2 reakcí na tento příspěvek Spojka ČZ 175/487
Máš správny počet a poradie lamiel ? Gulička ? Nastavovací šrób povolený ?
Inak ťažko povedať, možno včo nie je na svojom mieste, prípadne špina medzi lamelami.
Zaujímalo by ma to, daj vedieť keď vyriešiš. Veľa šťastia !
http://www.motorkari...mp;pgr=2#goto8765634
http://www.motorkari...mp;pgr=0#goto8774571
Jsem již "starý kmet" a ve svých "lepších letech" jsem vlastnil ČZ 125 sport typ 476. Vlastnil jsem i jiné typy motorek, seřízení spojky byla ale vždy trochu vyšší dívčí. Za mě se žádné ferodo nepoužívalo, prostě proto, že nebylo. Používal se klasický korek. Práce s ním nebyla žádná diskotéka, vše se musí dělat s láskou a hlavně pořádně. Předně, i spojkové lamely korkové fungovaly zcela bez problému, později přišly lamely ferodové, také jsem je měl, rozdíl byl hlavně v životnosti, vydržely skoro dvakrát déle, než korkové. S korkem je víc práce, lamely se musí správně zbrousit a musí tam být správný , tedy úplný počet lamel. A né, že proto, že se mi to tam nevejde, tak jednu vyndám! Brousit se musí relativně dlouho, s citem, přesně a nejlépe na skleněné desce, aby byly rovné (nesmí být do šikma). Pořád se musí přibrušovat tak, dokud se řádně nevejdou do klece i s plechy, které tam patří. Při odstavené spojce se musí viditelně povolit sevření, ale nesmí být viditelné mezery! Lamely by se měly volně pohybovat. Než spojku sestavíme, musíme si řádně prohlédnout koš a všechny lamely - jak korkové, tak plechové. Při používání se jak klec, tak lamely opotřebovávají a mají tendenci udělat malinké zářezy, které pak brání volnému klouzání lamel v koši a mají tendenci se zasekávat. Ty se musí ještě před smontováním opatrně zahladit jemným pilníkem tak, aby byly zcela prosté ošpenců a "výtluků" po používání. Největším problémem ovšem bývá vystavovací tyčka, která je umístěna uvnitř hřídele a opírá se o ní pak poloautomat spojky (vystavovací mechanizmus poloautomatu, který ovládá řadící páka) Zpravidla při demontáži dojde omylem k vyklepání a ztrátě ocelové kuličky, která je uvnitř hřídele a tlačí na ní oska, která má i důlek pro tuto kuličku. Spojka se pak nedá doštělovat. Velmi důležité je také zkontrolovat celý mechanizmus poloautomatu, hlavně vačky a to, v jakém je stavu. Musí být pevně zafixovaná, tedy nesmí lítat jako vítr v bedně. Stejně tak je zapotřebí zkontrolovat konec vačky, na kterém je kroužek, který se opírá o vystavovací vidličku. Po smontování spojky a nalití oleje musíme nechat spojku, nejlépe přes noc, "nasát" nový olej, než ji budeme seřizovat. Nejlépe je nastartovat motorku ještě bez poloautomatu, v neutrálu a nechat motor chvíli běžet, aby se lehce ohřál olej. Pak začneme s finální montáží. Uvolníme bowden lanka spojky tak, aby byl zcela volný. Namontujeme poloautomat a ten seřídíme (bez lanka!!!) tak, aby se vačka vidličky vůbec nedotýkala. Kroužek na vačce se musí volně protáčet rukou, vůli ale seřídíme tak, aby byla opravdu minimální, jen tak, aby se kroužek protáčel. Na to je potřeba využít onen dlouhý šestihranný šroub, který se aretuje ocelovou páskou, jež je součástí mechanizmu. Pokud je správně seřízený mechanizmus a vystavovací tyčka není enormě obroušená, což se také dost často stává, (pak nelze spojku správně seřídit), nastartujeme motocykl na stojanu tak, aby zadní kolo bylo ve vzduchu! Nejlépe míti kamaráda, který nám zatíží přední kolo. Při zařazeném neutrálu nastartujeme. A nyní zkusíme zařadit dvojku (starý typ řadící kulisy ji měl směrem dolů, ale později se dala kulisa koupit i s obráceným řazením) jakmile zapadne rychlost, necháme páku zmáčklou v dolní poloze tak, aby poloautomat spojky vystavil. V tuto chvíli přidáme lehce plyn a zároveň sešlápneme zadní brzdu. Lze to udělat i samotnému, pokud bude motocykl stát na stojanu a řidič bude sedět na nádrži tak, aby bylo zadní kolo ve vzduchu. Zadní kolo se velmi pravděpodobně pohne a bude se lehce protáčet. Sešlápnutím brzdy by se mělo zastavit bez toho, aby motor zhasnul nebo se velmi významně namáhal s překonáním stojícího zadního kola. Pokud motor zhasne, spojka buď nevystavila vůbec, nebo jen velmi málo. To je trochu problém, ale ještě ne neřešitelný. Pokud motor nezhasl, ale bylo jen cítit přemáhání, které není příliš enormní, vyřeší to chvilička potrápení pod větším plynem (ne velkým!!!) a sešláplou brzdou. Zároveň pochopitleně stále držíme páku řazení sešláplou v dolní poloze tak, aby musela vystavit poloatomatem spojku. Chvíli to zkoušíme, pak motor vypneme a necháme spojku vychladnout. Po vychladnutí se podíváme, o kolik či zda vůbec se posunula vačka vystavovacího mechanizmu vůči vidličce. Ta musí být pochopitelně pevná, nevyběhaná! Velmi pravděpodobně se bude opírat kroužek konce vačky právě o vidličku při zařazeném neutrálu. Opět spojku doladíme tak, aby se kroužek nedotýkal vidličky a volně se protáčel. Znovu nastartujeme a celý proces zopakujeme. Pokud jsou lamely správně zbroušeny tak, aby tyčka poloautomatu mohla koš s lamelami rozpojit, bude správně prokluzovat a motor ani na volnoběh nebude mít tendenci zhasnout, natož aby kolo a potažmo celou motorku táhnul. Pokud je ovšem situace taková, že ani při vystaveném poloautomatu pákou řazení nadoraz, kdy vidlička tlačí na vačku v nejvyšším bodě, stejně spojku neodstaví, musíme spojku znova celou rozebrat a korkové lamely zabrousit tak, aby při vystavení mohly prokluzovat. Nepříjemná, ale nutná práce. Teprve až spojka vystavuje poloautomatem přes řadící páku, máme ji správně seřízenou. V tuto chvíli můžeme teprve montovat lanko spojky a doladit bowden lanka tak, aby měl na páčce spojky na řídítkách lehkou vůli cca asi 1 mm. Vůli lanka na řídítkách stále kontrolujeme! Vůle musí být vždy, jinak dojde k tomu, že ji bude lanko malinko vystavovat a spojka bude prokluzovat! A zapomeňte na mýtus, že spojka se ladí lankem, nikoliv, pouze poloautomatem. Je to pracné, ale při troše práce ji lze doladit naprosto precizně. Než si spojka "sedne", což trvá cca 1000 km, je nutné ji ještě párkrát lehce dokorigovat šroubem na poloautomatu a hlavně zkontrolovat, jestli se nějaký šroubek, držící mechanizmus poloautomatu neuvolnil. Spojka pak bude chodit jako hodinky a při vystavování na ruční páčce na řídítkách nebude mít tendenci "táhnout" při zařazení jedničky třeba na křižovatce a vůbec celé řazení půjde hladce a bez větších rázů. Pokud chceme, aby nám spojka vydržela co nejdéle, odpustíme si nesmyslné tůrování motoru na křižovatce při zařazené rychlosti. Spojka je vícelamelová (má pět lamel) a plave v oleji, kterým je i chlazená. Lamely jsou i při vystavení tak blízko sebe, že o sebe lehounce škrtají a viskozita oleje zabezpečí, aby mohla klouzat. Jenže vrstva je tak jemná, že se při vysokých otáčkách a zařazeném rychlostním stupni spolu s jejím vystavením značně zahřívá a špatně se pak chladí. Platí tedy, spojku zbytečně netrápíme, pokud se nechceme trápit předčasnou další výměnou a novou kompletní konfigurací celé spojky. Životnost spojky je hodně individuální, ale při slušném zacházení korková spojka vydží okolo 12 000 - 15 000 km, ale klidně i mnohem více. Zničit ji či přilepit nebo zcela spálit lze klidně na místě nebo po 500 km. Přeji hodně úspěchů.
Naposledy editováno 28.05.2023 12:40:18
Ten motor je zasraný jak jetel... ten olej tam byl jaký, jak dlouho atd?? podle toho jak to vypadá tam nebyl sám...
Tohle je zralé na vyčištění... ke spojce, vyměň lamely, plechové mezilamely - všechny, zkontroluj příltačák, jestli není zeposda přidřený, zkontroluj, jestli máš správné pružiny... pak postupuj podle návodu výše od bodu, kdy má lamely připravené k montáži, protože si je koupíš hotové.
Olej PP90 je nevhodný, použij pp80 nebo pp75w90
Naposledy editováno 26.02.2017 23:34:13
1 reakcí na tento příspěvek Spojka ČZ 175/487
Ano gulička len v automate (Jawa 639) princíp takmer totžný s ČZ
Je pravda čo pech. písal, ale podľa mňa spomínaný jav sa eliminuje v mojom prípade vo vyp. automate. INAK hrozí, čo píšeš s tými nezakalenými koncami tyčiek. Predstav si, že vo vnútri ti gulička roztemuje konce tyčky, tie tam potom ostanú navždy zaseknuté. Je pravda, keď aj nie sú kalené, len KVALITNÉ komančovské, nemusia sa roztemovať.
Ďalej lamely si zožeň ferodové, (Fichtlkramek.cz alebo neviem... Motoren.sk - musel som uviesť ) minimálne by mali mať 3,5 ...ASI
Ten bordel bude z obloženia. Vyčistiť, ja som aj vystriekal čističom na brzdy. A mám PP90.
Ešte volačo !
Ak dáš všetky lamely (plechové aj ferodové) úplne nové, budú dokopy v zmontovanom stave dosť hrubé (teda spolu) na to aby ti nastavovacia skrutka poloautomatu nedočiahla nakoniec tyčky,aj keď dotiahneš na doraz, lebo pítlačák bude pre ňu "ďaleko". Preto som AJ JA dal dve guličky ALE DO AUTOMAT-u !!!
a okrem iného tá gulička nevojde do otvoru v hriadeli, má väčší priemer. Aspoň na mojej Jawe.
Tak ... už len skúšať
Nech sa ti darí !!!
Naposledy editováno 01.03.2017 18:24:17
http://www.partdeck....0&product_id=752
http://www.partdeck....70&product_id=64
Aj keď nie je mi jasné, prečo zhoreli lamely ! Či od prasknutého koša, kvôli nesprávnej funkčnosti, alebo od tepla zo zhorených lamiel praskol kôš ???
Každopádne žiadne násilie pri montáži. Ozubené kolieska v zákryte atď. Používať momenťák ...
A viem, že sa opakujem, ale pozor na správny počet a poradie lamiel. A ak budú všetky nové (hrubé), pružiny by som už nepodkladal.
KOULE PROSTĚ DVĚ, JEDNA NA VYPÍNACÍ PÁKU POLOAUTOMATU A DRUHÁ MEZI TYČKY, JINAK TO PROSTĚ A JEDNODUŠE NEBUDE FUNGOVAT!!!!!!!!!!!!!!!
uvědom si, že to že víš reálně hovno a vycucáváš si tu něco z paty na základě poznatků z úplně jiného motoru, který s tím má společné tak to, že je vyrobili ve stejné fabrice, jsou hranaté a dvoutaktní, vede k tomu, že se tím někdo bude řídit a zkurví si svůj motor!!! Tyčky není důvod měnit, pokud je někdo nezkurví tím,že tam nedá obě koule, nebo neztratí, roztemované tyčky nikdy nikdo neviděl, a že to není obyčejný materiál se všeobecně ví.
KOŠ NIKDY NEPRASKNE TEPLEM, tím se sice dokurví lamely i plechové mezilamely ale koš otěrem namáhán není, jen vnitřní unašeč. Starý ale dobrý je lepší než nový pochybného původu. Lze použít i ze starších motorů, jen se přehodí to startovací kolo, jde to snadno. Při nákupu koše je dbát na dobrý stav ozubení, měnil jsem už i koš kvůli opotřebenému ozubení, pravda je ale ta, že objel zeměkouli několikrát....
Lamely shoří vždy jen z těchto důvodů, nebo jejich kombinací: 1) špatná montáž 2)špatné seřízení 3) špatné zacházení. Olej PP90 se do toho sice nehodí, ale lamely nezabije, jen má spojka větší sklon se unášet za studena.
Naposledy editováno 01.03.2017 20:38:22
To som ešte nepočul. Ináč ďakujem za výklad, možno budeš prekvapený, vo viacerých veciach s tebou súhlasím. Nuž ale nie vo všetkom.
Uvedom si aj ty prosím ťa, že som pýtajúcemu nič nerozkazoval, to je poprvé a ako druhé som nič nevycucal, ale písal, čo som videl a zažil.
Ďakujem za pozornosť !
Nehci tě omezovat v počtu nebo obsahu příspěvků, ale zde to není pokec nebo hypotéza, ale jasný technický dotaz na konkrétní problém, na konkrétním typu, sděluj raději jen ověřené a pravdivé informace, pokud to neznáš a nebo jsi nejsi jistý, je lepší to nepsat,
Možná jsi něco zažil, ale ač se to nezdá, konstrukčně se motor na jehož základě jsi získával zkušenosti a ten tazatelův dost liší, což s sebou nese to, že to ve výsledku není pravda, cos mu napsal...
Díval jsem se na fotky spojkového koše a vratné pružiny startovacího mechanizmu a vůbec se mi to nelíbilo. To, že jsou "vnitřnosti" zasaženy oním těžko specifikovatelným "znečištěním" nebude ani náhodou pouze díky zbytkům spálených lamel spojky. Aby bylo možno přesně identifikovat původ znečištění, bylo by potřeba vidět vypuštěný olej. Tohle se jeví tak, že se do oleje dostalo značné množství vody, pravděpodobně od vysokotlakého mytí skrze nalévací zátku oleje. To je ale jen doměnka, bylo by potřeba vidět ten olej. Každopádně to, že ti prasknul koš, to jsem viděl pouze jednou a bylo to v důsledku nehody. Koš se pochopitelně stejně tak, jako lamely, opotřebovává provozem. Viděl jsem jej dokonce i tak opotřebovaný, že řetěz, který běhá po ozubeném věnci "brousil" už po samotném koši, (už tam nebyla ani mezírka mezi řetězem a košem), protože ozubení už bylo naprosto opotřebované. To byl ale absolutní extrém, jinak, pokud se mi při výměně lamel spojky koš nelíbil, preventivně jsem ho měnil, nebyla to až taková položka, aby se u toho "vykrvácelo". Nicméně pokud budeš postupovat podle toho, co jsem poměrně dost podrobně již popsal, úspěch se dostaví. Každopádně určitě nedoporučuji dávat dvě kuličky za sebou! To je opravdu naprostý nesmysl a fungovat to zcela jistě nebude.Úplně by se tím rozhodila celá geometrie vypínacího mechanizmu. Jak tady někdo správně psal, jedna kulička je v poloautomatu, bývá ve štelovacím šestihranu i zalisovaná tak, aby se sice zcela volně pohybovala, ale nemohla vypadnout. Také ale byly i typy, kde tato kulička bylo uložena volně a člověk si musel pohlídat, aby ji při demontáži neztratil. Nu a druhá je uvnitř hřídele. A je tam opravdu proto, aby tyčka (ten "hříbek", co se opírá o uzavírací talíř spojky) se mohla zcela volně protáčet právě v okamžiku, kdy se spojka nachází ve vystaveném stavu. Pokud tam nebude, bude velmi složité spojku seštelovat a to nehovořím o další spoustě problémů s tím spojených. O oleji to až tak moc není, já jezdil snad celý život na PP90 a nikdy jsem problém nepostřehnul. Pravdou ale je, že pokud byla zima (a za mě se jezdilo opravdu i když mrzlo), tak za studena se spojce moc nechtělo odstavovat, protože olej byl hodně ztuhlý. Řešení bylo vcelku jednoduché: motor nejprve nastartovat a nechat ho běžet chvíli na volnoběh. Než jsem se dal do stavu "sedacího", motor se přece jen trošku ohřál a už to bylo lepší. Po delším stání motocyklu se stávalo, že se spojka připlepila, (to se ostatně stává i dnes na nových moderních strojích) a bylo potřeba ji "utrhnout". Vždy se to dělalo i preventivně, když bylo třeba chladněji, než se motor nastartoval. Aby se stroj zbytečně moc netrápil, postačilo zařadit dvojku, zmáčknout spojku a cuknout dopředu a dozadu - pochopitelně při zhaslém motoru Spojka se utrhla, trochu se smočila v oleji a bylo jí zase o dost líp. Přeji hodně úspěchů v dalším spojkovém "boji".
Naposledy editováno 02.03.2017 01:13:43
>>pech<< Tak štýl toho tvojho posledného príspevku sa mi už ovela viac páči. Sám vidíš, že to ide aj bez nadávok. Aj mne je jasné, že sme odbočili od pôvodnej otázky.
Beriem aj konštrukčné rozdiely.
Dokonca pripúsťam možnosť guličky aj medzi tyčkami ale len v pripade, že tie vypínacie tyčky sú kvalitné a neroztlačia sa.
Je mi jasné, že gulicka neprenesie krútiaci moment, to je pravda, z toho hladiska tam nie je na závadu.
Len sa mi nepáči, keď niekto ma presviedča o niečom, čo som spojazdnil, funguje bez problémov ,že to tak NEMÔŽE fungovať.
Netýka sa to len tohto disk. fóra, ale všeobecne do života.
Získané skúsenosti som zdielal v snahe poradiť >>policajt<<ovi, na co všetko myslieť.
Dôvod prečo som dal guličky dve, som opýsal skôr, a hovorím funguje. Aj vypínanie, aj radenie aj poloautomat či pri rozjazde alebo počas jazdy. Spojkovú páku používam minimálne.
Je teraz na >>policajt<<ovi, aby sa s tým pohral, zistil, čo bolo zle, poučil sa z toho, aby do budúcna mohol dávať rady na podobných fórach iným. A v neposlednom rade aby už konečne ju nakopol, lebo sezóna klope na dvere.
Pripájam sa k >>agent<< ovi a prajem mu veľa šťastia a ostatným pekný deň !!!
Ten kdo má alespoň trochu tucha a strojařině a geometrii, tomu to dojde hned, porč je to nahovno...
1 reakcí na tento příspěvek Spojka ČZ 175/487
Takto ťazko povedať, ale nemohol ten polmesiac počas montáže nejak vyskočiť zo správnej polohy ? Tam sa sleduje aj pružina, musí byť mierne predpätá. A štartovacia hriadeľ vlastne sa dá namontovať len v jednej polohe.
Vyzerá to na demontáž a následnú dôkladnú montáž. Keď dáš dole dekel, skús nahodiť páku, a imituj štartovanie, sleduj čo je zle.
Inak neviem, trebalo by to vidieť.
Btw. to čo je za olej PP7 ?
A ešte pozri si správy, poslal som ti nejaké linky, ale už sú asi neaktuálne, týkajú sa 175-ky, uvidíš ...
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
ČZ 175/487 kvalty jako neutrál ČZ 175/487 | Rider372 | 15 | 16.3.2024 v 10:48 Kalasnikov |
Jsou rozdíly mezi starpákami ČZ 175/487 | milous_xx | 10 | 24.2.2024 v 16:44 Destroyer |
Vape 6v na 12v ČZ 175/487 | milous_xx | 5 | 31.12.2023 v 15:37 Kohlstein |
Baterie ČZ 175/477, ČZ 125/476, ČZ 175/487, ČZ 125/516, ČZ 1... | _Macca_ | 25 | 5.9.2023 v 08:47 Medved |
ojnice originál nebo CKR ČZ 175/487 | milous_xx | 4 | 16.8.2023 v 18:26 kuba350 |