bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Hořčíkové slitiny na motocyklech
16.3.2019 v 10:27
Ahoj všem vespolek, obracím se na tohle forum s obecným dotazem tykajícím se použití magnesiových slitin v motocyklech. Používají se i jinde na motocyklu kromě speciálních ráfků ? Je zde někdo, kdo přispěje nějakou informací ohledně obrábění, sváření a používání spojovacích materiálů ve spojení s magnesiem ? Potřebuji jakékoliv informace pro své studijní účely.

Předem děkuji Radim :)

Hořčíkové slitiny na motocyklech

16.3.2019 v 11:42 | Nahoru | #1
Bývají i víka motoru myslím. V závodním světě brýle a další díly. Nevýhodou je, že stářím degraduje a praská.

Hořčíkové slitiny na motocyklech

16.3.2019 v 12:52 | Nahoru | #2
Víc než psaní dotazů sem do fora ti pomůže napsat dotaz do googlu.
https://www.google.c...biw=1460&bih=770
https://www.google.c....gws-wiz.-S1EuIybTd8
Výsledky se dostaví, na úvod třeba tohle:
https://www.cyclewor...magnesium-corrosion/
https://www.cyclewor...nesium-part-2#page-2

Hořčíkové slitiny na motocyklech

16.3.2019 v 18:56 | Nahoru | #3
Magnesiovy kartery se používaly i na starejch Jawách, ne?
Italsky motorky zn. VOR (Vertemati) používaly magnesiovy kartery, ale praskaly tam, kde karterem prochází osa kyvky, takže od toho upustili, ale víko spojky, alternátoru, rozvodu a ventilů je z magnesia. Ohledně krytů to platí i pro Husabergy před akvizicí KTM.

Hořčíkové slitiny na motocyklech

16.3.2019 v 23:42 | Nahoru | #4
Chlapi dík, zvláště pak Beranidlovi za moc krásné odkazy na cycleworld

Hořčíkové slitiny na motocyklech

17.3.2019 v 07:46 | Nahoru | #5
Teď abych se šel podívat do garáže, jestli nemám někde kolem svíček vyžranou díru. Protože dekly s tím rozporuplným nápisem se začaly dávat na fireblady před 25 roky a za tu dobu už je mohl nějaký červíček nahlodat!

Hořčíkové slitiny na motocyklech

17.3.2019 v 07:55 | Nahoru | #6
Pro zajímavost, motocykly - nevím jestli i ty současné nebo se to týká jen historiků pokud mají hořčíková kola tak musí dokládat technické přejímce (kontrole) že mají kola zrengenována (nevím přesně jestli rentgen nebo jiný druh "rentgenování"... ) protože se rozpadají zevnitř, proto na nich z historiků nikdo nebo téměř nikdo nejezdí. Taková kola pak mají časově omezenou životnost a může se stát že je závodníkovy po 2 letech vyřadí... Tady, článek napsán sice trochu jako pro vidláky ale výstižně https://www.autorev...se-vyrabeji/ch-60029

Naposledy editováno 17.03.2019 08:04:19

1 reakcí na tento příspěvek Hořčíkové slitiny na motocyklech

17.3.2019 v 08:49 | Nahoru | #7
Některé motorky, myslím nějaké modely Kawasaki mají též vodní pumpy z magnesia a tam se musí hlídat i chladící kapalina, některé kapaliny narušují strukturu magnesia, třeba Castrol na obalu zákazníky varuje, že to nemají lít tam kde kapalina příjde do styku s magnesiem. Dělá to bílej prášek, kterej pak zanáší chladič a kanálky v motoru, pak může nastat zeslabením krytu i defekt vodní pumpy a v extrému i zhoršení chlazení motoru a z toho další problémy....

Naposledy editováno 17.03.2019 08:49:57

1 reakcí na tento příspěvek Hořčíkové slitiny na motocyklech

18.3.2019 v 13:23 | Nahoru | #8
Magnezium, lehčí jak dural při podobné pevnosti, ale náchylné k mezikrystalické korozi, ta se nemusí vůbec projevit na povrchu, v tom je to zrádné, proto ty rentgeny magneziových ráfků. Problematické při obrábění, riziko vzplanutí při použití nástrojů se špatnou řeznou geometrií, potom hoří při teplotě tavící ocel... a odlitky a obrobky i na funkčních plochách se musí do 24 hodin pasivovat speciálními roztoky. Myslím, že jsme používali kyselinu seleničitou.... takže shrnuto, dobré tak pro letecký průmysl, speciální použití apod., ale jinak to našinci za ty starosti nestojí...

1 reakcí na tento příspěvek Hořčíkové slitiny na motocyklech

18.3.2019 v 13:38 | Nahoru | #9
U mojí RSV před patnácti lety velkej booom označení motoru ''V60° magnesium''. To jen kvůli hořčíkovým víkům hlav a deklu spojky.
Jak je to s ráfky netuším, ale mám pocit, že ještě nedávno byly zakázané a používaly jen u WRC. Hořčík je křehkej a rychle oxiduje. Výhodou je hmotnost.

Edit.:


Naposledy editováno 18.03.2019 13:40:56

(reakce na) Hořčíkové slitiny na motocyklech

18.3.2019 v 13:40 | Nahoru | #10

carlos38 píše: U mojí RSV před patnácti lety velkej booom označení motoru ''V60° magnesium''. To jen kvůli hořčíkovým víkům hlav a deklu spojky.
Jak je to s ráfky netuším, ale mám pocit, že ještě nedávno byly zakázané a používaly jen u WRC. Hořčík je křehkej a rychle oxiduje. Výhodou je hmotnost.


Na závodech se jezdí, zakázané jsou karbonové. Ale rentgenují se a mají omezenou životnost, proto je jich docela hodně ze závodů na prodej.

(reakce na) Hořčíkové slitiny na motocyklech

18.3.2019 v 13:49 | Nahoru | #11

dewwil píše: Některé motorky, myslím nějaké modely Kawasaki mají též vodní pumpy z magnesia a tam se musí hlídat i chladící kapalina, některé kapaliny narušují strukturu magnesia, třeba Castrol na obalu zákazníky varuje, že to nemají lít tam kde kapalina příjde do styku s magnesiem. Dělá to bílej prášek, kterej pak zanáší chladič a kanálky v motoru, pak může nastat zeslabením krytu i defekt vodní pumpy a v extrému i zhoršení chlazení motoru a z toho další problémy....



Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit

Hořčíkové slitiny na motocyklech

19.3.2019 v 11:05 | Nahoru | #12
Magnesiova vika hlav maj i BMW 1150 Adv.
Ke zbytku Ti bohuzel nenapisu vic..

Hořčíkové slitiny na motocyklech

19.3.2019 v 13:53 | Nahoru | #13
Mam na CRF hořčíkovej dekl spojky. Když jsem ho prorazil tak jsem ho ho vařil TIGem. Chová se to hodně podobně jako hliník, tvoří to dobře slitinu, ale musíš použít Mg přídavný materiál. Pokud kombinuješ Al+Mg, tak to naoko drží, ale svar jednoduše vypadne při prvním namáhání.

(reakce na) Hořčíkové slitiny na motocyklech

19.3.2019 v 14:09 | Nahoru | #14

Jiri_V píše: Magnezium, lehčí jak dural při podobné pevnosti, ale náchylné k mezikrystalické korozi, ta se nemusí vůbec projevit na povrchu, v tom je to zrádné, proto ty rentgeny magneziových ráfků. Problematické při obrábění, riziko vzplanutí při použití nástrojů se špatnou řeznou geometrií, potom hoří při teplotě tavící ocel... a odlitky a obrobky i na funkčních plochách se musí do 24 hodin pasivovat speciálními roztoky. Myslím, že jsme používali kyselinu seleničitou.... takže shrnuto, dobré tak pro letecký průmysl, speciální použití apod., ale jinak to našinci za ty starosti nestojí...



Ta pevnost neni podobná ani omylem, taky se z toho delaji obvykle vika a podobne dily.

ikdyz asi zalezi, co si kdo predstavuje pod tim "dural"

Naposledy editováno 20.03.2019 11:21:07

2 reakcí na tento příspěvek Hořčíkové slitiny na motocyklech

19.3.2019 v 20:39 | Nahoru | #15
V letech 2005 až 2014 automobilka BMW z hořčíkové slitiny pod označením AJ62 vyráběla celé bloky 6válcových motorů , hlava byla z hliníkové slitiny a magnesiové bylo i víko ventilů. Co jsem pátral, tak snad není nikdo, kdo by uměl repasovat nikasil v tomhle materiálu.

Naposledy editováno 19.03.2019 20:47:48

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Hořčíkové slitiny na motocyklech

19.3.2019 v 21:42 | Nahoru | #16

Radim-Havr píše: V letech 2005 až 2014 automobilka BMW z hořčíkové slitiny pod označením AJ62 vyráběla celé bloky 6válcových motorů , hlava byla z hliníkové slitiny a magnesiové bylo i víko ventilů. Co jsem pátral, tak snad není nikdo, kdo by uměl repasovat nikasil v tomhle materiálu.



On totiz nikasil je povrch kterej se nanáší novej, to co je u bmw je alusil - primo se upravuje material toho bloku - laicky - vyžere to na povrchu z te slitiny hořčík a zůstanou tvrdé krystaly nakyho oxidu hliníku (nebo tak neco, jsem linej googlit presne)

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Hořčíkové slitiny na motocyklech

19.3.2019 v 23:23 | Nahoru | #17
assassin> křemíku, jak už název napovídá btw po kauze s americkým nikasilem se přecházelo na alusil už u M52...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Hořčíkové slitiny na motocyklech

19.3.2019 v 23:39 | Nahoru | #18

FiZzeR píše: assassin> křemíku, jak už název napovídá btw po kauze s americkým nikasilem se přecházelo na alusil už u M52...



no jo jsem dneska nakej marnej :D kazdopadne uplne jinej proces nez nikasil a obnovit to nejde...

(reakce na) Hořčíkové slitiny na motocyklech

20.3.2019 v 09:28 | Nahoru | #19
assassin> a nedaj se ani místo toho dát vložky, protože je to tak tvrdý že se to nedá nijak rozumně obrábět Pokud si teda dobře vzpomínám

1 reakcí na tento příspěvek Hořčíkové slitiny na motocyklech

20.3.2019 v 11:15 | Nahoru | #20
fizzer: kdyz te tu tak vidim, shanim 6speed prevodovku do e46 ... kdybys nekde zahlidnul....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Hořčíkové slitiny na motocyklech

20.3.2019 v 11:26 | Nahoru | #21
assassin> Taky jsem o tom kdysi uvažoval, ale dost se sypou a nedaj se na to sehnat díly, tak jsem se na to vysral. Kdybych něco viděl, dám vědět, ale nepamatuju se za poslední cca čtyři roky, že bych ji někde zahlídl

(reakce na) Hořčíkové slitiny na motocyklech

20.3.2019 v 13:37 | Nahoru | #22
Radim-Havr> Ano, to máš pravdu. Měl jsem N52 330xi.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Hořčíkové slitiny na motocyklech

20.3.2019 v 15:12 | Nahoru | #23

FiZzeR píše: assassin> Taky jsem o tom kdysi uvažoval, ale dost se sypou a nedaj se na to sehnat díly, tak jsem se na to vysral. Kdybych něco viděl, dám vědět, ale nepamatuju se za poslední cca čtyři roky, že bych ji někde zahlídl



kamarad ma krasny kupe s smg a chce tam 6ti kvalt, ja jsem mu rikal at tam da ten petikvalt, ale nechce...

kdybych mel prachy navic, tak to snad vezmu (ma to tu MT v papirech )
komplet mpaket, herman s kardanem atd atd... jo 30i samo... dneska uz vyhlasoval ze je naprodej, kdyz se to nerozjelo :D

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Hořčíkové slitiny na motocyklech

20.3.2019 v 15:28 | Nahoru | #24

assassin píše: kamarad ma krasny kupe s smg a chce tam 6ti kvalt, ja jsem mu rikal at tam da ten petikvalt, ale nechce...

kdybych mel prachy navic, tak to snad vezmu (ma to tu MT v papirech )
komplet mpaket, herman s kardanem atd atd... jo 30i samo... dneska uz vyhlasoval ze je naprodej, kdyz se to nerozjelo :D



Když něco opravdu chceš, tak jsou prachy navíc vždycky

(reakce na) Hořčíkové slitiny na motocyklech

20.3.2019 v 15:35 | Nahoru | #25

FiZzeR píše: Když něco opravdu chceš, tak jsou prachy navíc vždycky



no ja uz co se tehle kramu tyka mam vse. ze se sem tam najde neco "vyhodneho" nebo "lepsiho" nez mam neznamena, ze se treba zadluzim abych to ziskal...

(reakce na) Hořčíkové slitiny na motocyklech

20.3.2019 v 16:02 | Nahoru | #26

assassin píše: to co je u bmw je alusil -



Ano je to tak, Alusil použilo i Porsche, já napsal Nikasil záměrně, Nikasil je známější a většina lidí si hned představí o jakou úpravu válce jde..

Naposledy editováno 20.03.2019 16:03:16

Hořčíkové slitiny na motocyklech

22.3.2019 v 09:10 | Nahoru | #27
Taky RSV4 factory měly na motoru celkem dost hořčíku... někde jsem to měl zvážené a ty rozdíly oproti obyč hliníku na "NEfactory" verzi byl dost znát. Jen na víku spojky to dělalo kolem půl kila...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Hořčíkové slitiny na motocyklech

22.3.2019 v 11:12 | Nahoru | #28
FiZzeR> Když už jste to nakousli.. takže M52 má obyč nikasil, M52 TÜ má ten "alusil"? Wiki totiž píše něco o tom, že se do některých zemí poté začala dodávat M52 s železným blokem, pochopil jsem to tak, že se nikasil nahradil vložkama

(reakce na) Hořčíkové slitiny na motocyklech

22.3.2019 v 11:51 | Nahoru | #29

dadanek1999 píše: FiZzeR> Když už jste to nakousli.. takže M52 má obyč nikasil, M52 TÜ má ten "alusil"? Wiki totiž píše něco o tom, že se do některých zemí poté začala dodávat M52 s železným blokem, pochopil jsem to tak, že se nikasil nahradil vložkama



evropa vs usa. v evrope maji m52 nikasil, ty novejsi alusil (az 98/99 TU2/TU3 ... starsi M52TU ma ocel, s jistotou to nevim, ja alusil M52 motor nikdy nevidel ) . v americe ocel...

Naposledy editováno 22.03.2019 11:58:10
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
nafunkční světla Honda @125 MYŠ232 1 16.9.2023 v 20:56 Sancu
Olej 10w30 vs 5w30 Honda @125 ok4rm 28 9.9.2023 v 09:05 PetrXX
Ojetý skútr 125 cm Honda @125 kolčman 9 9.9.2023 v 07:49 Kubák
Honda lead 100 nehází jiskru Honda SCV 100 Lead, Honda @125 Sovičič 19 14.7.2023 v 17:16 combust
Při ubrani plynu Honda CBR 125R, Yuki Cross 125, Honda XR 600, Siamot... Blackwhitee 3 8.11.2022 v 10:13 Marcel69


TOPlist