globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: zatáčky
 
12.4.2016 v 18:24
Zdravím... lidi, určitě mám v plánu zajít do motoškoly, to jo. Ale zajímalo by mě, když se v zatáčkách nebrzdí a zjistím, že jedu moc rychle, můžu vymáčknout spojku aby to dojelo zatáčku setrvačností ? S tím že předpokládám, že tak taky zpomalím aniž bych hmátla po brzdě. Bohužel jsem začátečník, tak se radši zeptám... :)
Předem děkuji za rady


Naposledy editováno 14.04.2016 16:38:41

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) zatáčky

12.4.2016 v 23:28 | Nahoru | #31
SVSkritek> Ano něco Sršeň plácá, ale ohledně zadní brzdy a začátečníků má podle mě naprostou pravdu, a to že tady ukazuješ obrázky použití brzd na okruhu na tom moc nezmění. Rád se na ně osobně podívám, ale zadupnutí zadní brzdy při panickém brždění v zatáčce je snad nejhorší varianta. Na FZS který jezdím je třeba zadní brzda fakt ostrá, i v testech to bylo často zmiňováno a možná proto je moje zkušenost negativní.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) zatáčky

13.4.2016 v 00:08 | Nahoru | #32
psenap> Tak zacatecnik vyuzije zadni brzdu o to vic, protoze vestinou neumi vyuzit naplno predek. Ale ano uznavam, muze byt problems koordinaci a citlivostí. Ale to už zalezi na motorce, destickach, nastaveni pedalu a cviku.

Pokud chce brzdit panicky, tak ten predek je jistota, ten kouzne v naklnu jen jednou a jdes. Nicmene me to ucili uz i jako zacatecnika v motoskole stopnehodam.cz, ze se brzdi obouma. A ze si to sedne v tlumicich a o to vice se pak i da brzdit predkem a je to tak. Vzdyt ja byl sam zacatecnnik jeste pred 5 lety, tak si to snad jeste pamatuju...

Naposledy editováno 13.04.2016 00:08:52

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) zatáčky

13.4.2016 v 00:39 | Nahoru | #33

SVSkritek píše: psenap> Tak zacatecnik vyuzije zadni brzdu o to vic, protoze vestinou neumi vyuzit naplno predek. Ale ano uznavam, muze byt problems koordinaci a citlivostí. Ale to už zalezi na motorce, destickach, nastaveni pedalu a cviku.

Pokud chce brzdit panicky, tak ten predek je jistota, ten kouzne v naklnu jen jednou a jdes. Nicmene me to ucili uz i jako zacatecnika v motoskole stopnehodam.cz, ze se brzdi obouma. A ze si to sedne v tlumicich a o to vice se pak i da brzdit predkem a je to tak. Vzdyt ja byl sam zacatecnnik jeste pred 5 lety, tak si to snad jeste pamatuju...



Ono něco jiného je brzdit při krizovce, kde ti akorát zadní brzda uškodí - 1. sama o sobě neubrzdí nic, 2. kvůli tomu, že šlapeš na zadek se pořádně nevěnuješ přední brzdě a to nemluvim o tom, že pokud zadní necitlivě zašlápneš, akorát docílíš toho, že pudeš bokem a potom neubrzdíš nic ( na netu i plno videí s touto chybu)

V zatáčce při krizovce - jsem dlouhej, zavřít plyn, co to jde to sklopit a hlavně koukat ven ze zatáčky a ne metr před sebe do příkopu. Na nějaký šlapání zadní brzdy se vykašlat, začátečníkovi jen pohorší..

Bavíme se tady o SS, ne o čoprech, který maj rozložení váhy jinak a kde je zadní brzda více potřeba.

zatáčky

13.4.2016 v 07:23 | Nahoru | #34
Už v autoškole Ti měli sdělit, že spojka není brzda. Pokud vymáčkneš spojku a nebrzdíš, motocykl pojede setrvačností dál a v některých případech vjedeš do krizového místa ještě rychleji než před vymáčknutím spojky. (Jízda s kopce). Je to nešvar i u hodně řidičů automobilů.
Na brzdění v zatáčce se již vyjadřovalo mnoho odborníků. Pokud použiji citaci z knihy " Dokonalá jízda na motocyklu " kde si myslím, že jsou rady opravdu lidí, kteří umí jezdit , tak je řečeno . Cituji : Při brzdění v náklonu existují v zásadě dva způsoby :
1. Současně regulované brzdění obou kol s vyrovnáváním kroutícího momentu řídítek za účelem udržení trajektorie zatáčky
2. Narovnání stroje, přibrzdění plnou silou a opětné uvedené do náklonu. Toto lze použít pouze při nižší rychlosti a na dostatečně velkém prostoru.

Takže toto je teorie, ale než je začátečníkem zvládnuta je potřeba hodiny a hodiny ježdění a neustálého tréninku.
Naštěstí nedali tento úkon jako podmínku ke zvládnutí závěrečných zkoušek k získání řidičského oprávnění na motocykly.
Jinak " Bible zatáčení" je rovněž velmi dobrá literatura jak na to.
Dobře to popsal Mr.Dreamer .

Naposledy editováno 13.04.2016 07:30:30

zatáčky

13.4.2016 v 08:07 | Nahoru | #35
Hele tohle vlákno mi úplně připomína začátek toho filmu twist of the wrist, jak tam borci jedou ty svý teorie

Pro každou situaci může být vhodný trošičku jiný přístup.

Pro jízdu na veřejných komunikacích platí pravidlo pomalu do zatáčky a rychle ven...
Ale v zásadě: neposrat se a víc to naklopit

Pozn.: potom, co mi při jemném brzdění v mírném náklonu klouzlo přední kolo a odpouroučeli jsme se do lesa (nekvaltní povrch silnice), tak v náklonu už zásadně nebrzdím,

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) zatáčky

13.4.2016 v 08:15 | Nahoru | #36

Thoms píše:
V zatáčce při krizovce - jsem dlouhej, zavřít plyn, co to jde to sklopit a hlavně koukat ven ze zatáčky a ne metr před sebe do příkopu. Na nějaký šlapání zadní brzdy se vykašlat, začátečníkovi jen pohorší..



Při zavření plynu má motocykl tendenci se rovnat... lepší nechat plyn konstantní...

Edit: jako v lehkém záběru

Naposledy editováno 13.04.2016 08:19:25

(reakce na) zatáčky

13.4.2016 v 08:18 | Nahoru | #37
smazat

Naposledy editováno 13.04.2016 08:19:16

1 reakcí na tento příspěvek zatáčky

13.4.2016 v 08:31 | Nahoru | #38
Ahoj Niki-Lilith a všichni ostatní motorkáři.
Určitě stojí za to prohlédnout si video, které sem dal Tomisek...
Při odpovědi na dotaz bych začal trochou fyziky: motorka má jen dva styčné body s vozovkou, uspořádané v řadě za sebou. Tyhle dva body jsou na zem přitlačovány vahou motorky v určitém poměru, daném umístěním těžiště motorky. Při průjezdu zatáčkou v těchto bodech působí navíc odstředivé síly závislé na rychlosti, kterou se motorka pohybuje. Výslednice těchto sil, její směr a velikost potom prakticky určuje, jestli se motorka na gumách ještě udrží, nebo se gumy začnou smýkat a potom velmi pravděpodobně dojde k pádu.
V ideálním případě je rozložení zatížení na přední a zadní gumu v poměru 50% k 50%. Potom při zatáčení dojde ke smyku pouze vlivem příliš vysoké rychlosti. Pokud však zatížíte přední kolo navíc prudkým brzděním, poměr zatížení se může změnit až na 100% k 0%, což v drtivé většině případů vede k pádu. (Ona už to přední guma v náklonu nemusí snést ani při 70% zatížení, ale to je zase dáno konstrukcí pneumatiky a jejím příčným profilem). Samozřejmě to úplně stejně funguje i při přidání plynu v zatáčce. Pokud přidáním plynu zatížíte zadní kolo víc, než je zdrávo, dostane se do smyku a zase většinou následuje pád.
Z výše uvedeného tedy plyne, že úvaha Niki-Lilith, že by jí vymáčknutí spojky mohlo pomoci projet zatáčku bez pádu je správná, ale ne sama o sobě. Vymáčknutím spojky dosáhneš správného rozložení váhy na přední a zadní kola a můžeš si dovolit větší náklon do zatáčky, který jediný Tě opravdu spolehlivě zachrání, pokud v zatáčce přetáhneš nápřah. Tím, že jedeš rychleji, dovolí Ti výše zmíněné fyzikální vlastnosti větší náklon, aniž by ses musela bát pádu.
Brzdění v zatáčce je možné, ale s citem. Pokud použiješ jen přední brzdu, můžeš přetížit přední gumu a stejně je to, když použiješ jen zadní, to můžeš dostat do smyku zadní kolo. Pokud tedy brzdit v zatáčce, potom oběma brzdami a velmi citlivě.
Chce to samozřejmě hodně cviku, a ten přijde s naježděnými kilometry. Plynulost je klíčový faktor.
Jinak teorie zatáčení, které tu dříve prezentoval SVSkritek neplatí jen pro okruh, ale i na obyčejnou silnici. Hlavně druhý obrázek o místě, kde začít zatáčet je důležitý a sám o sobě Ti pomůže zabránit tomu, abys v půli zatáčky zjistila, že jsi moc rychlá.
Ať Ti motorka a jízda na ní dělá jenom radost!
EDIT:
A mnohem výhodnější, než úplně vymáčknout spojku je mírně ubrat plyn a věnovat se náklonu a zatočení...

Naposledy editováno 13.04.2016 09:08:55

(reakce na) zatáčky

13.4.2016 v 08:39 | Nahoru | #39
Thoms> Ano, přesně tak to cítím i já. Jediný v čem mě pomůže zadní brzda je to, že neudržím koncentraci na přední brzdu a nevyužiju její potenciál.
Jezdil jsem celou zimu i za navlhlých silnic kolem 4-7°C a přední jsem normálně i v zatáčkách používal. Když tuším/vidím bordel na silnici, tak samozřejmě měnim náklon a brzdnej účinek 0.
No a tedy jedna perlička...jedou se při jízdě mýma oblíbenýma zatičkama už setmělo, nějak jsem získal rytmus a pěkně jsem si to uvolněně projel (neviděl jsem, jak se ta silnice leskne), náklony i rychlost vyšší než za většího tepla a menší přilnavosti odpoledne
Jak píší někteří výš, ty pneumatiky většinou zvládnou mnohem víc, než si my zezačátku myslíme.

Naposledy editováno 13.04.2016 08:41:23

(reakce na) zatáčky

13.4.2016 v 08:45 | Nahoru | #40

Jojko píše: Snažím se držet Sršňovy rady. Do zatáčky pomalu a rychle pryč.



Chran te ruka pane, jestli pouzivas ruce.

zatáčky

13.4.2016 v 08:48 | Nahoru | #41
pokud si na motorce ještě nejela...jsou všechny rady k ničemu začni jezdit a teprve s tím si začni všechno zkoušet teorie bez praxe je v tomto případě k ničemu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) zatáčky

13.4.2016 v 08:52 | Nahoru | #42

Jakub-od-X-bikers píše:
...V ideálním případě je rozložení zatížení na přední a zadní gumu v poměru 50% k 50%. Potom při zatáčení dojde ke smyku pouze vlivem příliš vysoké rychlosti...


Hele, někde v twistu wristu je (nechce se mi to hledat), že v zatáčce je ten poměr ideální ne 50/50, ale něco víc na zadek.
Proto je i zadní guma širší. A toho poměru "něco víc na zadek" se dosahuje jízdou s "přiměřeným" přidáváním plynu.

(reakce na) zatáčky

13.4.2016 v 08:57 | Nahoru | #43

VladaM píše: Hele, někde v twistu wristu je (nechce se mi to hledat), že v zatáčce je ten poměr ideální ne 50/50, ale něco víc na zadek.
Proto je i zadní guma širší. A toho poměru "něco víc na zadek" se dosahuje jízdou s "přiměřeným" přidáváním plynu.



Ano, bylo tam zmíněno, že rozložení váhy by mělo poměrem odpovídat velikosti styčných ploch pneumatik

zatáčky

13.4.2016 v 09:05 | Nahoru | #44

Vymáčknutím spojky dosáhneš správného rozložení váhy na přední a zadní kola a můžeš si dovolit větší náklon do zatáčky



stejně jako při zavření plynu, i při vymáčknutí spojky motocykl při zatáčení zpomaluje a je tedy více zatěžováno přední kolo (nebavíme-li se o chopperech), rozložení váhy určitě není ideální... je sice díky tomu pocitově snažší zatočit, ale s protisměrným řízením se to zvládne stejně i pod lehkým plynem

zatáčky

13.4.2016 v 09:17 | Nahoru | #45
VladaM, kubacech a reeva: 50/50 je čistá teorie. Velikost styčných ploch ovlivňuje právě tu možnou odchylku (např.: 70/30 pro přední, ale 20/80 pro zadní gumu, než začnou klouzat). Zadní guma je širší také proto, že při výjezdu ze zatáčky přidáváte k zatížení hmotností a odstředivou silou navíc ještě sílu motoru, tak aby to ta guma byla schopná přenést a udržet.
Jinak jsem svůj příspěvek editoval ve smyslu reevovy připomínky, protože je fakt, že vymáčknutím spojky prakticky zcela vyřadíme možnost měnit zatížení kol a rychlost plynovou rukojetí a opětovné puštění spojky by v zatáčce velmi pravděpodobně vedlo ke značné nestabilitě motorky, protože by zadní kolo v ten moment začalo brzdit motorem díky poklesu otáček po vymáčknutí spojky a zase by to mohlo vést k přetížení zadní gumy...

zatáčky

13.4.2016 v 09:42 | Nahoru | #46
Hele me pomaha, kdyz si uvedomimn, ze guma a motorka toho zvladnou vyrazne vic, nez moje hlava. A tak si pred kazdou zatackou zkousim uvedomit/pripomenout, ze kdyz budu mit pocit, ze jsem dlouhej, nesmim panikarit, ale jen zatlacit na vnitrni riditko a cumet na vyjezd. A ona to ta motorka projede. A co vic, na vyjezdu mam vetsinou pocit, ze jsem mohl vlastne jeste rychleji..:) Jinak souhlas temi prispevky o rovnani motorky predni brzdou a sklapeni zadni brzdou/motorem a nebezpecnosti vymacknuti spojky.

A jeste k te zadni brzde. Podle me je rozdil zadni pred sklapenim - to pak rovna motorku a po naklopeni - to naopak motorku poklada. Tolik moje pocity ze zatacek.

zatáčky

13.4.2016 v 10:10 | Nahoru | #47
Značkuju...

zatáčky

13.4.2016 v 10:19 | Nahoru | #48
Bylo toho popsáno hodně. Ale jedna věc mě těší nejvíc. Nikdo tady nikomu nenadává a ze zakladatelky nedělá blbce kterej neumí jezdit atd.. Jenom by mě zajímalo jestli by jste všichni byly tak ochotný kdyby vlákno založil nějakej týpek

zatáčky

13.4.2016 v 10:21 | Nahoru | #49
1, Do zatáčky radši vlítnout připosraně pomalu, na výjezdu to dohnat
2, Když už jsem v zatáčce (pocitově) moc rychle, tak plyn držet nebo naopak lehce přidat a zatáčku přenesením váhy i kontra v řidítkách motorku víc naklopit a zatáčku utáhnout. Gumy to zpravidla ustojí bez problému, na rozdíl od většího brzdění v náklonu.
3, Já zadní brzdu prakticky nepoužívám. Má špatnou citlivost a stejně na mojí motorce skoro nic neubrzdí, na to stačí s přehledem zavřený plyn. Když potřebuji brzdit opravdu hodně, tak se plně soustředím na předek.
4, Koukat kam chci jet a ne tam, kam chci nabourat.
5, Projet si video twist of the wrist, ověřit v praxi a pak se k videu třeba vrátit. Stejně tak knížka dokonalá jízda na motocyklu dá užitečné rady. Chce to ale si všechno vyzkoušet v praxi a zafixovat
6, I v zatáčce se dá brzdit, jen to chce hodně citu. Pokud je motorka skoro narovnaná, jde brzdit prakticky naplno. V plném náklonu naopak stačí trošku přivřít plyn a ležíš.

Osobně jsem měl největší problém s druhým bodem. Děláš totiž přesně opak toho, co ti velí instinkt a je třeba si to nadrilovat.

2 reakcí na tento příspěvek zatáčky

13.4.2016 v 11:10 | Nahoru | #50
nevím jak vy, ale já se před zatáčkou vždycky modlím....

2 reakcí na tento příspěvek zatáčky

13.4.2016 v 11:59 | Nahoru | #51
ja mam taku zaciatocnicku - je dobre u prejazdu zakruty vo vacsom naklone tlacit riaditka dole (tz prenasat hmotnost jazdca na predne koleso a priklonit sa dopredu) alebo tam mam sediet ako na WC? mam Xj600, zatial som nepadol, na cca 7 rocnych pneu (Bridge B501) mam poserpruzok asi 1,5cm vzadu,vpredu nic). Niezeby som chcel konkurovat Rossimu ale zakruty ma bavia a chcem ich prechadzat co najkrajsie

(reakce na) zatáčky

13.4.2016 v 12:14 | Nahoru | #52
Komorerth> Tak nejdřív bych se zamyslel nad těma gumama. Taky nejsem žádnej krutej střelec ale 7 let starý gumě už bych moc nevěřil. Jinak si nedovedu představit jak bys mohl řídit motorku kdybys ještě tlačil na řídítka. Spíš je to o pozici těla na sedačce. Obecně kluci s naháčema říkaj že se jim do zatáček jede líp když jsou připláclý na nádrži teda hodně vepředu tělem...

zatáčky

13.4.2016 v 12:22 | Nahoru | #53
ja na tie gumy samozrejme myslim. Vzorku maju este dost a jazdim v 90% vzdy na pohodu. Chystam sa na 2500km do nemecka za kolegami a to nebudu ziadne alpy, takze ich chcem dojazdit. Ide mi ale o to tlacenie sa na predne koleso, chcem sa vyhnut nejakemu sklznutiu (lowsider). Zakruty jazdim vzdy s plynom a bez brzdenia, to mi je uz jasne ale ta pozicia mi nie je jasna. Nechcem si samozrejme vysadat ako huste kruty okruhar ale premyslam co zlepsit

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) zatáčky

13.4.2016 v 12:36 | Nahoru | #54
Komorerth> Řídítka se drží uvolněně, žádné tlačení kamkoliv. Tělo držíš nohama opřenýma/zapřenýma o nádrž. Posunem těla ve směru jízdy dopředu do zadu trochu ovlivníš těžiště, ale nemyslím si, že by to mělo až takový význam při normální jízdě (kór na naháčovi).

zatáčky

13.4.2016 v 12:37 | Nahoru | #55
Já teď taky zkouším eliminovat poserproužky, takže jsem si s chutí přečetl diskuzi. K té poloze: snažím se trošku natlačit váhu dovnitř zatáčky, ale i na předek, stupačky na přední části chodidla = nohy více u stroje. Ale nejsem odborník, takže jen můj názor.
Druhá věc je, že to není kde zkoušet, aby to bylo relativně bezpečné i trošku zábavné. Už jsem zkoušel i dálniční křižovatku s nadjezdy, kde není takový provoz. Silnic na pilování techniky je v západních Čechách jak šafránu.

(reakce na) zatáčky

13.4.2016 v 13:52 | Nahoru | #56

fockewulf píše: nevím jak vy, ale já se před zatáčkou vždycky modlím....


Já taky, vždy křičím "Allahu akbar" a všichni uhnou

Naposledy editováno 13.04.2016 13:56:31

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) zatáčky

13.4.2016 v 14:08 | Nahoru | #57

reeva píše: Komorerth> Řídítka se drží uvolněně, žádné tlačení kamkoliv . Tělo držíš nohama opřenýma/zapřenýma o nádrž. Posunem těla ve směru jízdy dopředu do zadu trochu ovlivníš těžiště, ale nemyslím si, že by to mělo až takový význam při normální jízdě (kór na naháčovi).



Tady bude brzy horko a poperou se zastánci countersteeringu s těmi, kteří nic takového nedělají ani dělat nehodlají

(reakce na) zatáčky

13.4.2016 v 14:30 | Nahoru | #58

Franco82 píše: Tady bude brzy horko a poperou se zastánci countersteeringu s těmi, kteří nic takového nedělají ani dělat nehodlají


to, o čem tady slintá ten čobol není žádné kontra, ale nějaké přenášení váhy na přední kolo přes ruce, což je ještě větší debilita než to, co radí pepa sršeň...

zatáčky

13.4.2016 v 14:37 | Nahoru | #59
Tak tak, on myslí utažení zatáčky předklonem horní části trupu. Prostě trup co nejníž to jde, jako v MOTOGP, když by jste se chtěli dotknout loktem.

zatáčky

13.4.2016 v 14:44 | Nahoru | #60
doporucuju si pred zatackou zastavit, vzit logaritmicke pravitko a vsechno si spocitat

Jinak to chce hlavne jezdit, trenovat a brzdy se daji pouzivat v zatacce celkem normalne, jen se po nich nesmi hamstat jak debil . Osobne si v pripade potreby lehce pribrzdim zadkem aniz bych nejak poustel plyn a mam klid
Téma je zamknuto


TOPlist