bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Automat nebo manuál
Zdravím všechny. Nedalo mi to, a po pročtení mnoha dikuzí, názorů a připomínek, z nichž některé jsou až příliš staré na to, aby na ně někdo ještě reagoval jsem se rozhodl udělat téma v současné době celkem "živé" - a sice: Názor na automatickou převodovku u motocyklu. Platí to zřejmě asi nejvíc pro nové řady motorek Honda - zejména NC 750 a Crosstourer, které je možné pořídit s dvouspojkovou převodovkou DCT. Je mi jasné, že už jen tato úvaha mne staví u mnoha motorkářů téměř na vrchol čertvě zapálené hranice, nicméně doopravdy by mne zajímal názor na tento problém. Není tak dávno doba, kdy se říkalo, že automat mohou mít jen "hloupí američané" a neschopní řidiči a že do auta patří "fofrklacek"... A hle - podíl automatů se u osobních aut výrazně zvýšil. Proč je to tedy "špatně" u motorek? Co je špatně chtít se "jen tak svézt"... bez toho, abych musel řešit kvalty? Svůj názor mám - ale zajímal by mne i názor ostatních - dokonce i těch, pro které je toto slovo na horním žebříčku vulgarity. I ti by měli mít přece k tomuto názoru DŮVOD.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Automat nebo manuál

24.8.2015 v 08:39 | Nahoru | #1

Dráťa píše: Motáš jabka s hruškama.

Stará auta měla výkon směšně nízký proti dnešním, ale moderní auta taky drasticky rostou na váze (například Golfový vozítko od "Das Auto" první generace váží přibližně polovinu jeho nástupce poslední generace), ergo poměr výkon/hmotnost se nezměnil až tak moc

Nesynchronizovaná převodovka u aut zanikla, protože sychro není konstrukčně a finančně příliš náročné, takže je to velká výhoda (pro automobilku v konkurenčním boji) za málo peněz. Navíc u auta je možno zařadit neutrál z jakékoliv jiného stupně a naopak zařadit jakýkoliv stupeň z neutrálu, takže synchro je užitečné, oproti motorce, kde se řadí vždy následující nebo předchozí stupeň a synchro tedy u motorek není

Bubnové brzdy se používají dodnes, mají mnohem delší životnost než modernější kotoučové a někteří řidiči je právě proto upřednostňují, nicméně kotoučové brzdy jsou účinnější

Blinkry, součástka za málo peněz, nijak nekecá do řízení, a dá se nepoužívat. Což nedoporučuji.

A teď z druhého soudku.

ABS vzniklo pro auta, jeho účel je jediný, zachovat řiditelnost auta při intenzívním brzdění v zatáčce na úkor účinnosti (snížení účinnosti brzd pod hranici trakce pneumatik). U motorek, které mají navíc proti autům oddělené ovládání přední a zadní brzdy a které se kromě točení řídítek ovládají i kloněním, přenosem váhy etc, vlastně jediná výhoda ABS zůstává zabránění podklouznutí předního kola v přímém směru jízdy při zachování nevýhody snížení účinnosti. Při jízdě v terénu je ABS spíš ke škodě.

Ostatní elektronické fičury? Výkony dnešních motorek hrubě nekorespondují s jezdeckými schopnostmi naprosté většiny jezdců, takže například kontrola trakce dělá jen a pouze to, že ze 150koňové motorky dělá v případě jezdecké chyby 50koňovou motorku, ať už změnou předstihu, vypnutím zapalování, možná i vypnutím vstřikování. Ergo, kdyby 50HP_ready manták nelezl na 150koňovou motorku, nebylo by třeba kontroly trakce.

A automat? Pochopím ho v městském autě, v limuzíně, a možná i v GTčku. Taky v tahači, traktoru a autobusu. Nepochopím ho ve sportovním autě pro radost. A stejně tak ho nepochopím v motorce, která má být pro radost. Možná tak v motorce pro dojíždění, což je vlastně skůtr. Dá se chápat jako berlička pro mantáky, který jezdit neumějí a ani se to nechtějí naučit.

EDIT: Ještě dovětek k ABS. Nějakej kretén ve Štrasburku nebo Bruselu, kterej na motorce pravděpodobně nikdy nejel, rozhodl, že ABS bude na motorkách povinně. Takže motorka bude vážit o pár kilo víc a bude mít něco, co by na ní někteří majitelé nechtěli. Možná bude vrchnost tak laskavá, že dovolí plebsu ten systém někdy i vypnout, nicméně vozit s sebou ho budeme muset všichni. A ještě nám bude umožněno ho i zaplatit v ceně nový motorky, i když ho nebudeme používat.



Nemyslím že bych motal jablka a hrušky - nebavil jsem se o ceně inovací, ale o jejich přínosu. Pořád tu budou. Menší - nebo větší. A bude nutné se s tím nějak smířit. A bohužel EU a spol do toho bude kecat pořád víc a víc...
to jaká je převodovka v autě i v moto vím a co je synchro vím také. Bylo to jen jako příklad inovace - bez synchra se dalo řadit také... ale se synchro je to lepší. Bubnovky se používají jen pro jejich nízkou nákladovou cenu. Jejich brždění je horší - mají slabší účinnost a proto jsou zejména na zadních kolech, kde není nutné brzdit takovou "silou". Blinkry jsou levné - ano to je pravda. Ale v době jejich vzniku to tak úplně možná nebylo - nevím, to jsem ještě opravdu nebyl na světě.
Jen jsem chtěl podotknout, že hodně technických vymožeností bylo v minulosti vnímáno jako zbytečné, navíc a špatné a postupem času natolik zevšedněly, že si to ani jinak neumíme představit....
Ale je mi jasné, že většina lidí si na motorce užívá tu možnost řazení... ALe jsou i tací, kteří už si chtějí užívat jen samotnou jízdu - a nemyslím, že by byli horší nebo to neuměli... Já mám například v autě automat, a nemyslím si, že bych neuměl řadit. I když je auto něco jiného... to je další fakt. Auto je dopravní prostředek a motorka je zábava. Ale co když se to musí nějak skloubit dohromady - a nejsou prostředky na koupi obojího (skútr i motorka - například)? Pak by právě automat v motorce mohl někomu vyhovovat ne?
Ohledně ABS si myslím, že varianta s možností vypínání je jediná správná - a proto neprojde. Byť v autech to tak většinou je - i když často jen do cca 50 km/h... Ale nezbyde, než se s tím smířit. Elektroničtí pomocníci a vychytávky budou stále víc ovlivňovat náž život. Jinak by nemuseli výrobci dělat nové a nové modely. Ale to je na delší polemiku.
Já chápu tvůj názor a je mi jasné, že lidé jako ty nikdy automat nepřipustí. A i to je správně. A budou lidé, kteří si motorku s automatem koupí (a ve světě jich stále přibývá - dle ohledu na prodejnost některých modelů). A asi jich bude stále víc a víc. Ale jinak díky za názor...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Automat nebo manuál

24.8.2015 v 08:49 | Nahoru | #2
art007> bubny jsou skutecne ucinejsi než kotouce vzhledem k ovládací síle,ale jejich největší problém je ze se spatne chladi ,proto se nepoužívají na předku(mimo jine samo)

Naposledy editováno 24.08.2015 08:50:25
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Potřebuji přezout své Nc 750x Honda NC 750X stafler 11 19.4.2024 v 20:44 stafler
Výměna zapalovacích svíček Honda VF... Honda VFR 1200F, Honda VFR 1200X Crosstourer sydy 17 3.4.2024 v 23:23 Deadman
Versys/ Nx / NC [1, 2] Kawasaki Versys 650, Honda NC 750X, Honda NX500 HALLU 54 26.3.2024 v 20:03 TomasNBK
HondaNC 750X rv2019 model 2020 Honda NC 750X 0Storm1 7 12.3.2024 v 10:25 0Storm1
Padaci ram z iron-skill Ukrajina Honda NC 750X skulo 2 22.2.2024 v 13:39 Pavel_NC750XD


TOPlist