globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Regulátor nereguluje (možná)
EDIT:

Takže jsem vyměnil kabel od baterie ke startovacímu relé, protože byl u konektorů takový trochu otřepaný, pak jsem vyměnil kabel od startovacího relé ke startéru, vyhodil jsem staré trubičkové skleněné pojistky a dal tam místo nich vodotěsná pouzdra na automobilové. Každý kabel který jsem našel a byl volně jsem omotal izolační páskou.

Výsledek je takový, že motorka jede svít a startuje jak má, najel jsem zatím 2x 14km napětí se při 4000 otáčkách a zapnutých světlech drží po pár (cca 5) minutách po startu stabilně na 14,8V při poklesu otáček na 3500 klesne na 14,7V při zapnutí vyhřívání rukojetí klesne na 14,4V, při volnoběhu a stání na místě má tendenci klesat na 11,8/12V jakmile vypnu světla vyskočí na 12,4 (což je napětí co naměřím přímo na baterce)

Ahoj
mám takový problém s napětím. Na motocyklu KLR 600 (1985) má tam AGM baterii. Protože jsem se bál aby ji motorka nepřebíjela tak jsem si nainstaloval měřík napětí. Motorka dlouho stála, ale teď jsem na ní zase začal jezdit a pro jistotu slále sleduji napětí, většinou se drží při jízdě (v cca 3500 otáčkách) otáčkách mezi 13,9 až 14,3 (při zapnutách světlech) když je vypnu vyskočí napěti i 0,1 a ž 0,2V nicméně občas zničeho nic vyskočí napětí třeba na 15,1V, 15,3V a po chvilce zase klesne na třeba 14,1V říkal jsem si že je špatný regulátor dobíjení a tak jsem ho vyměnil za jiný použitý kus v nezjištěném stavu. Ze začátku (prvních cca 30 km) to bylo vše OK a pak najednou začalo napětí opět lítat k těm 15,1 atd. chvíli po té, ale vylítlo až na 17,1V pak jsem zastavil a motorka už nešla nastartovat přepálila se větši ze dvou pojistek co tam jsou (20A) (to už se mě v minulosti stalo a bylo to kvůli tomu že se prodřela izolace na drátu a vyskratovala se o kostru) motorka naštěstí jde pákou nastartovat i s přepálenou 20A pojistkou a normálně dál jede (svítí světla atd. - na to je ASI druhá 10A pojistka která se nepřepálila) nicméně je zajímavé že krom toho, že nejde nastartovat startérem, tak taky nesvítí neutrál ani světla a obecně vypadá mrtvě nicméně - to se vše rozsvítí až po nastarttování/nakopnutí pákou. Cestou domů napětí vyskočilo opět lehce přes 17V a musel jsem to regulovat zapnutím vyhřívání rukojetí kdy se napětí kolem 3500 otáček drželo na cca 14,1V - byl ale cítít velký vliv otáček při volnoběhu napětí padalo až někdy k 6-8V (při zapnutých světlech a vyhřívání rukojetí) jakmile jsem vypnul vyhřívání rukojetí napětí vyskočilo na cca 12V na volnoběhu a pokud jsem na volnoběh vypnul i světla vyskočilo napětí opet k 17V, zrovna tak když jsem začal točit 4000 otáček tak napětí lezlo k 14,5V. Po dojetí byl regulátor dobíjení dost horký, zkusil jsem tam na chvílku hodit ten původní regulátor dobíjení a chovalo se to uplně stejně. v příloze je schema

Je tady několik věcí ke kterým bych znal rád názor někoho kdo tomu rozumí.

1. Je u starých motorek normální že napětí občas vyskočí až k těm 15V?
2. Dá se nějak proměřit regulátor dobíjení.
3. Mohlo to vyšší napětí přepálit tu 20A pojistku?
4. Mohl vadný regulátor napětí přepálit tu pojistku (teoreticky mohou být vadné oba regulátory nabíjení)
5. může to že se přepálí pojistka protože se nekde prodřela izolace na kabelu zvýšit takhle napětí? (třeba protože nějaký okruh který to reguluje není připojený kvůli přepálene pojistce)
6. Může se takto projevovat vadné magneto/alternátor?
7. samozřejmě se podívám na kabeláž a pokusím se zjistit zda se opět neprodřel nějaký kabel a kvůli tomu se to nevyzkratovalo, ale je něco co bych mohl/měl proměřit?
8. může na to mít vlivl baterie? má napětí 12,4V
9. Je tu někdo kdo by se toho případně v praze a blízkém okolí byl ochotný ujmout (pochopitelně že za peníze)

EDIT: Tak pokud by to někoho zajímalo čísnký regulátor za 500kč to asi vyřešil na volnoběhu s puštěnými světly jsem na cca 12,6V při jízdě to pak nejde přes cca 13,6V.

Takže je možné že oba dva originální regulátory jsou špatné a nebo prostě jen mají o dost větší toleranci ...



Naposledy editováno 10.08.2023 19:42:39
Předchozí
1 2
Následující

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor nereguluje (možná)

12.7.2023 v 15:04 | Nahoru | #31

combust píše: Unity true rms -
U tepavýho ss proudu s neharmonickým průběhem je "true rms" trochu ošemetná záležitost a konkrétně v tomhle případu k prdu. Tady je důležitý aby napětí nelezlo přes 14,6V (max. hodnota, se zaplavenou baterkou by se dalo možná připustit krátkodobě těch 15V ale ne s AGM).

Smiř se s tím že to jsou orientační měřidla a bez osciloskopu se nedá prokazatelně říct co tam lítá .



No je dost dobře možné, že prostě s AGM v té motorce nebudu moct fungovat je tam zatím jen krátce protože mě zbyla z jiné motorky.

Pokud jsem to dobře pochopil myslím, že to moje unity trochu funguje jako osciloscop(snaží se to dohánět jeho funkci) protože dole to má stupnici/graf který ukazuje jak se to mění ... a pokud jsem to pochopil blbě tak jako kdybych nic nenapsal

Naposledy editováno 12.07.2023 15:05:34

(reakce na) Regulátor nereguluje (možná)

Skvělá odpověď, děkuji! 12.7.2023 v 16:18 | Nahoru | #32
Firecracker> UT-61 má jen bargraf což má jakože simulovat rafičku analogu, to sice ukazuje relativně rychlý změny ale tady jde o periody okolo 1-10ms. I kdyby to ukazovalo tak lidský oko to nebude stíhat.

Ve finále je to fuk. Důležitá je maximální hodnota co pustí regulátor. Dnešní reglery jsou všechny nastavený tak aby pouštěly těch cca 14,5V. Jde jen o to aby na tom vývodu co jde z regulátoru na spínačku nebylo vlivem přechodovejch odporů znatelně nižší napětí než na baterii. To by způsobovalo nárůst toho napětí přes těch 14,5V.

1 reakcí na tento příspěvek Regulátor nereguluje (možná)

13.7.2023 v 07:07 | Nahoru | #33
Můj poznatek po třech regulátorech je...MĚŇTE BATERIE VČAS A NE AŽ KDYŽ ANI NEOTOČÍ MOTOREM.
Baterkou s velkým vnitřním odporem a nizkým napětím po nastartování tečou takový proudy, že to ten regler odpálí zákonitě už je proto, že se tím zahřeje že na něm jdou udělat vajíčka...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor nereguluje (možná)

13.7.2023 v 08:52 | Nahoru | #34

t_freedom píše: Můj poznatek po třech regulátorech je...MĚŇTE BATERIE VČAS A NE AŽ KDYŽ ANI NEOTOČÍ MOTOREM.
Baterkou s velkým vnitřním odporem a nizkým napětím po nastartování tečou takový proudy, že to ten regler odpálí zákonitě už je proto, že se tím zahřeje že na něm jdou udělat vajíčka...



Jenže u zkratový regulace u alternátoru s permanentními magnety je to přesně naopak (minimálně u tyristorů, u mosfetů by to bylo na debatu a záleží na typu mosfetu atd.).
Regulátorem u zkratový regulace tečou největší proudy (a tím pádem nejvíc topí) když je minimální odběr, tzn. v momentě kdy je baterka plně nabitá a nejsou zapnutý spotřebiče (světla atd.). Celkovej odebiranej výkon z alternátoru je sice minimální ale proudy jsou na maximu.
Naopak nejmenší zátěž pro regulátor je v okamžiku kdy je takovej odběr že nezasahuje a veškerej výkon produkovanej alternátorem jde do baterky a spotřebičů.

To co se možná dělo bylo že na tý baterce v velkým vnitřním odporem (nízká kapacita,patrně částečná sulfatace nebo vypadaná aktivní hmota z elektrod) po startu rychle naběhlo napětí a regulátor musel začít "regulovat". Kdyby baterka byla zdravá, brala by nějakou část výkonu na vlastní dobíjení a regulátor by nemusel pracovat (krom diod). Jenže ve finále by se ta baterka stejnak naplno nabila a výsledek by byl stejnej takže tam musel bejt ještě jinej problém.

Naposledy editováno 13.07.2023 08:54:13

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor nereguluje (možná)

13.7.2023 v 09:35 | Nahoru | #35
combust> Jenže ty bereš do úvahy jen jednu část toho regulátoru - tyristory, a ne usměrňovač, který taky hřeje, když přes něj ty proudy do málo nabité, ale dobré baterky tečou.
Řekl bych, že regulátor má nejvíc práce u špatné baterky, která není schopná vyššího nabíjecího proudu, bez ohledu na to, jak moc je nabitá, a protože taková špatná baterka přestává být i tvrdý zdroj, tak na ní roste napětí ve špičkách.

(reakce na) Regulátor nereguluje (možná)

Skvělá odpověď, děkuji! 13.7.2023 v 10:29 | Nahoru | #36
Firecracker> Regler má kostru přivedenou kabelem. O to je to jednodušší. Vytáhneš konektor, zapneš spínačku a měříš. Kostra by měla být černožlutá a spínaný tuším hnědobílý. To co naméříš určuje velikost regulovaného napětí.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor nereguluje (možná)

13.7.2023 v 11:51 | Nahoru | #37

Krautkopf píše: combust> Jenže ty bereš do úvahy jen jednu část toho regulátoru - tyristory, a ne usměrňovač, který taky hřeje, když přes něj ty proudy do málo nabité, ale dobré baterky tečou.
Řekl bych, že regulátor má nejvíc práce u špatné baterky, která není schopná vyššího nabíjecího proudu, bez ohledu na to, jak moc je nabitá, a protože taková špatná baterka přestává být i tvrdý zdroj, tak na ní roste napětí ve špičkách.



Ad diody - při regulaci jde max proud přes tyristory a polovinu diod. Bez regulace jde proud jen přes diody usměrňovače - jenže podstatně menší než při zkratu.Typickej tyristor má při nominálním proudu většinou dvojnásobný napětí na přechodu než dioda. Při těch proudech je to asi 0.7-1V takže pokud bude topit při regulaci jedna dioda + tyristor tak tam bude ztráta dejme tomu 3 x 0,7V x Izkrat. V případě že nebude zasahovat regulace tak tam bude 2 x 0,7V x I (přičemž I<Izkrat). A to neberu v potaz že i u těch diod bude v případě vyššího proudu vyšší napětí na přechodu než při proudu kterej pujde do zátěže bez regulace.
Taky proto jsem psal že to platí pro tyristorovou regulaci a že u mosfetu to může vycházet jinak - tam by v případě kombinace klasickejch diod a nějakýho lepšího mosfetu mohly ty energetický bilance vycházet opačně a hlavní ztráty budou spíš na diodách.

Ad - regler má nejvíc práce - no šak tak nějak jsem to psal, baterka si neodebírá výkon na dobíjení tak ho musí regler omezit a tím pádem jsme zpět u ztrát dioda+tyristor.

Naposledy editováno 13.07.2023 11:56:05

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor nereguluje (možná)

13.7.2023 v 12:46 | Nahoru | #38
combust> Když už to píšeš tak dlouhé, tak to nedávej šedé, jinak to až do konce fakt nepřečtu ...

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor nereguluje (možná)

13.7.2023 v 21:51 | Nahoru | #39
Kohlstein> nejsem studovanej elektrikář, ale nefunguje ztrátovej regulátor přesně opačně? Nehřeje se jen když nemá spotřebič?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor nereguluje (možná)

13.7.2023 v 22:04 | Nahoru | #40

Tača píše: Kohlstein> nejsem studovanej elektrikář, ale nefunguje ztrátovej regulátor přesně opačně? Nehřeje se jen když nemá spotřebič?


A teď odcituju sebe:

Stačí baterka s nižším napětím a regulátor dostane po startu takovou čočku, jak do ní pere ty kiloampéry, že už se z toho nevzpamatuje.


Vidíš? Dvojitým záporem jsi se dostal se svými argumenty do pěkné kaše ...

Já beru ten regulátor jako jedno zařízení spolu s usměrňovačem, na těch diodách se taky něco protopí.

(reakce na) Regulátor nereguluje (možná)

13.7.2023 v 22:22 | Nahoru | #41
Kohlstein: No... a druhý extrém je zkratový regulátor BEZ zátěže, když někoho napadne odpojit akumulátor. To se pak často počítá životnost v sekundách.

(reakce na) Regulátor nereguluje (možná)

14.7.2023 v 06:27 | Nahoru | #42

Kohlstein píše: Vidíš? Dvojitým záporem jsi se dostal se svými argumenty do pěkné kaše ...

Já beru ten regulátor jako jedno zařízení spolu s usměrňovačem, na těch diodách se taky něco protopí.



Proč tak útočně? Rád bych se tu naučil něco relevantního. Chápu, kultura fóra k tomu svádí...

A protože vím skoro hovno o usměrňovačích a diodách tak se ptám.

Děkuji Ti za vysvětlení. Příště si dvakrát rozmyslím se tu o něco pokoušet.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor nereguluje (možná)

14.7.2023 v 14:56 | Nahoru | #43

Krautkopf píše: combust> Když už to píšeš tak dlouhé, tak to nedávej šedé, jinak to až do konce fakt nepřečtu ...



Je to zasírání vlákna - "offtopic" tak to tak používám

(reakce na) Regulátor nereguluje (možná)

14.7.2023 v 15:02 | Nahoru | #44

Tača píše: Kohlstein> nejsem studovanej elektrikář, ale nefunguje ztrátovej regulátor přesně opačně? Nehřeje se jen když nemá spotřebič?



a) není to "ztrátovej" ale "zkratovej".
b) hřeje pořád. viz. to co jsem napsal v #37 - rozdíl je v tom že bez regulace topí jen diody, pokud reguluje topí polovina diod a tyristory. U mosfetovýho záleží na kvalitě mosfetu a diod.

(reakce na) Regulátor nereguluje (možná)

14.7.2023 v 15:54 | Nahoru | #45

combust píše: Je to zasírání vlákna - "offtopic" tak to tak používám


Ty už jsi někdy viděl nezasrané vlákno? Kromě toho, mě to vůbec off-topic nepřijde. Zatím se to ještě nestočilo na olej.

Regulátor nereguluje (možná)

15.7.2023 v 11:58 | Nahoru | #46
ono tie multimetre síce nameraju napatie,že je tam nejaké,ale pod zátažou tam už byt nemusí dostatočné. Ja som na jednom nalomenom vodiči multimetrom nameral správne napatie naprázdno,lenže elektrická ručná brzda stále zobrazovala chybu funkcie a cez diagnostiku tam bol načítaný kod,že žiadna komunikácia,alebo brzda nie je pod napatím. Multimeter ukazoval všetko v cajku-aspon napatie bolo správne na všetkých konektoroch,lenže sa nedali kompletne premerat káble,len či su pod prudom. Všetko sa zdalo O.K. Ked sme rozobrali káblový zvazok k ručnej brzde,tak jeden kábel bol prerušený a zoxidovaný.Držalo to len na jednom tenkom drotiku,cez ktorý multimeter nameral správne napatie naprázdno,lenže prierez bol minimálny,tak tam skrátka išli len miliampére.

Naposledy editováno 17.07.2023 00:46:50

1 reakcí na tento příspěvek Regulátor nereguluje (možná)

17.7.2023 v 12:16 | Nahoru | #47
Takže jsem vyměnil kabel od baterie ke startovacímu relé, protože byl u konektorů takový trochu otřepaný, pak jsem vyměnil kabel od startovacího relé ke startéru, vyhodil jsem staré trubičkové skleněné pojistky a dal tam místo nich vodotěsná pouzdra na automobilové. Každý kabel který jsem našel a byl volně jsem omotal izolační páskou plus jsem sprejem na kontakty (u kterého mám podezření že to byl čistič na brzdy s jiným jménem) prostříkal kabelové spojky (ne že by byli zoxidované, byly krásně čisté- lehce mastné)

Výsledek je takový, že motorka jede svít a startuje jak má, najel jsem zatím 2x 14km napětí se při 4000 otáčkách a zapnutých světlech drží po pár (cca 5) minutách po startu stabilně na 14,8V při poklesu otáček na 3500 klesne na 14,7V při zapnutí vyhřívání rukojetí klesne na 14,4V, při volnoběhu a stání na místě má tendenci klesat na 11,8/12V jakmile vypnu světla vyskočí na 12,4 (což je napětí co naměřím přímo na baterce)

Asi zkusím ještě vyměnit baterii a určitě tam zkusím šoupnout i ten nový regulátor dobíjení až mě dorazí, ale jinak už nevím co bych s tím mohl dělat.

(reakce na) Regulátor nereguluje (možná)

Skvělá odpověď, děkuji! 17.7.2023 v 14:04 | Nahoru | #48

Firecracker píše: Takže jsem vyměnil kabel od baterie ke startovacímu relé, protože byl u konektorů takový trochu otřepaný, pak jsem vyměnil kabel od startovacího relé ke startéru, vyhodil jsem staré trubičkové skleněné pojistky a dal tam místo nich vodotěsná pouzdra na automobilové. Každý kabel který jsem našel a byl volně jsem omotal izolační páskou plus jsem sprejem na kontakty (u kterého mám podezření že to byl čistič na brzdy s jiným jménem) prostříkal kabelové spojky (ne že by byli zoxidované, byly krásně čisté- lehce mastné)

Výsledek je takový, že motorka jede svít a startuje jak má, najel jsem zatím 2x 14km napětí se při 4000 otáčkách a zapnutých světlech drží po pár (cca 5) minutách po startu stabilně na 14,8V při poklesu otáček na 3500 klesne na 14,7V při zapnutí vyhřívání rukojetí klesne na 14,4V, při volnoběhu a stání na místě má tendenci klesat na 11,8/12V jakmile vypnu světla vyskočí na 12,4 (což je napětí co naměřím přímo na baterce)

Asi zkusím ještě vyměnit baterii a určitě tam zkusím šoupnout i ten nový regulátor dobíjení až mě dorazí, ale jinak už nevím co bych s tím mohl dělat.



To už je ale celkem rozumný. Zjisti si ještě rozdíl mezi napětím na baterce a za spínačkou jestli tam není velkej rozdíl.
To že to na volnoběh nic nedává je spíš vlastnost daná parametrama alternátoru (což ovšem nevylučuje že je některá z fází špatná).

1 reakcí na tento příspěvek Regulátor nereguluje (možná)

Skvělá odpověď, děkuji! 17.7.2023 v 14:54 | Nahoru | #49
Když mi na KLR odešla dioda na jedné fázi, nedostal jsem se přes cca 12,7. Takže si myslím že cajk. Asi bych to už asi neřešil...

(reakce na) Regulátor nereguluje (možná)

Skvělá odpověď, děkuji! 17.7.2023 v 17:28 | Nahoru | #50
Anti> Ale ten volnoběh má nějak slabej. Bral bych že by to kleslo na 12,7V. Ale to by chtělo vědět co tam teče za proud.

Regulátor nereguluje (možná)

10.8.2023 v 19:42 | Nahoru | #51
Tak pokud by to někoho zajímalo čísnký regulátor za 500kč to asi vyřešil na volnoběhu s puštěnými světly jsem na cca 12,6V při jízdě to pak nejde přes cca 13,6V.

Takže je možné že oba dva originální regulátory jsou špatné a nebo prostě jen mají o dost větší toleranci ...

Regulátor nereguluje (možná)

10.8.2023 v 20:29 | Nahoru | #52
Zajímavé. Teď aby číňan vydržel.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Regulátor nereguluje Kawasaki KLR 600 Firecracker 1 13.7.2023 v 18:53 spac1
Spojkové plechy hladké vs vroubkova... [1, 2, 3] Kawasaki KLR 600 Firecracker 67 7.11.2022 v 14:42 VlaHa
problém s výkonem [1, 2] Kawasaki KLR 600 indyK 41 4.9.2022 v 23:35 XxxFrajirek
Kawasaki Klr 600 nevystavuje spojka Kawasaki KLR 600 hugo12 1 27.8.2022 v 21:34 Anti
Přepákování demontáž KLR 600 Kawasaki KLR 600 Pájmen 6 12.4.2022 v 19:43 Pájmen


TOPlist