bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Olej
Zdravím koupil jsem si Hondu cx500. Předešlí majitel ještě nevyměnil olej. Takže mě čeká výměna.

V oficiálním manuálu se píše SAE 10W40

SAE 10W-40 Tyto oleje jsou většinou označovány jako polosyntetické, avšak toto označení je zde naprosto zavádějící. Pro dosažení žádané viskozitní úrovně se již používají i směsi základových olejů, a to v různých kombinacích, např. PAO a hydrokrakový olej, PAO a rozpouštědlový rafinát, hydrokrakový olej a rozpouštědlový rafinát. Kromě těchto směsí se používají i čistý hydrokrakový olej a výjimečně i čistý rozpouštědlový rafinát. Z tohoto výčtu je vidět, že v této viskozitní třídě lze skutečně nalézt polosyntetické oleje, ale i minerální oleje jsou naprosto běžné.

Někdo tvrdí polosyntetické, někdo zase minerální.....

Má někdo nějaké dlouho dobé zkušenosti s touto motorkou ? Jinak já sem rozhodnutej že tam naleju SAE 10W40. Což jestli jsem to dobře pochopil je něco mezi polosyntetikou a minerálem.



combust> jasně že moderní oleje jsou řidší. Moderní oleje nají v sobě kupu aditiv proti oxidační stabilitě, pěnení, lepší cerpatelnosti za studena, rozpouštění karbonu atd. Proč v moderním motoru není prakticky žádný karbon, který se dřív dal škrábat šroubovákem? Právě tyhle všechny aditiva olej naředí. Když vemu z regálu např Castrol 5w40 z přelomu milénia, tak je hustší než moderní 5w40. Částečně je to taky díky Bruselu (požadavkům na nižší tření a s tím spojené emise).

(reakce na) Olej

2.3.2023 v 18:39 | Nahoru | #2

Fueltank píše: combust>.... Když vemu z regálu např Castrol 5w40 z přelomu milénia, tak je hustší než moderní 5w40. Částečně je to taky díky Bruselu (požadavkům na nižší tření a s tím spojené emise).


Po 20-25 letech nepochybně dojde ke změnám v molekulární struktuře , takže ti to "zhoustnout" mohlo. Ovšem takové tvrzení by muselo podpořeno měřením viskozity, aby to mělo nějakou váhu. A muselo by to být měřeno na přelomu milénia a teď.

(reakce na) Olej

2.3.2023 v 22:33 | Nahoru | #3

Fueltank píše: combust> jasně že moderní oleje jsou řidší. Moderní oleje nají v sobě kupu aditiv proti oxidační stabilitě, pěnení, lepší cerpatelnosti za studena, rozpouštění karbonu atd. Proč v moderním motoru není prakticky žádný karbon, který se dřív dal škrábat šroubovákem? Právě tyhle všechny aditiva olej naředí. Když vemu z regálu např Castrol 5w40 z přelomu milénia, tak je hustší než moderní 5w40. Částečně je to taky díky Bruselu (požadavkům na nižší tření a s tím spojené emise).


20 let starej olej možná zdegradoval a možná porovnáváš olej ACEA A3/B3 s A5/B5 nebo C5 (to se ovšem u motocyklových olejů nepoužívá) ale jinak žádná z výše zmíněných věcí nemá s s viskozitou nic společnýho.
10W-40 je navíc viskozitní třída kde se zpravidla neuplatňují modifikátory frikce, notabene ne u motocyklových olejů s JASO MA kde se počítá se testem na mokrou spojku.
Měření viskozity probíhá už od 50 let v podstatě stejně pomocí kapilárového viskozimetru (ASTM D 445). Hodnoty kinematické viskozity se pro 10W-40 prakticky nezměnily od 70-tek. Hodnoty HTHSV se stanovily na konci 80-tek a v roce 2007 se dokonce pro oleje třídy 40 zdvihly, pro 10W-40 se přešlo z 2,9 na 3,5 mPa.s (a to samé platí pro 5W-40).
Takže, ne, moderní oleje nejsou méně viskózní. Pro 10W-40 je to vlastně naopak, oleje vyrobené před 2007 nemusely mít tak vysokou HTHSV při 150°C.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
cx 500 pumpa Honda CX 500 peracek1 5 20.4.2024 v 21:29 combust
CX 500 přední brzda Honda CX 500 V-tec4 4 7.4.2024 v 10:09 combust
Pískání brzd Honda CX 500 Toretak1050 7 2.4.2024 v 17:11 xbedla
Zkřípání Honda CX 500 Toretak1050 0 3.3.2024 v 16:43 Toretak1050
CX500 výměna budíků Honda CX 500 Toretak1050 2 7.11.2023 v 21:50 combust


TOPlist