globalmoto_kveten





Téma: Prednost v jizde
 
24.1.2015 v 13:04
Jinocanska spojka od Stodulek na Novoreporyjskou - okruh a k Jinocanum. Jak je to podle vas s prednosti v jizde viz. obrazek. Zadne znacky tu nejsou, jen co je cervene auto je cedule "prujezd pres soukromy pozemek".





1 reakcí na tento příspěvek Prednost v jizde

25.1.2015 v 20:07 | Nahoru | #1
krizovatka rusi hlavni silnici

Autoklub ČR: Platnost značek
Napadlo Vás někdy, na jak dlouhém úseku platí dopravní značka označující hlavní pozemní komunikaci? Je taková komunikace hlavní do nekonečna, nebo existuje nějaké omezení? Pro bezpečnost provozu je to naprosto stěžejní věc, řada řidičů by přesto v odpovědi na tuto otázku jistojistě zaváhala a mnozí by možná i odpověděli špatně. Možná i proto je u nás tolik dopravních nehod, které jsou způsobeny nedáním přednosti v jízdě.

Přitom od 1. července 2006 podle vyhlášky, kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích, platí, že značky upravující přednost „Křižovatka s vedlejší pozemní komunikací“ (č. P 1), „Hlavní pozemní komunikace“ (č. P 2), „Konec hlavní pozemní komunikace“ (č. P 3), „Dej přednost v jízdě!“ (č. P 4), „Dej přednost v jízdě tramvaji!“ (č. P 5) a „Stůj, dej přednost v jízdě!" (č. P 6) platí pro nejbližší křižovatku. Tato změna by si jistě zasloužila značnou osvětu, která neproběhla; ovšem i tady platí, že neznalost neomlouvá.

A co to v praxi znamená? Prostě a jednoduše to, že není-li některá z těchto dopravních značek upravujících přednost zopakována také na další křižovatce, potom na ní platí tzv. pravidlo pravé ruky. Porušení tohoto pravidla spojené s nedáním přednosti v jízdě je jako přestupek „honorováno“ nejen pokutou 2 500 až 5 000 Kč, ale i 4 body a při opakovaném spáchání také zákazem činnosti od jednoho do šesti měsíců. A to ani nemluvíme o následcích způsobených případnou dopravní nehodou, které mohou být ještě nesrovnatelně závažnější.
A pamatujte, že podle zákona o silničním provozu dát přednost v jízdě znamená povinnost řidiče nezahájit jízdu nebo jízdní úkon nebo v nich nepokračovat, jestliže by řidič, který má přednost v jízdě, musel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy.
Možná bychom se divili, kolik řidičů ani neví, kdy projíždějí křižovatkou. Zřejmě k tomu přispívá i právní úprava, která od roku 2001 doznala nemalých změn ve vymezení pojmu „křižovatka“.

Zákon o silničním provozu definuje křižovatku jako místo, v němž se pozemní komunikace protínají nebo spojují; za křižovatku se nepovažuje vyústění polní nebo lesní cesty nebo jiné účelové pozemní komunikace na jinou pozemní komunikaci. Jinou pozemní komunikací, o které pojednává definice křižovatky, se logicky rozumí komunikace jiná než účelová komunikace. Křížení dvou účelových pozemních komunikací, například dvou polních cest, křižovatkou je.

Vědět, kdy se nacházíme na křižovatce, má přitom mimořádný význam. Nejenom kvůli povinnosti dát přednost těm účastníkům provozu, jimž ze zákona přísluší. Význam to má i pro platnost významu některých dopravních značek. Tady platí, že zákaz, omezení nebo příkaz vyplývající ze svislé dopravní značky končí na vzdálenější hranici nejbližší křižovatky, pokud není dříve ukončen jinak.

Výjimku představují omezení vyjádřená:
svislou dopravní značkou "Zóna s dopravním omezením" (č. IP 25a), které se ukončuje pouze svislou dopravní značkou "Konec zóny s dopravním omezením" (č. IP 25b),
svislou dopravní značku "Obytná zóna" (č. IP 26a), jejíž platnost ukončuje svislá dopravní značka "Konec obytné zóny" (č. IP 26b), a
svislou dopravní značku "Pěší zóna" (č. IP 27a), jejíž platnost ukončuje svislá dopravní značka "Konec pěší zóny" (č. IP 27b).

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Prednost v jizde

25.1.2015 v 20:36 | Nahoru | #2
oota> Myslím, že i zde někdo tvrdil, že křižovatka značku hlavní silnice neruší. Holt pro osvětu je místo vždycky.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist