globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Měl bych s tím řetězem asi něco udělat
26.11.2020 v 22:18
Po pouhých 12 měsících a 6000km jsem došrouboval šponováky z polohy před půlkou až na konec okýnka ve vidlici. Tak asi nastal čas na výměnu. Nebo mám vyměnit jenom kolečko a řetěz zkrátit?


1 reakcí na tento příspěvek Měl bych s tím řetězem asi něco udělat

29.11.2020 v 20:29 | Nahoru | #1
Ámen
Já tehdá na DT odjezdil řetěz za sezonu ( ČZ ) Pak jsem dal z motky co jsem měl na díly s O-Kroužkama. A o řetězu jsem už nevěděl. Teď na 350 jsem dal taky O-Kroužkovej. A to je taky línej sráč..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Měl bych s tím řetězem asi něco udělat

29.11.2020 v 20:48 | Nahoru | #2
Frantas> Kopíruju, co už jsem jednou psal a počítal. Doufám, že v tom nemám chybu:
(V září) jsem měnil na Planetu řetěz, nějakou levnou (tu výše zmíněnou indonéskou TDH) 520 s o-kroužkama a pár článků mě zbylo. Pomocí kuchyňské váhy jsem změřil sílu potřebnou na protočení jednoho článku. Váha ukazovala mezi 500g a 700g , t.j. síla v průměru 6N na rameni asi 16mm (rozteč článků je 15,88mm přesně). To je docela dost, takže jsem zkusil nový řetěz ČZ 520 o-ring a ukazovalo to jenom o kapku míň, asi 500g na váze. Jenže tohle je řetěz z krabice, který neměl ani 20°C. Stačilo ho trošku rozhýbat a jak se ohřálo mazivo na kroužkách, hned kleslo tření na polovinu, 200-300g na váze.

Takže jsem z toho spočítal výkonovou ztrátu v o-kroužkách. Ta závisí jenom na rychlosti, zatímco ztráty třením mezi rolnou a pouzdrem a mezi čepem a pouzdrem jsou závislé na přenášené síle, která může být výrazně zvětšená u opotřebeného řetězu nabíhajícího na opotřebené zuby.
Uvažoval jsem převod 14 / 40 zubů. Při pootočení rozety o 1 zub se na rozetě jeden nabíhající článek pootočí o 1/40 otáčky, stejně tak jeden článek na výběhu z rozety, a na pastorku to bude 2x 1/14 otáčky.
Moment potřebný pro otočení článkem je M = 6N x 16mm = 0,096 Nm, zaokrouhleno na 0,1Nm
Energie potřebná k pootočení pro otáčivý pohyb je E = M x úhel . Úhel jedné otáčky je 2pí, pro úplnost. Pak E = 2x 0,1 x (2pí/14 + 2pí/40) = 0,12 J na pootočení řetězu o 1 článek zároveň na rozetě a pastorku.
Zadní kolo má obvod asi 2 metry, na 1m ujeté vzdálenosti se uvažovaná rozeta pootočí o 20 zubů a o-kroužky sežerou energii 2,4 J.
Ztráta výkonu bude závislá na rychlosti (fyzika, 1J = 1 Ws), takže třeba pro rychlost 100km/h, t.j. 28m/s, bude ten ztracený výkon 2,4J x 28m/s = 67 W.
Motorka potřebuje pro dosažení 100km/h asi 7kW, takže těch 67W ve 100km/h je nic, a pro ohřátý a rozhýbaný řetěz je možné uvažovat klidně i polovinu z toho.

Více na: https://www.motorka...p;pgr=1#goto10116030
Copyright © Motorkari.cz
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Dva takty jsou víc než dost [1 ... 96, 97] Cagiva Mito 125, Aprilia RS 125, Yamaha TDR 125, Gil... Beranidlo 2887 1.5.2024 v 12:12 Ariete
Honda crm 125 plasty Honda CRM 125 (R) Mitik451cz 2 2.2.2021 v 23:05 RadimKacirek
Otváranie privery Honda CRM 125 (R) Crmkar 1 20.11.2020 v 18:08 Beranidlo
právní rada - prodej motorky [1, 2, 3] Honda CRM 125 (R) Kokoska73 80 27.10.2020 v 21:17 Johny_Servis
Olej do převodovky Honda CRM 125 (R) Hondaaaa125Crm 3 26.4.2020 v 18:09 Hondaaaa125Crm


TOPlist