globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Xh
1.5.2017 v 20:01
Hx

Naposledy editováno 13.07.2017 17:48:12

1 reakcí na tento příspěvek Xh

4.5.2017 v 09:06 | Nahoru | #1
No tak takovýto "matroš" už jsem dlouho neviděl .

Za sebe můžu říci, že pan majitel je... ehm... jak to říci slušně... vemeno z kachny ???

Po zkušenostech z velkých strojů s řetězovými pohony můžu potvrdit, že pánové na začátku vlákna mají pravdu. Pokud je řetěz ve špatné kondici (vytahán a nenamazán), tak krom nerovnoměrného záběrového momentu na kolech (dáno nekonstantní roztečí řetězových válečků nebo zubu rozety) se také projevuje vliv toho, že válečkový řetěz není exaktně převodem s konstantním převodovým číslem a to způsobuje nekonstantní zatížení jednotlivých částí řetězového převodu. Abych vysvětlil tu nekonstantnost, tak řetěz kolo "neobaluje" hladce (jako řemen), ale dle polygonu... tj. řetěz je křivka, spojená z jednotlivých krátkých přímek, reprezentovaných spojnicí středů čepů řetězu.Při nabalování na kolo pak dochází k nabalení polygonu (zkuste si nabalit řetěz na plechovku od oleje a taky bude "hrbatej"). V tomto smyslu má řetězový převod nekonstantní převodové číslo, avšak existuje tzv. střední převodové číslo (definované např. počty zubů), které tvoří střed intervalu nejnižšího a nejvyššího převodového čísla. Pouze pokud uděláme článek s nekonečně malou roztečí, tak docílíme převodu s konstantním převodovým číslem.
Jako poznámku ještě dodám info k rozvodovým řetězům, které se dělají "ozubené", tj. s koly nezabírá ve válečcích, ale zabírá nějakým tvarovým prvekm na článku řetězu a podle geometrie tohoto styku je možné kompenzovat nerovnoměrnost převodového čísla tohoto řetězového převodu, což je právě účelem těchto rozvodových řetězů (a tato konstrukce má mnoho jiných důvodů, které uvedu částěčně níže).

Z hlediska provozu, pokud bude řetěz špatně namazán/přidřen, tak při náběhu na řetězové kolo se ten řetěz velmi neochotně "ohne" (on se nakonec ohne, protože tam jsou síly "jako prase") a tento typ "dopravního zpoždění" silového účinku zapříčiní poměrně velký ráz do řetězového kola a jeho uložení. Navíc také rozhoduje velikost obvodové rychlosti řetězu, protože na kolech se řetěz pohybuje po kruhové dráze a působí na něj také poměrně velká odstředivá síla, což narušuje hladký styk válečku řetězu se zubem kola a zároveň přechod z přímého pohybu do rotačního zapříčiní zase ráz, tentokráte však již těžko odstranitelný (přičítá se k němu i neochota "ohybu" řetězu).

Kvůli odstředivým silám (z oběžných rychlostí) u řetězových převodů je pro konstrukci řetězového převodu rozhodující i poloha řetězového převodu, protože pro řetězový převod s osami vodorovně (jako sekundár na moto) ke gravitačnímu poli má gravitační účinek (vázaný na hmotnost) stabilizující účinek (napínání prověsem), ovšem pokud bude tetno převod svisle, má to destabilizující účinek... například podle konstrukce převodu gravitační síly "odlepují" řetěz od spodního kola, což je ta spojitost s rozvodovými řetězy, které jsou rychloběžné a často "do kopce", tj. mají být lehké a zajišťovat stále dobrý styk řetězu a kola.

Tolik krátce k teorii řetězových převodů, ze které vychází, že na povolování rozety má rozhodně velký vliv správná funkce (opotřebení a namazání) řetězového převodu, protože tam přirozeně i nepřirozeně dochází k velkým rázům.

Z hlediska opravy bych asi preferoval výměnu náboje (když nevíme, z čeho to přesně je, tak se to taky nemusí podařit zavařit), ovšem kvalitní obrobení nezávisí na rozpletení kola (které bych preferoval spíše kvůli svařování - poloze, předehřevu...), protože čelo lze obrobit na větším soustruhu se sedlovou mezerou na celém napleteném kole (sám soustruřím na SU 50 bubny kol velikosti 18" i s pneumatikou ), vyvrtat se to dá také na celém kole a obrobení zadních ploch pro matice by šlo udělat záhlubníkem (pokud se tam dá dostat z protější strany "mezi dráty"), případně "sáhnout" tam menší kotoučovou frézičkou... ovšem uznávím, že je to "drbání se za pravým uchem levou rukou"). A na závěr jistě šrouby zalepit.

Howgh .
Sofía> clovece hrozne dobre se to cte a jako byvaly prumyslovak jsem si posmakl na preciznich technickych vyrazech, ale obavam se ze tazateli to budes muset zredukovat na:

jsi prase, starej se o to
dej novej naboj
nasad kompletne novou retezovku, protoze tim jak jsi na to sral je na 99% po smrti.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Omezovač otáček Loncin XM 125 Matyasekk262 13 25.3.2023 v 12:40 combust
TP stejné značky na jiné motorce [1, 2] Loncin SBR 125 Spitzer, Loncin XM 125 Matyasekk262 43 26.8.2020 v 09:21 Deadman
Olej v tlumičich Loncin XM 125 Kubaaaa 6 15.5.2020 v 21:46 hycomat
Bouchání do výfuku Loncin XM 125 jokercz 3 8.7.2019 v 08:36 jurys123
jakou mohu použít správnou svíčku Loncin XM 125 smolda286 6 10.4.2019 v 10:46 Deyva


TOPlist