Potřebuji poradit, jestli se s tímhle někdo už setkal...?
Jedná se o skútr Suzuki Burgman 400 , pán ho koupil ojetý a přijel s tím, že mu to jede jen do 100 km/h...
Naměřili jsme malý tlak ve válci, válec šel na výbrus, nový píst, kroužky, srovnala se hlava, zabrousily se ventily...
Přijel po asi 1300 najetých kilometrech, že motor klepe...
Po rozborce zjištěn utavený píst viz foto...
Poškození je v místě sacích ventilů!
A teď proč...??? Co se stalo? Chudá směs? Má to vstřikování.
Tady k tomu detonačnímu spalování docházelo na straně sání, proto odpadly i ty kusy pístu na prvním kroužkem. Teplo tomu tam bylo samozřejmě taky. Mohl být špatně i předstih.
On to je problém který souvisí s tlakovými poměry především ve výfuku. Pokud dojde na pozápaly, směs dohoří ve výfuku a krom toho že trpí svody i ex ventily, vznikne podtlak o neco větší než projektovaný. Pak skutečně může dojít k tomu že se směs ochudi... Podobné jako když dáš otevřený výfuk třeba.
To je princip, proč i předstih dokáže ovlivnit směs.
Navíc, to že se nasaje čistá směs se vzduchem a ta se spálí, to je laické zjednodušení.
Vždycky jde o poměr kyslíku a paliva, vždy se počítá se zbytkem zplodin a částí nové směsi.
V obojím je nějaký kyslík , záleží na tom jak proběhlo spalování.
Bod zápalu má velký vliv na prohoření, a tedy i na to co obsahuje ten zbytek ve válci.
Ono detonační hoření, samozápaly, to je ve finále vždy o chudé směsi. Ale může být způsobena vice vlivy, včetně toho časování.
Ty detonace vzniknou na konci hoření, kde je zbytek směsi na okrajích spalovacího prostoru hodně stlačený a ohřátý. Proto se na konci spalovacího prostoru vytváří antidetonační štěrbiny, zúžení, ze kterých se ta nespálená směs vytlačí a zpomalí se její vzněcování smícháním se spalinami.
Předstihu se to týká tak, že chudá směs prohořívá pomaleji, na konci hoření je už píst daleko za úvratí, antidetonační štěrbina je roztažená a neplní funkci. Ve vyšším zatížení, s chudou směsí a malým předstihem začnou detonace. V nižším zatížení bez detonací se zase nevyužije energie v palivu, protože tlak na píst je menší, a navíc spaliny málo expandují a v okamžiku otevření výfukových ventilů mají vysokou teplotu.
U aut s čidlem klepání / detonací, je kompresní poměr v nějakém rozumném rozmezí, aby se co nejlíp využilo předepsaného paliva (oktanů) při stechiometrické směsi. Předstih se drží co největší, čidlo klepání funguje jako zpětná vazba pro zmenšení předstihu, a tím se zvyšuje efektivita motoru.
Na zmatení bych ještě bych dodal, že výkon nebo účinnost motoru nezvyšuje kompresní poměr, jak se obvykle tvrdí, ale expanzní poměr, který je ovšem stejný s tím kompresním. (Pokud vynecháme Atkinsonův nebo Millerův oběh). A motory s vyšším kompresním poměrem se při stejném výkonu míň zahřívají.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Suzuki Burgman AN 400 pojistky Suzuki AN 400 Burgman | lodo11 | 8 | 10.4.2024 v 23:08 NetPavel |
Suzuki Burgman 400 2003 nejede Suzuki AN 400 Burgman | dufus1 | 8 | 29.2.2024 v 20:51 maco |
Suzuki burgman po výmene sviečky za... Suzuki AN 400 Burgman | Marekvlk76 | 10 | 13.12.2023 v 12:22 suboglacius |
Zaseklá ruční brzda(parkovací) Suzuki AN 400 Burgman | wáca | 7 | 18.9.2023 v 20:47 suboglacius |
Suzuki burgman /K7 vyhodí F1 Suzuki AN 400 Burgman | Marekvlk76 | 3 | 21.8.2023 v 22:38 maco |