cfmoto_cerven




Téma: Jawa 350, 638-1
Stalo se nemožné a já měl možnost odkoupit od kamaráda motorku, kterou jsem s ním před 22lety kupoval. Dal mi super cenu. No a k věci-proběhly na ní v minulosti nějaké dobové úpravy. Já si ji koupil z nostalgie. Mým cílem je ji uvést do originál stavu a originálních barev. Zrepasovat co je třeba a občas projet.
1) Nemá někdo fotku dobového prospektu, jak vypadal model 638-1, když vyjel z fabriky(zajímají mě barevné kombinace, typy výfuků, barvy pružin zadních tlumičů, atd....) Ta co mám já je z roku 1992-vývozní do ruska( v té době se už vyráběl model 639-který jsem kdysi vlastnil)
2) Jak je to s kvalitou výfuků prodávaných v současné době? (jdou sehnat originály, nebo jen repliky-našel jsem na netu nějaké číny a potom něco ze slovenska) Mám jeden promáčklý a mám strach, že když koupím jeden, bude jiný než na druhé straně.
3) Můžu do toho lít normálně naturál s olejem? Když jsem naposledy seděl na jawě, tak byl na pumpách ještě olovnatý speciál a super. Co oktanové číslo?
4) Má do toho cenu cpát nějaké lepší mazivo, než M2T?

Díky za rady, znalým problematiky! Díky téhle motorce jsem se vrátil do pubertálních let.
Předchozí
1 2
Následující

Jawa 350, 638-1

15.10.2018 v 00:27 | Nahoru | #1
Liju do všech mých 2T Shell Advanced VSX 2T...výhodou je, že shellky jsou skoro vsude, tím pádem i ten olej je skoro všude...jo, lij do toho natural s olejem...

Naposledy editováno 15.10.2018 00:27:43

Jawa 350, 638-1

15.10.2018 v 00:29 | Nahoru | #2
3)Jezdím normálně na Natural 95
4)M2T bych do toho nelil, zbytečně hulí a zasírá karbonem. Já používám Lavio Motosynt, ten se dá koupit lehce přes 100 Kč/l.

Přeji hodně zábavy

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350, 638-1

15.10.2018 v 08:56 | Nahoru | #3
Co se oleje tyka, lej tam zasadne MINERAL a ne moderni syntetiku. Taky si dej pozor aby olej byl urceny do benzinu a ne do oilmasteru.
NAhradni dily TADY . Mam s nima nejlepsi zkusenosti!

Jawa 350, 638-1

Skvělá odpověď, děkuji! 15.10.2018 v 09:27 | Nahoru | #4
Nazdar! Mám 639 z roku 90. Vzadu sú čierne pružiny. Chrómové boli skôr na 632
Pozri si ešte Fichtlkramek.cz
Potom nie je výfuk ako výfuk. Rozdiel je vo vzdialenosti prvej skrutky od kolena.
Nové sú pridrahé. Použil by som zachovalé pôvodné. Aspoň bude mať vintage šmrnc.
A predný blatník vo farbe. Prvé modely plechové.
Farby boli : biela, modrá, čierna, červená.
Ešte boli rozdielne potlače nádrže.

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350, 638-1

Skvělá odpověď, děkuji! 15.10.2018 v 09:29 | Nahoru | #5
nevím, jestli to byla zrovna 638-1, měl jsem 638 kolem tohohle roku, a zrovna vývozní do ruska , červená metalíza, výfuky jsem nepostřehl. že by byly opticky jiné
( kamarád měl taky 638, koupenou v mototechně, normální červená, výfuky stejné ) pružiny z.tl. byly černé. V podstatě až na tu metalízu tam jiný optický rozdíl asi nebyl. Motoricky originál jiná tryska a nebyla vložka omezující průchod do saní.

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350, 638-1

Skvělá odpověď, děkuji! 15.10.2018 v 09:36 | Nahoru | #6
I já si přisadím...

a) dobové letáky někde mám i na sovětské stroje, ale prvně je třeba zjistit, jaký to má štítek (v azbuce?) U některých strojů se i v této době používaly pružiny v plastových krytech (dle cílové země a požadované ceny)

b) tyto výfuky snad dělá jen Jawa v Týnci (v replice jsem to neviděl), ale jak už tu někdo uvedl, pozor na ně neb existuje více typů podle délky a uchycení. Pokud se nepletu, tak tento výfuk bude mít dlouhatánské číslo dílu vyražené z vnitřní strany, takže máš hned návod

c) jezdím na Natural, protože u 2T je to prakticky jedno (olovo bylo kvůli ventilovému rozvodu, který zde jaksi chybí)

d) já u 2T používám polosyntetiku od 77 lubricant (Holandsko) který zde koupíš cca za 110 Kč/l (najeto mam na něm asi 60 tis na jednom motoru a v pohodě). Pokud ho chceš přímo do benzínu a né do Oilmastera, pak dobrá volba - nehulí to, takže není třeba často čistit vejfuky, dá se dávat větší poměr (já jezdím 1:45 u zaběhnutého motoru a v pohodě) a navíc to po zimě nezasírá karbec jako M2T. Navíc cena M2T je někde kolem 90 Kč/l, takže není co řešit.

Tak ať to sviští v zimě v dešti!

Howgh!

Jawa 350, 638-1

15.10.2018 v 09:41 | Nahoru | #7
A čo sa týka paliva, benál N95, po novom E5 plus M2T (Sheron, Carlson, Paramo, Madit) to je jedno, v pomere 1:40
Keď Pavel Suchý "obJawil" svet aj Austráliu olejom čo našiel, na občasné výjazdy M2T úplne stačí.

2 reakcí na tento příspěvek Jawa 350, 638-1

Skvělá odpověď, děkuji! 15.10.2018 v 10:04 | Nahoru | #8

Eastrider píše: A čo sa týka paliva, benál N95, po novom E5 plus M2T (Sheron, Carlson, Paramo, Madit) to je jedno, v pomere 1:40
Keď Pavel Suchý "obJawil" svet aj Austráliu olejom čo našiel, na občasné výjazdy M2T úplne stačí.


Tímto se řiď, pokud chceš motor odrovnat a karburátor zalepit.
Jestli máš zájem mít motor a karbec v pořádku, tak míchej 1:40 Mogul Alfa 2T a Vervu. Olej má klasifikaci Jaso FD, je za levno a prakticky je to jinak zabalený Mogul TSF. Pokud líh v Naturalu nezabiješ VIFem, tak je to pro motor jed.
https://www.mountfie...alfa-2t-1-l-1phm1045
https://eshop.paramo..._mogul_alfa2t_z1.pdf

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350, 638-1

15.10.2018 v 10:21 | Nahoru | #9
Sofía> Ano štítek je v azbuce. Zadní tlumiče jsou s plastovým krytem a padací rámy a madla vedle sedla nejsou v chromu, ale v barvě. Já bych právě chtěl uvést tu motorku do stavu modelu 638-1, ale normálně u nás prodávané verze, která byla hezčí-tzn. odkryté pružiny(se správnou barvou), správně zvolená barva a chromy na padáku i na madlech.
No a myslím si, že(pro ČR) ty pružiny mají být černé, padáky chromované a barvu si chci ověřit, jestli existovala ta nádherná červená metalíza na tenhle model.!

Jo a ty výfuky jsem právě našel repliky ze Slovenska a z Číny. A jsou ve dvou délkách a s prolisem na tlumiče a bez.

Naposledy editováno 15.10.2018 10:23:18

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350, 638-1

15.10.2018 v 10:26 | Nahoru | #10
GL1> S tou červenou metalízou jsi mi udělal radost-ta je zatím můj favorit. Ten postřeh s tryskou je zvláštní. Pamatuji si, že kdysi jsme ji dovezli a já měl model 639 s luxusně zgenerálkovaným motorem a tahle ruská verze prostě odspodu táhla o dost lépe.

(reakce na) Jawa 350, 638-1

15.10.2018 v 10:41 | Nahoru | #11
sered> Prosímtě a důvod proč ne syntetiku, ale trvat na minerálu? Je mi jasné, že Jawa není vysokootáčková. Ale žil jsem v domnění, že lepším olejem se nic nezkazí!

(reakce na) Jawa 350, 638-1

15.10.2018 v 11:00 | Nahoru | #12

Boss.trx850 píše: Jo a ty výfuky jsem právě našel repliky ze Slovenska a z Číny. A jsou ve dvou délkách a s prolisem na tlumiče a bez.


Tvoje 639 měla dlouhá kolena a kratší zbytek, stejně jako 634.
Moje 638 měla krátká kolena a delší rezonátor. Viz. něco málo v deníku https://www.motorka...etail&ddid=66756

Hoď sem fotku, jak ta tvoje 638 vypadá teď, ulehčí to pátrání.

Naposledy editováno 15.10.2018 11:03:33

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350, 638-1

15.10.2018 v 11:49 | Nahoru | #13

(reakce na) Jawa 350, 638-1

15.10.2018 v 11:51 | Nahoru | #14

Boss.trx850 píše:



Taková nesmí chybět v žádné pořádné garáži

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350, 638-1

Skvělá odpověď, děkuji! 15.10.2018 v 12:40 | Nahoru | #15
Mali by tam byť dva okrúhle budíky. Rychlomer a otáčkomer.
Btw. čo je to za páku na pravej strane riadítka pod zrkadlom?
Ešte drobnosť : chýba pás na sedadle

Jawa 350, 638-1

Skvělá odpověď, děkuji! 15.10.2018 v 12:41 | Nahoru | #16
Výfuky potřebuješ s prolisem, je jich ale i s prolisem několik typů, liší se vzdáleností otvorů na šrouby a délkou. To si musíš změřit na vlastním stroji. Do Sajuzu se dodávaly se zadními tlumiči jak je máš ty - zakryté kvůli prašným cestám. Já mám osmičku z devadesátýho druhýho a pružiny zadních tlumičů mám chromované ( teda už se ten chrom loupe no ). Když jsem dával nové tlumiče výfuků koupil jsem co měly být na osmičku a neseděly mi díry na šrouby asi o půl centimetru - proto si to oměř abys věděl jaký máš shánět. Hodně zdaru a hodně dýmu Mažu tím co Sema - Lavio Motosynt 1:40

(reakce na) Jawa 350, 638-1

15.10.2018 v 12:55 | Nahoru | #17
Eastrider> Jojo. Ty originální budíky mám v tomu v krabici. přední blatník taky. Na řidítkách jsou nesundané držáky dobové přední kapotáže-tu už jsem stihl před focením sundat. Potah sedla je poškozený, takže jsem objednal nový. Za poznatek k pásu na sedadle dikes. Jen mě zaráží, že na tom objednávaném potahu není.

(reakce na) Jawa 350, 638-1

15.10.2018 v 13:06 | Nahoru | #18
Beranidlo> Co to tady šíříš za bludy? Nikdy jsem neměl zalepený karburátor, výfuky, nebo cokoliv, když jsem dával obyčejný minerální olej M2T, jakékoliv značky! Ovšem to musí ta motorka jezdit a nenechat ji stát v garáži dva roky se zbytkem paliva v nádrži že!!!

2 reakcí na tento příspěvek Jawa 350, 638-1

15.10.2018 v 13:17 | Nahoru | #19
Pásek na potahu sedla u 638, 639 a 640 není. Není ani na 634. Pásek přes sedlo býval u starších kulatých jawek a čezet, simsonů a možná u mustangů.

Jawa 350, 638-1

15.10.2018 v 13:24 | Nahoru | #20
Jinak jak originálně vypadaly vývozní do sajuzu se koukni na profil místního kolegy pod přezdívkou fichtlrider - je to ta co ji má v profilu jako nejnovější.

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350, 638-1

Skvělá odpověď, děkuji! 15.10.2018 v 15:15 | Nahoru | #21
Tak já se zase trochu vetřu do diskuze

Někde mam letáky na J 638/9 určené tuším do západní Evropy (myslím Francie, ale musel bych pohledat). Zde jsou vyobrazený jawky ve vínové a modré metle. Navíc pokud chceš barevnou kombinaci a originalitu, musíš koukat i na nálepky/nápisy. Některé 638 mají nálepky nůzného druhu, některé mají montované plechové nápisy na nádrži a kastlíkách (zejména vídáno na provedeních VB a na západ). Takže pokud chceš být zcela precizní, musíš dodržet i toto, ale to znamená, že musíš mít nádrž se závity a do kastlíků výřezy lze udělat dle vzorku.

Dále když se podíváš do myšlení Jawy, tak ač se to nezdá, Jawa byla dělána taky jako rozpočtovka a zvláště v této době...
... v této době (+- rok) se vyráběly paralelně Jawky:

632 - (motor upravený ze 634), což byla motorka určená pouze pro náš trh jako levná rozpočtovka (starý typ motoru, bubnovka...) ... výroba skončila tím, že ve Strakonicích se daný motor přestal vyrábět (v přípravě výroby byla i verze o objemu 250 ccm pod typovým označení 629). Kotoučovka se snad ani na přání koupit v prvomontáži nedala.

638 - klasická osmička určená pro méně náročné zákazníky s málo nabušenou peněženkou (tlumiče s překryty, protože pružiny jsou bez laku/chromu, levná bubnovka, blatník z naditého skladu bez problémů sloupajícím se lakem, lakované padáky - ale to nemusí být pravidlem)

639 - osma s kotoučem za příplatek... pokud si zákazník připlatí, nechť má i lepší tlumiče, chromování...

640 - tehdy žhavá a asi nejdražší novinka, která měla uspokojit ty nejmovitější zákazníky

Když to tedy v daném roce 92 sečteš a chceš opravdovou 638, měla by to být verze opravdu nejlevnější, nikoli nejluxusnější. Navíc v oblasti tlumičů je několik verzí (632 s malou chrom pružinou, zakryté, s lakovanými progresivními pružinami...) které fungovali paralelně a není tedy vyloučeno, že se kus od kusu může skladba lišit. Je to tedy spíše o tom, jaká je cílová představa a k tomu se lehce přizpůsobit ("legálních" možností je více).

Nu a k mazání... když rozebírám staré motory ježděné na M2T, tak v nich často bývá (v klikové komoře...) takový ten neodstranitelný hnědý šlem, zatímto od polosyntetiky je moto uvnitř pěkně čistej a to včetně výfuků a kanálů ve válci... proto beru polosynt a navíc za srovnatelnou cenu. Pokud by šlo o starého Oilmastera (motory 631 a vše s čerpadlem PAL), pak polosyntetika je "moc řídká" a trhal se mi sloupec oleje nad karburátorem, což vedlo k nerovnoměrnému mazání. Od té doby používám dnes již obtížně sehnatelný Mogul TS, který čerpadlu nevadí, ale zároveň tolik nezasírá, jako klasika M2T.

Dále výfuky na tento model jsou ve více provedeních... prvně musí mít prolis a pak se také řeší celková délka (byla tam výjimka na výšku vyústění výfuků - uvedeno občas v TP - a taky se řešilo jednu dobu to, aby to nezasíralo olejem zadek stroje... takže doporučuji přeměřit a řešit ne jen uchycení, ale taky celkovu délku.

A na závěr... clona mezi karbecem a motorem je kvůli snížení hluku a musí se pooužívat s hlavní tryskou č. 100. Pokud chceš nahnat nějaký virtuální koník, pak vyhoď clonu, ale musíš zároveň dát hlavní trysku 92, jinak se to bude za tepla (myšleno v létě) uchlastávat - osobně vyzkoušeno na více strojích.

Jo a z provozních důvodů bych doporučil (pokud už to někdo neudělal) přejít na tzv. "malou spojku" původnem z J 634, která se do dnes montuje a používá. Kdo zná, ví o čem mluvím.

Howgh!

Jawa 350, 638-1

15.10.2018 v 15:28 | Nahoru | #22
Jo a ještě jsem zapomněl poznámku k pásku na sedle...

... co je mi známo, jtak by to měl být pásek jako madlo pro spolujezdce, tedy aby se mohl držet za sedlo ve vlastním rozkroku... jak se to požívá, na to jsem opravdu nepřišel , ale je fakt, že i 634 i 638 to běžně mají... jen je třeba říci, že to není součástí klasického potahu, ale je to úplně zvláště. Je to pásek, který má na každém konci takový zvláštní nýt který zapadá do výřezu v plechu sedla... ten výřez má tvar asi jako cylindrická vložka (velký průměr a malý průměr jako do drážky).

Howgh!

(reakce na) Jawa 350, 638-1

15.10.2018 v 16:19 | Nahoru | #23

Beranidlo píše: Tímto se řiď, pokud chceš motor odrovnat a karburátor zalepit.
Jestli máš zájem mít motor a karbec v pořádku, tak míchej 1:40 Mogul Alfa 2T a Vervu. Olej má klasifikaci Jaso FD, je za levno a prakticky je to jinak zabalený Mogul TSF. Pokud líh v Naturalu nezabiješ VIFem, tak je to pro motor jed.
https://www.mountfie...alfa-2t-1-l-1phm1045
https://eshop.paramo...lfa2t_z1.pdf [/quote]

Jj tak to dávám já do 640... Buď Mogul Alfa 2T nebo Lavio Motosynt 2T + Verva (málokdy nutně potřebuju tankovat a beru něco jinýho... Letos tak jednou). A zatím musím zaklepat...

(reakce na) Jawa 350, 638-1

15.10.2018 v 18:25 | Nahoru | #24

Bimbam píše: Pásek na potahu sedla u 638, 639 a 640 není. Není ani na 634. Pásek přes sedlo býval u starších kulatých jawek a čezet, simsonů a možná u mustangů.

Na Paštice (Jawa 639) jsem ten pásek měl.

(reakce na) Jawa 350, 638-1

15.10.2018 v 19:31 | Nahoru | #25
Sofía> Jasně. Já s ní ale nechci dělat, něco co neexistovalo. Jen prostě chci vzhledově udělat českou verzi 638, ne tu ruskou.

(reakce na) Jawa 350, 638-1

15.10.2018 v 20:34 | Nahoru | #26

Bimbam píše: Pásek na potahu sedla u 638, 639 a 640 není. Není ani na 634. Pásek přes sedlo býval u starších kulatých jawek a čezet, simsonů a možná u mustangů.



Na Jawě 638 a 639 pásek na potahu sedla samozřejmě z výroby je (tam kde není ho nejspíš musel někdo sundat nebo ztratit, je tam totiž zespoda jen zaháklý).
Sedlo na Jawě 640 je již zcela jiné a pásek tam přes sedlo není.

Naposledy editováno 15.10.2018 20:43:23

(reakce na) Jawa 350, 638-1

15.10.2018 v 20:50 | Nahoru | #27
Boss.trx850> jo, ta metalíza byla luxusní. Ještě k mé 638, už je to dávno, ale přeci jen, byla to má jediná "fungl nová motorka", tak si dost pamatuju, i když je to spousta let. Před ní jsem měl starší 634 ( jednu z prvních, ještě s motorem 633 a tachometrem ve světle ), no a po ní už jeté Japonce. Štítek měla normální ( ne v azbuce ), můj táta mi ji osobně přivezl ( no měl správné kontakty, nebudu to rozvádět ) přímo z Týnce, že je to vývozní do Ruska, nemají tak tak přísné hlukové normy. S tou tryskou a vložkou sání si to pamatuju na 100%, To víš, že jsme se v Jawách s kamarádem ( majitelem "české"638 ) vrtali, skoro bych se vsadil, že jsem měl trysku 120, on 112 , ale když čtu příspěvek od SOFIA, tak Ti nevím.. Já měl ten obdélníkový vstup do sání plně průchozí, on v něm měl nanýtovanou plastovou vložku, která průchod vzduchu snižovala. Kamarád v tu dobu dělal na soustruhu, jak myslíš, že to dopadlo A nakonec omluva za špatný údaj ohledně pružin zadních tlumičů, vyhrabal jsem staré (černobílé) fotky, pružiny zadních tlumičů byly chromované, stejně jako padací rám a zadní madla. Na motorce byly jen samolepky, JAWA přes nádrž a na kastlíku TS350

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350, 638-1

Skvělá odpověď, děkuji! 15.10.2018 v 21:19 | Nahoru | #28
Nevím jestli jsi už viděl tyhle stránky http://www.sesa-mot.../katalog/vydano_1991 v katalogu jsou polepy pouze dva druhy a to ten co je na Tvé motorce(plastický) a pak polep TS,v historii http://www.sesa-mot...yp_638/historie.html jsou pak nakonci článku barvy,vydání katalogu je 1991,takže to bude poslední vydání.

Já kupoval v roce 91 už 639,jasně červenou,stála 18900kčs a pásek na sedle byl

Naposledy editováno 15.10.2018 21:23:34

Jawa 350, 638-1

15.10.2018 v 22:47 | Nahoru | #29
Vlasťák - no, tak asi byl, já mám sice tři třistapadesátky, žádná pásek nemá, ale ani jednu z nich nemám od novoty, všechny měly přede mnou už pár majitelů. Když jsem dával nový potah sedla tak mi to přišlo bez pásky, zatímco potah na čezetu s páskou. Tak jsem si myslel že to tam ani být nemá, páč u obou psali - vyrobeno dle originálu. Čímž se omlouvám za mystifikaci.

3 reakcí na tento příspěvek Jawa 350, 638-1

16.10.2018 v 10:35 | Nahoru | #30
Ještě dotaz k nádrži. Za ty roky co stála(má od roku 1992 najeto opravdu jen 13000km), tak bohužel nebyla nalitá nádrž do plna, ani úplně vypuštěná. Prostě je vidět v horní části, nad hladinou benzinuzevnitř povrchová koroze -žádná hrůza.
Ale dá se to nějak ošetřit? Chtěl bych to vyřešit před lakováním.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Prezývky [1, 2] Jawa 350 Tramp, ČZ 175/477, ČZ 250/471, Jawa 250/559... MarekPalovic 32 11.6.2019 v 14:19 Bimbam
Uchycení podsedlového plastu Jawa 3... Jawa 350/638 tomas21 2 29.3.2019 v 09:33 tomas21
Dobíjení Jawa 350 - 638, 639, 640 Jawa 350/638, Jawa 350/639, Jawa 350/640, Jawa 350/6... Raptík 21 23.2.2019 v 13:06 Ivancic
Výbrus a repase kliky Hradecko ČZ 175/477, Jawa 350/634, ČZ 175/487, Jawa 350/638, ... Mi3ka 10 20.2.2019 v 13:12 Mi3ka
Vyztuzeni podsedlovych trubek proti... Jawa 350/632, Jawa 350/638, Jawa 350/639 Doly_cz 12 20.2.2019 v 09:08 Doly_cz


TOPlist