1 reakcí na tento příspěvek teče olej kolem spojkové tyčky
Sundáš pravý dekl motoru. Odšroubuješ poloautomat který drží třema šroubama a dostaneš se ke spojkové tyčce. Tu vytáhneš a nějakým vrutem/šroubovákem vytáhneš staré těsnění. To nové tam pak naklepneš gumovým kladívkem, ale bacha, ten kroužek z pertinaxu je velmi křehký. Kup jich klidně více. Budeš to přetěsňovat jednou do roka.
1 reakcí na tento příspěvek teče olej kolem spojkové tyčky
Do motorů J 638 i do motorů J 634 cca od roku 78 (nemám v hlavě katalog , ale první 634 mají jen filc a vnější kroužek ), stejně jako do motorů ČZ 477/487 (jestli si dobře pamatuji, je to stejného rozměru) se montuje jiná verze ucpávky, která je za prvně snad větší než na kyvce a péráku, ale je určitě jiné konstrukce.
Pro tyto motory se používá konstrukce s vnitřním kroužkem s vybráním kolem tyčky, do něj zapadá O-kroužek rozměru 9x5 podle staré ČSN (O-kroužek pro spojení suvná, skutečný rozměr tuším 4,6x2,3) a přes toto všechno patří zátka obdobná jako uváděný pertinax.
A teď to praktické... existuje totiž dvojí provedení:
1) Staré , které je tvořeno vnitřním kroužkem ze silonu a vnějším kroužkem z pertinaxu
2) A cca od začátku 90. let byla u Jawek tato sestava nahrazena sestavou vyrobenou z hliníku a nikoli nekovových hmot (link nemůžu najít, třeba už to nedělají, ale může to tam být od prvomontáže).
A moje zkušenosti k montáži/demontáži.
Moje zkušenosti jsou takové, že to provedení s pertinaxovým vnějším kroužkem zase tak úplně nefunguje, protože co jsem rozebíral mraky starých motorů, tak se většinou ten pertinaxový kroužek vyndal i s tou tyčkou a vytlačila ho ta gumička, tj. k úniku oleje často nedocházelo právě kolem té tyčky jako takové, ale kolem tohoto vnějšího kroužku (silon kupodivu drží). Osobně nejsem odborník na materiály, takže si to neumím vysvětlit, každopádně nějak se ten pertinax asi scvrkne, protože když jsem dříve montoval originály, tak ty držely.
Z těchto zkušeností, pokud to má dlouhodobě fungovat bez masivnějších úniků (které, jak již bylo uvedeno, nejsou na škodu, jen je třeba hlídat hladinu převoďáku), tak je tam třeba dát to hliníkové provedení a zejména ten uvedený kroužek! Musí tam být tento "parozměr" uvedený výše, protože pokud se tam dá normovaný 5x2 (dle staré ČSN kroužek pro pevné spoje), pak to těsní možná chvilku na začátku, ale pak už ne (zahloubení ve vnitřní drážce má rozměry dané výpočtem předepnutí tohoto kroužku atd.). Pokud nekoupíš tento kroužek jako origo v té sestavě (a raději zkontroluj, že to tak je), tak ho sháněj v prodejně těsnění podle rozměrů ve staré normě - tak jej sháním běžně já a jsou.
A naposled ještě jeden rozdíl. Pokud se dává ta nekovová kombnace kroužků, tak na zalisování stačí malá síla a je to možné naklepnout i na složeném motoru, aniž by se člověk musel vehementně bát, že té převodovce něco udělá (ale i tak je třeba zařadit pro jistotu jeden převodový stupeň - nevzpomínám si který - aby případným posunem kola v ložisku, kde to taky moc nedrží, nehrozil posun a ohnutí vidličky). Ovšem hliníková sestava drží o poznání lépe a tak krom toho, že jej nemůžeš takto natloukat na hotovém motoru, pač bys mu něco udělal, tak také je velký problém, to hliníkové provedení dostat ven. Aby to bylo korekt, měl bys to kolo vyndat ven z motoru a na lisu z vnitřní strany tuto sestavu vymačknout, nahradit novou a zase nalisovat... jenže to znamená rozpůlit celý motor.
Já to takto s půlením motoru většinou dělám, protože pokud to teče jen malinko, tak na to kašlu a čekám na větší opravu, ale mam vytvořenou i nouzovou variantu, jak to elegantně a strojařsky správně opravit "na cestě" s tím, že ten vnější kroužek muíš obětovat.
Varianta spočívá v tom, že do toho vnějšího kroužku s dírou pro tyčku 5 mm naříznu závit M 6, našroubuji šroub, zátku vytáhnu i kroužek a nechám tam vnitřní kroužek na svém místě. Dále sundám víko primárního pohonu, celej primár i koš spojky (aby byl hřídel axiálně volný). Abych dostal ven špony z řezání závitu, tak od strany spojky kompresorem vyfouknu díru pro tyčku, vyčistím, dám nový gumový kroužek, přiložím vnější kroužek a "nalisuji" jej tam pomocí truhlářské svěrky, kterou na jedné straně opřu o zalisovávaný kroužek a na druhé straně o vyčnívající konec hřídele spojky. Jelikož tyto hřídele jsou o sebe axiálně opřeny a nejsou opřeny nikde v motoru, tak probíhá nalisovávání korektně vůči převodovce. Pak to zase vše složím a ještě zkontroluji tu vypínací tyčku, jestli není v místě pod kroužkem poškozená (poškozený povrch), aby to ten kroužek zase rychle nevyžralo (toto je tak hloupé místo, že se v okolí toho kroužku kumulují otěry z převodovky, které nelze efektivně vymýt, kroužek je tam přitlačuje a tak dochází k otěru té tyčky, obdobně jako ke vzniku drážek od gufer na klikových čepech). Pokud je tyčka poškozená, tak se dá buď zaleštit (v případě malého poškození), vyměnit, nebo i v nouzi otočit, ale chce to začistit vymačknutí od kuličky spojkového automatu (proto jí raději měním).
Jasně že hned budou ozvy, že sundavat kvůli tomu primár je složitý a podobně, já to taky rád nedělám, ale je to nejjednodušší způsob, jak to namontovat alespoň elementárně neprasácky a uvádím jej proto, že ho mam v nějakých nouzových případech osvědčený a vyzkoušený a navíc je částečně pravděpodobné, že tam toto hliníkové provedení můžeš mít (u 639 okolo přelomu desetiletí to možné asi je).
A teď do mě !
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) teče olej kolem spojkové tyčky
Naposledy editováno 20.07.2017 23:44:10
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) teče olej kolem spojkové tyčky
No je, no . Ale tak je to daný konstrukcí, protože když něco zapatláš na takové místo, tak to holt jinak nejde. Kdo zná náklaďáky Tatra tak třeba ví, že kardany jsou v rouře moc pěkně schovaný, ale když na nich potřebuješ něco opravit, tak rázem sundaváš nástavbu a půlíš auto, neb to ta roura drží v jednom kuse...
Ono to tam umí téct celkem dost, protože za prvně když projíždíš pravou zatáčku, tak se hladina lokálně zvedne natolik, že toto těsnění je pod hladinou, za druhý na tom hlavním hřídeli ve spoji s tímto výstupním (relativní pohyb v kluzném pouzdře) je šroubová mazací drážka, která vlastně tlačí olej k tomuto těsnění (jinak by to kluzné šlo na sucho) a za třetí u některých Jawek je provozní hladina oleje jen o kousek níže, než toto těsnění, takže stačí stát na mírně nakloněné ploše nebo něco podobného a teče to.
Však si vzpomínám, kolikrát se mi Jawka "počůrala" do kufru kombíku .
P. S.: Ucpané odvětrání to sice být může, ale pokud je tyčka nad hladinou, tak si to spíše odfoukne a pokud je ucpané odvětrání, tak to často teče i okolo řadičky a zejména okolo řadícího hřídele pod vačkou spojového automatu (kam se několik desítek let nedávalo těsnění žádné...).
E: Omlouvám se... o hřídeli pod vačkou poloautomatu jsi zcela správně psal
Naposledy editováno 18.07.2017 16:55:53
1 reakcí na tento příspěvek teče olej kolem spojkové tyčky
1 reakcí na tento příspěvek teče olej kolem spojkové tyčky
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) teče olej kolem spojkové tyčky
1 reakcí na tento příspěvek teče olej kolem spojkové tyčky
gugo - na to je nejlepší si v autě zapálit. Pokud seš teda kuřák. Funguje v Jirnech ještě cukrárna U Antošů? Chodíval jsem tam k panu Antošovi pro takový dobrý perníky, jmenovalo se to Miletínský modlitbičky či tak nějak.
Na hřídeli je vložka, ta je těsněná guferem, ale na konci na ní sedí kolečko přitažené jen tak na čelo na drážkovaném hřídeli... tzn, i když budeš mít dokonalé gufero a dokonale utěsněnou tyčku, tak to tam bude blejt, mezi kolečnem a vložkou a mezi kolečkem a hřídelí... protože to není těsněno - jak už sami vidíte - nijak.......
S tímhle se smiř, česká motorka, žádná, nebude suchá, každá bude více či méně uchcávat, v OK stavu spíše méně, ale svoje parkovací místo si prostě označkuje... Českou motorku prostě nedotěsníš tak aby byla suchá jak japonec, ze kterého neukápne ani po 20 letech, pokud mu mezitím z důvodu že je suchá, neprohnije vana motoru...... protože je to prostě konstrukčně blbě.
1 reakcí na tento příspěvek teče olej kolem spojkové tyčky
Pravdu máš ... každopádně i toto má řešení. Ono to totiž teče "škvírou" mezi vlastním kolem a tou rozpěrkou sekundárního kola, která prochází tím guferem. Pravda je, že u spousty starých motorek je tam ta rozpěrka volně nasazena a tudíž tam teče olej, ale to já vždy řeším tím, že vyrobím rozpěrku montovanou s přesahem (nasazuji po ohřevu při skládání motoru) a nic mi tam nikde neteče.
Nevím, jak se mi to povedlo, ale moje J 640 je opravdu už 10 let těsná na motoru (drží sekundární kolečko, tyčka, náhon tachometru...), jediné, co se utěsnit nedá jsou výfuky, ale ty zase neřeším. A na závěr, dal jsem si s tím tu práci zejména proto, že jsem hondně línej pořád kontrolovat hladinu oleje v převodovce a podařilo se to .
Torino:
Asi máš pravdu... moderní Tatry asi mají v rouře "jen" spojovací hřídele, každopádně moje huba prostořeká říká všemu "kardan", protože tak je téměř jasné, kam to patří a co to má dělat a za druhé se mi ty roury vždy pletly s Oktávkama a Š 1202, kde prochází opravdu kardan a to u 1202 dokonce s ložiskem uprostřed té roury a to je demontážní lahůdka . Takže se případně omlouvám za desinformace.
1 reakcí na tento příspěvek teče olej kolem spojkové tyčky
1 reakcí na tento příspěvek teče olej kolem spojkové tyčky
Kdyby to auto nebylo dobré, nikdo by si ho nekupoval, na silnici je zbytečně složité a drahé, na lehký terén někam na stavbu postačí klasické auto ještě taky, ale už je tam diskomfort, a kde ta obyčejná auta končí, tam tatra začíná.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) teče olej kolem spojkové tyčky
Petr-Huska píše: Tak Ti,Kadle,nevím,proč by měl olej vytékat kolem tyčky,když je vstup do dutého hřídele dost vysoko nad hladinou oleje ,leda,že bys měl v převodovce přetlak-ale od čeho,žééé? Žebytobyloguferemodklikynebonetěsnýmkarterem??? To je ale blbost,nééé
Protože ten olej tam nestojí, ten se tam rozstříkává všemi směry jak ho nabírají kola a tím se to maže, takže ten olej se dostane všude. Je tam sice odfuk, ale ten je dál než tahle díra způsobená blbým konstrukčním řešením.
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) teče olej kolem spojkové tyčky
Ale dotaz byl,že to teče kolem tyčky a ta má volný vstup jen ze spojkového koše a tam se olej nemůže dostat,páč je v klidu níž,než je dutý hřídel a při chodu je z vnitřku spojky odstředivou silou vytlačen k obvodu a skrz lamely odstříknut mimo prostor spojky ,tak se znovu ptám,proč by se měl olej tlačit ven,když v převodovce není přetlak??? P-H.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) teče olej kolem spojkové tyčky
Petr-Huska píše: pech.>No a co,ať si tam víří... Stále nechápu,proč by měl olej vytékat z tohoto uložení,kde je zabroušené čelo vložky přitaženo do zabroušeného kroužku ložiska a do zabroušeného kroužku rozetky... Pouze ojetým guferem je to možné
Ale dotaz byl,že to teče kolem tyčky a ta má volný vstup jen ze spojkového koše a tam se olej nemůže dostat,páč je v klidu níž,než je dutý hřídel a při chodu je z vnitřku spojky odstředivou silou vytlačen k obvodu a skrz lamely odstříknut mimo prostor spojky ,tak se znovu ptám,proč by se měl olej tlačit ven,když v převodovce není přetlak??? P-H.
Protože neteče kolem až tak kolem tyčky, ale především mezi drážkami na výstupní hřídeli, kolečkem a maticí......
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) teče olej kolem spojkové tyčky
Ne sice stoprocentně, ale de to.
Řadicí - automatickospojkovací hřídelík O-kroužkem plus dírou uvnitř v nálitku kartru pod automatem, aby se tam neshromažďoval olej.
Vypínací tyčku tak, jak je to strojařské - těsnicím dílem, který funguje.
Sekundární kolečko - pod zajišťovací podložku dám slabou talířovou pružinu a pořádně dotáhnu.
Naposledy editováno 28.07.2017 10:34:27
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Servis Jawy okolí Žďáru nad Sázavou... Jawa 350/634, Jawa 350/632, Jawa 350/638, Jawa 350/639 | ddhu | 18 | 21.5.2023 v 11:27 papiboy |
Brzdy Jawa 350 639. - 638?? [1, 2] Jawa 350/639 | Kete | 32 | 17.5.2023 v 12:16 Johny_R |
karburátor Jikov - co tam patří A n... Jawa 350/639, Jawa 350/354 Kývačka, Jawa 350/633, Ja... | Dolin | 5 | 25.12.2022 v 18:34 Zdenalbenal |
Jawa 350/639 - nastavenie hladiny p... Jawa 350/639 | Geofrey | 0 | 28.8.2022 v 22:28 Geofrey |
Aretacni kolik Jawa 350/639 nejde v... Jawa 250/559, Jawa 350/634, Jawa 350/632, Jawa 350/6... | naked11 | 16 | 23.8.2022 v 12:07 Mimísek |