bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Kondenzátor místo akumulátoru
23.1.2020 v 19:55
Ahoj. Nebaví mě už se drbat s kyselinovým akumulátorem v motorce. Motorka má dynamo s permagnety, jednu cívku co živí přes regulátor světla střídavinou (pouze ořezává na 12V) a druhá co žíví přes regl baterku stejnosměrným. Výkon je asi moc velký, zkratová regulace nahovno, asi to tam posílá permanentně moc. Baterka je po 500km výletu vyvařená a musím dolívat vodu. Baterka nemá skoro žádný odběr, prakticky je tam jenom kvůli blinkrům. Startuje se pákou, klakson tam není. Kdyby to šlo provozovat bez baterky, udělal bych to, ale na volnoběhu blinkry jen mžourají.
Dostaly se mi sem teď dva elektrolytické kondenzátory 10000uF, 100V. Nekamenujte mě, jsem elektro-lama, ale když tam dám místo baterky tento kond bude to fungovat? Potřebuju aby to na cca 30s utáhlo ty blinkry (2x 21W), nic víc.

Díky za rady.
Předchozí
1 2
Následující

Kondenzátor místo akumulátoru

23.1.2020 v 20:10 | Nahoru | #1
To je takovej problém změřit napětí na baterce když to běží plus minus v používaných otáčkách? IMO blbej regl, je lepší odstranit příčinu než flikovat důsledek nějakým bastlem.. BTW 30 s ti ty elektrolyty neutáhnou ani omylem. Takový proud je vybije za míň jak 100 milisekund.

Kondenzátor místo akumulátoru

23.1.2020 v 20:28 | Nahoru | #2
Není, ale nemá to smysl. Regulátorů mám dvě krabice a všechny fungují stejně. Je to stavěné na nějaký odběr a ten tam není. V jiných motorkách to musí ukrmit baterku po startování straterem atd. Navíc to nijak neumí poznat stav nabití baterie a tím jak tam pořád pere těch 14.5V a nic se neodebírá, tak dle mě to ta baterka nedává.

Už jsem si všiml, že ty superkondenzátory co se používají jako náhrada autobaterií se pohybují v o řád jiných kapacitách, takže to asi cesta není. Jeden ten kond totiž stojí jako nová baterie,..

Kondenzátor místo akumulátoru

23.1.2020 v 20:53 | Nahoru | #3
Čau, niečo tam máš špatne s tým reglérom. Čo si matne pamätám, tak tie staré motky , napr moja Suzuki GS 750 z roku 1980 , to mala usmerňovač a z toho to šlo do takej krabičky a to vlastne bol ten regler , nevedel som pochopiť, načo ide do krabičky + pól a z nej nič nevychádza , a načo to je. Vlastne v tej krabičke skratovalo ten prúd čo bol naviac. Potom som to poodpájal a dal som tam normálny regler a bolo , tie staré čudá som tam nechal bolo to namontované za zadným kolesom , tak sa mi to nechcelo vyhadzovať. Teraz si spomínam, že aj niektoré súčasné čínske skútre majú nejak takto riešené dobíjanie.

Kondenzátor místo akumulátoru

23.1.2020 v 20:56 | Nahoru | #4
Tím kondíkem by to asi šlo nahradit, ale musel bys k tomu vymyslet nějaký sofistikovanější obvod. Rozdíl je, že baterka ti dává zhruba konstantní napětí po nějakou dobu. Kondík uchovává ten náboj od napětí, kterým ho nabiješ až po nulu, takže abys ho využil, musel bys třeba vyhodit ten regulátor, dát tam jen usměrňovač, aby ti altík nabíjel ten kondík třeba na 50V. Samozřejmě tohle napětí musí snést diody, vinutí a ten samotný kondík. A za něj pak dát PWM regulátor na těch třeba 13,5 V.
Ovšem to je jen teorie. Nezkoušel jsem to.
14.5V je na motorkovou baterku normální. To bych neviděl jako problém.
Osobně bych se do žádnejch takobejchdle bastlů nepouštěl.

Kondenzátor místo akumulátoru

23.1.2020 v 21:07 | Nahoru | #5
energie kondenzatoru je 1/2*c*u*u , takze ryze energericky by to s 20F a 14V na tech 2x21W/30s tak baj vocko +- vyslo.. (i pri trvalem svitu) ...otazka je jak to regulovat viz vejs

E: a co tam dát malou lithiovku ? (samozrejme ale opet s rozumnou regulaci.. olovak je holt olovak no)

Naposledy editováno 23.01.2020 21:09:24

2 reakcí na tento příspěvek Kondenzátor místo akumulátoru

23.1.2020 v 21:33 | Nahoru | #6
To kerut: Jenže on má k dispozici 20mF a ne 20F. Takže to bude svítit tak půl vteřiny.

Dal bych mezi baterku a regler nějakou silnější diodu, na tý se ztratí tak -+0,5V. Svítilo by to a baterka se zbytečně nevařila.

1 reakcí na tento příspěvek Kondenzátor místo akumulátoru

23.1.2020 v 22:08 | Nahoru | #7
Motorka je sice starej křak (Honda DAX rok '74) ale motor i elektronika je nová čínská. Je to motor, který pohání 80% těch asijských skůtrů atd. Jak ale říkám, tam prostě jsou napojený nějaký spotřebiče a baterku to asi nehuntuje, když se z ní i bere. Já když drndám z Plzně do Hradce Královýho, tak cestou tak 3x zablikám a můžu si bejt jistej, že baterce už kolem Slanýho polezou elektrony i ušima. O Lipol atd jsem taky přemýšlel, ale jak bylo řečeno, pokud je regulace taková jaká je, tak by mi to akorát bouchlo pod prdelí.

Pokud to nejde nahradit kus za kus, tak nic vymýšlet nebudu. Rozhodně žádné další obvody a hovadiny, to se mi skoro vždy jen vymstilo a to ideálně někde v zahraničí nebo tak.

Napadla mě ještě jedna věc. Pokud mi při 2x 21W klasická žárovka mžourá, tak když to nahradím ledkou, mohlo by to diametrálně lépe svítit tak, že by to i mohlo stačit, ne? Pak můžu baterku poslat obloukem a mít klid. Zkusím to.

Kondenzátor místo akumulátoru

23.1.2020 v 22:17 | Nahoru | #8
Pokud vyměníš blikny za LED, musíš samozřejmě vyměnit i přerušovač.
Hlavně si myslím, že ses chytl nesprávné myšlenky. I kdyby se odebíral nějaký proud, je to baterce úplně jedno.
Problém se, že buď máš příliš vysoké napětí regulátoru, nebo nevhodný typ baterky. Jednu z těchto věcí řeš. Prvně bych změřil napětí i při vytočeným motoru. Může být vadný regulátor nebo nějaký přechodový odpor k němu.

Kondenzátor místo akumulátoru

23.1.2020 v 22:40 | Nahoru | #9
Teď už to nezjistím. Baterka je Xkrát dolitá destilkou, takže jakékoliv pokusy s ní budou nevypovídající. Napětí naprázdno mi toho moc neřekne, resp. nevím jak bych to měřil, když je to zkratový regulátor (přebytky posílá na kostru). Jedině koupit novou baterku a tomu jsem se chtěl vyhnout.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kondenzátor místo akumulátoru

23.1.2020 v 23:02 | Nahoru | #10
combust> mas recht nacelniku dik za opravu... stejne bych dal spis tu lithiovku...

(reakce na) Kondenzátor místo akumulátoru

23.1.2020 v 23:05 | Nahoru | #11
kerut>
Tou lithiovkou si nasere spoustu problémů, obzvlášť je-li elektrikou nepolíben.

Kondenzátor místo akumulátoru

24.1.2020 v 06:22 | Nahoru | #12
Nevím jestli ti to pomůže, ale třeba u Vape si můžeš koupit regulátor s výstupním napětím podle tvého požadavku.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kondenzátor místo akumulátoru

24.1.2020 v 07:44 | Nahoru | #13

combust píše: To kerut: Jenže on má k dispozici 20mF a ne 20F. Takže to bude svítit tak půl vteřiny.



By mě hlavně zajímalo, kde by ten 20F kondenzátor měl vozit na takovým prcku. Viděli jste někdo třeba 1F nebo 2F kondenzátor, kterej se používá v auto hi-fi? Už ten je velkej jako hovado.

Kondenzátor místo akumulátoru

24.1.2020 v 07:53 | Nahoru | #14
Videl jsem automobilovou baterku složenou z pulky z baterek a z pulky z kondiku. Kapacita tam byla násobné vetsi - utahlo to několik sekund starter a velikost standardni baterie

(reakce na) Kondenzátor místo akumulátoru

24.1.2020 v 07:56 | Nahoru | #15

Piwell píše: By mě hlavně zajímalo, kde by ten 20F kondenzátor měl vozit na takovým prcku. Viděli jste někdo třeba 1F nebo 2F kondenzátor, kterej se používá v auto hi-fi? Už ten je velkej jako hovado.





už som myslel že to nikoho ani nenapadne. 20F kondík

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kondenzátor místo akumulátoru

24.1.2020 v 08:06 | Nahoru | #16

FiffiQ píše:

Napadla mě ještě jedna věc. Pokud mi při 2x 21W klasická žárovka mžourá, tak když to nahradím ledkou, mohlo by to diametrálně lépe svítit tak, že by to i mohlo stačit, ne? Pak můžu baterku poslat obloukem a mít klid. Zkusím to.



Ako ti môže mžourat smerovka, keď máš palubné napätie 14.5V??? Nemáš náhodou zaoxidované na tom starom křápe všetky konektory a všetky ukostrenia? Vrátane ukostrenia regléra?
Máš rozhasenú elektriku a namiesto normálnej opravy tu vymýšľaš hlúposti s kondíkmi.
Daj si dokopy elektrinu, všetko komplet prejdi, skontroluj spoje, konektory, vylúč všetky chyby, zmeraj altík, zmeraj napätie pri voľnobehu, pri otáčkach, daj tam reglér, ktorý neprebíja baterku až do varu a potom pokračuj.

To že baterka nemá odber, nemôže spôsobovať že "z ní polezou elektrony i ušima" ako si napísal. Aj bez akéhokoľvek odberu normálna motorka neprebíja baterku do varu, ani keď jazdíš celý deň a zablikáš dva krát. Vychádzaš z mylnej premisy a tým pádom sa tu rieši dôsledok a nie príčina stavu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kondenzátor místo akumulátoru

24.1.2020 v 08:19 | Nahoru | #17

Piwell píše: By mě hlavně zajímalo, kde by ten 20F kondenzátor měl vozit na takovým prcku. Viděli jste někdo třeba 1F nebo 2F kondenzátor, kterej se používá v auto hi-fi? Už ten je velkej jako hovado.


Na tydle aplikace se také nepoužívají obyčejné elyty, ale superkondenzátory. Mají násobně větší kapacitu. Nevýhoda je napětí pouze 2.7V, takže se dávají do série a další nevýhody oproti elytům, je větší vnitřní odpor. (ale furt menší než u baterky)

Kondenzátor místo akumulátoru

24.1.2020 v 08:19 | Nahoru | #18
https://www.gme.sk/zenerova-dioda-1n5351b
Medzi regulátor a baterku vložiť aspoň 5ks paralelne. Nájdi si niekoho, kto tomu trošku rozumie a za nejaké pivko ti to zapojí.

Kondenzátor místo akumulátoru

24.1.2020 v 09:12 | Nahoru | #19
A co zapojit světla na baterku místo cívky? Odběr z baterky bude a žmourat nebudou ani světla, ani blinkry.

(reakce na) Kondenzátor místo akumulátoru

24.1.2020 v 09:49 | Nahoru | #20
kilix> Chtělo by to napsat ještě důrazněji, protože takhle to zapadne a zakladatel vlákna si jen bude nějakým bazmekem topit pod zadkem.

Kondenzátor místo akumulátoru

24.1.2020 v 10:35 | Nahoru | #21
Zrekapituluji. Motor je nový, kabeláž je nová, regulátor je nový - vše nainstalováno jak to číňan dodal, dobře ukostřeno. Baterku nepoužívám a tak jsem hledal cestu jak se jí zbavit. To, že se přebíjí může být důsledkem stavu baterie (Xkrát dolitá, někdy i dost pozdě, taky už je pár let stará). Nebyla to ale podstata dotazu. Můj dotaz zněl, zda to můžu nahradit elytem který mám. Odpověď jsem dostal: smysluplně a ekonomicky ne.

Stav mojí elektrovýzbroje bych nechal stranou. Fakt je to dobře a líp to nikdy fungovat nebude. Jezdím s tím 10let po ČR i Evropě a kromě baterky s tím žádný komponent nemá problém, kdyby bylo vše blbě, tak by toho asi zkapalo víc.

Pro zajímavost přikládám vnitřní schéma regulátoru. Mě to nic neříká, ale třeba budete moudřejší.

1 reakcí na tento příspěvek Kondenzátor místo akumulátoru

24.1.2020 v 11:27 | Nahoru | #22
FiffiQ: Zkoušel jsi někdy voltmetrem změřit jaké napětí je na té baterii když běží motor?

To schéma je standardní jednofázový regulátor, takže pokud pouští příliš vysoké napětí, není v pořádku.Možná by bylo lepší vyrobit náhradu samodomo s regulací a nastavit si napětí podle potřeby.

(reakce na) Kondenzátor místo akumulátoru

24.1.2020 v 11:48 | Nahoru | #23

Borntobewild píše: Na tydle aplikace se také nepoužívají obyčejné elyty, ale superkondenzátory. Mají násobně větší kapacitu. Nevýhoda je napětí pouze 2.7V, takže se dávají do série a další nevýhody oproti elytům, je větší vnitřní odpor. (ale furt menší než u baterky)



klid, oni to vedi, to je jen takova hra delat ze sebe dementy aby bylo o cem psat.. stejne jako krejza a dalsi s mechanikou...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kondenzátor místo akumulátoru

24.1.2020 v 11:48 | Nahoru | #24

1100Virago píše: FiffiQ: Zkoušel jsi někdy voltmetrem změřit jaké napětí je na té baterii když běží motor?

To schéma je standardní jednofázový regulátor, takže pokud pouští příliš vysoké napětí, není v pořádku.Možná by bylo lepší vyrobit náhradu samodomo s regulací a nastavit si napětí podle potřeby.



Voltmetr mám v palubovce (ruský ručičkový), spíš jako designovou věc - neumím tedy říct jak přesné to je. Ukazuje to tak 12.5V při průměrných provozních otáčkách, přes 13 to neleze.

(reakce na) Kondenzátor místo akumulátoru

24.1.2020 v 15:24 | Nahoru | #25

FiffiQ píše: Voltmetr mám v palubovce (ruský ručičkový), spíš jako designovou věc - neumím tedy říct jak přesné to je. Ukazuje to tak 12.5V při průměrných provozních otáčkách, přes 13 to neleze.



mas doma multimetr?

s nejvetsi pravdepodobnosti ti to proste prebiji, ale muze to zacit prebijet klidne az po 10ti kilometrech jizdy a tim se ti yvvari baterka.

Podle tve zcela mylne teorie o fugovani dobijeni by moje baterka na motorce musela z toho strasnyho prebytku stavy bejt pomale i orosena Protoze na me stare motorce pouzivam baterku LTO 12V 1,3Ah. a v originalu tam patri nejaka odhadem 10Ah baterka...takze jak rikam... najdi skutecnou pricinu zavady a nevymyslej konspiracni teorie

Kondenzátor místo akumulátoru

24.1.2020 v 15:45 | Nahoru | #26
Pokud regulátor drží správné napětí, tak baterka po dosažení tohoto napětí přestane brát proud a tím se přestane nabíjet a žádné přebíjení nehrozí. Takhle to probíhá pokud je vše v pořádku. Pokud se to chová jinak je něco v nepořádku. Když napětí sedí, může být jeden článek v baterce zkratován a tím je její napětí menší a proud tam jde stále (baterka nedosáhne správné hodnoty napětí), potom se vyvaří.

Kondenzátor místo akumulátoru

24.1.2020 v 15:54 | Nahoru | #27
Hm, tak já na jaře investuju těch závratných 500 korun do nový baterky a budu dělat pokusy dle všeho co mi bylo výše doporučeno.

Kondenzátor místo akumulátoru

24.1.2020 v 20:46 | Nahoru | #28
I ty Čínský dreky umí regulovat.Spíš je problém s dimenzováním,občas kleknou.Ale přebíjet by to nemělo.Jak tu bylo řečeno,pokud se s nabíjecím napětím vlezeš do cca 14,5 a baterka to nedává,je po ní.Zřejmě odešel článek a pereš to do ostatních což znamená přepětí.
Kup nějakou malou baterku s minimální kapacitou,ale ideálně olověnou,ta je nejméně náchylná na problémy s dobíjením.Pokud by byl stále problém kup jetý regulátor z nějakého japonce,permanentní magnety mají skoro všechny a i třífázový zapojíš jako jednofázový.

Kondenzátor místo akumulátoru

25.1.2020 v 18:18 | Nahoru | #29
hurrrááá

oni tyhle pokusy stejně většinou končí nejlíp uvedením věci do fabrickýho stavu

Kondenzátor místo akumulátoru

25.1.2020 v 22:51 | Nahoru | #30
A co tam prostě jen přidat vypínač baterie, když víš, že pojedeš dál..?
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Skyteam dax Honda Dax ST50 Opičiak 6 20.3.2021 v 14:15 Opičiak
hledam partaka Monkey 125, fichtl, ... Honda Dax ST50, Honda Monkey 50, Honda Gorilla, SkyT... Jericho99 9 3.7.2017 v 15:15 puffybodie
Střelba z výfuku, nastavení karbura... Honda Dax ST50, Lifan LF 125GY FiffiQ 10 11.1.2012 v 18:09 bracha12
Kryt světlometu Honda Dax ST50 FiffiQ 9 22.12.2010 v 17:26 lukš
Přisávání oleje Honda Dax ST50 FiffiQ 18 6.2.2010 v 15:39 babuka


TOPlist