2 reakcí na tento příspěvek Pokec pro letecké nadšence
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence
Jo, to je možné úplně v pohodě. A není to nijak extrémně neobvyklý jev. Ocas se dá useknout když se prudce přitáhne,( což je pro každého logické) ale kupodivu i když se prudce potlačí což zní nelogicky. Při prudkém potlačení cykliky stoupne úhel náběhu toho zadního listu na nadkritický, list ztratí vztlak a plácne dolů. Některé vrtulníky jsou na sekání ocasů (to zní ale blbě, co ? ) náchylnější než jiné. Listy drží ve správné poloze vztlak a odstředivá síla. Ta je závislá na otáčkách. Takže vrtulníky co točí víc otáček , mají kratší a pevnější listy jsou méně náchylné na tuto lahůdku. Nejhůře jsou na tom dvojlisté vrtulníky ( musí mít delší listy aby měl rotor dostatečný tah) , delší listy zase točí méně otáček a tak je relativně menší i odstředivá sila a delší list se snadněji ohne o větší vzdálenost. Podle tohoto vyjádření ale nelze posuzovat všechny dvojlisté vrtulníky za nejhorší variantu, to je pouze obecné povídání. Záleží na konkrétním vrtulníku jak se s tím konstruktér popral. No a taky se dá usednout ocas při prudkém dosednutí. Speciálně při autorotaci pokud se nezdaří úplně dobře. Otáčky těsně nad zemí jsou už malé, proto i odstředivá síla co drží listy nahoře není nic moc a když se tvrději dosedne, tak listy máchnou dolů a je hotovo.