bmw_r1300gs_cartec





Téma: Trámy na přístřešek
31.8.2018 v 07:19
Čauky pánové a dámy, není tu mezi námy nějaký stavař? Chci si postavit přístřešek na dvě auta o šířce 6 m a potřebuju tam trámy délka cca 6,5 m . Sklon tam bude asi 1 m . Ted´ otázka jaký rozměr tech trámu na šest metru délky jich tam bude 7.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Trámy na přístřešek

31.8.2018 v 10:57 | Nahoru | #1

Roubi_R1 píše: Danny350> Já ti to vysvětlím úplně jednoduše. Cca do roku 1950 se dřevěné konstrukce (vlastně jakékoliv konstrukce) navrhovaly empiricky podle odborné literatury a pouze na I.MS (únosnost). A někteří borci to dělají bohužel dodneška, hlavně staří projektanti (ne statici). Existují krásné knihy na návrh krovů, stropů, existují statické tabulky, jenže jsou v dnešní době neplatné! Parametr moderní doby II.MS (deformace) je novodobý prvek, který 2x zvětšuje dimenze (bez ohledu na materiál konstrukce). Ve staré odborné literatuře (neskutečně krásné a propracované knihy) máš krovy rozdělené podle typu konstrukce a rozpětí a u toho máš napsané dimenze. Ty jsou na dnešní poměry o cca polovinu menší, než nové dle Eurokódu. Dneska nikdo nechce prohnuté stropy a krovy, každý má všude SDK a na tom vidíš každou trhlinu. Ještě, když jsem končil školu, byl limit na příčky L/350 < 28 mm, dneska je L/500 < 15 mm. Tady vidíš na reálném příkladu, proč tam, kde dřív stačil prvek 100 dneska musí být 200.

Takže objekty staré 50 - 100 a víc let mají krovy jako párátka, stejně tak stropní trámy a funguje to. Je to vysušené, prohnuté, ale funkční! Já mám doma stropní trámy na 8 m 160/260 mm, reálný průhyb trámu naměřený 60 mm. Objekt z roku 1899. Na takhle křivou podlahu chceš dneska dát stůl? Novodobý limit je 12 mm, takže jsem musel trámy zesilovat a průhyb vyrovnávat. Nemusel, ale taky chci "rovnou" podlahu.
Takže když dneska rekonstruuješ starý objekt, musíš posuzovat dle dnešní platné normy (bez ohledu na logičnost věci) na aktuální limity a prostě to nevyjde, a to posuzuje na limity co v době výstavby neexistovaly. Trochu kocourkov, ale když to mám podepsat, prostě musím dodržet normu, jediný argument u případných sporů s klienty.
A aby to bylo ještě zábavnější, původní normy ČSN byly v tomto ohledu tolerantní, takže když je teď posoudíš podle EN normy, taky nevyjdou.


No ale nad přístřešek pro auto snad nebude dávat sádrokarton a stavět na něj stůl ne?
Přece pro tuto potřebu tam nebudu srát 3x tak tlustej trám, jen proto, aby nebyl uprostřed trošku prohnutej...
Ale tak každýho věc no.

(reakce na) Trámy na přístřešek

31.8.2018 v 11:32 | Nahoru | #2
Danny350> Píšu snad, že si má dát na přístřešek SDK a stůl? Nepíšu.
Snažil jsem se trochu konkrétněji vysvětlit to, proč na starým baráku máš malý trámy a na novým větší (možná).

Napíšu konkrétní příklad:
parkovací stání délky 4,5 m
šířka 6,5 m
střecha OSB tl. 24 mm + plech ... 30 kg/m2
oblast nejnižšího sněhu ... 75 kg/m2 (nepochozí střecha s nutnou údržbou)
vítr neuvažuji z časových důvodů

krokev (to není ten čelní trám na 6500 mm), ale ten kolmý na to:
trám 100x100 mm
osově od sebe 1000 mm

deformace 122 mm
pevnostní využití 185 %
takže vidíš, že to je dost nereálné - číselně, že by to třeba nespadlo nejde vyloučit.

Aby to na 4,5 m vyšlo dle platných norem, potřebuje:
1) trám 100/220 mm v osové vzdálenosti 1000 mm
nebo
2) trám 100/180 mm v osové vzdálenosti 625 mm

čelní trám na 6500 mm
vychází mu trám 200/320 mm (šířka / výška)

sloupky 200x200 nebo 180x180 mm

A to jsem teď navrhl přístřešek 6,5 x 4,5 m s nejmenším možným reálným zatížením bez účinků větru. Můžeme započítat pásky pro snížení rozpětí a půjde na čelní trám 180/280 mm.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist