Začínám Dělat autoškolu, za pár dní bych měl jít na první jízdy s instruktorem...
Potřebuji si ale ujasnit pár věcí, Na věci které tu za chvíli položím, mi v Autoškole nedokázali dá se říct odpovědět, respektive každý tvrdil něco jiného...
Jedná se o to že na motorce jsem nikdy před tím nejezdil takže nemám žádné zkušenosti....
Tudíž bych se chtěl zeptat jak na motorce zatáčet
Koukal jsem na pár videí, i na pár příspěvků zde na foru ale moc moudrý nejsem, spíše se mi to všechno plete...
Zde na foru jsem koukal že existuje takzvané kontra řízení
( prý stačí odtlačit pravé, nebo levé řídítko a motorka zatočí prakticky sama. Aspoň tak jsem to tedy pochopil já )
Ilustrační obrázek zde: http://www.suzukiba...oads/2680_kontra.jpg
Abych to lehce rozvedl pochopil jsem to tak, že když odtlačím například pravé řídítko motorka zatočí Doprava, a zase naopak, když odtlačím levé řídítko motorka zatočí do Leva
( Zároveň jsem ale pochopil že tento jev funguje pouze při určité rychlosti cca od 30 km/h )
Zároveň jsem koukal na video viz zde:
A tam na řídítka tlačí jakoby z vrchu...
Mohl by mi tedy někdo srozumitelně vysvětlit, jak tedy na motorce zatáčet ?
Předem Děkuji
( Pokud na vás tento dotaz působí směšně, tak se omlouvám, ale rád bych si ujasnil pár věcí, než sednout na motorku a něco udělat... )
Pokud jsem dal tento dotaz do nesprávné sekce, tak se omlouvám, ale jsem tu dnes poprvé.
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
Krejza píše: Když chceš přidat náklon, tak více zatlačíš/zatáhneš. Když chceš narovnat, tak uděláš to samé, ale do opačné strany. Myslím, že to je přímo ve filmu Twist.
Jestli to pomůže, tak na kolmou pozici motorky koukám ne jako výchozí pozici, ale náklon 0°.
covece tak to ja mam asi prohozeny priciny a dusledky
naklon resim telem a rukama tu motorku pouze davam do rovnovahy sil
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
JohnnyS08 píše: jinými slovy, pokud například rovnám z levé zatáčky, provedu to tlakem do pravého řidítka?
Přesně tak.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Krejza píše: Když chceš přidat náklon, tak více zatlačíš/zatáhneš. Když chceš narovnat, tak uděláš to samé, ale do opačné strany. Myslím, že to je přímo ve filmu Twist.
Jestli to pomůže, tak na kolmou pozici motorky koukám ne jako výchozí pozici, ale náklon 0°.
To samozrejme funguje, ale
1/ kdyz to udelas bez plynu ve velkem naklonu, tak je dost mozne, ze si rozbijes hubu
2/ vsichni ti ujedou
Uz davno pred apexem bys mel pridat plyn a motorku rovnas jeho plynulym pridavanim, samo si muzes pomoct i rukou, ale rekl bych, ze se o to predni kolo opet postara celkem samo a tudiz to lidi ani nevnimaji.
Kazdopadne zakladem plynuleho vyjezdu ze zatacky je prace s plynem
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Veverčák píše: To samozrejme funguje, ale
1/ kdyz to udelas bez plynu ve velkem naklonu, tak je dost mozne, ze si rozbijes hubu
2/ vsichni ti ujedou
Uz davno pred apexem bys mel pridat plyn a motorku rovnas jeho plynulym pridavanim, samo si muzes pomoct i rukou, ale rekl bych, ze se o to predni kolo opet postara celkem samo a tudiz to lidi ani nevnimaji.
Kazdopadne zakladem plynuleho vyjezdu ze zatacky je prace s plynem
1) nemluvím o plynu
2) ujedeš ty, pokud dříve srovnáš motorku, protože budeš dříve na plném plynu (motovudu)
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
/1 teoreticky dosahnes zmenseni polomeru= zvetseni odstredive sily.. ale toho sameho dosahnes i pridanim plynu a melo by to byt pri spravnym prujezdu rychlejsi ne ?
2/ se troufam dommivat (zde se urcite nechci poustet do debaty a rad prenecham slovo "zkusenym okruharum") ze ve vetsim naklonu (v malem samotny pridani plynu bohate staci) nejakym tlacenim na kterykoliv riditko musis byt na pul cesty k utrzeni predniho kola a padu na vyjezdu.. ??
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Krejza píše: 1) nemluvím o plynu
2) ujedeš ty, pokud dříve srovnáš motorku, protože budeš dříve na plném plynu (motovudu)
Ad 1/ psals ze nejdříve srovnas motorku, pak pridavas plyn.
Ad2/ nemas pravdu. Samozrejme je treba co nejdříve dosahnout plneho plynu, ale ne za cenu toho, ze ho davas pozde. Navic pri agresivnim pridavami plynu potrhas zadní gumu klidne uz po 20ti minutách. Plyn je proste potreba pridavat plynule a co nejdrive (guma ti da obcykle o hranici vedet, kdyz to nerves jako debil)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Btw to plynulé přidávání plynu může být taky kurva rychlé.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Krejza píše: Veverčák> tak jinak, nemluvím o jízdě bez plynu, ten samozřejmě nějaký (neutrální) máš. Ale samotný plyn tě ze zatáčky nevytáhne a rozhodně ne dostatečně rychle.
Btw to plynulé přidávání plynu může být taky kurva rychlé.
Ale prdlajs .
Hele to nema cenu, pojed aspin jednou na skutecny okruh, dame spolu par dvacek a pak muzem teoretizovat
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Krejza píše: kerut> no, tak mi teda odpověz, jak rychle rovnají mašinu v moto gp, když jsou pořád vysedlí s tělem mimo motorku a ona se najednou zvedne.
Plynem i riditky soucasne ;)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Veverčák píše: Plynem i riditky soucasne ;)
Vidíš, že to jde.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Krejza píše: Vidíš, že to jde.
Jenze ty furt popiras ten plyn, ktery je tam dulezitejsi nez ty riditka, pokud mas volne ruce, tak ty si to zas udelaj samy
Jinak k tomu vysednuti ... predsta si, ze jsou mista, kde treba jezdime zatacku doprava a visime zadkem doleva a naopak ;)
Naposledy editováno 29.08.2017 18:28:15
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Teda, fakt? (Silná ironie)
Samozřejmě, že to funguje. Důvod je, abys byl připraven na další zatáčku a v této máš tak malý náklon, že to lze.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Krejza píše: kerut> no, tak mi teda odpověz, jak rychle rovnají mašinu v moto gp, když jsou pořád vysedlí s tělem mimo motorku a ona se najednou zvedne.
no praveze plynem zejo, pridaji a tech snad 200kW pres tu jejich sirokou zadni gumu si to srovna rekl bych celkem rychle samo... a naopak prave proto jsou vysedli, aby mohli pridat "jeste v zatacce" vsimej si ze nejvic venku z motorky jsou ti nejlehci jako treba pedro, naopak u tech urostlejsich to neni tak moc videt.. kdyby u toho vyjezdu vysedli nebyli tak by nemohli jit na plyn tak brzo, a nebo by po brzkym pridani vyjeli rovne ven ze zatacky (tedy jako ven mimo trat)
co se tyka sahani do riditek fakt nechci spekulovat, nejsem zadnej velkej jezdec a najeto mam prd, ale na rychlym vyjezdu s odlehcujicim se prednim kolem mi nejaky razantnejsi rizeni riditkama proste neprijde uplne jako bezpecna sranda - nevim, rad se necham poucit o opaku
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Pokud tedy plynule přidávají a tím plynule zvedají motorku z náklonu, a určitě přidávají tak, aby pořád byli na hranici přilnavosti pneu či lehce za, kde se najednou vezme to rychlé zvednutí motorky z náklonu?
No, dost pochybuji, že si výkon motoru jen tak srovná guma samotná. Asi by pak nebyla potřeba elektroniky, kterou do těch motorek cpou.
Krejza píše: Veverčák> nepopírám, jenom mu přikládám skutečnou hodnotu. Plyn není samospasitelný.
Teda, fakt? (Silná ironie)
Samozřejmě, že to funguje. Důvod je, abys byl připraven na další zatáčku a v této máš tak malý náklon, že to lze.
No a ja ti rikam, ze se.pletes . Ale zrejme to cele delam blbe, takze priste v moste pouziju tvuj pristup a jelikoz mi to da v kazde zatacce aspon vterinu, tak budu nekde na hranici rekordu drahy
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
kerut píše: no praveze plynem zejo, pridaji a tech snad 200kW pres tu jejich sirokou zadni gumu si to srovna rekl bych celkem rychle samo... a naopak prave proto jsou vysedli, aby mohli pridat "jeste v zatacce" vsimej si ze nejvic venku z motorky jsou ti nejlehci jako treba pedro, naopak u tech urostlejsich to neni tak moc videt.. kdyby u toho vyjezdu vysedli nebyli tak by nemohli jit na plyn tak brzo, a nebo by po brzkym pridani vyjeli rovne ven ze zatacky (tedy jako ven mimo trat)
co se tyka sahani do riditek fakt nechci spekulovat, nejsem zadnej velkej jezdec a najeto mam prd, ale na rychlym vyjezdu s odlehcujicim se prednim kolem mi nejaky razantnejsi rizeni riditkama proste neprijde uplne jako bezpecna sranda - nevim, rad se necham poucit o opaku
Neni neobvykle, ze vyjizdeji zatacku s predkem ve vzduchu a presto zataceji ;). A ted si predstav , ze by si jeste pomohli tema riditkama
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Krejza píše: kerut> asi se shodneme, že v maximálním na náklonu nelze přidat motorky moc plynu moc rychle a naopak, když je motorka dost kolmo, lze přidávat dost a dost rychle.
Pokud tedy plynule přidávají a tím plynule zvedají motorku z náklonu, a určitě přidávají tak, aby pořád byli na hranici přilnavosti pneu či lehce za, kde se najednou vezme to rychlé zvednutí motorky z náklonu?
No, dost pochybuji, že si výkon motoru jen tak srovná guma samotná. Asi by pak nebyla potřeba elektroniky, kterou do těch motorek cpou.
Twl Honzo, plynule prece nemusi znamenat pomalu ... v GP tam narvou výrazně vic plynu nez bys myslel a pohlida to kontrola trakce, ale i bez ni se da pridavat celkem hodne, prokluz zadku je dobre citit
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Veverčák píše: Neni neobvykle, ze vyjizdeji zatacku s predkem ve vzduchu a presto zataceji ;). A ted si predstav , ze by si jeste pomohli tema riditkama
Jj, běžně zvedají přední kolo v náklonech přes 45°
Veverčák píše: Twl Honzo, plynule prece nemusi znamenat pomalu ... v GP tam narvou výrazně vic plynu nez bys myslel a pohlida to kontrola trakce, ale i bez ni se da pridavat celkem hodne, prokluz zadku je dobre citit
Plynule znamená kontrolovaně. Ale klidně si dál vyjížděj jen plynem, je to naprosto platná technika.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
E: ono je to naopak tak ze na vyjezdu se motorka silou drzi v naklonu, aby se trefil vyjezd pri pridani plynu.
Naposledy editováno 29.08.2017 21:01:14
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Já se jen učím tím, co vidím a čtu a tohle fakt funguje. Nejen v moto gp a dalších okruhových závodech, ale především na silnici.
Jak moc to kdo umí a chce použít je věc druhá, poplatná tréninku.
Šlajzna píše: Je tu hodně akademiků,90% cyklistů neví a vůbec neslyšelo o kontra-řízení a myslím si že motorkáři na tom nebudou lépe,ale jezdíme!
Přesně tak. Pět stránek názorů a pocitů, že zatáčíme určitým způsobem a některé věci "určitě" neděláme. Jenže fyzika je jen jedna a v principu proto zatáčíme všichni stejně. I jako pumpičkáři.