globalmoto_duben_nolan





Téma: Horské kolo
3.1.2016 v 09:55
Zdravim bando,
přemýšlím že si na jaro pořídím nějaké horské kolo, ale rozumim tomu jak koza petrželi, tak bych byl rád kdyby mi někdo poradil. chci to na každodenní dojíždění do práce (cca 5 km) a víkendový ježdění po lese a místních cyklostezkách. nejsem náročnej, takže mi stačí něco kolem 10 tkč (max 12 tkč), víc se mi investovat nechce, protože to stejně nevyužiju. klidně to může být doprodej starších ročníků, ale podmínka je že chci nový, žádný z druhý ruky. v okolí mělníku, litoměřic, roudnice popř prahy bych se na to jel osobně mrknout, kdyby někdo věděl kde se dá dobře pořídit... díky za info

2 reakcí na tento příspěvek Horské kolo

19.2.2020 v 11:03 | Nahoru | #2641
Ja mam taky 11 na obou kolech, v dobe kdy jsem to pořizoval tak byl na trhu jen eagle a to v te dobe jeste nebyla ta “levna” varianta. Me by 12prevodu nevadilo, ale tolik jsem si za to připlatit nechtel...

Vliv velikosti kol mi neni uplne jasna, rozsah převodu by mel teoreticky byt na obe kola podobnej... jen pro vetsi obvod bych dal jinej převodník ... pro zachování prevodovejch poměru.

Btw na ty 29 kola jsem v posledni dobe slysel docela nelichotivě recenze ohledne váhy a tuhosti ... nebo spis pocitu z jizdy ... od lidi co docela umi jezdit. Konkretne na nejvyssi kapru a top spec megatowera.... takze kdo vymejsli nove kolo, asi bych si vyzkousel i 27,5 a rozhodl se podle sebe...

To ze je to móda a ze s tim kamenitou pasáž sjedu rychleji a s menším úsilím asi nemusi byt zasadni argument PRO...

(reakce na) Horské kolo

19.2.2020 v 11:17 | Nahoru | #2642
assassin> jenže to už musíš mít něco najeto a nebýt laik jako jsem já - sice poznám rozdíly mezi modely a na čem se mi jezdí líp - ale jestli je to tuhostí a váhou kol to fakt nedám

fakt je ten že mám starší 29 a ta je dost neohrabaná - svižná na delších trasách, ale do zatáček se jí moc nechce

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

19.2.2020 v 11:38 | Nahoru | #2643

assassin píše: Vliv velikosti kol mi neni uplne jasna, rozsah převodu by mel teoreticky byt na obe kola podobnej... jen pro vetsi obvod bych dal jinej převodník ... pro zachování prevodovejch poměru.



když bych vzal 32-46 nebo 32-42 jako standard pro 11 a 27,5, tak změna převodníku na 30 by rychlým výpočetem mohla +/- vyrovnat 29 kola. Problém je že 30 převodník už nechce každej jezdit a asi bude i nějakej technickej důvod proč je 32 lepší.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

19.2.2020 v 11:52 | Nahoru | #2644
Stev> mezi 30 a 32 bych rozdíl nepoznal. já dal místo 38 44 a je to znát,ale né moc. možná bych bez tachometru poznal taky prd.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

19.2.2020 v 11:56 | Nahoru | #2645
nemako> je to zhruba rozdíl jednoho nižšího kolečka vzadu, to poznáš když přeřadíš.

Horské kolo

19.2.2020 v 12:11 | Nahoru | #2646
Ja jsem po koupi nomada predelaval cannondale na 1 převodník a jelikoz jsem byl s prevodama u nomada max spokojenej, tak jsem ten setup proste okopiroval... pri prvni zkoušce jsem byl prekvapenej, ze je to cely komplet pomalejší ... nejak mi nedoslo, ze jedno kolo je. 27,5 a druhy 26

Nakonec jsem ale ani nedaval vetsi převodník, ty lehci prevody se hodi.... kdyz je to kolo o 2k tezsi a 20mm zdvihu navic...

Vilemx: jo to testovani je taky takovy osemetny - funguje to jen kdyz mas vyzkoušeno vic modernich kol a jsi zvyklej na tom jezdit. Pokud nekdo přechází ze starého kola tak by podle pocitu co mu nejvic sedi vybral nejakej nesmysl - priklad meho kamaráda co jezdil starého MTB pevnaka s dlouhym predstavcem... tak koupil RB bandit v XXL (ma neco mezi 180-190cm) protoze mu běžný endura prisly krátký .... neco malo najezil a ted uz vi, ze si koupil autobus

Naposledy editováno 19.02.2020 12:12:18

(reakce na) Horské kolo

19.2.2020 v 12:15 | Nahoru | #2647

Stev píše: nemako> je to zhruba rozdíl jednoho nižšího kolečka vzadu, to poznáš když přeřadíš.

já jen říkám,že kdyby mi to tam někdo v noci namontoval,tak poznám prd. a to na tom ob den jezdím do mělníka,mám tam mámu v nemocnici. podle budíku je to rychlejší tak o 5 km/hod. určitě je něco jinýho jet po rovný stezce a do krpálu v lese

Naposledy editováno 19.02.2020 12:18:19

2 reakcí na tento příspěvek Horské kolo

19.2.2020 v 12:24 | Nahoru | #2648
Také nechápu, proč je jako argument pro 11 nebo 12 sp. dáván přechod na 29" kola. Pokud jezdím podobně rychle, tak jen vyměním přední placku (zmenším ji o tolik, o kolik je větší vnější průměr plášťů nové 29 vs. staré 26 nebo 27,5). Možná jde o pocit, že na 29" lze při stejném úsilí dosahovat vyšších rychlostí, takže najednou musím s 29" pokrýt rozsah 5 - 25 km/h namísto 5-20 km/h, co zvládnu na 26"???

(reakce na) Horské kolo

19.2.2020 v 12:28 | Nahoru | #2649
vilemx> já žiju v tom,že čím větší kolo,tím líp jede.

Horské kolo

19.2.2020 v 12:39 | Nahoru | #2650
Vilemx: taky mi to nedava smysl jako argument. 12kol je podle me kvuli zvýšení rozsahu. Pokud by 29 melo byt argumentem pro zvýšení rozsahu tak v tom pripade bud jede rychleji tam kde jedes na tezky..... no a nebo nejde utáhnout tam kde jedes na lehky

Co jsem zkousel ty rakety co maj němečtí kolegove tak jsem zadnej negativni vliv nezaznamenal, ale zaprve maji na me malou velikost a taky maji to kolo i ve 29 o pul kila lehci nez ja.. proste si jeste cca kilo připlatili

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

19.2.2020 v 12:40 | Nahoru | #2651

vilemx píše: Také nechápu, proč je jako argument pro 11 nebo 12 sp. dáván přechod na 29" kola. Pokud jezdím podobně rychle, tak jen vyměním přední placku (zmenším ji o tolik, o kolik je větší vnější průměr plášťů nové 29 vs. staré 26 nebo 27,5). Možná jde o pocit, že na 29" lze při stejném úsilí dosahovat vyšších rychlostí, takže najednou musím s 29" pokrýt rozsah 5 - 25 km/h namísto 5-20 km/h, co zvládnu na 26"???



protože bys musel dávat 30 převodník, a to už je asi málo, 32 je vnímaný jako takový všeobecně použitelný minimum.

e: už jen proto, že nejtežší převod je celkem pomalej / i když to se vlastně srovná těma kolama

Naposledy editováno 19.02.2020 12:47:10

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

19.2.2020 v 13:07 | Nahoru | #2652
Stev> to ale vychází právě z mylného předpoladu. Mám 11-34z na 36z převodník a 2,35x26" pláště. Pokud nasadím 29" kola a vpředu dám 32 z převodník, kolo pojede na všechny převody úplně stejně, jako předtím na 26". Na jednu otáčku klik ujedu 7,1 m při nejmenším 11 z kolečku, při největším 34 z koležku pak 2,3 m. Je možné, že díky větším kolům a tedy menším odporům budu po rovince jezdit rychleji, takže 11 z vzadu na 32 z vpředu bude najednou pomalé a zvládnul bych těžší převod.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

19.2.2020 v 13:17 | Nahoru | #2653
vilemx> sice si nejsem jistý co přesně je ten mylný předpoklad, ale obecně bych řekl že větší rychlost na rovince u větších kol je daná setrvačností těch kol, sice se víc nadřeš než se na tu rychlost dostaneš, ale pak zase míň abys jí udržel. Což je u větších kol výhodnější protože na rovině akceleruješ jen zlomek toho co pak dáš na udržení rychlosti. Odpor by snad měl být větší, kvůli větší ploše gumy v kontaktu s povrchem.

Horské kolo

19.2.2020 v 13:26 | Nahoru | #2654
pokud se můžu zapojit, mám doma 1x 27,5 a 2x 29 a každé kolo se chová naprosto jinak...27,5 bych osobně ocenil tam kde kde jsou fakt utažené vracáky třeba 180°, a nejde o rychlost, ale vlést se tam. Pak jedna 29 je fakt raketa jakože ve směru rovno, dává táhlé zatáčky a všechno přejede jak traktor. Pak další 29, pocitově dost podobný jak 27,5, hlavně nevím proč, ale ve směru není rozhodně tak rychlá jako ta první 29. Takže je to hodně o samotném rámo než o velikosti kol :) chce to projet, každé kolo se chová jinak a to bez ohlednu na 27,5 nebo 29. Když někomu půjčím svého lapierra tak hned "to je dobrý 27,5ka pak vždy řeknu, že jeto 29 a všichni nevěřícně koukají :)

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

19.2.2020 v 13:30 | Nahoru | #2655
Stev> Na odpory všeho druhu tady máme keruta, takže to nechám na něm. Ale obecně čím větší průměr pláště při podobmé šířce, tím lehčí odvalování. Jenže do toho vstupuje fůra proměnných, jako tlak v (deformace), vzorek, aerodynam. odpor, apod.

Horské kolo

19.2.2020 v 13:37 | Nahoru | #2656
Jinak co se týče toho argumentu že 12 jsou i kvůli 29 kolům, tak ano, je tam i nějaký zvětšení rozsahu, ale jde o to že i u 27,5 kol si každej mohl doladit převodníkem finální převod podle svých preferencí a kdyby se na 29 dávaly stejný kazet,y možnost doladění se celkem zužuje, takže je asi vhodný vymyslet něco se stejným převodníkem aby laditelnost byla na stejný úrovni.
Netvrdím že to je pravej důvod 12 rychlostí, ten je spíš marketingovej, ale nahrává to tomu spolu s tím zvýšeným rozsahem, nejsem si jistej že by stejnej boom 12 rychlostí přišel i bez 29 kol.

Jinak sranda je, že kdyby udělali ve sramu podobně odstupňovaný 11 kolo jako je 12 gx eagle, tak je to 10-48.

Naposledy editováno 19.02.2020 13:37:57

(reakce na) Horské kolo

19.2.2020 v 13:38 | Nahoru | #2657

vilemx píše: Stev> Na odpory všeho druhu tady máme keruta, takže to nechám na něm. Ale obecně čím větší průměr pláště při podobmé šířce, tím lehčí odvalování. Jenže do toho vstupuje fůra proměnných, jako tlak v (deformace), vzorek, aerodynam. odpor, apod.



to si můžem odpustit, diskuze je zkerutovaná i tak dost

1 reakcí na tento příspěvek Horské kolo

19.2.2020 v 13:44 | Nahoru | #2658
Stev: ja kdyz kupoval nomada tak ta nejvyssi specifikace mela eagle. V podstate vsechny top spec vsech značek mely v te dobe 12 kazetu ... jen to bylo brutálně drahe. 29 endura tou dobou jeste tolik v mode nebyly....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

19.2.2020 v 13:48 | Nahoru | #2659
assassin> no hele jediný rozumně použitelný co jsem napsal je, že si nejsem jistej jestli by stejnej boom 12 nastal i bez 29 kol ...

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

19.2.2020 v 14:44 | Nahoru | #2660

Stev píše: assassin> no hele jediný rozumně použitelný co jsem napsal je, že si nejsem jistej jestli by stejnej boom 12 nastal i bez 29 kol ...



Čímž si nemuze bejt jistej nikdo

Me se 11kazeta dobre pouziva a jsem rad ze jsem se zbavil přesmyku - vadi mi na kole lanka a hadice. Verim, ze s 12kazetou by se mi jezdilo jeste lip. Ale nelibi se mi ty obrovský pily v zadnim kole - 50z a vic a dalsi vec je, ze mi to neprijde konstrukcne ciste reseni. Nemam zadne lepsi reseni, ale nacpat do zadního kola prevodovku - velkou neodpruzenou hmotu a s tema velkejma kolama i docela velkej setrvačník je fakt zverstvo

Naposledy editováno 19.02.2020 14:44:44

(reakce na) Horské kolo

19.2.2020 v 14:57 | Nahoru | #2661
assassin> takovej ebike ...

(reakce na) Horské kolo

19.2.2020 v 16:00 | Nahoru | #2662
assassin> tady máš řešení. neurazíš přehazovačku,má to řemen,místo řetězu,samá pozitiva

1 reakcí na tento příspěvek Horské kolo

19.2.2020 v 16:28 | Nahoru | #2663
Dneska nebehame?

(reakce na) Horské kolo

19.2.2020 v 16:33 | Nahoru | #2664
vilemx> hele nev presne co tu jde ale - vetsi kolo se lepe odvaluje..a tenci kolo(uzsi plast) ma az do az nejake hodnoty (silnicari tvrdi ze pod 24mm uz rozdil neni) mensi treci i aero orpor.. (ale taky zalezi na tlaku, podhustena 28 se bude odvalovat hur nez do betonova nahustena 26")

ohledne prevodu na bike vam fakt neporadim, ja jezdim na CX jednu placku(campa) a stary (tedy novy, ale technologicky stary..) sedmikolecko s velkou kadenci
tzn. s 28" 30c na 42/15 jedu od 33 do 40 (ze spoda), a na 42/13 to uz je spis pohodlne pres 40 jenze to uz ani na rovine (ani na hezkem asfaltu) v bezvetri nijak dlouhodobe neutocim..
v terenu tam pak (jako ne na sotolince, polnacce, ..tam jezdim o prevod niz nez na asfaltu, myslim jako v blate humusu a 10cm sutrech, tam co jezdite vy na bajcich) bouchnu 42/24, snazim se neprostrelit rafky kamenim, a jsem tak nejak rad ze jsem rad..

...jo a sunrace neni vylozene cinsky ausus, krome low-endu maji i vyssi rady, maji dokonce webovy stranky coz kazdy bezny cinsky ausus nema...

(reakce na) Horské kolo

19.2.2020 v 16:35 | Nahoru | #2665
Kubák> neser

..ted jsem prisel, chcalo tam, hnus...

2 reakcí na tento příspěvek Horské kolo

19.2.2020 v 16:45 | Nahoru | #2666
Tak 12 sp. je jednoznačně ideální záminka točit klikou (ne)zbytných inovací v tomhle odvětví. Stačí vzadu o jedno kolečko navíc a hned tu máme:
=> jiná hazka => jiné řazení
=> jiný ořech => jiný náboj => jiná šířka náboje => jiný rám => jiné kolo
=> jiná řetezová linka => jiný převodník => jiné kliky

Dávám bolševikovi rok a přijde 13 sp., což se ale moc nechytne, protože 13 nosí smůlu. Takže po další sezóně dvou šup ke 14 sp.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

19.2.2020 v 17:18 | Nahoru | #2667
vilemx> jo o tohle jde.. hele to je vec kazdeho, co mu sedi, trend se snazi neco diktovat, nekdo podlehne, a nekdo si navzdory jednadvacatemu stoleti vozi sedmikolecko

jinak v zasade, na profi silnici to vahu asi ma, tam vozej 2x11 uz leta (prave protoze jsou schopni moc dobre poznat jake zrovna jedou tempo/waty) a řadí skoro porad, aby byli neustale v co nejoptimalnejsich podminkach vuci svym noham/telu.. na bike bylo dlouho 3xX (8,9,10..) s tim ze trojplacka ti dava neco navic, ale samozrejme ze 3x7 neni 21 pouzitelnych prevodu (to vime vsichni).. jednoplacka je chytra, (vsak to ma i kerut ) ulehcuje razeni v tom ze nemusis nijak kombinovat, s navic zahodis presmyk a dalsi tac a tim i odlehcis kolo..

jestli 1x8 nebo 1x14.. to uz je fakt vec kazdeho soudruha co mu proste sedne.. nekdo ma vetsi rozpeti kadenci, nekdo uzsi, nekdo ma nohy ze je mu to naproto fuk a ujede ti pomalu i do kopce na drahovce, jinek ma natrenovano prd takze si zase rad pomuze razenim.. v tomhle bych fyziku fakt nehledal, a souvislost s prumerem kol uz vubec ne, tohle vsechno se da dokompenzovat velikosti tech prevodniku a kazet, a tech je fakt mrtě....

(reakce na) Horské kolo

19.2.2020 v 17:52 | Nahoru | #2668
kerut> V tomhle jsem holt konzerva, no Když jsem jezdil na Varanovi s šestikvaltem, tak všichni kolem chrochtali blahem, jak to je úžasné proti předchozímu pětikvaltu. Já na to nadával jak mohl, protože ta převodovka zase tak výrazný rozsah neměla, takže jsem řadil povětšinou 1, 2, 4, 6 , někdy jsem prděl i na tu jedničku. Protože kopat to tam postupně mi příšlo jako přistoupit na zoufalé řešení kontruktéra, jak splnit homologační test na emise, aby motor do šedesáti vždy běžel v ideálních otáčkách .....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

19.2.2020 v 21:02 | Nahoru | #2669

vilemx píše: Tak 12 sp. je jednoznačně ideální záminka točit klikou (ne)zbytných inovací v tomhle odvětví. Stačí vzadu o jedno kolečko navíc a hned tu máme:
=> jiná hazka => jiné řazení
=> jiný ořech => jiný náboj => jiná šířka náboje => jiný rám => jiné kolo
=> jiná řetezová linka => jiný převodník => jiné kliky

Dávám bolševikovi rok a přijde 13 sp., což se ale moc nechytne, protože 13 nosí smůlu. Takže po další sezóně dvou šup ke 14 sp.

na 12 převodů je jinej ořech? 9 a 11 jde normálně přehodit.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

19.2.2020 v 21:05 | Nahoru | #2670

nemako píše: na 12 převodů je jinej ořech? 9 a 11 jde normálně přehodit.



Jo, taky je vic standardu sram vs shimano...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist