po deseti letech se vracím k motorce. A protože jsem měl vždycky rád dvoutaktní pily, stavím si repliku GP 250. Jako základ poslouží dnes již relativně vzácná Honda NSR 250 MC 28 SP. Pokud vás zajímají dvoutakty a jejich tuning, můžete sledovat vše na facebookovem blogu Honda NSR 250 Restomod. Čeká mě ještě dlouhá cesta, ale takhle nějak by to mohlo ve finále vypadat.
1 reakcí na tento příspěvek Honda NSR 250 Restomod
Se zvýšením otáček vychází kratší výfuk, takže nebude potřeba až tak zkroucená jitrnice, jakou má seriová NSR.
Tyga zvedla stupačky, tak jim to tam vešlo. Reflexní část výfuku už trochu odflákli. Každou koncovku udělali jinak dlouhou, to se taky nesmí.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
Hitak128CZ píše: Beranidlo> Moc pěkný, jaké parametry jsou hlavní pro výpočet toho výfuku? Hrajeme si s laděnou babettou a dost by mě zajímalo jak moc daleko je upravený hikone od ideálního výfuku.
Hikone je na nic, ani jako polotovar to k ničemu není. Přečti si moje články, když chceš počítat, je tam všechno.
1 reakcí na tento příspěvek Honda NSR 250 Restomod
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
Když prodloužíš tu 20mm koncovku z 200mm na 400mm, přeladíš ji, a od 8000 otáček výš začne odchod spalin brzdit. Pro 400mm délku dává stejné ladění 28mm průměr. Ale nakonec se ta délka stejně musí odzkoušet.
Edit - jakási estetika je důvod, proč se prodávají nestejně dlouhé.
Naposledy editováno 12.12.2019 21:27:31
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
1 reakcí na tento příspěvek Honda NSR 250 Restomod
1 reakcí na tento příspěvek Honda NSR 250 Restomod
Terminologie - koncovka je trubka na konci rezonátoru. Tlumivka alias tlumič hluku je za koncovkou.
Průměr a délka koncovky se stanoví tak, aby výfukové plyny odcházely v určitých otáčkách snadno nebo nesnadno z výfuku pryč, a tím pomáhaly výkonu motoru ve zvoleném otáčkovém rozsahu. Pro 125cc a otáčky kolem 10k vyjde nějaká délka výfuku a objem výfuku. S tím je obvykle v rezonanci koncovka průměr 18-22mm s délkou 200-250mm.
Na konci koncovky je nějak přidělaný tlumič hluku. Tlumič hluku vždycky žere koně (tedy aspoň pokud je koncovka samotná trochu správně naladěna). V našem případě bude tlumič absorpční, takže díra obalená vatou. Většinou je to o něco větší díra, než je průměr koncovky, aby za koncovkou byl prostor pro expanzi plynů a co nejmíň to ovlivňovalo ladění a útlum koncovky. Délka koncovky se ve finále dolaďuje s tím tlumičem.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
Zdánlivě to nemá chybu, délka středem výfuku je stejná, jenže by se to hrozně blbě vyrábělo. Na ty papírové kousky jsem to čmrknul od ruky, přešmiknul je a výsledek je asi takový (foťák byl vybitý ):
Praktický postup je takový: Všechny kuželové díly, které budou v oblouku, se vyrobí s rovnoměrným přídavkem 5-10mm na obou koncích, podle potřeby přídavku. Na oblouk zvolíme 10 segmentů na každých 90° oblouku, v našem případě vychází každý v délce kolem 20-30mm. Z delších kuželů vyjdou tři, z kratších dva segmenty. Tyto díly je lepší vyrobit ze silnějšího plechu, alespoň 1mm, aby se líp řezaly a po svaření daly vybrousit spoje. Příklad řezů, kus je vyobrazený bez přídavků:
V každém následném spoji dojde k natočení o 9°. Protože každý řez má nějakou šířku, o kterou by se zkrátila délka výfuku, je potřeba o tento rozměr posunout krajní řez, který už bude ve výše zmíněném přídavku. Dobrá je pokosová pila, pásová nebo kotoučová, a poradit si s upnutím - třeba přivařit si kus na nějaký vingl. Dá se i pilkou na železo, udělat si dřevěnou pokosnici, dobrousit a dopilovat. Pro puntičkáře a pro nešiky je potřeba si připravit víc kuželových polotovarů. Před řezáním je dobré očíslovat si, jak půjdou díly k sobě. Až se spojí, bude výsledný oblouk mírně měnit křivost podle délky segmentů. Délky segmentů nemusí být s přesností na desetinu, ale alespoň do 2mm by se dalo vejít. Pro délku segmentu 20mm při tom pokosu 2x4,5° vychází oblouk o poloměru 124mm, pro jinou délku je to přímá úměra, např. R 161mm pro L 26mm.
Jednodušší a preciznější je dělat oblouk v jedné rovině a pokud je potřeba zatočit jinam, vlepit mezi to rovný úsek.
Snad jsem na nic nezapomněl.
Naposledy editováno 13.12.2019 23:07:08
2 reakcí na tento příspěvek Honda NSR 250 Restomod
K těm tlumivkam, libí se mi tyto minimalistické
Ješte jeden edit, slyšl jsem že se přechody jednotlivých segmentů svařených k sobě rozklepávají aby byl přřechod plynulý.
Naposledy editováno 14.12.2019 08:32:00
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
Hořčík je pasé ten by shořel ale proč se nedělaji z hliníku? Takove teploty tam přeci nejsou ne?
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
Milanos píše: Beranidlo> Existují jiné alternativy pro výrobu výfuku než je ocel, nerez a titan?
Hořčík je pasé ten by shořel ale proč se nedělaji z hliníku? Takove teploty tam přeci nejsou ne?
rekl bych, ze jsou tam teploty co uz by material ovlivnily... dalsi vec je, ze hlinik se vari podstatne hur nez vyse zminene materialy.
beranidlo: to je v solidu? videl jsem uz lisovat typka z plechu v nastroji vytisklem na 3d tiskarne - vysledky byly az prekvapive, nastroj z PLA. bylo by docela zajimave to zkusit, mit pak dve pulky relativne tvarove sloziteho vyfuku a svarit je jen k sobe...
https://cdme.osu.edu/race_exhaust
assassin píše: rekl bych, ze jsou tam teploty co uz by material ovlivnily
presne tak jinak pro doplneni samozrejme exstuji i dalsi/drazsi zarupevne materialy (napr na plamence a vnitrky komor proudovych motoru) ale to by na svody nebylo moc rentabilni.. ty oceli/titan jsou na ne ve vsem v podstate idealni..1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
Milanos píše: Beranidlo> Existují jiné alternativy pro výrobu výfuku než je ocel, nerez a titan?
Hořčík je pasé ten by shořel ale proč se nedělaji z hliníku? Takove teploty tam přeci nejsou ne?
Havne to prosím nedělej z hliníku!
Já bych začal ocelovým plechem, rezavejicim. Jako první výkop.
Mě třeba láká inconel
Naposledy editováno 15.12.2019 18:53:34
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
assassin píše: rekl bych, ze jsou tam teploty co uz by material ovlivnily... dalsi vec je, ze hlinik se vari podstatne hur nez vyse zminene materialy.
beranidlo: to je v solidu? videl jsem uz lisovat typka z plechu v nastroji vytisklem na 3d tiskarne - vysledky byly az prekvapive, nastroj z PLA. bylo by docela zajimave to zkusit, mit pak dve pulky relativne tvarove sloziteho vyfuku a svarit je jen k sobe...
Můžeš prosím přiblížit to lisování? Jakou technologii lisování zvolil?
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
Milanos píše: Ok dik za vysvetlení ohybů, ja ty plechy budu nechávat pálit firmě a zrejmě mi je i stoci, tak uvidime jak se to povede a kolik bude zabrušovani a pasovaní k sobě. Každou chvíli vyfasuju domu do dílny Tig svářečku, tak se bude moct kouzlit.
K těm tlumivkam, libí se mi tyto minimalistické
Ješte jeden edit, slyšl jsem že se přechody jednotlivých segmentů svařených k sobě rozklepávají aby byl přřechod plynulý.
Tak koncovka je moc pěkná !!! Kolik prosím stojí?
Milanos píše: spalovac> Ne rozhodně pro první naladění to bude ocel, protože to je levný a dostupný a jestli se to bude řezat tak to nebude žádná škoda. Později na ostro se přikláním k titanu z důvodu hmotnosti. Ale celkem mě láká ten 3D tisk z titanovýho prachu, prý to je za 30% nákladů normálního titanu. Dokázaly by podle mě vytisknout výfuk bez přechodů.
Ty se toho nebojíš !
Naposledy editováno 15.12.2019 20:53:08
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
Milanos píše: spalovac> Cca 130 euro
A jde to koupit v hliníku s přímým výstupem?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
Co jsem třeba viděl vytisklé sání (auto) tak to bylo z více kusů a pak svařené.
Milanos píše: Beranidlo> takhle vypadaly NF5 HRC výfuky na přelomu 80/90 let
Ano, prodejní stroje, nebo původně tovární stroje, které se prodávaly po sezóně dál, nebyly nikdy dokonalé. Nikdo neposlal jen tak vědomě do světa svoje tajemství. Myslím si že Hondy RS jsou perfektní závodní stroje, které spolehlivě fungují a po jezdci nebudou vyžadovat víc, než pravidelnou předepsanou údržbu a nastavení podle návodu. Když chceš vyhrávat, bez kitu už to nepůjde. Co si pamatuju, tak bývalo něco jako kit-A a kit-B, jedno bylo na prodej a stálo podobně jako zbytek motorky, druhé si mohli pronajmout ti nejlepší, nebo tak něco. Součástí kitů různého stupně bývaly válce, výfuky, hlavy, klikovka s pístem, převody, spojka, vlastně všecko do motoru, stejně tak podvozek