Zatím se většinou poukazuje na jejich dnešní nevýhody - hlavně vysokou cenu, menší dojezd, dlouhou dobu "tankování", absenci toho "jediného správného" zvuku spalovacího motoru atd.
Ale co výhody?
Již z principu mnohem menší poruchovost, mnohem menší časové a finanční nároky na údržbu (odpadá např. výměna motorového oleje a filtru, zapalovacích svíček, seřizování ventilů, podtlaků apod.), nulové exhalace, tichý chod, absence převodovky nebo variátoru...
Umíte si sami sebe reálně představit, že fungujete spokojeně v symbióze se dvěma motoricky různými motorkami v garáži - jedna nostalgická klasika se spalovacím motorem, a druhá "užitková" s elektropohonem, na takové to domácí žvýkání?
Kdy myslíte, že přijde ta doba, že se začne i na našich silnicích objevovat stále víc a víc elektromobilů a elektromotorek?
Za dva tři roky, za pět let?
A kdy se bude prodávat více nových elektrovozidel než nových osobních vozů a motorek se spalovacími motory? Za deset let, za patnáct?
1 reakcí na tento příspěvek Výhody elektromotorek
dewwil píše: Ono jde o to co jste kdo řídil, já jel na E-onu, skůtr total na hovno, díky těžišti se to ovládá jak cihla na kolech a na řízení si člověk musí zvykat, hbitost řízení je na houby. Oproti tomu jsem měl možnost již třikrát řídit Teslu (vždy ty nej verze) a to už je jiný kafe, zpráská to na rozjezd všechny auta akorát tě na 250km/h utne omezovač. Sice dojezd cca 500 km, ale po ČR to stačí v pohodě, dojedeš do Brna, píchneš do dok. stanice, dáš oběd, vyřídíš si tam co potřebuješ a pak zase první třídou domů. Tohle auto jako druhý vůz bych snesl, je to pecka. Jediná nevýhoda je ve městě, kde ti chodci skáčou před auto, protože je to hovno slyšet...
Tak je zajímavý, že se tu oživilo vlákno spící 6 let - a po těch 6-ti letech se nezměnilo (v oblasti elektromotorek) prakticky nic. I když to pomalu před šesti lety vypadalo, že motorka se spalovacím motorem bude k vidění leda na veteránských značkách (nadsázka ) A co se týče elektroaut - Tesla je sice skvělá, ale zatím je celej ten projekt jen obrovská černá díra na peníze investorů a dotace (ani ne tak na přímý, ale na nepřímý, co jdou na daňové úlevy a dotace na její pořízení a na podobný elektrovehikly). Zásadní ale je, že jen náš stát má ze spotřební daně na PHM kolem 100 mld. ročně. Při průměrný spotřebě 7 l/100 km je spotřební daň + DPH ze spotřební daně (spotřební daň je daněná vlastně dvakrát) 7x15x1,21 = 127,- Kč. Takže 1 km jízdy osobákem se spalovacím motorem je zdaněnej cca 1,27 Kč jen spotřební daní. Pokud by se elektromobily masověji rozšířily, tak stát si tenhle výpadek nebude moci dovolit, musel by jí nějak doměřit - třeba přímou platbou podle nájezdu. A na nějaký masívní daňový atd. úlevy mít taky nebude. Prostě veškerý kalkulace a očekávání krásných světlých zítřků, jak dojde k masivnímu rozvoji elektromobilů, jak masivně klesne jejich cena a jak si všichni budou vozit prdel v elektromobilu za 0,50 Kč/km jsou jen chiméra. Elektromobilita možná jednou vyřeší problém závislosti na arabských ropných šejcích a přinese čistší ovzduší ve městech, ale levnější, nebo dokonce za hubičku, rozhodně nebude. A když se to bude v rámci zelený revoluce různě dotovat a spalovací motory penalizovat, tak náklady toho přechodu se ještě sakra prodraží a pěkně nám zhořknou...
Systém elektromotor-baterie nebude zásadně levnější než systém spal. motor, převodovka, nádrž. Zbytek auta bude stejně drahej, ať ho pohání cokoliv. Základem baterií bude nejspíš i dál lithium - Mendělejova tabulka se rozšiřuje už jen o nestabilní transurany a jinej prvek který by lithium nahradil znám není. Lithia je nedostatek a jeho cena letí nahoru a s vzrůstající spotřebou dál nahoru poletí. Takže nějaká supr-levná supr-kapacitní baterie je furt jen sci-fi. A budou tu i obrovský náklady na elektro-infrastrukturu - ten příkon do baterií se bude muset protlačit drátama a ty stávající na to nestačí. Měď je taky sakra drahá a natáhnout ke každýmu autu příkon pár kW aby se to všechno dobilo bude hodně drahej - a místa kudy ty dráty dodatečně natáhnout ve městech taky moc není - všechno rozkopat a předělat, všude u parkovacích míst udělat nabíjecí zásuvky - to je práce na desetiletí. Natankuješ za 2 minuty, i to nejrychlejší rychlonabíjení je alespoň půl hodiny, ale ničí to baterii. Buď se to nechá přirozenýmu vývoji a bude to záležitost několika desetiletí, nebo se to protlačí tvrdou direktivou z Eurosajuzu a skončí to zas jen dalším megatunelem - tak to vidím já.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
První Skútr/Motorka v životě do měs... Ostatní E scooter, Motorro Skútr, Blata Scooter, Jin... | Blejzr | 22 | 16.8.2017 v 19:45 Mr.Dreamer |