil do starého železa.

GSX-R 750 - 2012                               GSX-R 600 - 2012

GSX-R 750 - 2013                                 GSX-R 600 - 2013

Po uvedení zcela nových modelů GSX-R 600/750 v roce 2011 se v roce následujícím i v roce 2013 vyráběly tyto střední supersporty beze změn, pouze v novém lakování. Společnost Suzuki zasáhla hospodářská krize asi nejvíc z japonských značek a navíc se musela finančně vypořádat se skupinou VW. To, kromě jiného, zbrzdilo investice do vývoje nových modelů a mezery v představování motocyklů řady GSX-R se stále více prodlužovaly.

GSX-R 1000 Z - 2013

Přes nepříznivé hospodářské výsledky byl důvod i k oslavě. Od začátku produkce v roce 1985 do října 2012 se v továrnách Suzuki vyrobilo už 1 milion motocyklů řady GSX-R v kategorii 600,750,1000 a 1100 (Suzuki do tohoto počtu nezahrnuje modely 250 a 400). Miliontý motocykl řady GSX-R vyrobili v továrně Toyokawa. Při této příležitosti byl představen speciální model GSX-R 1000 Z v limitovaném počtu 1985 kusů. Výroční model se lišil od základního pouze jiným lakováním, když vyjel v pěkné bílé barvě s modrými pruhy a červenými vstupy do airboxu. V bílé barvě byla i litá kola s nápisem GSX-R na bocích ráfků. Brzdiče Brembo měly černé lakování a přední BPF vidlice Showa se pozlatila.


GSX-R 1000 SE - 2014 USA

O rok později si jiným výročním modelem GSX-R 1000 SE připomněla Suzuki 50 let od založení oficiální pobočky v USA. Pokud někdo tento motocykl chtěl mít ve své garáži, musel si pospíšit, protože takto upravených modelů měli prodejci k dispozici jen 100. Pro samotné Spojené Státy bylo určeno 50 motocyklů. Nedlouho po uvedení na trh byly všechny speciály vyprodány. Na motocyklu převládala bílá s modrými doplňky. Rám byl leštěný, stejně jako ráfky paprskových kol. Výfukové svody i samotný tlumič z nerezového plechu byly rovněž vyleštěny. Základní model GSX-R 1000, stejně jako oba slabší typy, se v roce 2014 prodával beze změn.

GSX-R 1000 - 2014

GSX-R 750 Z - 2014                                GSX-R 600 - 2014

V roce 2015 se Suzuki oficiálně vrátila do závodů MotoGP s motocyklem vybaveným řadovým čtyřválcem. V rámci propagace je možné zakoupit všechny tři modely GSX-R v tom samém lakování v jakém vyjel do sezóny prototyp GSX-RR. Modrá barva všem třem typům náramně sluší.

GSX-R 1000 - 2015

GSX-R 750 - 2015                                GSX-R 600 - 2015

Jen krátce o GSX-R 1000, protože oba menší typy se už pátým rokem vyrábí bez inovací. Litr si nadále vystačí bez kontroly trakce, ale standardně je vybavován systémem ABS (je však možné zakoupit i motocykl bez něj - předchozí roky patřil systém ABS do volitelného příslušenství). Výkon čtyřválcového řadového motoru je stále 185 k při 11500 ot/min. Motocykl je vybaven všemi systémy, které využívaly už předchozí modely (SCEM, SDTV, S-DMS, SET, SRAD…). Na silnici se velmi dobře ovládá, na závodním okruhu, přes výkonový hendikep, dokáže držet krok s konkurencí. To není rozhodně málo, nicméně sedm let produkce bez výraznější inovace už je  hodně znát. Proto všechny příznivce potěšila zpráva, že koncem roku 2015 Suzuki představí zcela nový model GSX-R 1000, který by měl navázat na úspěchy prvních modelů ze začátku nového tisíciletí, zejména na asi nejlepší typ K5.

Tento přehled obsahuje převážně základní modely vyráběné samotnou továrnou. Existovaly však desítky dalších typů, které si upravili sami dovozci v jednotlivých zemích. Specialisté na to jsou ve Velké Británii, ale prakticky na každém větším trhu se snažili prodejci část motocyklů zatraktivnit nějakými doplňky. Pokud by zde všechny tyto upravené motocykly byly uvedeny, tak by článek byl dvojnásobně dlouhý a ztratil by na přehlednosti.

Informace o redaktorovi

Josef Kubát - (Odebírat články autora)

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (22x):



TOPlist