globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
 
30.3.2010 v 10:06
Tak chlapi..(a samozřejmě také ženy..zde na fóru často označované jako,,chlapy" ) potřeboval bych od vás poradit:
I po přečtení vybrané kapitoly z knihy Dokonalá jízda na motocyklu a následném zkoušení mám dotaz:
Jedu do zatáčky - předem mám zařazený vhodný rychlostní stupeň, ohřáté pryže a správný tlak v nich, v zatáčce není štěrk. Najíždím z vnější strany a v průběhu zatáčení se držím u vnitřní. Jenže zhruba v 1/2 zatáčky s hrůzou zjistím, že se vracím je středové čáře na silnici a vynáší mě to do protisměru ..a co teď?

Takže buď zvětšit náklon nebo snížit rychlost. Jenže při snižování rychlosti..(brzdím teda oběma brzdama zároveň)..se mi motorka narovná a je to ještě horší. Je to asi celé o tom, že sem nepřizpůsobil rychlost průjezdu dostatečně už před zatáčkou.

Co se spojkou a plynem? Spojku vymáčknout nebo ne? Plyn nechávám zavřený.

Do téhle situace sem se dostal párkrát s batůžkem, což je ještě horší..protože motorka se chová jinak že..a vždycky se mi (ale už v zatáčce) podařilo zabrzdit tak abych se přes středovou čáru nedostal.

Tak poraďte prosím, co v téhle situaci dělat a opravte případné chyby v teorii, co jsem napsal. Díky

Anketa: Spojku:
Zmáčknout
6%
7
Nechat tak
94%
111
Předchozí
1 2 3 4 5 6 7... 10
Následující

7 reakcí na tento příspěvek Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:11 | Nahoru | #1
Názorná ukázka:

Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:13 | Nahoru | #2
zavřít plyn, nevymačkávat spojku, jen lehounce si přibrzďovat a hlavně klopit

4 reakcí na tento příspěvek Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:14 | Nahoru | #3
Myslím, že za tu vteřinu a půl, co tě dělí od katastrofy toho moc nevymyslíš. Já bych to viděl na sešlápnutí zadní brzdy, což tě hodí do potřebného smyku k vytočení motorky ve směru zatáčky, a pak rychle odjet ze zatáčky pryč

No a estli se dostaneš jen do první fáze (tedy do smyku kdy budeš ve směru zatáčky), tak aspoň spadneš bokem a né čelně, tzn. menší škody

e:chybějící slovíčko

Naposledy editováno 30.03.2010 10:15:41

2 reakcí na tento příspěvek Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:14 | Nahoru | #4
To je přesně ono. Hůř tím, když tam pojede auto nebo bude sráz bez svodidel...nebo to je jedno celkem..ale predstavit si to umi kazdy a zazil to uz taky asi kazdy

(reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:15 | Nahoru | #5
[quote]Švagr>Názorná ukázka:

njn, jak zabrzdil tak se mu motorka narovnala a on už jel přímo proti zdi
Jak se říká - nebrzdit, klopit. A když už brzdit, tak jen lehounce

(reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:17 | Nahoru | #6
špilas> Mě se to stalo... jako bonus ta zatáčka byla eště z kopce A dokonce mi do protivky vjelo auto. Ani nevím, jak sem to zvládl, ale zvládl jsem to. Samozřejmně za velké pomoci andělů strážných a ochoty plechovkářky v protisměru přibrzdit.

(reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:17 | Nahoru | #7
Švagr> s tím smykem teda nevím...to ybchse osobne videl rovnou na zemi. nejsem takovej frajer ze bych mel natrenovany smyky v techhle situacích

1 reakcí na tento příspěvek Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:17 | Nahoru | #8
Zahodit pud sebezáchovy, poklopit to co nejvíc a usilovně se modlit
Hlavně nebrzdit. A nejlíp ani motorem, chce to držet lehounce pod plynem.

Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:20 | Nahoru | #9
no, každopádně ten frajírek na konci videa na té MZtě jim to názorně ukázal

1 reakcí na tento příspěvek Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:20 | Nahoru | #10
Tvoje hlavní chyba je špatně zvolená stopa již od začátku. Do vrcholu zatáčky se musíš držet při vnějšku zatáčky, což v případě pravotočivé znamená při středové čáře, teprve za apexem se od ní můžeš vzdalovat, tím pádem máš místo na manévr v případě potřeby vpravo - sklopení motorky. Je obtížné zamezit reflexu brzdit v případě krize, ale je to jediný způsob jak zamezit narovnání stroje a vykopnutí do protisměru. Správnou stopu je třeba cvičit
Ať Ti to jde...a nejdřív radši bez ba´tohu

(reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:23 | Nahoru | #11
Švagr> to je Podhradí, ne? Kurec tam už sem dlouho nebyl :)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:25 | Nahoru | #12
Sphere> No jo cvičim:)..snazim se...mozna mas pravdu ze tam najizdim spatne a jdu ke krajnici moc brzo.
PS: Ten borec na MZ si to tam dobře dal

(reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:29 | Nahoru | #13
špilas> je to tak, věř mi správně volená stopa je pro bezpečný průjezd zatáčkou nejdůležitější, teprve pak další důležité věci, jako podřazení, brždění, náklon, akcelerace..učila jsem se od zkušenejch

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:32 | Nahoru | #14
jakmile vymacknes spojku, tak jdes rovne ven ze zatacky, mas 2 moznosti, sklopit co to jde,to ti rekne kazdy zkuseny fara, motorka te podrzi, nebo brzdit co nejvic a potom sklopit, ale to pouze v pripade, ze nejede nic v protismeru.modlit se muzes v obou pripadech...

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:35 | Nahoru | #15
Mr.Želva> mno a to me prave zajima! Vem si situaci ze projizdim tu zacatku 2x nachlup uplne stejne. Jednou mam zmacklou spojku..podruhe ne..jakej bude efekt a proč?

Naposledy editováno 30.03.2010 10:35:52

Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:38 | Nahoru | #16
Hlavně se pořád dívat kam chceš jet, né kam jedeš, - kam se díváš tam jedeš - přivřít plyn a klopit, a klopit a klopit a tu motorku tam natlačit, trochu uvolnit řidítka aby mohla zatáčet, neboj, s tím jak pojedeš zatáčku tak tam máš vždycky velkou rezervu

Naposledy editováno 30.03.2010 10:42:57

(reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:38 | Nahoru | #17

špilas>Mr.Želva> mno a to me prave zajima! Vem si situaci ze projizdim tu zacatku 2x nachlup uplne stejne. Jednou mam zmacklou spojku..podruhe ne..jakej bude efekt a proč?



když jsi četl tu knížku, tak jsi určitě četl i o rozložení váhy přední vs. zadní kolo... má to bejt cca 40% přední, 60% zadní. Tvým úkolem je tendle poměr dodržet i při průjezdu zatáčkou. Když brzdíš, brzdíš motorem nebo máš vymáčklou spojku, tak se těžiště posouvá dopředu, protože přední vidlice se stlačuje víc. A ta motorka pak nedotáčí...

Nevim jestli to vysvětluju dobře, nějakej závodník mě určitě setře, ale prostě to tak cejtim a víceméně se mi to v praxi osvědčilo

Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:39 | Nahoru | #18
Klopit, klopit, klopit...

Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:41 | Nahoru | #19
Je to jednoduché, přepálil jsi zatáčku. Musíš se ve vteřině rozhodnout, jestli jsi ji přepálil jen trochu, takže to po utažení náklonu vybereš, nebo jestli to v té rychlosti není šance vybrat, takže narovnat a brzdit co to dá, abys opustil asfalt v co nejnižší rychlosti. Někdy to jde ubrzdit tak, že to u vnější krajnice můžeš znova naklopit a vybrat. Ta poslední varianta ale nastává většinou jen, když ses rozhodl špatně a zatáčku bys vybral kdybys to víc naklopil hned.

Zásadní je ale to, že jsi udělal velkou jezdeckou chybu, že ses do té situace vůbec dostal. Stane se mi to párkrát za rok a pořádně si vynadám, co jsem to za debila, že neumím jezdit, když podcením zatáčku.

Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:43 | Nahoru | #20
Pořádně to naklopit, pokud tam nebude bordel, tak neni důvod to nenaklopit - jen strach (stejnej problém jsem řešil taky furt dokola, až v sosnové mě to odnaučilo a zjistil jsem, že moto to ustojí až na stupačky)

Pokud bys byl hodně rychlej, tak buď na okamžik narovnat, vzpít na plno za obě brzdy, naklopit a projet, ale to je už docela hodně práce během krátké chvilky...

Občas taky přibržďuju v podobných situacích lehce zadní brzdou, motorka se tim jakoby uklidní (nebo aspon mě to přijde)...

Přední brzdy v náklonu se docela bojim (lehce ano, ale prudce bych měl strach, že mi ujede přední kolo)

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:43 | Nahoru | #21

Švagr>Myslím, že za tu vteřinu a půl, co tě dělí od katastrofy toho moc nevymyslíš. Já bych to viděl na sešlápnutí zadní brzdy, což tě hodí do potřebného smyku k vytočení motorky ve směru zatáčky, a pak rychle odjet ze zatáčky pryč

No a estli se dostaneš jen do první fáze (tedy do smyku kdy budeš ve směru zatáčky), tak aspoň spadneš bokem a né čelně, tzn. menší škody

e:chybějící slovíčko



Tak tohle jsem udělal jednou na Simsonu. Do pravoúhlé zatáčky jsem vlítl v cca 50km/h a ono to nějak nevyšlo, tak jsem šel po zadní brzdě (přesně tak jak to dělám na kole, když to přepálím - silničním), abych se dostal do požadovaného smyku. Problém je v tom, že silniční kolo nemá vzadu tlumiče. Toho Simála jsem v tom smyku naklopil jak jezdec na ploché dráze, ale když jsem pustil brzdu, tak jsem dostal takovou prdu do prdele (když se to zadní kolo chytlo a tlumiče mě vyhodily), že jsem prdelí plachtil tak půl metru nad mašinou až jsem nakonec hodil držku a Simák salto

(reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:47 | Nahoru | #22
špilas> jo to musis vyzkouset sam ))), ale videl jsem prujezd zatackou se zarazenym falesnym neutralem, coz je to samy jako vymackla spojka - bylo to na starym Moste v retarderu a byl to pekny letecky den, jak pisou ostatni klopit klopit klopit neboj neklouzne to...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:47 | Nahoru | #23
tady Švagr> To je nechvalně proslulá zatáčka

Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:48 | Nahoru | #24
Vim ze je chyba se do te situace uz vubec dostat. Taky ten pohled je veledulezitej jak tady nekdo psal. Ale je fakt ze je na to vterina a teorie je moc pekna vec:) Bohuzel to nemuzu zkouset nejak extra a něco pokoušet vyloženě, bo nemam padaky a navic jezdim v textilu

1 reakcí na tento příspěvek Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:48 | Nahoru | #25
Sphere ti to napsala správně a za mě dodám:

1) Jdi na okruh a uč se to tam a proboha hlavně bez baťůžku.
2) Když už pojedeš s baťůžkem, tak se na takové náklony a průjezdy vykašli, protože riskuješ svůj i její/jeho život.
3) V žádném případě nepoužívej obě brzdy, to tě pak v zatáčce rovná a to je špatně
4) zatáčku musíš vždy projíždět mírně po plynem a na výjezdu, až budeš na úrovní ohybu přidej plyn a to tě vytáhne
5) Pracuj tělem, přenášej váhu, motorka půjde za tvým tělem víc do náklonu
6) Když se tohle naučíš, tak se seber a jeď někam na okruh a proboha to nezkoušej tam, kde jsou svodidla, co tě zabijí, nebo ti amputují končetiny..

1 reakcí na tento příspěvek Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:49 | Nahoru | #26
Jo a ještě dovětek....tu zatáčku bys musel najíždět z protisměru, abys ji projel správně...

(reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:49 | Nahoru | #27
Haesty> ou šit

Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:51 | Nahoru | #28
na GSku se mi osvedcilo pribrzdovat v zatacce zadkem, jednak to brzdi a jednak te to vic polozi do zatacky.

samozrejmne pribrzdovat primerene, muze to uklouznout a to hodne snadno. a klopit az na stupacku

(reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:51 | Nahoru | #29
Mat_666> jasny ten protismer chapu..to da rozum ze na okruhu nejezdej taky jenom po pulce drahy

Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

30.3.2010 v 10:56 | Nahoru | #30
Nebrzdit,klopit,vymáčknutí spojky ti zaručí plynulý průjezd a položí tě do náklonu.Podmíněný reflex sice volá po brzdě,je třba se naučit pravý opak.
Předchozí
1 2 3 4 5 6 7... 10
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist