Naposledy editováno 23.01.2019 22:18:22
assassin píše: Mohli byste mi vysvetlit, jak je mozné, ze funguje motor s kotvou na kratko? Na tom závitu do zkratu se nemuze indukovat zadne napětí, nemuze tudiz téct zadny proud a tudiz by se to nemelo ani točit ne? Co na to ohmuv zákon?
Při Tvých zkušenostech bys mohl vědět, že na vodiči (supravodiči) s nulovým odporem, žádné napětí, i při průchodu jakkoli velkého proudu není. Kotva nakrátko sice nebývá většinou ze supravodiče, ale ke vzniku magnetického pole stačí ten naindukovaný proud, to nepatrné napětí způsobuje jen malý ztrátový výkon, kterým se rotor zahřívá, ale to magneticé pole, nutné pro funkci asynchroního motoru ke svému vzniku nepotřebuje žádný výkon, stačí proud při téměř nulovém napětí.
Borntobewild píše: Jasně, že to napětí a tím pádem i proud není nulové. Pokud tyristorem nebo triakem vyzkratuješ vinutí toho alternátoru, klesne okamžité napětí z 14,5V třeba na 0,2V. Ale ten proud se nezvýší z 30A na 2kA, aby výkon zůstal stejný, páč ten alternátor takový proud nevyrobí.
Není to tak, jak tu někdo napsal a ostatní se toho chytli, že zkratovací regulátor veškerý výkon alternátoru, který nespotřebujou světla, baterka a zapalování prostě promění v teplo.
Ten zkratovací regulátor funguje s účinností třeba 90% (to plácám od oka) a 10% přijde nazmar. Možná míň, možná víc. Nemám s tím zkušenosti. Vycházím pouze z fyziky.
Musím Tě podpořit, protože pro většinu zde diskutujících je fyzika (základní školy) asi sprosté slovo.
Tyristory ani triaky na tom nejsou moc dobře, co se týká úbytku napětí na nich v sepnutém stavu a další nevýhoda je, že se rozepnou až při průchodu proudu nulou, ale regulátory s unipolárními MOS-FET tranzistory to už je jiná káva, ty jsou za provozu téměř studené, protože ty tranzistory mají v sepnutém stavu odpor pár m?, takže účinnost těchto regulátorů je mnohem vyšší, další výhoda je, že se dají uzavřít i při průchodu proudu. To, že je takový regulátor v provozu jen o pár stupňů teplejší než je teplota okolí nemám někde z doslechu, ale z vlastní zkušenosti, za pár stokorun jsem si takový regulátor pořídil od číňanů a fungoval bezvadně, ale asi jen dva roky, pak začal postupně zvyšovat napětí.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sníží přídavná světla výkon motocyklu
assassin píše: no spis jde o to, ze ses tu pred chvili ohmovym zakonem snazil dokazat ze na vinuti do zkratu se neindukuje temer nic.. takze podle stejneho ohmova zakona by se nemelo indukovat nic ani tady ne? a maly napeti a velky proud? vzdyt velkej proud jsi v predchozim pripade zavrhl, diky neexistenci napeti ne? nejak se v tom zacinam ztracet
Pokusím se Ti to vysvětlit.
Řekněme, že alternátor dává do zátěže při napětí 14,5 V (usměrněných) proud 21 A (při otáčkách 3000 /min až max.) odpor jedné statorové cívky je 0,5 ? a na spínacím prvku regulátoru je úbytek napětí 0,5 V.
Při zkratování vinutí spínačem v regulátoru alternátor dá stále stejný proud (to je jeho vlastnost), 7 A na každé vinutí, v regulátoru bude ztráta výkonu (to čím se bude ohřívat) 7 A x 0,5 V x 3 fáze = 10,5 W a ve statoru to bude 7 A x 0,5 ? x 7 A x 3 fáze = 73,5 W dohromady je to 84 W ztráty, ale ta není ve 100 % času běhu alternátoru, při normálním odběru proudu osvětlením, zapalováním, vstřikováním a čerpadlem paliva bude ten zkrat trvat třeba jen 15 až 25 % času, podle rezervy výkonu alternátoru.
edit.: vložil jsem znak omega (Ohm) a je tam místo toho otazník, to je bordel.
Naposledy editováno 27.07.2020 15:46:25
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sníží přídavná světla výkon motocyklu
V tom druhém příspěvku jsem se opět ptal jestli v těch úvahách nemá autor nějaké rozpory.
A jestli tomu dobře rozumím tak jsi spočítal že celej regulátor topí míň než 10 W výkonu? Na to býva docela horkej
assassin píše: Maxipes_Fík> Asi jsi to nepochopil, V prvním případě jsem reagoval na to když někdo tvrdil že na závitu do zkratu se neindukuje žádné napětí a tudíž tam nemůže téct proud - takže jsem se ptal jak může asynchronní motor fungovat když tam není ani proud ani napeti. Já snad tuším jak funguje asynchronní motor
V tom druhém příspěvku jsem se opět ptal jestli v těch úvahách nemá autor nějaké rozpory.
A jestli tomu dobře rozumím tak jsi spočítal že celej regulátor topí míň než 10 W výkonu? Na to býva docela horkej
Tyristorový regulátory topí jako svině, protože na otevřeném tyristoru zůstane třeba 2,5 V, na MOS-FET tranzistoru zůstane pár desetin Voltu, regulátor je fakt jenom vlažnej, mám ho v motocyklu, je to čína za pár stokorun (kopie SH 775) a sere mě, že reguluje jen 14.1 V ten předchozí, co mi asi po dvou letech odešel měl krásných 14,45 V a taky byl jen vlažnej i když jsem zkusil odpojit tlumené světlo, aby byl minimální odběr, když jsem zkoušel, jestli se zahřeje.
Naposledy editováno 27.07.2020 14:58:21
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Chpper není pro dědka!!! [1 ... 10, 11] Suzuki VS 1400 Intruder, Suzuki VS 800 Intruder, Hon... | Slezy28 | 326 | 29.9.2023 v 00:19 kudla009 |
Choppery 125ccm Yamaha XV 125 Virago, Yamaha XVS 125 DragStar, Suzuk... | Danda01 | 4 | 13.9.2023 v 12:39 Romansan |
Suzuki Intruder 125 alebo Marauder 125 Suzuki VL 125 Intruder | Bella111 | 1 | 19.10.2021 v 14:27 callowsick |
Rozmazlená motorka Suzuki VL 125 Intruder | Ludo444 | 3 | 30.7.2021 v 20:12 kerut |
Suzuki Intruder 125 nechce nastartovat Suzuki VL 125 Intruder | Ludo444 | 3 | 9.5.2021 v 21:25 FKoudelka |