globalmoto_kveten




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Chladící systém
17.7.2015 v 11:38
Zdravím Pánové, potreboval bych poradit.
Byl jsem vcera na projížďce a když jsem dorazil do cíle, sepl mi větrák chladiče(nic zvláštního, bylo horko),ale po slezeni z motorky jsem zjistil,že voda v expanzce mi skoro vaří a vytika ven (nejaka krysa mi sebrala vicko tak tam mam vršek z petky). Voda je docela rezava a to jsem ji minulý rok celou vypouštěl,proplachoval a daval novou. Mam tam jenom destilku,bo přes zimu je schovana ve vytapene mistnosti.
Da se nejak zjistit,jestli mi funguje pumpa, nebo je krpa v něčem jiném?
P.S. a kde by se dalo sehnat viko na expanzku nebo náhrada.
Diky

Chladící systém

17.7.2015 v 12:30 | Nahoru | #1
proto se dává do chladiče nemrzka,která má antikorozní účinky a zvyšuje bod varu a nechává se i přes zimu.

Chladící systém

17.7.2015 v 12:46 | Nahoru | #2
I díky tomu chybějícímu víčku může být problém.Nedrží to tlak a proto to vaří.

Chladící systém

17.7.2015 v 12:58 | Nahoru | #3

1 reakcí na tento příspěvek Chladící systém

17.7.2015 v 13:04 | Nahoru | #4
ve víčku problém nebude..expanzka má výdech na zem a není tam uzavřený okruh

Chladící systém

17.7.2015 v 13:08 | Nahoru | #5
Já bych viděl problém v té destlice. jednak ti nemaže a nekozervuje chladící systém jako chladící kapalina a hlavně destilka vaří už při 100°C, zatímco chladící kapalina má bod varu díky jinému složení a díky tomu že je pod tlakem v chladící soustavě až kolem 130°C. To víčko by byl problém tehdy, pokud je expanzka součástí chladícího okruhu (koluje přes ní kapalina během chlazení a tím pádem je tam i tlak). Pokud máš expanzku jako třeba já, tak ta má jen jednu hadičku, kterou se kapalina přes víčko chladiče vyrovnává podle teploty sem a tam - to by asi až tolik nevadilo, tam není žádnej tlak.

Ono v těchle vedrech máš na vodě 100°C hned, stačí jeden semafor a je to tam. To většinou nesepne ani větrák, ten spíná při v mém případě při 108°C takže to už se voda dávno vaři.

Chladící systém

17.7.2015 v 13:10 | Nahoru | #6
nicméně může být pokažené víčko na chladiči

Chladící systém

17.7.2015 v 15:43 | Nahoru | #7
Koupil jsem 2 druhy nemrzky, nějakou super spešl přímo do motorek(paní říkala )Motul motocool expert za 2kila 1L, ale že se už nemůže ředit jsem zjistil až jsem byl pryč.
A protože nevím kolik litru protiká chladičem? tak jsem pro jistotu šel koupit eště klasiku Fridex.
A jakej muže byt problem ve vičku na chladiči?

(reakce na) Chladící systém

17.7.2015 v 16:16 | Nahoru | #8

ja1 píše: ve víčku problém nebude..expanzka má výdech na zem a není tam uzavřený okruh

Blbě jsem to přečetl.Já myslel ,že je bez víčka na chladiči,ta expanzka mi nedocvakla.Omlouvám se.

Chladící systém

17.7.2015 v 22:47 | Nahoru | #9
A jakej muže byt problem ve vičku na chladiči?
na něm je napsáno jaký má vydržet tlak než to pustí do expanze. je tam ventil a ten může blbnout

1 reakcí na tento příspěvek Chladící systém

17.7.2015 v 23:56 | Nahoru | #10
Voda v expanzce skoro vaří? Co to je? Voda buď vaří, nebo ne a jestli jsi se na ni díval přes víčko chladiče, které drží tlak, aby oddálilo bod varu, tak ti může začít vařit až po otevření a za jízdy to může být v pořádku.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chladící systém

18.7.2015 v 08:04 | Nahoru | #11
fidlimydli> slyšel jsem bublani,takze nejspíš vařila a jelikož nemam na expanzce vicko tak voda, ktera tim teplem zvětšuje objem už vytikala z expanzky pryc

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chladící systém

18.7.2015 v 10:53 | Nahoru | #12
KickMan> expanz má rysky na množství kapaliny a chladič se dává 1cm pod hrdlo. jinak po zahřátí vybublá

(reakce na) Chladící systém

18.7.2015 v 12:26 | Nahoru | #13
ja1> o rysce vím, ale po tolika letech je ta expanzka tak zašlá, že si ji musím prosvitit baterkou a na chladiči je těsně pod hrdlem taky nějaký přepad.
Ted jsem celý systém vypustil, propláchl vodou a naředil novou směs, bohužel nemužu vodu protočit, protože zkouším funkčnost regulatoru tak mam odpojenou baterku.
A jenom pro zajímavost, když mě voda z chladiče zteče do expanzky, tak z ní si to už zpátky po vychladnutí nijak nenasaje co? takže bych to měl z expanzky nějak nasát a dolít do chladiče...

1 reakcí na tento příspěvek Chladící systém

18.7.2015 v 23:21 | Nahoru | #14
Nemáš to celé blbě propojené? Ta tenká trubička těsně pod hrdlem chladiče má být propojená hadicí s trubičkou, která je úplně dole na expanzce. Trubička u hrdla expanzky je bezpečnostní přepad hadičkou volně pod motorku. Víčko na chladiči má v sobě dva ventily. Jeden přetlakový, který při velkém tlaku pustí vodu z chladiče do expanzky. No a druhý podtlakový, který při vychladnutí motoru (vytvoří se podtlak) nasaje vodu ze dna expanzky zpátky do chladícího okruhu. Pokud jsou některá z těšnění víčka poškozená nebo netěsní hadička propojující hrdlo chladiče s expanzkou (saje místo kapaliny falšný vzduch), tak chlazení nefunguje správně :(

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chladící systém

19.7.2015 v 14:23 | Nahoru | #15
vilemx> Vedou mě tam 2 hadičky, 1 je přepad, a ta 2. vede do chladiče. Jenže obě dvě jsou vedený z vrchu. podle mě ta z chladiče procházi zkrz expanzku dovnitř a tam nasává, má trochu jiné napojení než přepad, akorát uvnitř nejde vidět.
Edit: podle schéma co sem dal wayender to tak nějak bude

Naposledy editováno 19.07.2015 14:25:27

(reakce na) Chladící systém

20.7.2015 v 00:59 | Nahoru | #16
KickMan> musíš dolévat chladič expanz je tam jen ozdoba aby ta horká pára šla do vody a nechcala ti na nohy

1 reakcí na tento příspěvek Chladící systém

20.7.2015 v 10:57 | Nahoru | #17
KickMan: Jestli vede propojovací hadička do expanzy horem až na její dne, nebo jestli je napojena na trubičku na dně expanzky, je v principu úplně jedno. Nějak jsem si v rychlosti neuvědomil rozdíly mezi expanzkami různých modelů TA-ček a Afrik.

ja1: Ale notak, evidentně má s chlazením problémy, tak mu nepiš hlouposti, i kdybys to myslel jako legraci.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chladící systém

20.7.2015 v 13:59 | Nahoru | #18
vilemx> podívej na parts depot... je tam jen jedna hadička od chladiče a druhá na zem nemá kudy se tlačit do okruhu. je to jak jsem psal

Chladící systém

20.7.2015 v 14:01 | Nahoru | #19
jestli se ti tlačí voda do expanze tak ti netěsní hlava

(reakce na) Chladící systém

21.7.2015 v 23:21 | Nahoru | #20

ja1 píše: vilemx> podívej na parts depot... je tam jen jedna hadička od chladiče a druhá na zem nemá kudy se tlačit do okruhu. je to jak jsem psal



Ja1:
ano, schema z EPC potvrzuje, co jsem psal, tedy že hadička z pod víčka chladiče prochází (hořejškem expanzky) až na její dno. Tam končí. Když je v systému přetlak větší, než má být, tak víčko pustí vodu (nebo vzduch) do expanzky. Naopak když při chladnutí vznikne v chladiči podtlak větší, než než na kolik je nastavené víčko, cucne si to hadičku do chladiče vodu ze dna expanzky.
Úplně jiná hadička vede z vrchu expanzky pod motorku, to aby při naplnění expanzky nádobka nebouchla, ale voda, pára nebo vzduch šel pod motorku. Víčko na expanzce není tlakové (na rozdíl od většiny aut), ale jen zátka, aby z ní voda při jízdě nebo položení nešplouchala ven.

KickMan:
Pokud je chladící okruh správně složený a přesto při teplotě, kdy spíná vetrák, už letí vroucí voda (pro rejpaly samozřejmě chladící kapalina modrá nebo zelená, nikoliv růžová) do expanzky, tak:

a) všechno je mechanicky v pořádku, jen je v chladičích málo vody = moc vzduchu. Vzhledem ke stlačitelnosti vzduchu dojde k bodu varu dřív, než na kolik je dimenzovaný přetlakový ventil a hodnota čidla větráku. Stačí do chladiče dolít vodu na maximum, zakvedlat motorkou ze strany na stranu, dolít, zašpuntovat a do expanzky nalít mezi rysky. Po jednom či dvou ohřátí a zchladnutí se ustálí správné množství v okruhu a v expanzce buďto dolije nebo odsaje, aby byla voda mezi ryskami.

b) pokud je skřípnutá nebo zpuchřelá propojovací hadička k expanzce, nemusí správně fungovat vyrovnávání tlaků, resp. objemu vody v chladičích a okruh se může zavzdušňovat, namísto aby se automaticky odvzdušňoval. Proijevuje se to stejně, jako bod a),

c) je poškozená dosedací plocha hrdla chladiče nebo poškozené víčko, takže se okruh nenatlakuje a voda tam vaří dřív (nebo shodou okolností stejně), než na kolik je nastavené čidlo větráku,

d) je v čudu čidlo větráku, spíná při vyšší teplotě, než by mělo. Víčko už neudrží tlak vody a pustí ji do expanzky. Protože má v okruhu voda běžně nad 100stC (díky velkému tlaku stále nevaří), tak v hadičce i expanzce, kde už je jen běžný atmosférický tlak, začne vřít,

e) je fouklé těšnění pod hlavou, ruplá hlava nebo stěna válce. Do okruhu se tlačí plyny z motoru a přetlačí ventil ve víčku. Na dně expanzky pak z hadičky utíkají plyny a ty způsobují bublání vody v expanzce, stejně jako když se fouká brčkem do limči.

Snad ti to, KickMane, pomohlo.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Rodíl mezi typy TA600 Honda XL 600V Transalp sekáčmagor 11 22.3.2024 v 19:52 Destroyer
Ľahké enduro na ryby [1, 2] Honda XL 600V Transalp Miro1769 49 18.3.2024 v 18:09 callowsick
Transalp - limit rozvodů Honda XL 600V Transalp Kongošt 2 20.2.2024 v 09:08 Kongošt
Transalp - limit rozvodů Honda XL 600V Transalp Kongošt 1 17.2.2024 v 00:35 vilemx
Náhradní díly z Polska Honda XL 600V Transalp gryzli 12 19.1.2024 v 18:51 Pedl


TOPlist