bmw_r1300gs_cartec





Téma: Rozumí někdo ložiskům?
21.1.2018 v 09:02
Laboruju s myšlenkou zvětšit zdvih klikovky na svém stroji.Vzhledem ke konstrukci přichází v úvahu jen vyosený ojniční čep.Problém tohoto provedení je,že na čep nedostanu jehlovou klec.Napadlo mě,že bych mohl "postaru" naskládat jen jehle.Nicméně podle všeho už je to nepoužívaný způsob.Zajímalo by mne,jestli má někdo šajn v čem je úskalí takového uložení.Díky za případné příspěvky k věci...
Předchozí
1 2 3 4 5... 6
Následující

Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 09:24 | Nahoru | #1
o kolik to chceš posunout?logicky můžeš max o tloušťku té jehličky,jinak tu ojnici nenasuneš....

jinak si myslím,že se klec používá hlavně pro snažší montáž i když tam bude možná i o chlup menší tření....

Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 09:36 | Nahoru | #2
Jaky stroj? o kolik více zdvihu?

2 reakcí na tento příspěvek Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 09:39 | Nahoru | #3
Odpověděl sis sám.Je to 5mm a to už je na jednoválci dost.Jen jsem se bál,aby se tam ty jehly nějak blbě nevrtěly.Tření bude možná o něco větší,ale zanedbatelné,na druhou stranu bude větší styčná plocha..Taky nevím nakolik bude problém s podložkami.Nebudou úplně kopírovat dráhu jehel.

(reakce na) Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 09:57 | Nahoru | #4

Anti píše: Odpověděl sis sám.Je to 5mm a to už je na jednoválci dost.Jen jsem se bál,aby se tam ty jehly nějak blbě nevrtěly.Tření bude možná o něco větší,ale zanedbatelné,na druhou stranu bude větší styčná plocha..Taky nevím nakolik bude problém s podložkami.Nebudou úplně kopírovat dráhu jehel.



myslíš ty axiální kroužky?to by asi nevadilo,musí mít větší průměr ať zakryje jehly i oko ojnice...

1 reakcí na tento příspěvek Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 10:03 | Nahoru | #5
5mm na ložisku nevidím moc reálně..stejně budeš muset převrtat oko ojnice (5mm se ti stejně nevejde vedle závitů pro šrouby a když jo, hodně to oslabíš), tak bych spíš řešil výrobu nové ojnice.
apropo..
vejde se ti nová ojnice do klikové skříňě?
co uděláš s hlavou válců a s válcem?

nevím, co si od té úpravy slibuješ, ale výsledek je hooodně nejistý

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 10:15 | Nahoru | #6
RUTAN> Jedná se o ojnici pro valivé uložení,není půlená.Ojnice se použije jiná s menším okem a ten rozdíl půjde použít na zvýšení zdvihu.Takže vzdálenost nové ojnice vůči ostatním konponentům se nezmění.Snížení průměru by se mohlo projevit negativně na zmenšení životnosti,ale teoreticky by to mohla kompenzovat větší počet jehel.
Co si slibuju?Změnu charakteru motoru,jeho vyjímečnost a osobní uspokojení z vítězství nad technikou?

(reakce na) Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 10:53 | Nahoru | #7
Anti> teď mi došlo, jak jsi to myslel s těma kroužkama.....no to je blbé, ty jehly budou vyjíždět ....hmmm,to je problém.

Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 10:56 | Nahoru | #8
Jedině použít ojnici s větším průměrem ložiska, než je díra v klice.

Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 11:44 | Nahoru | #9
nejak si tu fintu uplne nedovedu predstavit, kazdopadne jediny uskali jehlic bude v tom ze se to podstatne hur montuje (jednou, jeste na SŠ, jsem je asi ctvrt hodiny sbiral z podlahy.. ) na treci vlastnosti to vliv mit moc nebude, to uz mozna spis naopak - bez klece bude treni asi fous mensi.. taky bacha na kompresni pomer !! nevim no.. jednodussi, cistsi a spolehlivejsi cesta by mi prislo nechat udelat s novou ojnici i novou kliku

Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 11:52 | Nahoru | #10
No jestli to je pro KLR 650 s normalnim zdvihem 83mm a chces to posunout na 88mm, tak na rychlost pistu jsi myslel? Uz v originale to presahuje limity, kdyz pojedes dlouhodobe "plny kotel" a tou upravou to jeste vice zhorsis, takze jeste vetsi opotrebeni a vetsi sance uplne oddelat motor. Jako u jednovalcoveho endura to asi snad ani normalne nedrzis porad okolo 7000ot/min, ale jen bych myslel i na takove veci

(reakce na) Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 12:27 | Nahoru | #11

Anti píše: RUTAN> Jedná se o ojnici pro valivé uložení,není půlená.Ojnice se použije jiná s menším okem a ten rozdíl půjde použít na zvýšení zdvihu.Takže vzdálenost nové ojnice vůči ostatním konponentům se nezmění.Snížení průměru by se mohlo projevit negativně na zmenšení životnosti,ale teoreticky by to mohla kompenzovat větší počet jehel.
Co si slibuju?Změnu charakteru motoru,jeho vyjímečnost a osobní uspokojení z vítězství nad technikou?



ok, cíl chápu:)
akorát si to, co popisuješ nějak nedovedu představit, ale to je asi tím, že jsem zaseknutý v motorech, kde jsou ojnice půlené..

Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 12:58 | Nahoru | #12
e

Naposledy editováno 10.03.2018 20:01:03

2 reakcí na tento příspěvek Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 13:14 | Nahoru | #13
Dolph-CZ:Vnější průměr ojničního ložiska je větší než díra.Ty "příložky" nebo jak to nazvat jsou samozřejmě na vnější průměr oka ojnice,ale ve spodní části začnou jehle najíždět do prostoru v čepu,tam to bude ocel na ocel...Nicméně při nájezdu cca 2000 ročně mě snížená životnost zas tolik netrápí...

Kerut:Je to jediné možné řešení.Originální klika je na fest,ojnice lítá cca milimetr od převodovky.Takže jediný způsobe je ojnice s menším spodním okem kde rozdíl v rozměru může nalepšit zdvih.

puffybodie:Jezdím jako důchodce a zřídkakdy se dostanu nad šest tisíc.Ta uprava by mohla posunout spektrum ještě níže.Nicméně díky za upozornění,nenapadlo mě že pístová rychlost u KLR je v základu takto vysoká.

axs:I s větším vrtáním se počítá .Ale není tam moc prostoru,dá se jít snad na nějakých 103,89(schnitz racing) ,nicméně mě spíš láká změna zdvihu pro "lepší spodek".

1 reakcí na tento příspěvek Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 13:39 | Nahoru | #14
nenapadlo by mně ani ve snu, že kdy někdo bude řešit lepší spodek u 650 jednoválce

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 13:46 | Nahoru | #15
RUTAN: Přitom by stačilo přicpat výfuk...

(reakce na) Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 13:54 | Nahoru | #16

1100Virago píše: RUTAN: Přitom by stačilo přicpat výfuk...



nebo koupit DR Big, FE650 atd :)

Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 13:56 | Nahoru | #17
Nebylo by teda jednodušší změnit sekundární převod? I když chápu že zakladateli o jednoduchost zrovna nejde

(reakce na) Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 14:17 | Nahoru | #18
e

Naposledy editováno 10.03.2018 20:01:39

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 14:30 | Nahoru | #19
Anti> ja tomu porad nejak nerozumim, to chces ten cep na klice excentricky prebrousit a tim zvetsit rameno na klice a k tomu dat o to rozsireni zkracenou ojnici ? protoze pokud provedes zmeny jen na ojnici tak krome zdvihu zmenis i kompresni pomer = pist bude chodit o tu zmenu zdvihu vic dolu ale i nahoru.. črtni to at je jasno..

Axs> ne ze bych zasadne nesouhlasil, ale proc to bude mit to bez klece vetsi treni ? jehla v kleci se preci tre navic jeste o tu (vodici, jinou funkci tam nema) klec, zatim co jehlice mezi dvema brousenejma plochama se jen valej..

1 reakcí na tento příspěvek Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 15:21 | Nahoru | #20
axs:Já se nebojím.Ona ta ojnice co tam chci dát je taky z jednoválce 650,takže určitě neuletí.Vedení jehel?Excentr bude po celé šířce mezi setrvákama a z boku to drží axiální podložky.Tak jak to je standardně u každé takové kliky.

kerut:Ojnici potřebuješ delší,ne zkrácenou,jinak by ti píst mlátil do setrváků.A pokud změním zdvih,musím o stejný (nebo spíše větší kvůli zvětšení spalovacího prostoru) rozměr prodloužit vložku.A pak už stačí jen podložka pod válec.

1100Virago:Originální výfuk u KLR je přicpaný a spodek je podstatně horší jak u otevřeného.

RUTAN:Zrovna Biga bych jako etalon spodku nedával.U FSE na tom asi něco bude,ale tady nejde o podřízení všeho jedné vlastnosti,ale o opak.

Naposledy editováno 21.01.2018 15:27:43

2 reakcí na tento příspěvek Rozumí někdo ložiskům?

Skvělá odpověď, děkuji! 21.1.2018 v 15:34 | Nahoru | #21
Záměr dobrý, způsob provedení bez šance na úspěch, z několika důvodů.
1. Jehly bez klece se budou naklápět a šprajcovat. Tomuto se dá zamezit kratšími válečky ve dvou řadách s mezikroužkem, jako mají kývačky. Mezera (na roztečném průměru) mezi válečky musí zůstat několik desetin celkově, tedy cca 0,02mm mezi každými dvěma válečky. Proto má kývačka průměr čepu 21,9mm a ne 22mm, aby byla obvodová vůle akorát. Ojnice koná kývavý pohyb válečky neustále zrychlují a zastavují. Jejich setrvačnost a třecí síly pak způsobí, že se "štorcují" a kousnou. U kývaček je dlouhodobě použitelný limit cca 5000 ot/min. Další důvod použití jehel v kleci je, že samotné válečky se vlivem odstředivých sil natlačí na vnější stranu a třou jeden o druhý, špatně mažou a nechtějí se točit.
2. Na čepu vznikne zalomení, které sníží pevnost. U hladkého čepu je největší namáhání na přechodu ze zalisované části, a ty zde ještě vytvoříš vrub.
3. Na bocích ojničního oka musí být hladké kalené příložky s vnitřním průměrem stejným, jako má čep, jinak si válečky brnknou o přechod rameno/zalomený čep a je konec.
4. Jak zalisuješ čep, aby excentr byl ve správné poloze a nepootočil se při lisování? Nejde ani tak o změnu zdvihu, ale změnu časování.
5. Rozříznout jehlovou klec na dva měsíčky, abys byl schopen toto smontovat, lze, ale nebude to fungovat v otáčkách. Bronzová klec musí být celistvý kruh, jinak se vlivem odstředivých sil zdeformuje, zadře.
Výsledný efekt prodloužení zdvihu bude tak +5% výkonu (protože zároveň zvýšíš ztráty), beze změny charakteristiky. To by ti dokázalo kompenzovat úbytek výkonu s nadmořskou výškou, který bys pozoroval například na vyjížďce od vás do Telče. Pokud chceš opravdu něco jiného, tak jedině s jinýma vačkama. Například zde ti za 420USD zvýší točivý moment z 44Nm na 56Nm:
http://www.happy-tra...camshaft-klr650.html


Naposledy editováno 21.01.2018 15:42:11

Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 15:42 | Nahoru | #22
pořád tomu nerozumím. když zvetšíš zdvih,nepůjde píst i v dolní úvrati níže? Neznamenalo by to prodloužit válec a ne dát podložku? Když uvážím všechno okolo,tak místo času stráverného na nejistém výsledku zajdi někam na brigádu a za ty prachy si kup něco,co ti bude lépe vyhovovat. j.

(reakce na) Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 15:46 | Nahoru | #23
Beranidlo> Hurá,děkuji za příspěvek k věci .Konečně správná odpověď,ze které plyne že tudy cesta nevede...Když jsi vytáhl ty vačky,už jsem nad nimi uvažoval,nale bál jsem se že se to celé posune nahoru.Ale podle toho grafu ne.To by bylo fajn...

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 15:55 | Nahoru | #24
Beranidlo> ty jehlice bez klece fungovat urcite muzou, ty co jsme rozsypali byli z minora, dlouhy tenky jehlicky, bylo jich tam snad 30.. .. fakt Ti uz nereknu jestli to bylo ojnicni lozisko nebo na vacce, ani jestli to byl vlastne 4 nebo 6V, pac vetsinou jsme se spis hrabali v turbinach.. jediny co si pamatuju fakt dobre ze nam pan mistr v dobre vire durazne rikal at to jehlove lozisko nerozebirame.. no jo, jenze kdo mel vedet ze je to jehlovy lozisko s jehlama bez klece jak to bylo ostereny z boku si ale fakt absolutne nevybavim..

(reakce na) Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 16:04 | Nahoru | #25
kerut> Ono to určitě někde fungovat bude,ale při specifických podmínkách a technologie bude velmi náročná na přesnost.A to já osobně si odpustím.Každopádně,něco mi říkalo že samotné jehle není to nejlepší řešení a teď to mám potvrzené.Ušetřil jsem si spoustu času a problémů...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 16:17 | Nahoru | #26

kerut píše:

Axs> ne ze bych zasadne nesouhlasil, ale proc to bude mit to bez klece vetsi treni ? jehla v kleci se preci tre navic jeste o tu (vodici, jinou funkci tam nema) klec, zatim co jehlice mezi dvema brousenejma plochama se jen valej..


Klec valive elementy oddeluje, fakt se o ni netrou, to by ti to moc dlouho nevydrzelo. Lozisko s plnym poctem vs. lozisko s kleci ma sice vyssi unosnost ale taky mensi max. otacky .

1 reakcí na tento příspěvek Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 18:25 | Nahoru | #27
Do jara daleko, takže každému zde doporučím knížku Motory závodních automobilů od Julia Mackerleho. Kdo ji nemá v knihovně tiskem, může použít odkaz
https://uloz.to/!A7A...-julius-mackerle-pdf
Vše popsáno pěkně polopatisticky, bez jediného slova navíc a zároveň nic nechybí. Myslím, že po asi tak čtvrtém přečtení už bude jasné, jaké cesty vedou k cíli - aby to jelo.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 18:29 | Nahoru | #28
Beranidlo> Dotaz:Ten graf co jsi postoval,píšou power,ne torque...

(reakce na) Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 18:33 | Nahoru | #29
Anti> Kdyby to byl Power, tak tam bude strmý růst spolu s otáčkami. Takto tvarovaná křivka je Torque. Zkus najít na webu podobné obrázky pro KLR, něco jako "KLR torque diagram".

1 reakcí na tento příspěvek Rozumí někdo ložiskům?

21.1.2018 v 18:38 | Nahoru | #30

U KLR se nic strmého nekoná...
Předchozí
1 2 3 4 5... 6
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist