bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jawa 350 - zapalování
16.4.2010 v 14:02
Čau. Rozhodl jsem se pro elektrický odlehčení kontaktů přerušovače u Jawy 350/640 protože prodlouží životnost kladívek a hlavně při elektronickým spínaní je díky větší změně proudu za menší čas sytější jiskra. Kladívka chci zachovat kvůli možnosti nastavení předstihu podle potřeby. Jako výkonnovej prvek bych chtěl použít polovodič. Klasický tyristorový zapalování nechci použít kvůli nutnosti použití měniče. Jako nejlepší možnost se jeví použití tranzistorů v darlingtonově zapojení. Máte někdo zkušenosti s konstrukcí něčeho podobnýho?

Anketa: Co je nejlepší?
Zachovat původní zapalovací soustavu
26%
6
Použít tyristorový zapalovaní
22%
5
Použít tranzistory
9%
2
Úplně něco jinýho
43%
10
Předchozí
1 2 3 4... 5
Následující

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 14:07 | Nahoru | #1
vape..

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 14:09 | Nahoru | #2

ŘízekGSF>vape..


Vape nechci, je drahý a s kladívkama by to nechodilo

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 14:21 | Nahoru | #3
Co třeba zkusit vyrobit obdobu tranzistorvýho zapalování z auta. Sice tohle schéma je z nějakýho terénního auta, ale po úpravě na použitý dvou přerušovačů (každý "kladívko" vlastní tranzistor) by třeba fungovat mohlo. Samozřejmě bez rozdělovače, přímo na svíčku a měl by jsi ještě možnost jej přepojit na klasický zapalování s přerušením proudu na přerušovači bez tranzistoru.

[img]

Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 14:33 | Nahoru | #4
Nerozumím řeči tvého kmene.. Ale obdivuju každýho, kdo tomu rozumí..

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 14:36 | Nahoru | #5

Poggy>Co třeba zkusit vyrobit obdobu tranzistorvýho zapalování z auta. Sice tohle schéma je z nějakýho terénního auta, ale po úpravě na použitý dvou přerušovačů (každý "kladívko" vlastní tranzistor) by třeba fungovat mohlo. Samozřejmě bez rozdělovače, přímo na svíčku a měl by jsi ještě možnost jej přepojit na klasický zapalování s přerušením proudu na přerušovači bez tranzistoru.



Tohle by mohlo fungovat, ale přes kladívko by pořád tekl dost velkej proud. Hlavně bych chtěl něco, co už někomu léta běhá.

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 14:38 | Nahoru | #6
Tohle vypadá docela zajímavě

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 14:45 | Nahoru | #7
jen poznámka: Vape ti taky umožňuje nastavit libovolnej předstih

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 14:47 | Nahoru | #8

cccp>jen poznámka: Vape ti taky umožňuje nastavit libovolnej předstih


Myslíš s těma magnetickejma senzorama polohy?

Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 15:17 | Nahoru | #9
"Odlehčení kladívka" je blbost, kladívka se posledních 30 let už neopalují, pokud máš v pořádku kondenzátor. Důvodem častého rozladění předstihu je opotřebování plastového zdvihátka kladívka. Stará kladívka měli zdvikátko pertinaxové, to vydrželo více. Jiskra s elektronickým přerušováním není silnější než s kladívkem - teda s původní cívkou pro kontaktní zapálka ne.
Sice máš prudší nárust napětí, což způsobí větší pravděpodobnost proražení vzduchové mezery na svíčce, ale zase ti tam chybí to zakmitání soustavy indukčnost-kapacita, takže energie jiskry je slabší. K tomu se přidá nenulový úbytek napětí na tranzistotu, který by kvůli rychlosti zavření neměl být v saturaci, a máš ještě k tomu slabší buzení.
Indukční elektronický zapálka, jako třeba to z Favorita, používají jiné zapalovací cívky, které by se při připojení na kladívkové zapálko přehřály.
Zkusil jsem pár bezkontaktu a radím - buďto to udělat fakt pořádně, na což zřejmě nemáš konstruktérské znalosti, nebo nechat kladívka. (A nebo koupit hotový vývojově dotažený výrobek.)

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 15:21 | Nahoru | #10

blue-flash>Myslíš s těma magnetickejma senzorama polohy?



mám ten pocit, že se nastaví předstih pootočením rotoru na kuželu kliky (po vyndání toho kolíčku), jede čas sem se o to zajímal, když sem to chtěl pořídit do ČZ 250/475, ale je to delší doba, tak už si moc nepamatuju, snad ti to někdo popíše líp

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 15:58 | Nahoru | #11

cccp>mám ten pocit, že se nastaví předstih pootočením rotoru na kuželu kliky (po vyndání toho kolíčku), jede čas sem se o to zajímal, když sem to chtěl pořídit do ČZ 250/475, ale je to delší doba, tak už si moc nepamatuju, snad ti to někdo popíše líp


takhle to pujde urcite (ackoliv jsem to nikdy nepotreboval nastavovat mimo interval montaze snimace)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 16:23 | Nahoru | #12
cccp> máš správnej pocit - předstih si tam můžeš nastavit jakej chceš :) to se teda týká kompletní náhrady vape - ta docela drahá je - i když 4500 mi přišlo jako nejlepší investice do mojí motorky - ale měl jsem dynamo.

na 640 už je od vape jen přímo náhrada kladívek, ne? MZ04 nebo jak se jmenuje cenu teda nevím, ale určitě to nebude nic drastickýho.

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 16:27 | Nahoru | #13

blue-flash> ...Klasický tyristorový zapalování nechci použít kvůli nutnosti použití měniče. Jako nejlepší možnost se jeví použití tranzistorů v darlingtonově zapojení....


Jestli jsem toto dobre pochopil, jde ti o to, abys mohl mit napajeni z baterky (ne z budiciho vinuti) a tyristory bys nemohl zavrit... a co pouzit IGCT/IGBT nebo aspon spinaci MOSFET?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 17:00 | Nahoru | #14

Skalda>Jestli jsem toto dobre pochopil, jde ti o to, abys mohl mit napajeni z baterky (ne z budiciho vinuti) a tyristory bys nemohl zavrit... a co pouzit IGCT/IGBT nebo aspon spinaci MOSFET?


Ne, jde mi o to, že u tyristorový klasiky máš měnič 12/+-300V, tím nabiješ kondenzátor a ten pak tyristor vybije do indukčky. Takže je potřeba navíc trafo. Ale s těma FETama to není špatnej nápad. To by ale přes kladívka neprocházel vůbec žádnej proud. Leda to udělat jakoby dvoustupňový, bipolární trand by dělal napěťový impulzy pro J-FET...

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 17:06 | Nahoru | #15
Zapoměl jsem napsat důležitej fakt - nemám peníze. Vape A-MZ04 je dobrá věc, ale dva tisíce jsou moc. Hlavně bych nemohl mít dobrej pocit kdybych co celý koupil, to radši něco vymyslím sám i když to nebude tak vymachrovaný.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 17:13 | Nahoru | #16
blue-flash> Aha, cili chces zkratka nemit CDI, protoze budici vinuti nemas a menic delat nechces... ok. Co je ale spatnyho na tom, kdyz kladivkama nepotece proud? O to preci jde, aby proud kladivkem byl minimalni (nejlepe nula), ne? (navic spinaci MOSFET by mel i jine prednosti)

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 17:22 | Nahoru | #17

Skalda>blue-flash> Aha, cili chces zkratka nemit CDI, protoze budici vinuti nemas a menic delat nechces... ok. Co je ale spatnyho na tom, kdyz kladivkama nepotece proud? O to preci jde, aby proud kladivkem byl minimalni (nejlepe nula), ne? (navic spinaci MOSFET by mel i jine prednosti)


Přesně tak. Tady jsem se dočetl, že nějakej proud přes kontakty musí procházet kvůli samočištění.

2 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 17:24 | Nahoru | #18
poggy> To je ale pěkně debilní zapojení. Dělat to se spínaným plusem cívky je pěkná blbost. Výkonnových PNP a P-MOS tranzistorů je málo, jsou při srovnatelných vlastnostech několikrát dražší než N a moc velký napětí také nedávaj. Pro dobré zapálko potřebuješ tranzistor, co zvládne 1000V špičku.

Skalda> Ten proud přes kladívko má čistící účinek proti různým oxidům, co tam rádi vznikaj. Nějací lidi s tím "odlehčovacím" zapálkem právě na tomhle pohořeli. Zapálko pak bylo méně spolehlivé, než původní mechanické provedení.

Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 17:33 | Nahoru | #19
to je volovina pré "sytější jiskru", myslíš že ti to přidá na výkonu nebo co?

jinak pokud bys chtěl něco elektronickýho a přitom to chtěl štelovat, das ist ideal

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 17:33 | Nahoru | #20
Deadman>
Tak tohle schéma není moje, je jen okopírovaný. _Předělat to na tranzitor za primárem není složitý. Zas takovej odborník přes elektroniku nejsem. Zadavatel nebude úplnej amatér a jen jsem ho chtěl přivést na nějakou jinou myšlenku než to Darlingovo zapojení. Ale díky za připomínku.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 17:34 | Nahoru | #21
blue-flash> No ono tím, že ti nepoteče moc velký proud před kladívka si v něčem pomůžeš, ale přidá to i problémy. Kladívka se totiž běžným provozem záměrně opalují a a tím se čistí od bordelu. A u 350 je klasický problém, že olej od vačky skapává na spodní kladívko a pak to jede na jeden válec. Pak máš možnost použít i optický princip, ale to na Jawu, která nebude mít prostor pro eletriku nikdy úplně odstíněný od bordelu jako je olej nebo prach, taky nevhodné řešení. Spolehlivé řešení je spínání na magnetickém principu, kterému tyhle vlivy nevadí.
Opravdu doporučím Vape A-MZ04 – 2 000 Kč jsou naprosté nic, když vezmeš v potaz čas který minimálně strávíš rozcházením něčeho, co nemusí ani spolehlivě fungovat a motorka tě pak někde může lehce na cestě vypéct.

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 17:47 | Nahoru | #22
Deadman> Dik za informaci... tohle jsem netusil (asi dobre vim, proc jsem nikde kladivka nemel a ani nechtel - uz Simsona jsem kupoval prozretelne ve verzi Electronic ). A ten tranzistor od Poggyho ma stejne obracene kolektor a emitor

EDIT: pismenko

Naposledy editováno 16.04.2010 17:48:43

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 17:52 | Nahoru | #23

memphis.unv>to je volovina pré "sytější jiskru", myslíš že ti to přidá na výkonu nebo co?

jinak pokud bys chtěl něco elektronickýho a přitom to chtěl štelovat, das ist ideal



Myslím že jo, píšou to v jedný chytrý knížce o Trabantech, tak musí bejt pravda
Zapalovaní od IMFsoftu je pěkný, ale drahý.

jirin.sv>blue-flash> Opravdu doporučím Vape A-MZ04 – 2 000 Kč jsou naprosté nic, když vezmeš v potaz čas který minimálně strávíš rozcházením něčeho, co nemusí ani spolehlivě fungovat a motorka tě pak někde může lehce na cestě vypéct.



Jak už jsem psal, nemám peníze. A když náhodou chcípne polovod. spínač, tak ho přemostím a vrátím tam kondenzátory.

Naposledy editováno 16.04.2010 17:52:30

2 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 18:56 | Nahoru | #24
Ja mohu A-MZ04 jen doporucit, nikdy sem s tim nemel problem. Za nekolik let co sem trindu mel, sem na nej ani jednou nesahal. Navic ti zustane altik, pouze nahradis kladivka , vascku, civku a par mozna jeste par drobnosti. Argumenty ze tripade s bezkontaktem nejde poradne vytocit taky neberu, sla krasne vytocit az na tachometrovejch 160km/h coz mi potvrdili jeste 2 moto dle svych tachometru (stejne odhaduju v realu tak 150-155). Ale jinak skus cokoli, na co najdes schema. Jo s tim A-MZ04 sem ji uz koupil od kamarada a ten s tim za dobu co ji mel ( cca 4-5let ) taky nemel probelmy a kluk co ji mel jeste predtim, taky znamej, tak na to taky nikdy nesahal.

Jinak pro ty co jsou verni kladivkum, ale sere je, ze to musej porad ladit, tak doporucim, kupovat kvalitni cesky kladivka, jeste ze zasob Jawy, pac ty ruzny polsky a turecky nahrazky sice vypadaj uplne stejen ale ta pertinaxova ( nebo jaka to je ) ploska co se styka s vackou se u tech nahrazek, rychle opotrebovava.

Naposledy editováno 16.04.2010 19:02:18

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 19:21 | Nahoru | #25

MaraXJ>... Argumenty ze tripade s bezkontaktem nejde poradne vytocit taky neberu...


MaraXJ> ani jsem netusil, ze takove blbosti taky nekdo vymysli

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 19:24 | Nahoru | #26
Skalda> Jo nasli se dva, ktery mi tvrdili, ze kladivka sou lepsi, ze tol ip jede . Tak to sem radeji pisu, nez s tim nekdo prijde.

Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 19:25 | Nahoru | #27

2 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 20:06 | Nahoru | #28
Já myslím, že snad ani nestojí zato řešit problém kladívek... kladívko+kondík= nahraditelné, lehce opravitelné, opravitelné věci mají a budou mít smysl, když na jaře zkontroluješ, není co řešit do dalšího jara...
Spíš mě zajímá, jestli se někde setkal s tím, že ve vysokých (nejvyšších) otáčkách přestane jawa dobíjet" jen tak, nechci zakládat kvůli tomu téma pro stejné jawaře

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 20:33 | Nahoru | #29

laďa prášil> Spíš mě zajímá, jestli se někde setkal s tím, že ve vysokých (nejvyšších) otáčkách přestane jawa dobíjet" jen tak, nechci zakládat kvůli tomu téma pro stejné jawaře

Mě to na šestsetčtyřicítce dělal nalomenej držák uhlíků...

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 21:09 | Nahoru | #30
laďa prášil> Taky bych se nejdriv podival na uhliky. Ten drzka, je tam takovej forovej, vzdy sem vozil nahardni.
Předchozí
1 2 3 4... 5
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Osvětlení Jawa 640 Jawa 350/640 Marec222 6 19.4.2024 v 22:07 Drak1
Jawa 350/640 motor klepe [1, 2] Jawa 350/640 frds1206 35 10.4.2024 v 22:27 Beranidlo
Jawa 350/638 Zapalování a seřízení... Jawa 350/638 Jirka-Tajsn 3 23.2.2024 v 09:17 Eddie83
ukrajinské vape zapojení do svazku [1, 2] Jawa 350/638 radys02 37 24.9.2023 v 18:22 krizak66
Pravý válec hodně bohata směs [1, 2] Jawa 350/640 frds1206 32 23.8.2023 v 15:22 frds1206


TOPlist