Pokud je přední brzda dostatečně citlivá (většina new motek) pak je bezpečnější používat jen dva prsty - kvůli citu - nesmí totiž dojít ke smyku předního kola (což se stane vždy, když se přední zamáčkne náhle a silou - zkuste to někdy na okamžiček - někdy se v takové situaci od přední pneu dokonce zakouří, pozor: smyk předního kola je vždy průser). P.S. Ty dva prsty tam jsou i kvůli tomu, abyste říditka stále drželi pevně a přitom s citem, což se při úchopu přes páčku a palec říci nedá.
Prudké brždění má být správně krátký ale postupný proces, v průběhu kterého se tlak na páčku musí stupňovat.
V prvním okamžiku nepříliš silného "dávkovaní" se totiž postupně deformuje přední pneu - dotyková plocha je ve výsledku plošší a vytvoří se vhodný "brzdící klín" (na to je ta pneu stavěná)... pak je možné tlak na brzdu STUPŇOVAT a nakonec udělat třeba i malé stoppie (které neuděláte nikdy tak, ze brzdu naplno zamáčknete - jak si někteří myslí).
Brzdění "ihned na 100%" nedovolí vytvoření již zmíněného klínovitého tvaru pneu a ve finále jen dochází k prosmyku a pálení malé plošky předního kola (nejenom že moto v této situaci neovládáte, ještě nakonec ani nebrzdíte! - smyk je ztráta adheze)... proto ty doporučené dva prsty.
A k brzdění zadní brzdou... při zahájení brzdění má smysl (takže brzdíme Př + částečně i Z tak 70 : 30) zadní kolo dokonce může být trochu ve smyku (to není takový problém, zadní kolo se za motorkou "vleče") - správný grif je dobré se postupně naučit (nejlépe to umí ti, co jezdí na terénu z horší adhezi, např enduro)... v okamžiku jak tlak na přední postupně stupňujete, pak je zadní brzda stejně neúčinná (zadní kolo je v poslední fázi hodně odlehčené).
Velmi bych se přimlouval za to, aby více lidí nouzové brzdění občas trénovalo - místo úvah o méně podstatných ptákovinách - pokud v tom nemáte praxi pak doporučuji zkoušet zastavovat na rovném, prázdném (ověřte před manévrem VŽDY pohledem do zrcátka, jestli za vámi zrovna nic nejede!) a přehledném úseku motku např. před předem určenou čarou, značkou, sloupkem apod. (samo že postupně np. od 50km/h) Budete se divit, jak špatne jde nouzové brzdění (motka se kroutí vlní a vzpíná, dráha je mnohem delší), jedete-li více než 100-120km/h!
Naposledy editováno 06.08.2008 16:21:06
Dawe02>Nedokazu si predstavit ze bych mel brzdovou packu mackat vsemi prsty, cim bych pak drzel riditko? Kdyby mi to nebrzdilo tak, ze staci 1-2 prsty tak upgraduju brzdy...lepsi nez jezdit bez drzeni
No my si ten palec normálně necháváme pod řidítkem, to "všemi" prsty se myslí jen obrazně...Víš...
Jo a ten Pepa Sršeň při pokusech jízdy popředním bere za brzdu dost razantně. Ale je to daný tím, že má pumpu ze závodní Ducny s průměrem pístku 19mm a na tu se asi fakt musí o dost razantněji
4 Whistler
zkus u tý ZXR s tím otáčkoměrem ho vyndat, zezadu očistit a promazat, dotáhnout ty tři kontakty uprostřed, nebo zkontroluj kabely. Myslím, že to bude fungovat.
1 reakcí na tento příspěvek Jak správně brzdit?
Řeší se tu převážně esi brzdit zadkem /předkem atd.
To je mi vcelku jasné. Ale...
Já bych celkem rád věděl, jak nejsolidněji brzdit před zatáčkou, když zpomaluju třeba ze 140 na 60 a mám v plánu to vyklopit na koleno (nebo se o něj spíš v mém případě jen pokoušet ).
Nějak brzdím, ale citím, že to není ono, že se dá brzdit podstatně efektivněji. Totiž, při tehle svižnější jízdě brzdím docela dlouho a proto hodně brzo před zatáčkou. Ne že by to bylo úplně špatně, ale určitě to není ani správně. Právě buď skáču jak klokan a je to o držku, nebo brzdím na moc dlouhé dráze zlehka, nesportovně.
Nemoh by mi to někdo rozepsat bodově a dopodrobna? Nejlíp osoba co jezdí na trati palbu, ti to budou mít v malíku.
Příklad, který je určitě špatně, ale pro ilustraci.
1) zmáčknu brzdu; 2) pustím brzdu a máčknu spojku; 3) podřadím (cca v 8k/ot); 4) máčknu brzdu rázněji než poprvé; 5) pustím brzdu máčknu spojku; 6) podřadím (cca v 8k/ot) atd.
Děkuju za ochotu.
1) Vidim zatáčku
2) Ukazovákem a prostředníkem přimáčknu a dávkuju, když mi klesne předek na vidlicích tak mačknu už brutálněji
(mimochodem tady jsem se teď dočetl že to je vlastně dobře, že se v první fázi "rozplácne" přední guma a vytvoří velkou plochu k brždění lépe vhodnou )
3) Brzdu nepouštím, a podřazuju. Když zařadím nižší kvalt tak před uvolněním spojky vrknu plynem (ten držím prsteníkem a malíčkem a palcem) aby zadní kolo nedělalo kraviny a motor měl otáčky které tak akorát přijdou vhod pro nižší kvalt. BRZDU POŘÁD DRŽIM V INTENZIVNÍM BRŽDĚNÍ
4) Někdy v tomhle momentě (konec podřazení) už začínám naklápět, a s tím plynule uvolňuju brzdu. V tečně zatáčky, kde je náklon největší, je už brzda zcela volná - spíš asi ještě o něco dřív, nevim, zkusim se na to zaměřit a sledovat se
5) VELKÝHO BACHA!! Už se mi skoro vymstilo brzdu RYCHLE PUSTIT, když je motorka už naklopená - při rychlém puštění brzdy to s předním kolem tak nějak drbne, a ustřelilo. Ustál jsem to, ale nohama jsem tančil po silnici a dodnes se divim že jsem nezalehnul. ODBRŽĎOVAT PLYNULE! Ale ne tak, abys ještě nějakým procentem brzdil v tom nejnaklopenějším místě. Prostě to tak nějak odhadnout aby ti to vyšlo
6) V tečně zatáčky jedu bez brzdy i bez tahu motoru
7) Za tečnou už nastupuje postupná akcelerace
Tak a teď prosím vyježděný střelce ať to kdyžtak napadnou a opraví, nechci mít někoho na svědomí
Naposledy editováno 12.05.2009 10:06:04
Já když brzdím, využívám svýho Véčkovýho motoru, takže včas deceleruji, podřazuji, a položím si při tom občas chodidlo lehce na zadní brzdu. Takže zas tak moc nebrzdím...
Jinak na předek většinou celou rukou nešahám - to jen když jedu ve městě v koloně na jedničku, dvojku, jsem za někým nalepený at mi tam nevjedou a ten poředemnou by to mohl zahamovat...
Spojku už nemačkám úplně - protože mi nečiný problém se sžít s převodvkou natolik, abych zařadil bez spojky (od dva nahoru) a to krásně plynule bez toho že by to šlo znát, tak spojce (které mi zabírá už na začátku) jen odlehčuji 2ma prsty.... zase - celou mačkám jen když mám ruku položenou na řidítku a to jedu někde dlouho rovně a pohodu.