globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jawa 350, 638-1
Stalo se nemožné a já měl možnost odkoupit od kamaráda motorku, kterou jsem s ním před 22lety kupoval. Dal mi super cenu. No a k věci-proběhly na ní v minulosti nějaké dobové úpravy. Já si ji koupil z nostalgie. Mým cílem je ji uvést do originál stavu a originálních barev. Zrepasovat co je třeba a občas projet.
1) Nemá někdo fotku dobového prospektu, jak vypadal model 638-1, když vyjel z fabriky(zajímají mě barevné kombinace, typy výfuků, barvy pružin zadních tlumičů, atd....) Ta co mám já je z roku 1992-vývozní do ruska( v té době se už vyráběl model 639-který jsem kdysi vlastnil)
2) Jak je to s kvalitou výfuků prodávaných v současné době? (jdou sehnat originály, nebo jen repliky-našel jsem na netu nějaké číny a potom něco ze slovenska) Mám jeden promáčklý a mám strach, že když koupím jeden, bude jiný než na druhé straně.
3) Můžu do toho lít normálně naturál s olejem? Když jsem naposledy seděl na jawě, tak byl na pumpách ještě olovnatý speciál a super. Co oktanové číslo?
4) Má do toho cenu cpát nějaké lepší mazivo, než M2T?

Díky za rady, znalým problematiky! Díky téhle motorce jsem se vrátil do pubertálních let.

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350, 638-1

Skvělá odpověď, děkuji! 15.10.2018 v 15:15 | Nahoru | #1
Tak já se zase trochu vetřu do diskuze

Někde mam letáky na J 638/9 určené tuším do západní Evropy (myslím Francie, ale musel bych pohledat). Zde jsou vyobrazený jawky ve vínové a modré metle. Navíc pokud chceš barevnou kombinaci a originalitu, musíš koukat i na nálepky/nápisy. Některé 638 mají nálepky nůzného druhu, některé mají montované plechové nápisy na nádrži a kastlíkách (zejména vídáno na provedeních VB a na západ). Takže pokud chceš být zcela precizní, musíš dodržet i toto, ale to znamená, že musíš mít nádrž se závity a do kastlíků výřezy lze udělat dle vzorku.

Dále když se podíváš do myšlení Jawy, tak ač se to nezdá, Jawa byla dělána taky jako rozpočtovka a zvláště v této době...
... v této době (+- rok) se vyráběly paralelně Jawky:

632 - (motor upravený ze 634), což byla motorka určená pouze pro náš trh jako levná rozpočtovka (starý typ motoru, bubnovka...) ... výroba skončila tím, že ve Strakonicích se daný motor přestal vyrábět (v přípravě výroby byla i verze o objemu 250 ccm pod typovým označení 629). Kotoučovka se snad ani na přání koupit v prvomontáži nedala.

638 - klasická osmička určená pro méně náročné zákazníky s málo nabušenou peněženkou (tlumiče s překryty, protože pružiny jsou bez laku/chromu, levná bubnovka, blatník z naditého skladu bez problémů sloupajícím se lakem, lakované padáky - ale to nemusí být pravidlem)

639 - osma s kotoučem za příplatek... pokud si zákazník připlatí, nechť má i lepší tlumiče, chromování...

640 - tehdy žhavá a asi nejdražší novinka, která měla uspokojit ty nejmovitější zákazníky

Když to tedy v daném roce 92 sečteš a chceš opravdovou 638, měla by to být verze opravdu nejlevnější, nikoli nejluxusnější. Navíc v oblasti tlumičů je několik verzí (632 s malou chrom pružinou, zakryté, s lakovanými progresivními pružinami...) které fungovali paralelně a není tedy vyloučeno, že se kus od kusu může skladba lišit. Je to tedy spíše o tom, jaká je cílová představa a k tomu se lehce přizpůsobit ("legálních" možností je více).

Nu a k mazání... když rozebírám staré motory ježděné na M2T, tak v nich často bývá (v klikové komoře...) takový ten neodstranitelný hnědý šlem, zatímto od polosyntetiky je moto uvnitř pěkně čistej a to včetně výfuků a kanálů ve válci... proto beru polosynt a navíc za srovnatelnou cenu. Pokud by šlo o starého Oilmastera (motory 631 a vše s čerpadlem PAL), pak polosyntetika je "moc řídká" a trhal se mi sloupec oleje nad karburátorem, což vedlo k nerovnoměrnému mazání. Od té doby používám dnes již obtížně sehnatelný Mogul TS, který čerpadlu nevadí, ale zároveň tolik nezasírá, jako klasika M2T.

Dále výfuky na tento model jsou ve více provedeních... prvně musí mít prolis a pak se také řeší celková délka (byla tam výjimka na výšku vyústění výfuků - uvedeno občas v TP - a taky se řešilo jednu dobu to, aby to nezasíralo olejem zadek stroje... takže doporučuji přeměřit a řešit ne jen uchycení, ale taky celkovu délku.

A na závěr... clona mezi karbecem a motorem je kvůli snížení hluku a musí se pooužívat s hlavní tryskou č. 100. Pokud chceš nahnat nějaký virtuální koník, pak vyhoď clonu, ale musíš zároveň dát hlavní trysku 92, jinak se to bude za tepla (myšleno v létě) uchlastávat - osobně vyzkoušeno na více strojích.

Jo a z provozních důvodů bych doporučil (pokud už to někdo neudělal) přejít na tzv. "malou spojku" původnem z J 634, která se do dnes montuje a používá. Kdo zná, ví o čem mluvím.

Howgh!

(reakce na) Jawa 350, 638-1

15.10.2018 v 19:31 | Nahoru | #2
Sofía> Jasně. Já s ní ale nechci dělat, něco co neexistovalo. Jen prostě chci vzhledově udělat českou verzi 638, ne tu ruskou.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Jawa 350/638 Zapalování a seřízení... Jawa 350/638 Jirka-Tajsn 3 23.2.2024 v 09:17 Eddie83
ukrajinské vape zapojení do svazku [1, 2] Jawa 350/638 radys02 37 24.9.2023 v 18:22 krizak66
Svíčky-JAWA 350/638 Jawa 350/638 Boss.trx850 9 5.8.2023 v 17:01 pech.
Servis Jawy okolí Žďáru nad Sázavou... Jawa 350/634, Jawa 350/632, Jawa 350/638, Jawa 350/639 ddhu 18 21.5.2023 v 11:27 papiboy
JAWA 350/632, 638 výfuky krátké - d... Jawa 350/632, Jawa 350/638 hurikans 8 4.5.2023 v 11:42 mito7


TOPlist