bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Tuhá spojka GS500E
Ahoj všem!
Pořídil jsem GS 500E, která cca 8 let stála. Po prvotní výměně oleje a vyčištění karburátorů beží motor velice tiše a hezky. Výkon nekolísá, vše funguje zhruba jak má. Teď k problému - enormě ztuha jde spojka. Pod krytem malého hnacího kolečka řetězu byl neskutečný sajrat od maziva na řetěz a dalších nečistot. Byl od toho i hodně zaneřáděný mechanismus, který tlačí na spojkovou osičku. Ten jsem vyčistil a seřídil chod (do té doby měla páčka asi půl své dráhy mrtvý chod). Tady mám první dotaz - neměla by být mezi mechanismem a osičkou spojky kulička (jako měl pionýr či jiné Jawy)? EDIT: našel jsem nákres, kulička tam být nemá (mezi osičkou č. 20 a mechanismem č. 24 - viz obrázek dole). Tuhost spojky se nezměnila, akorát po seřízení má páčka vůli zhruba jak má mít, jenže zabírá na posledním milimetru před úplným puštěním páčky. Při pouštění páčky mi i přijde, že se páčka nevrací tak rychle, jak jsem byl zvyklý u jiných strojů - ne že by nějak vázla, jde plynule, ale pořád jakoby ztuha (na obě strany). Za jízdy spojka neklouzala na žádný z převodových stupňů. Rozebral jsem spojku a přikládám fotky. Pod pružinkami lamel jsem žádné přidané podložky nenašel, čili kutilem to nejspíš napadené nebylo. Lamely jsou neslepené. Plechy nejeví známky spálení, drážky mají. Tak se to jeví alespoň mně. Přikládám fotografie, jestli si je zde může prohlédnout někdo, kdo tomu rozumí a případně mi navrhnul, čím by daný problém mohl být. Díky moc za věcné připomínky.























































Naposledy editováno 11.03.2016 07:27:32

1 reakcí na tento příspěvek Tuhá spojka GS500E

16.3.2015 v 20:35 | Nahoru | #1
A nemohlo by to být zarezlý nebo nějak zatuhlý samotný spojkový lanko?

(reakce na) Tuhá spojka GS500E

16.3.2015 v 20:39 | Nahoru | #2

trucker100 píše: A nemohlo by to být zarezlý nebo nějak zatuhlý samotný spojkový lanko?



To jde po odpojení lehce - tahám za něj prstem prakticky bez odporu. Samozřejmě může někde drhnout při zatížení - díky za tip.

1 reakcí na tento příspěvek Tuhá spojka GS500E

16.3.2015 v 21:08 | Nahoru | #3
Napiš Kubovi. Tu je jeho profil http://www.motorkari.cz/profil/?uid=174038 .Jestli ti má někdo o GS 500 říct vše,tak to je on.

Tuhá spojka GS500E

17.3.2015 v 00:57 | Nahoru | #4
Vyfoť pořádně ten koš, už tam máš vysekaný drážky od lamel, ne?

Jinak spojka na GS jde trošku víc ztuha, než na jinejch strojích. třeba s gpz se to nedá porovnat, to je skoro 2x taková ovládací síla.

Naposledy editováno 17.03.2015 00:59:08

(reakce na) Tuhá spojka GS500E

17.3.2015 v 07:10 | Nahoru | #5

Vítězslav_Máří píše: Napiš Kubovi. Tu je jeho profil http://www.motorkari.cz/profil/?uid=174038 .Jestli ti má někdo o GS 500 říct vše,tak to je on.



To je pomluva Spojku jsem naštěstí zatím řešit nemusel.

Naposledy editováno 17.03.2015 07:15:23

1 reakcí na tento příspěvek Tuhá spojka GS500E

Skvělá odpověď, děkuji! 17.3.2015 v 10:47 | Nahoru | #6
Tužší chod spojky je u GS500 normální. Ale zaměřil bych se hlavně na lanko - klidně se může stát, že uvolněné klouže v bowdenu volně, ale našponované, jak začne dřít o stěny bowdenu, teprve začne drhnout - je to docela těžké identifikovat. Motorka je teda zaprášená pěkně, moje poslední vypadala podobně, když po bouračce stála 6 let odstavená a neježděná (v Německu). Ale jestli stála 8 let na dešti, tak každopádně se zaměřit na bowden, čep páčky (také může drhnout až "pod zátěží") a zkontrolovat vše ostatní na mašině - GS500 má (na dnešní zvyklosti) docela obsáhlý mazací plán, který bohužel prakticky nikdo nedodržuje. Takže po osmi letech na dešti a bordelu tam bude průserů asi docela dost.
Kdybys chtěl něco o GS500 prodiskutovat, můžeme se klidně spíchnout u Kadajče, nebo kdybys potřeboval něco přímo u motorky, klidně se mohu stavit v Žirce.
Pružiny, plechy i lamely vypadají v pohodě, případně vymačkané zuby v drážkách koše a unašeče by nezpůsobily tuhý chod, ale neplynulý záběr a škubání při rozjezdu. Leda by mohla tuhý chod způsobit ještě váznoucí vypínací tyčka, ale že by se přidřela ve svém vedení, s tím jsem se zatím nesetkal, možná ještě, že by vázla na ztvrdlém guferu (ale to už by skoro na 100% propouštělo olej.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tuhá spojka GS500E

18.3.2015 v 07:48 | Nahoru | #7
J.M.K.> Ahoj! Díky za radu a pomoc. Lanko jsem objednal - stojí pár korun, tak tam není na čem šetřit. Včera jsem rozebíral rám kvůli dnešnímu pískování, takže jsem neměl čas řešit spojku. Dneska se chystám mrknout na vypínací tyčku, protože mě taky napadlo, že by mohla váznout (konkrétně mi jde o pozici 19). Jde vyndat bez sundání koše (ještě jsem nad tím nedumal)? Jinak zuby vymačkané v drážkách koše lehce jsou, ale třeba oproti Ducati, kde je z toho skoro už "hřeben", je to ještě v pohodě.
Pokud bych byl s něčím v koncích, určitě se na tebe obrátím - díky.

Naposledy editováno 18.03.2015 07:49:14

(reakce na) Tuhá spojka GS500E

18.3.2015 v 12:34 | Nahoru | #8
Smrči-GSX-F> Nemáš zač a koukám, že se do motorky pouštíš docela z gruntu (pokud dobře chápu, že vše odstrojit a rám nechat opískovat a znovu nastříknout). Spojku jsem tedy u svých dvou GS rozebírat nemusel, ale tyčka logicky musí jít vytáhnout bez rozborky koše, když se normálně za provozu v uložení axiálně posouvá. Leda, že by měla na konci drážku na seegrovku, aby nemohla vylítnout ven, ale tak to podle nákresu nevypadá - podle něj je tyčka dvoudílná (pozice 20 a 19) a opírá se o element 13, který přes vypínací ložisko (14) zvedá přítlačák. Takže po sundání přítlačáku by obě tyčky měly jít vytáhnout/vyšťouchnout ven. Když už budou venku, strčil bych je na prizmy a hodinkama změřil, zda nejsou ohnuté - i proto by mohly váznout. Pozice 21 vypadá na gufero tyčky, to bych každopádně vyměnil a pokud dobře chápu označení pozice 24 (je to na rozkresu trochu nejasné), tak v tomto bazmeku je nejspíš šroubový element, převádějící pohyb vypínací páčky na posun tyčky a i v něm by mohl být bordel, možná i rez, takže se nedá vyloučit, že problém tvrdého chodu vypínání bude právě v něm (pozice 28 je pružina vracející páčku, lanko a páčku na řidítkách - ta by mohla být slabá, což by mělo za následek pomalé vracení páčky, ovšem i váznoucí vypínací element může samozřejmě toto způsobit).

Tuhá spojka GS500E

3.8.2015 v 21:47 | Nahoru | #9
Tak stroj dodělán, pochlubím se první fotkou bezprostředně po zklušební jízdě. Trvalo to cca 5 měsíců, což je dost, ale moc volného času nemám. K základní otázce tématu - celá chybná funkce spojky byla z 80% způsobena starým spojkovým lankem a z 20% neseřiditelným mechanismem vypínání spojky (na rozkresu pozice dílu 24, neseřiditelnost způsobena korozí a původním vadným lankem).





Tuhá spojka GS500E

3.8.2015 v 23:42 | Nahoru | #10
Teda ta prokoukla, klobouk dolů. A ten vypínací element každopádně kontrolovat a přimazávat... nedávno jsme to s kolegou rozebírali na DL-650 (kvůli nefunkčnímu dobíjení - byly doslova přehořelé dráty v místě napojení výstupu vinutí statoru na lanka vedoucí z motoru ven) a tam je to de facto kuličkový šroub - plechový bubínek s dírkami na kuličky se otáčí a uvnitř něho je váleček se šroubovou drážkou na obvodu - ten se posouvá. V prostoru s kuličkami musí být vazelína a na tom V-Stromu byla po sundání deklu řetězky taková kopice bordelu (těsto z prachu z cest a šmíru z řetězu), že vypínací element od toho musel dostávat pěkně na prdel. Takže je dobře dekl řetězky jednou za pár neděl sundat a případný sajrajt vyčistit. Bohužel GS500 je začátečnická motorka, každý si ji nechá pár let a pošle ji dál - každý z majitelů sere na údržbu a mazání (a jak jsem uvedl výše, mazací plán tady má asi 15 bodů, pokud si dobře pamatuju) a dle toho pak motorka vypadá. A kor, když stojí 8 let vystavena větru, dešti, sněhu... tím spíš klóbrc dole.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
jakou kopit motorku [1, 2] Suzuki GS 500E, Honda CB 900F Hornet, Honda CB 600F ... Peters_ 31 Dnes v 09:53 PlusOne
Něco málo teče Suzuki GS 500E Dejwidos 20 Včera v 19:36 Dejwidos
GS500 Suzuki GS 500E -PG- 12 17.4.2024 v 14:40 Krautkopf
zdechá na křižovatkách Suzuki GS 500E svava 25 9.4.2024 v 19:46 svava
Výměna brzdové kapaliny Suzuki GS 500E Nexartesus 20 1.4.2024 v 20:21 šmudla


TOPlist