globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Prasklá olejová hadička
Motorka - STOMP KZR 160
Motor - YX 160

Moc zábavy jsem si neužil, a už je tady první průůůser. Banální věc proříznutá hadička oleje vedoucí k olejovému chladiči kterou, při jízdě hned nepoznáte může pěkně znepříjemnit život. Přišel jsem na to při startování, nastartuji a kamarád na mě řve ať to vypnu že mi z hadičky stříká zbytek oleje. Nevím kdy se to stalo ale před tím jsme jezdily tak 45min. Pak už jsem po odšroubování výpustného šroubu z motorky nevyždímal ani půl deci oleje.
Hadičku jsem vyměnil, nalil cca 750ml oleje, spíš to bylo o kousek více. (Motul 10W40) Nastartoval jsem, a motor je samozřejmě slyšet "hraje" prostě jinak než před tím. Něco tam cvaká, zkusím seřídit ventilové vůle a uvidím.
- Tak vůle jsou seřízené, cvakání trochu ustoupilo, ale né, úplně. a při vytočení plynu do vyšších otáček motor jakoby drnčí???
Předchozí majitel mi poradil vyndat svíčku a zkusit motor protočit bez komprese, jestli nezaznamenám nějaké zadrhnutí. Ale nic takového. Při protáčení motoru cítím snad jen odpor ventilových pružin. Asi???
A olej budu muset vyměnit znova protože při nastartovaném motoru a pohledu do kontrolního oka vidím spoustu třpytek (kovových špon). Tak nevím co je v pytli, ale něco se tam pěkně optřebovalo.?. Asi?

Nevím jestli to někam odvést a nebo jezdit. V podstatě na jízdě se nic nezměnilo, přijde mi že výkon je stejný komprese taky. Jen mě trápí zvýšený hluk motoru.

Nemáte nějaký nápad?

Díky Pavel

Naposledy editováno 23.01.2015 11:44:24
Anketa: Co by jste dělaly vy?
Rozebrat, kontrola motoru uvnitř.
100%
13
Jezdit dál. A čekat na další projev motoru.
0%
0

Prasklá olejová hadička

20.1.2015 v 23:23 | Nahoru | #1
šály na ojnici a zřejmě i vedení vačky... už nestartovat a rozebrat, jinak brzo zadřeš natvrdo.

1 reakcí na tento příspěvek Prasklá olejová hadička

20.1.2015 v 23:27 | Nahoru | #2
Já si to myslel, že to nebude prdel.

Nevim co jsou šály, ale ty budu muset teda vyměnit a pak ještě vačku?

Prasklá olejová hadička

21.1.2015 v 08:42 | Nahoru | #3
jestli jsou videt v rybím oku piliny tak to nebude už uplně jednoduchá zavada. Kazdopadně rozebrat a zkontrolovat z čeho jsou.

Naposledy editováno 21.01.2015 08:43:03

(reakce na) Prasklá olejová hadička

Skvělá odpověď, děkuji! 21.1.2015 v 09:30 | Nahoru | #4

kokpilot píše: Já si to myslel, že to nebude prdel.

Nevim co jsou šály, ale ty budu muset teda vyměnit a pak ještě vačku?


Šály jsou ložiska na spodním ojničním oku co je na klikovce.
Každopádně pokud jsou v oleji "třpitky" tak je něco někde fest vylágrovaný (= natvrdo vydřený díky absenci mazání). V nejlepším případě repas až GO motoru, v nejhorším začni schánět novej motor. Bohužel.

Prasklá olejová hadička

21.1.2015 v 12:22 | Nahoru | #5
Novej motor 11k, to snad ani nema cenu rozebirat.

Prasklá olejová hadička

21.1.2015 v 18:40 | Nahoru | #6
No já se díval ze zvědavosti do profilu na tu hadičku, ona je sice na 12 BAR, na naftu, olej a ropný látky, ale ten rozsah teplot není úplně vhodný, ten olej budu mít chvílema určitě víc jak 100 stupňů. Mě přijde, že ti spíš praskla, než že bys jí o něco říznul a navíc je "řízlá" podélně. A originál je opletená, taky z nějakýho důvodu.

1 reakcí na tento příspěvek Prasklá olejová hadička

21.1.2015 v 19:37 | Nahoru | #7
A každému tady na tomto fóru říkám: "Nekupuj čínu, nekupuj čínu... nebo se z toho zblázníš! Ale je to marný, je to marný... je to marný..."

Ale vážně - vše podstatné již bylo zodpovězeno - motor bez mazání již bude zralý na repasi kliky, ojnice i vačky - špony v oleji vždy věští katastrofu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Prasklá olejová hadička

21.1.2015 v 19:49 | Nahoru | #8
J.M.K.> Mě se zdá, že zrovna STOMP je UK výrobek a ne čína.

Prasklá olejová hadička

21.1.2015 v 22:20 | Nahoru | #9
Koupě jiného motoru budiš to rozhřešením ...promiň, nemohl jsem si pomoct

Prostě smolík no...kámošovi takhle v létě na jednobuchu (XF 650 Freewind) vyletělo gufero na hřídeli pod předním řetězovým kolečkem...naštěstí jel zrovna za mnou, stalo se mu to tak asi 800 m od moji garáže....oleje v motoru už moc neměl...ale naštěstí nic nepřidřel/nezadřel...

Prasklá olejová hadička

21.1.2015 v 22:44 | Nahoru | #10
Díky za rady,
já to věděl, že to budu muset jednou rozebrat a udělat repas, tak se do toho zasvětím o trochu dřív než jsem čekal.

to - cccp -hadička mi byla doporučena prodejcem, že to tak mají odzkoušené. No, po ohlédnu se po jiné. Jinak chtěl jsem vzít s opletem ale ta nebyla skladem. Teď budu mít času dost na objednání.

Myslel jsem, že vyměním olej a pokud piliny v oku už neuvidím tak to zatím nechám, ale radši se do toho pustím. Asi je lepší vyměnit pár ložisek a těsnění, než zničit celý motor. Na druhou stranu pokud bych měl kupovat celou kliku, vačku možná píst a další. Tak nevím jestli chci investovat víc peněz do starého motoru. No, uvidím.

(reakce na) Prasklá olejová hadička

22.1.2015 v 11:09 | Nahoru | #11
cccp> Bylo to samozřejmě míněno s nadsázkou, i když pochybuju o tom, že celá motorka od slévárny po výstupní kontrolu bude vyrobená komplet v Anglii, nějaké v číně vyrobené díly tam jistě budou.

kokpilot> Omyl, jsou-li ložiska v motoru již poškozena a mají vůle, výměnou oleje už nic nezachráníš. Z čeho myslíš, že ty kovové šponky byly? Celý motor rozebrat, zkontrolovat a změřit čepy na klice, pístní čep, oka ojnice... tam všude to bude vydřené a bude třeba čep na klice navařit, nacementovat, nabrousit na původní rozměr - nic levného, do ojničních ok dát nové "šálky" (bronzová futra), ojnici vyvážit a vyúhlovat. Podobně budou poškozena i ložiska vačky - repase takto poškozeného motoru je drahá a vyjde levněji sehnat jiný motor a tento rozprodat na díly.

1 reakcí na tento příspěvek Prasklá olejová hadička

22.1.2015 v 17:40 | Nahoru | #12
Jak tady mluvíte o vůlích na ložiscích nebo čepech, tak to asi bude příčina toho drnčení motoru.

(reakce na) Prasklá olejová hadička

Skvělá odpověď, děkuji! 22.1.2015 v 23:54 | Nahoru | #13
kokpilot> Vůle na ojničních a pístních čepech dělá zpravidla nepravidelné kovové cvakání, až bouchání (jako kladivem do kovadliny). Motor v takovém stavu už v žádném případě nestartovat. Drnčení, až zvonění mohou dělat také vyběhané kroužky, nebo moc volný píst ve válci. Případně už můžeš mít přidřená i ložiska vačky - nevím, co je v tomto za motor, ale u stojatého motoru OHC při ztrátě tlaku oleje se vačka přidře vždy jako první. Každopádně motor máš zralý na rozebrání a generální opravu, levněji ale může vyjít sehnat si jiný motor. Ale tam zase riskuješ koupi zajíce v pytli.

Prasklá olejová hadička

23.1.2015 v 09:12 | Nahoru | #14
Jak už bylo psáno, první se chytne klika a vačka. Rozebral bych tyto dvě věci a podle stavu rozhodl. Někdy je na klice jen namazaný šálek. Pak stačí kliku očistit a dát nové šálky. To není zase taková finanční položka.

Prasklá olejová hadička

25.1.2015 v 19:07 | Nahoru | #15
Pilin ve filtru je opravdu dost.








Prasklá olejová hadička

25.1.2015 v 19:11 | Nahoru | #16

to nasere,určitě rozebrat a hledat-tipuju vačku.

Prasklá olejová hadička

25.1.2015 v 19:13 | Nahoru | #17
Píst a válec je asi na výměnu, to asi není ok, ty rýhy se mi moc nelíbí.


















Prasklá olejová hadička

25.1.2015 v 19:18 | Nahoru | #18
A pístní čep je asi nejhorší šel špatně vysunout s pístu a je rukou znatelně nerovný.
Pokud je špatný čep bude špatná i ojnice?



Prasklá olejová hadička

25.1.2015 v 19:26 | Nahoru | #19
Spodek ještě nemám rozebrán, čekám na stahovák zapalování a klíč na spojku.

Poradíte mi jak vyndat vačku? Mám to zkrátka větší silou vysunout z hlavy? Moc mi to totiž nejde.



Prasklá olejová hadička

25.1.2015 v 19:27 | Nahoru | #20
Hlava, vačka mi přijde dobrá, ale raději bych jí také vyndal.

Prasklá olejová hadička

25.1.2015 v 20:56 | Nahoru | #21
Vačka, jestli je v hlavě (OHC), tak při ztrátě tlaku oleje (zavzdušnění zubovky) je první na ráně. Válec a píst podle fotek těžko posoudit, jestli jsou na pístu jen povrchová "zrcátka", tak zrcátka lehce "strhnout" jemným pilníčkem (nikdy ne šmirglem!!!), válec přehonovat a mělo by to stačit - ovšem válec i píst předtím změřit, aby neměl velkou vůli. Taktéž kroužky každopádně nové. Čep každopádně nový, ale bude třeba udělat nová ojniční pouzdra (některé ojnice ani na horním čepu šálky nemají, to je pak o to horší). Dále čep na klice, jestli nebude podřený, tak opět "strhnout zrcátka". Zkontrolovat i ložiska kliky, samozřejmě.
Každopádně motor je zralý na kompletní GO. Hlavu včetně vačky byl mohl poslat ke Študentovi, udělá rovnou i ventily (možná budou vydřená vodítka). Pokorný by měl zvládnout celý motor, včetně kliky, ojnice a válce, ale na toho nemám reference, tak nemohu jednoznačně doporučit. Ale počítej s tím, že levná oprava to nebude a dobře zvaž, zda se to u takto malého motoru vyplatí - aby nevyšel jiný motor levněji a někdy je u podobných a relativně nových motorek možné sehnat celý motor nový, jako náhradní díl. A i ten by mohl paradoxně vyjít levněji, jak repase u profíků.

Prasklá olejová hadička

25.1.2015 v 22:15 | Nahoru | #22
Omlouvám se ale co znamená přehonovat?
Koukal jsem se a díly klika s ojnicí, píst, válec, vačka, a sada těsnění by vyšla na 6000.
Nevím zda jsem schopný zjistit míru opotřebení, když vše měřím šuplérou. A snad by nemělo být nic jiného v háji. Třeba lůžka pro kliku v karterech.
Celý motor by pak vyšel na 11000.
Sem s toho nějakej mrzutej. Na Stompíkovi jsem jel asi hodinu co jsem ho koupil.

Prasklá olejová hadička

Skvělá odpověď, děkuji! 25.1.2015 v 23:53 | Nahoru | #23
Honování - finální "začištění" plochy válce, v případě válce ne úplně zadřeného, ale jen mírně "líznutého" (což bude nejspíš Tvůj případ) se dá válec přehonovat honovací štětkou upnutou ve vrtačce. Odbrousí se tím "zrcátka" "namáznutého" materiálu z pístu, když se trhne olejový film a dojde ke tření kovu o kov. Podstatou jest, že povrch styčných ploch válce a pístu (a vlastně všech navzájem pohyblivých součástí) nesmí být zrcadlové lesklý - to by se olej neměl na čem "držet" a mazání by nefungovalo. Povrch musí být mírně "porézní". Proto se lesklá místa ("zrcátka", "prasátka") musejí odbrousit - na válci honovací štětkou, zároveň se tím povrch "sjednotí", na pístu jemným pilníčkem, povrch pístu se pak chodem motoru už "zaběhne". Ba na novém, nebo málo opotřebeném válci jsou viditelné spirálové "škrábance", to jsou právě stopy po honování a je to v pořádku.
Co se měření v motoru týče, tak na šupleru zapomeň. Na čepy je třeba mikrometr, měřit v několika bodech, jak po délce, tak "polárně" po obvodu (kontrola ovality). Na dutiny (válec, ojniční oka, ložiska vačky) je třeba dutinoměr a válec je opět třeba měřit v několika "výškách" (kuželovitost) a měřidlem pootáčet a změřit tak průměr v několika navzájem pootočených pozicích (kontrola ovality - píst stranovými silami opotřebí válec více ve směru kolmém na osu kliky). Těch měřidel je potřeba docela dost a pro opravu jednoho motoru se rozhodně nevyplatí je pořizovat.

Ojnici bude lepší dát novou, píst a válec nechat přeměřit, přehonovat a uvidí se, možná nebude výměna nutná, popř. jen píst. Samotnou vačku těžko říct, záleží na tom, jak budou opotřebené lágry vačky v hlavě (změřit a hlavu i s novou vačkou poslat na repasi, obojí poslat kvůli "spasování"). Zda dávat novou kliku, záleží rovněž na stavu té původní, možná budou na čepech jen "máznuté" kousky materiálu ze šálků (viz příspěvek č. 14), pokud by bylo třeba čepy navařovat a brousit na původní rozměr, záleží na ceně opravy - nutno pozjišťovat a posoudit). Navíc ohledně kliky záleží i na "domečkách" v karteru - nevím, zda je karter dělený horizontálně (většina čtyřválců), nebo vertikálně (třeba motory Jawa/ČZ). U vertikálně děleného bývají někdy valivá ložiska (třeba motory Virago), u horizontálních jsou ložiska kliky "dvojdílná" ("domečky") když budou jen vydřené šálky, dají se nové - pozor na pozici šálku, aby nebyl překryt otvor mazacího kanálu. Pozor i na to, že leckdy je třeba po usazení nových šálků (bez kliky) kliková ložiska "svrtat" - vystružovací tyčí "srovnat", aby byla v jedné ose (jinak se klika během otáčky bude periodicky prohýbat, vznikají tak vibrace a klika po čase namáháním praskne). I když u jednoválce to zase tak kritické není, u čtyřválce s pětkrát uloženou klikou už je to jiné kafe.
Těžko radit takto na dálku, nejlepší by bylo vzít rozebraný motor k někomu, kdo tomu rozumí a repase dělá, jeden pohled na motor a přeměření dílů dá potřebné informace během chvilky, zatímco tady se ani po X hodinách psaní kloudného výsledku dobrat nepůjde. Kupovat za 1000,- celý nový motor je sice jistota, ale otázkou jest, zda by oprava motoru nevyšla levněji - vše je třeba posoudit a to takto "od stolu" dost dobře nejde.

Prasklá olejová hadička

27.1.2015 v 21:42 | Nahoru | #24
Tak nakonec to vypadá, že piliny v motoru byly způsobeny povolenou matkou držící ozubené kolečka na klice. A ozubené kolečko naráželo do koše spojky.
Tak asi vyměním jen čep pístu ten vypadá fakt blbě, složím to a uvidím jestli to bude lepší. Když nebude tak asi bude potřeba vyměnit ojnice, a to znamená vyměnit celek (který se prodává celý) kliky s ojnicí a ložisky.










Prasklá olejová hadička

27.1.2015 v 23:10 | Nahoru | #25
Ty piliny by docela odpovídaly, ten koš je pěkně otlučený. Naštěstí ne tolik, aby to mělo vliv na funkci. Čep každopádně nový, ale počítej s tím, že horní oko ojnice to na 99% také bude mít za sebou, kor nemá-li šálek (nalisované bronzové pouzdro). Vůle zjistíš i tak, že se složenou klikovou/pístní sestavou, při sundaném válci, zatažením za píst otočíš kliku do horní úvrati, podržíž ojnici a s písem zkusíš zarumplovat nahoru a dolů. Když to bude cvakat, je to špatně (moc velká vůle na čepu, motor by nepravidelně kovově cinkal). Pak tutéž zkoušku na dolním ojničním oku - podržíš kliku proti otáčení, vezmeš za ojnici a opět nahoru a dolů - nesmí to cvakat. Jinak, pokud je k sehnání celá sada kliky, ojnice a čepu, tak není co řešit a raději vyměnit celé, jen pozor na stav ložisek kliky v karteru a taktéž na stav válce a pístu. Ale jak jsem psal, válec přehonovat, z pístu pilníčkem strhnout "zrcátka", katastrofa by to být neměla, u čtyřtaktu při poruše mazání vždy jde prvně do kytek vačka a klika, když už se zadře i píst ve válci, tak je to jooo průser, ale to spíš by se dřív natvrdo zadřely lágry kliky a ojnice, píst se "rafne" hlavně při přehřátí.

Prasklá olejová hadička

28.1.2015 v 08:45 | Nahoru | #26
jednoznačně-když je poškozený cementovaný pístní čep,tak ta ojka bude 100% v hajzlu.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
problém s motorem yx160 Stomp 140cc KZ, Stomp WPB 140 CRF70, Stomp 140cc ... Detlis 13 23.4.2023 v 22:06 krocanmilan
jaky pitbike do 22500 kč?? Dirtbike & Pitbike dirtbikes, Dirtbike & Pitbike Pit... hyyngyysss7 2 23.1.2017 v 21:28 Namydlenej-Blesk
Vzduchový filtr olej Stomp KZR 160 sinako 1 30.7.2015 v 13:07 ja1


TOPlist