globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: zatáčky
 
12.4.2016 v 18:24
Zdravím... lidi, určitě mám v plánu zajít do motoškoly, to jo. Ale zajímalo by mě, když se v zatáčkách nebrzdí a zjistím, že jedu moc rychle, můžu vymáčknout spojku aby to dojelo zatáčku setrvačností ? S tím že předpokládám, že tak taky zpomalím aniž bych hmátla po brzdě. Bohužel jsem začátečník, tak se radši zeptám... :)
Předem děkuji za rady

Naposledy editováno 14.04.2016 16:38:41

1 reakcí na tento příspěvek zatáčky

13.4.2016 v 08:31 | Nahoru | #1
Ahoj Niki-Lilith a všichni ostatní motorkáři.
Určitě stojí za to prohlédnout si video, které sem dal Tomisek...
Při odpovědi na dotaz bych začal trochou fyziky: motorka má jen dva styčné body s vozovkou, uspořádané v řadě za sebou. Tyhle dva body jsou na zem přitlačovány vahou motorky v určitém poměru, daném umístěním těžiště motorky. Při průjezdu zatáčkou v těchto bodech působí navíc odstředivé síly závislé na rychlosti, kterou se motorka pohybuje. Výslednice těchto sil, její směr a velikost potom prakticky určuje, jestli se motorka na gumách ještě udrží, nebo se gumy začnou smýkat a potom velmi pravděpodobně dojde k pádu.
V ideálním případě je rozložení zatížení na přední a zadní gumu v poměru 50% k 50%. Potom při zatáčení dojde ke smyku pouze vlivem příliš vysoké rychlosti. Pokud však zatížíte přední kolo navíc prudkým brzděním, poměr zatížení se může změnit až na 100% k 0%, což v drtivé většině případů vede k pádu. (Ona už to přední guma v náklonu nemusí snést ani při 70% zatížení, ale to je zase dáno konstrukcí pneumatiky a jejím příčným profilem). Samozřejmě to úplně stejně funguje i při přidání plynu v zatáčce. Pokud přidáním plynu zatížíte zadní kolo víc, než je zdrávo, dostane se do smyku a zase většinou následuje pád.
Z výše uvedeného tedy plyne, že úvaha Niki-Lilith, že by jí vymáčknutí spojky mohlo pomoci projet zatáčku bez pádu je správná, ale ne sama o sobě. Vymáčknutím spojky dosáhneš správného rozložení váhy na přední a zadní kola a můžeš si dovolit větší náklon do zatáčky, který jediný Tě opravdu spolehlivě zachrání, pokud v zatáčce přetáhneš nápřah. Tím, že jedeš rychleji, dovolí Ti výše zmíněné fyzikální vlastnosti větší náklon, aniž by ses musela bát pádu.
Brzdění v zatáčce je možné, ale s citem. Pokud použiješ jen přední brzdu, můžeš přetížit přední gumu a stejně je to, když použiješ jen zadní, to můžeš dostat do smyku zadní kolo. Pokud tedy brzdit v zatáčce, potom oběma brzdami a velmi citlivě.
Chce to samozřejmě hodně cviku, a ten přijde s naježděnými kilometry. Plynulost je klíčový faktor.
Jinak teorie zatáčení, které tu dříve prezentoval SVSkritek neplatí jen pro okruh, ale i na obyčejnou silnici. Hlavně druhý obrázek o místě, kde začít zatáčet je důležitý a sám o sobě Ti pomůže zabránit tomu, abys v půli zatáčky zjistila, že jsi moc rychlá.
Ať Ti motorka a jízda na ní dělá jenom radost!
EDIT:
A mnohem výhodnější, než úplně vymáčknout spojku je mírně ubrat plyn a věnovat se náklonu a zatočení...

Naposledy editováno 13.04.2016 09:08:55

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) zatáčky

13.4.2016 v 08:52 | Nahoru | #2

Jakub-od-X-bikers píše:
...V ideálním případě je rozložení zatížení na přední a zadní gumu v poměru 50% k 50%. Potom při zatáčení dojde ke smyku pouze vlivem příliš vysoké rychlosti...


Hele, někde v twistu wristu je (nechce se mi to hledat), že v zatáčce je ten poměr ideální ne 50/50, ale něco víc na zadek.
Proto je i zadní guma širší. A toho poměru "něco víc na zadek" se dosahuje jízdou s "přiměřeným" přidáváním plynu.
Téma je zamknuto


TOPlist