globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Horní úvrať a ventilové vůle
27.4.2024 v 18:54
Zdravím pánové,

mám dotaz na zkušenější. Dostala se mi do rukou Cagiva ,která nestartuje. Chtěl jsem ji kouknout na ventilové vůle, ale jsem z toho jelen. V manuálnu se píše, že na flywheel mám jít na značku A, což je zároveň horní úvrať.

Pootočím na značku, začnu povolovat na vahadlu stěhovací šroub (výfuk), ale furt tam nejde dostat měrka. Tak se podívám na válec a on není v horní úvrati.

Čím to? Nechapu manuál nebo se střihnul klínek?

Každopádně nechápu, jak je možné, že tam ta měrka nejde dostat. Díval jsem se na celou fázi motoru. Vahodlo je nahoře, píst na horní úvrati, šroub štelovací povolenej co to jde (on úplně vyšroubovat nejde) a stejně tam nedostanu ani 0.03mm. To nechápu.



Naposledy editováno 27.04.2024 18:57:13
Předchozí
1 2
Následující

1 reakcí na tento příspěvek Horní úvrať a ventilové vůle

27.4.2024 v 19:23 | Nahoru | #1
Já si myslim že je ten manuál blbě. U cagivy jsem viděl na flywheelu značky B (max. předstih), A (min. předstih) a T (horní úvrať).
A pokud výfukový vahadlo furt otvírá ventil tak to odpovídá spíš poloze před koncem výfukovýho zdvihu než kompresního.

Ale možná se mejlim.

Naposledy editováno 27.04.2024 19:23:42

Horní úvrať a ventilové vůle

27.4.2024 v 20:02 | Nahoru | #2
A máš správnou úvrať? Zkusil jsi otočit klikovkou o 360 stupňů?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

27.4.2024 v 20:12 | Nahoru | #3
combust> Ano značky A, B a T tam jsou, ale horní úvrať je úplně mimo, ne par mm vedle. Mozna tak dolní úvrať

Jinak s tím vahadlem. Točil jsem motorem a koukal jsem na vahadlo a ono se prostě nikdy neodlepí od ventilů. Je vidět jak na ně zatlačí a pak se vrátí, ale i kdyz je šroub na max tak furt sedi na ventilu.

Teď mě napadlo, že možná tam někdo dal delší ventil ... třeba už originál nejde sehnat a někdo to vyřešil takto, nevím.

110Virago> jop protočil.

Naposledy editováno 27.04.2024 20:14:42

1 reakcí na tento příspěvek Horní úvrať a ventilové vůle

27.4.2024 v 21:07 | Nahoru | #4
Jestli je to napadený kutilem tak to jedině celý rozebrat a zjistit jak se věci mají. Ale shánět ND na tohle je trochu náročnější disciplína.

(reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

27.4.2024 v 22:37 | Nahoru | #5
combust> Nevím nevím, od kámoše co ji mám, tak ten se v tom sám nevrtá. Má víc motorek a poctivě je někam vozí a vždy byl více méně spokojen. A tahle byla jeho první, tak se jí nechtěl zbavovat.

Říkal, že normálně jezdil a když jel od stk tak už nenastartoval, že odešel startér a že by to chtělo udělat ventily, že mlátily. Ale moc nerozumím, jak můžou mlatit, když podle mě tam žádná mezera nebyla. Přece mlátí to, že kladivko dopadne na ventil ne? Nebo se pletu?

A s těma značkáma na setrvačníku, to je pro mě úplná záhada.

Horní úvrať a ventilové vůle

27.4.2024 v 23:16 | Nahoru | #6
Tak tam se něco muselo podělat. Jaká je komprese?
Asi by se mělo mrknout kamerkou na ventily a píst.

(reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

28.4.2024 v 07:20 | Nahoru | #7

Zerog píše: combust> Ano značky A, B a T tam jsou, ale horní úvrať je úplně mimo, ne par mm vedle. Mozna tak dolní úvrať
Jinak s tím vahadlem. Točil jsem motorem a koukal jsem na vahadlo a ono se prostě nikdy neodlepí od ventilů. Je vidět jak na ně zatlačí a pak se vrátí, ale i kdyz je šroub na max tak furt sedi na ventilu.
Teď mě napadlo, že možná tam někdo dal delší ventil ..l.



Tipuju potkana, Zlomený dřík tlačí pružina na vahadlo. Třeba se povolil rotor. Už jsem tu jednou takového Canyona měl.

1 reakcí na tento příspěvek Horní úvrať a ventilové vůle

28.4.2024 v 11:32 | Nahoru | #8
Kamerku mám, ale díra po svíčce je ještě menší. To znamená sundat hlavu. Předpokládám že v rámu ji nesundám že?

Každopádně začnu tim že sundam víko setrvačníku a kouknu tam a uvidíme.

Nejhorší je, že na ni nejde sehnat ani těsnění pod hlavu, takže se mě do toho moc nechce. Už teď se mi zda, že je tam nasranej nějaký silikon nebo co.

Edit: jinak točit motorem jde normálně, žádné pazvuky, cinkání. Někde mám video ještě se starým startérem jak točí.

Naposledy editováno 28.04.2024 11:38:42

Horní úvrať a ventilové vůle

28.4.2024 v 11:54 | Nahoru | #9
Na stav rozvodů nemusí dolů celá palice, stačí ten vršek co drží vačku. A boční víko taky sundej, pokud nesedí značky. Mohlo to skočit.
Já koupil kamerku na Allegru, má to cca 8mm průměr a HD rozlišení. Stálo to pár stovek a konečně je obraz použitelný.
Na druhou stranu, spadený ventil by šel slyšet.

1 reakcí na tento příspěvek Horní úvrať a ventilové vůle

28.4.2024 v 15:23 | Nahoru | #10
Sundal jsem kryt magneta a tam nic podezřelého. Kdyby to byl střihnutej klínek tak bych tam asi našel nějaký bordel ne?

Na obrázku setrvačníku jsem nakreslil červeně okenko zhruba a zvyraznil A, B a T značky a válec dal do kompresní horní úvrati.

Mám zkusit povolit tu matku setrvačníku a zkusit jestli se neprotočí nebo to je blbost?

Dík za nápady.



Naposledy editováno 28.04.2024 15:28:58

(reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

28.4.2024 v 15:34 | Nahoru | #11
Zerog> Rotor musí dolů aby se zjistilo proč je poloha špatná. Buď tam někdo nedal klínek nebo se střihnul.

Edit: mimochodem to nemohlo fungovat protože to muselo házet jiskru v úplně jiný poloze než je potřeba.

Naposledy editováno 28.04.2024 15:37:22

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

28.4.2024 v 16:05 | Nahoru | #12

Zerog píše: combust> Ano značky A, B a T tam jsou, ale horní úvrať je úplně mimo, ne par mm vedle. Mozna tak dolní úvrať

Jinak s tím vahadlem. Točil jsem motorem a koukal jsem na vahadlo a ono se prostě nikdy neodlepí od ventilů. Je vidět jak na ně zatlačí a pak se vrátí, ale i kdyz je šroub na max tak furt sedi na ventilu.

Teď mě napadlo, že možná tam někdo dal delší ventil ... třeba už originál nejde sehnat a někdo to vyřešil takto, nevím.

110Virago> jop protočil.


Nebo se ti ten ventil utrhnul a je tam jenom dřík ventilu tlačenej pružinou na vahadlo. To by žádná vůle nebyla.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

28.4.2024 v 16:09 | Nahoru | #13

Kazy píše: Nebo se ti ten ventil utrhnul a je tam jenom dřík ventilu tlačenej pružinou na vahadlo. To by žádná vůle nebyla.



Tak k tomu stačí sundat ten vršek hlavy kde jsou vahadla ukotvený (asi 15 šroubů co to drží). Pokud potom ten dřík vyjede tak je jasno.

Naposledy editováno 28.04.2024 16:10:37

Horní úvrať a ventilové vůle

28.4.2024 v 21:16 | Nahoru | #14
Náhodou, nemáte někdo stahovák na půjčení nebo info na někoho, kdo by to dokazal vyrobit?

Mám jeden z Piaggio Beverly a má taky závit m35, ale zdá se mi, že má jiné stoupání závitu. Sice tam jde našroubovat, ale jen pár závitů a když jsem to dotahl tim napínacím, zustalo po tom dost pilin zatímco flywheel je furt na místě.

Možná to zítra zkusím trochu nahřát..jen trošku aby neodpadly magnety...

Dík všem

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

29.4.2024 v 15:19 | Nahoru | #15
Na kontrolu ventilové vůle nepotřebuji žádné značky, to jen na polohu zapalování.
Stačí dát vahadla do střihu to je, že výfuk se zavírá a sání otevírá a udělat otočku o 360 stupňů a to je moment kdy motor pálí a dělá se ventilová vůle a dá se pak zkontrolovat zda nepovolil klínek a rotor se nehnul.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

29.4.2024 v 16:29 | Nahoru | #16

Sepol píše: Na kontrolu ventilové vůle nepotřebuji žádné značky, to jen na polohu zapalování.
Stačí dát vahadla do střihu to je, že výfuk se zavírá a sání otevírá a udělat otočku o 360 stupňů a to je moment kdy motor pálí a dělá se ventilová vůle a dá se pak zkontrolovat zda nepovolil klínek a rotor se nehnul.



Podle manuálu výfukový ventil zavírá 31 stupňů za horní úvratí a sací ventíl otvírá 29 stupňů před horní úvratí. To je cca 60 stupňů rozptyl. Ale třeba máš zkušené oko a přesně odhadneš přesnou půlku té doby
Na ventily to stačí,ale kontrolu značky rotoru bych tímto způsobem opravdu nedělal...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

29.4.2024 v 23:12 | Nahoru | #17
Anti> Když vezmu horní úvrať jako nula, tak mi chybí do úvratě těch cca 30 stupňů (střih 1 úvrať)a to je jedna dvanáctina obvodu a pak udělat otočku o 360 stupňů
Stačí si vyndat svíčku a dát hodinky a je to přesně, ale to já nedělám. Motorů jsem dělal stovky a ta druhá úvrať (zážeh)jde při otáčení cítit, protože vačky jsou otočené dolů a vahadla nekladou odpor a to je okamžik na měření vůle, jinak dvě otočky klihovky a jeden zážeh, prostě čtyřtakt. Samozřejmě předpokládám, že nepřeskočil rozvodový řetěz.

(reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

30.4.2024 v 00:27 | Nahoru | #18
Sepol> Já teda horní úvrať zjišťuji "pohmatem" tím, že něco vsunu místo svíčky a cítím kde píst je. A jestli je to zážehová fáze detekuji tím, že vzduch se dere ven otvorem po svíčce, bo on nemá moc na výběr, protože ventily jsou zavřené.

Každopádně jsem sundal kryt hlavy a tam jsem nic nestandardního nenasel. Ventily jsou ok. Srovnal jsem vačkovou hřídel podle manualu a sedí s horní úvrati pistu a nesedí s rotorem.

Takze co se týče ventilové vůle tak nevim. Asi se blbě koukam a někdy se odlepí nebo ...

Co se týče rotoru, tak tipuji ustřižený klínek. Správný stahovák je na cestě, tak uvidíme. Zároveň by to vysvětlovalo proč nestartuje ...

Jestli plácám tak mě opravte, díky všem.

1 reakcí na tento příspěvek Horní úvrať a ventilové vůle

30.4.2024 v 09:31 | Nahoru | #19
Střižený klínek se dá poznat i bez rozebrání motoru, stačí vymontovat svíčku, dát do koncovky a točit až skočí jiskra na svíčce, pak zjistit polohu pístu ve válci a pokud je píst jinde než u horní úvratě, tak je to jasný. Několikrát jsem to řešil a to když nebyl rotor dostatečně utažený a většinou se to stalo když se motor zhasnul a pak už nesel nastartovat. Klika se v kompresi zastaví a rotor jede dál.

Horní úvrať a ventilové vůle

30.4.2024 v 09:48 | Nahoru | #20
Zkontroluj, kde je na rotoru výstupek pro indukční čidlo zapalování. To musí přejíždět pod snímačem v okamžiku, kdy to má pálit. Náběžná hrana výstupku zhruba 30 stupňů před horní úvratí (max předstih), úběžná hrana výstupku (minimální předstih) až těsně (max 10 stupňů) před horní úvratí (tou skutečnou podle pístu).
Pokud ten výstupek vychází na čidlo dobře, ale rysky jsou úplně jinde, tak možná někdo vyměnil víko za jiné, co mohlo mít okénko pro rysky úplně jinde.

Dále budou nějaké značky i na horním rozvodovém kole nebo vačce, co musí lícovat s hlavou v horní úvrati. Sice je to Italka, ale tohle mají snad všechny normální motory.

(reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

30.4.2024 v 09:52 | Nahoru | #21

Sepol píše: Střižený klínek se dá poznat i bez rozebrání motoru, stačí vymontovat svíčku, dát do koncovky a točit až skočí jiskra na svíčce, pak zjistit polohu pístu ve válci ....


Pokud dobře koukám na fotky, stator má jednu vysokonapěťovou cívku, takže je to AC CDI. To při pomalém otáčení jiskru nehodí. Ta cívka musí nabít kondenzátor v CDI alespoň na zhruba 100V aby to zapalovalo. Ikdyž s jiskřištěm na volném vzduchu bez kompresního tlaku stačí asi méně.

Horní úvrať a ventilové vůle

30.4.2024 v 10:16 | Nahoru | #22
Ano,má to klasické kapacitní zapalování. Já bych řekl,že nejjednodušší je prostě sundat ten rotor.Protože posun o pár stupňů se blbě zjišťuje a stejně je to problém.

1 reakcí na tento příspěvek Horní úvrať a ventilové vůle

30.4.2024 v 12:56 | Nahoru | #23
Stejně už je stahovák na cestě, kryt už je sundaný, těsnění budu muset sehnat nové, tak když už jsem u toho, tak se to aspoň pokusím sundat, navíc vím jak tyto moto bojují s volnoběžkou, tak si to aspoň nacvičím.

Deadman> To s tím indukční výstupkem je dobrý trik, to jsem neznal, oveřím.

PS: podle fotek co mám v mobilu je ten výstupek přesně mezi ryskou A a B ( spíše B a A a poslední je T, což by měla být horní úvrať). Jestli se nepletu, tak čidlo je presně nad okénkem, takže takto od mobilu to sedět nebude.



Naposledy editováno 30.04.2024 12:59:08

(reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

30.4.2024 v 15:17 | Nahoru | #24
Zerog> Když se sundá koncovka, která má předřadný odpor ta stačí otočení rukou nebo jinak dám si T horní úvrať do kontrolního okénka a zjistím polohu pístu třeba v půlce zdvihu tak je to jasné. Pálí to o nějaký stupeň dříve A

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

2.5.2024 v 09:00 | Nahoru | #25
[quote=Zerog]Kamerku mám, ale díra po svíčce je ještě menší. To znamená sundat hlavu. Předpokládám že v rámu ji nesundám že?

Každopádně začnu tim že sundam víko setrvačníku a kouknu tam a uvidíme.

Nejhorší je, že na ni nejde sehnat ani těsnění pod hlavu, takže se mě do toho moc nechce. Už teď se mi zda, že je tam nasranej nějaký silikon nebo co.

/quote]

Těsnění pod hlavu ti udělají třeba Merako Zlín, pokud ho už nemají v nabídce Nechal jsem tam dělat na gileru a bylo to i rychle. Stejně tak jakékoli jiné běžné těsnění.

Naposledy editováno 02.05.2024 09:01:42

(reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

2.5.2024 v 11:01 | Nahoru | #26
laďa-prášil> Dík za info. Zatím sundání neplanuji, ale píši do poznámek do budoucna
Jen ze zvědavosti jsem nakoukl a fakt mají https://www.merakoshop.cz/motocyklove/cagiva/

Jinak jak jsem psal, značky ani výstupek nesedí, tzn pálilo to blbě. Takže čekám na ten stahovák.

Ale napadl mě ještě jeden dotaz, kvůli kterému se mi nechce zakládat nové téma. Na fóru jsem hledal, ale nenašel.

V manuálu je napsáno, že rotor se má zafixovat Loctite 601, koukl jsem na něj a docela pálka, navic jsem našel jen 50ml, což na jeden spoj mi je na nic. Existuje nějaká přijatelnější alternativa nebo mám zajet do pár servisů s prosíkem, jestli mě neprodaji par ml? To samé platí pro to víko ventilů, podle manuálu tam patří RHODORSEAL,
ale tam to má pouze těsnící funkci (žádné těsnění se tam nedává), tak tam bych dal jakýkoliv červený silikon na motory. Je to tak ok?

Díky všem

Naposledy editováno 02.05.2024 11:06:30

1 reakcí na tento příspěvek Horní úvrať a ventilové vůle

2.5.2024 v 11:09 | Nahoru | #27
Na rotor kup jakýkoliv zajišťovač závitů, a na těsnění víka ventilů jakýkoliv "motorový" silikon , a nemusí být červený
Edit : Na ty závity používám Loctite 243

Naposledy editováno 02.05.2024 11:12:21

(reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

2.5.2024 v 11:33 | Nahoru | #28

Anti píše: Na rotor kup jakýkoliv zajišťovač závitů, a na těsnění víka ventilů jakýkoliv "motorový" silikon , a nemusí být červený
Edit : Na ty závity používám Loctite 243



"Jakýkoliv" zajišťovač bych nepoužil protože některý signifikantně slábnou v oleji atd. 601 je zelenej (střední až vysoká pevnost) s velmi dobrou odolností vůči mot. oleji (100% pevnost po 1000h při 125°C). 243 určitě vyhoví i když má menší pevnost (odolnost na olej je dokonce lepší).

Naposledy editováno 02.05.2024 11:38:14

Horní úvrať a ventilové vůle

3.5.2024 v 15:48 | Nahoru | #29
Zdravím pánové

tak je to potvrzeno, ustřižený klínek. Podle mě to nebylo ani přilepeno, není tam žádná mapa po lepidle a sundání šlo "samo".



zatím se mi nepodařilo najít náhradu, budu dál googlit. Rozměry jsou 15x7x4mm kdyby měl někdo nápad.

Jinak na fotce je videt, že kužel je trochu poškozen, jakoby vystupek tak 0,5mm max možná ani ne. Má smysl se mu věnovat a nějak ho zabrousit? Ideálně ručně

Každopádně díky všem

1 reakcí na tento příspěvek Horní úvrať a ventilové vůle

3.5.2024 v 16:11 | Nahoru | #30
Zadne hledani nahrady netreba. Kotoucove (Woodroofovo) pero je normovana spojovaci soucastka. Podle toho, cos nameril (lepe podle rozmeru drazek na hrideli a naboji) bys mel v norme dohledat presne rozmery a oznaceni. CSN 301385 / DIN 6888.
Ta hridel je tedy doprasena fest. Jak vypada drazka v naboji?
Pero je sice ulozeno volne, ale ma predepsanou nejakou toleranci jak na sirce tak na vysce. A vzhledem k tomu, ze pero prenasi veskery kroutici moment toho spojeni, tam to presne ulozeni neni jenom na ozdobu. Takhle z fotky bych rekl, ze uz se v tom nekdo hrabal a budto tam dal nejakou 'nahradu' pera, anebo se vyrobce vysral na konstrukcni zasady a namastil na mekkou hridel tvrde (resp. houzevnate) pero.

edit: lepit ten kuzel je picovina, to se nedela. Je to volne spojeni, to nejsou rozvody na BMW.

Naposledy editováno 03.05.2024 16:24:02
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Cagiva Canyon 600, Aprilia Pegaso 6... [1, 2] Cagiva Canyon 500, Cagiva Canyon 600, Aprilia Pegaso... Slezy28 37 20.3.2024 v 17:19 Demonient
Karburátor Mikuni BST 40 o-kroužek Cagiva Canyon 500 Zerog 18 13.2.2024 v 08:04 SOUSEDRH9
Neháže jiskru Cagiva Canyon 500 roko31 19 25.11.2023 v 21:29 Stepa97
Cagiva Canyon 500 Cagiva Canyon 500 Vojcech 22 18.5.2023 v 13:47 Neeno
Cagiva Volnobezka (obj c 800084540)... Cagiva Canyon 500, Cagiva Canyon 600 AvoG 2 13.6.2020 v 18:58 HRace


TOPlist