globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Regulátor nereguluje (možná)
EDIT:

Takže jsem vyměnil kabel od baterie ke startovacímu relé, protože byl u konektorů takový trochu otřepaný, pak jsem vyměnil kabel od startovacího relé ke startéru, vyhodil jsem staré trubičkové skleněné pojistky a dal tam místo nich vodotěsná pouzdra na automobilové. Každý kabel který jsem našel a byl volně jsem omotal izolační páskou.

Výsledek je takový, že motorka jede svít a startuje jak má, najel jsem zatím 2x 14km napětí se při 4000 otáčkách a zapnutých světlech drží po pár (cca 5) minutách po startu stabilně na 14,8V při poklesu otáček na 3500 klesne na 14,7V při zapnutí vyhřívání rukojetí klesne na 14,4V, při volnoběhu a stání na místě má tendenci klesat na 11,8/12V jakmile vypnu světla vyskočí na 12,4 (což je napětí co naměřím přímo na baterce)

Ahoj
mám takový problém s napětím. Na motocyklu KLR 600 (1985) má tam AGM baterii. Protože jsem se bál aby ji motorka nepřebíjela tak jsem si nainstaloval měřík napětí. Motorka dlouho stála, ale teď jsem na ní zase začal jezdit a pro jistotu slále sleduji napětí, většinou se drží při jízdě (v cca 3500 otáčkách) otáčkách mezi 13,9 až 14,3 (při zapnutách světlech) když je vypnu vyskočí napěti i 0,1 a ž 0,2V nicméně občas zničeho nic vyskočí napětí třeba na 15,1V, 15,3V a po chvilce zase klesne na třeba 14,1V říkal jsem si že je špatný regulátor dobíjení a tak jsem ho vyměnil za jiný použitý kus v nezjištěném stavu. Ze začátku (prvních cca 30 km) to bylo vše OK a pak najednou začalo napětí opět lítat k těm 15,1 atd. chvíli po té, ale vylítlo až na 17,1V pak jsem zastavil a motorka už nešla nastartovat přepálila se větši ze dvou pojistek co tam jsou (20A) (to už se mě v minulosti stalo a bylo to kvůli tomu že se prodřela izolace na drátu a vyskratovala se o kostru) motorka naštěstí jde pákou nastartovat i s přepálenou 20A pojistkou a normálně dál jede (svítí světla atd. - na to je ASI druhá 10A pojistka která se nepřepálila) nicméně je zajímavé že krom toho, že nejde nastartovat startérem, tak taky nesvítí neutrál ani světla a obecně vypadá mrtvě nicméně - to se vše rozsvítí až po nastarttování/nakopnutí pákou. Cestou domů napětí vyskočilo opět lehce přes 17V a musel jsem to regulovat zapnutím vyhřívání rukojetí kdy se napětí kolem 3500 otáček drželo na cca 14,1V - byl ale cítít velký vliv otáček při volnoběhu napětí padalo až někdy k 6-8V (při zapnutých světlech a vyhřívání rukojetí) jakmile jsem vypnul vyhřívání rukojetí napětí vyskočilo na cca 12V na volnoběhu a pokud jsem na volnoběh vypnul i světla vyskočilo napětí opet k 17V, zrovna tak když jsem začal točit 4000 otáček tak napětí lezlo k 14,5V. Po dojetí byl regulátor dobíjení dost horký, zkusil jsem tam na chvílku hodit ten původní regulátor dobíjení a chovalo se to uplně stejně. v příloze je schema

Je tady několik věcí ke kterým bych znal rád názor někoho kdo tomu rozumí.

1. Je u starých motorek normální že napětí občas vyskočí až k těm 15V?
2. Dá se nějak proměřit regulátor dobíjení.
3. Mohlo to vyšší napětí přepálit tu 20A pojistku?
4. Mohl vadný regulátor napětí přepálit tu pojistku (teoreticky mohou být vadné oba regulátory nabíjení)
5. může to že se přepálí pojistka protože se nekde prodřela izolace na kabelu zvýšit takhle napětí? (třeba protože nějaký okruh který to reguluje není připojený kvůli přepálene pojistce)
6. Může se takto projevovat vadné magneto/alternátor?
7. samozřejmě se podívám na kabeláž a pokusím se zjistit zda se opět neprodřel nějaký kabel a kvůli tomu se to nevyzkratovalo, ale je něco co bych mohl/měl proměřit?
8. může na to mít vlivl baterie? má napětí 12,4V
9. Je tu někdo kdo by se toho případně v praze a blízkém okolí byl ochotný ujmout (pochopitelně že za peníze)

EDIT: Tak pokud by to někoho zajímalo čísnký regulátor za 500kč to asi vyřešil na volnoběhu s puštěnými světly jsem na cca 12,6V při jízdě to pak nejde přes cca 13,6V.

Takže je možné že oba dva originální regulátory jsou špatné a nebo prostě jen mají o dost větší toleranci ...



Naposledy editováno 10.08.2023 19:42:39

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor nereguluje (možná)

13.7.2023 v 09:35 | Nahoru | #1
combust> Jenže ty bereš do úvahy jen jednu část toho regulátoru - tyristory, a ne usměrňovač, který taky hřeje, když přes něj ty proudy do málo nabité, ale dobré baterky tečou.
Řekl bych, že regulátor má nejvíc práce u špatné baterky, která není schopná vyššího nabíjecího proudu, bez ohledu na to, jak moc je nabitá, a protože taková špatná baterka přestává být i tvrdý zdroj, tak na ní roste napětí ve špičkách.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor nereguluje (možná)

13.7.2023 v 11:51 | Nahoru | #2

Krautkopf píše: combust> Jenže ty bereš do úvahy jen jednu část toho regulátoru - tyristory, a ne usměrňovač, který taky hřeje, když přes něj ty proudy do málo nabité, ale dobré baterky tečou.
Řekl bych, že regulátor má nejvíc práce u špatné baterky, která není schopná vyššího nabíjecího proudu, bez ohledu na to, jak moc je nabitá, a protože taková špatná baterka přestává být i tvrdý zdroj, tak na ní roste napětí ve špičkách.



Ad diody - při regulaci jde max proud přes tyristory a polovinu diod. Bez regulace jde proud jen přes diody usměrňovače - jenže podstatně menší než při zkratu.Typickej tyristor má při nominálním proudu většinou dvojnásobný napětí na přechodu než dioda. Při těch proudech je to asi 0.7-1V takže pokud bude topit při regulaci jedna dioda + tyristor tak tam bude ztráta dejme tomu 3 x 0,7V x Izkrat. V případě že nebude zasahovat regulace tak tam bude 2 x 0,7V x I (přičemž I<Izkrat). A to neberu v potaz že i u těch diod bude v případě vyššího proudu vyšší napětí na přechodu než při proudu kterej pujde do zátěže bez regulace.
Taky proto jsem psal že to platí pro tyristorovou regulaci a že u mosfetu to může vycházet jinak - tam by v případě kombinace klasickejch diod a nějakýho lepšího mosfetu mohly ty energetický bilance vycházet opačně a hlavní ztráty budou spíš na diodách.

Ad - regler má nejvíc práce - no šak tak nějak jsem to psal, baterka si neodebírá výkon na dobíjení tak ho musí regler omezit a tím pádem jsme zpět u ztrát dioda+tyristor.

Naposledy editováno 13.07.2023 11:56:05
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Výměna/vyndání tlumiče na KLR Kawasaki KLR 600 Firecracker 11 11.5.2024 v 23:45 Kalasnikov
duplikát, prosím smazat Kawasaki KLR 600 Firecracker 0 9.5.2024 v 18:58 Firecracker
Výměna/vyndání tlumiče na KLR Kawasaki KLR 600 Firecracker 0 9.5.2024 v 18:42 Firecracker
Regulátor nereguluje Kawasaki KLR 600 Firecracker 1 13.7.2023 v 18:53 spac1
Spojkové plechy hladké vs vroubkova... [1, 2, 3] Kawasaki KLR 600 Firecracker 67 7.11.2022 v 14:42 VlaHa


TOPlist