Motor - YX 160
Moc zábavy jsem si neužil, a už je tady první průůůser. Banální věc proříznutá hadička oleje vedoucí k olejovému chladiči kterou, při jízdě hned nepoznáte může pěkně znepříjemnit život. Přišel jsem na to při startování, nastartuji a kamarád na mě řve ať to vypnu že mi z hadičky stříká zbytek oleje. Nevím kdy se to stalo ale před tím jsme jezdily tak 45min. Pak už jsem po odšroubování výpustného šroubu z motorky nevyždímal ani půl deci oleje.
Hadičku jsem vyměnil, nalil cca 750ml oleje, spíš to bylo o kousek více. (Motul 10W40) Nastartoval jsem, a motor je samozřejmě slyšet "hraje" prostě jinak než před tím. Něco tam cvaká, zkusím seřídit ventilové vůle a uvidím.
- Tak vůle jsou seřízené, cvakání trochu ustoupilo, ale né, úplně. a při vytočení plynu do vyšších otáček motor jakoby drnčí???
Předchozí majitel mi poradil vyndat svíčku a zkusit motor protočit bez komprese, jestli nezaznamenám nějaké zadrhnutí. Ale nic takového. Při protáčení motoru cítím snad jen odpor ventilových pružin. Asi???
A olej budu muset vyměnit znova protože při nastartovaném motoru a pohledu do kontrolního oka vidím spoustu třpytek (kovových špon). Tak nevím co je v pytli, ale něco se tam pěkně optřebovalo.?. Asi?
Nevím jestli to někam odvést a nebo jezdit. V podstatě na jízdě se nic nezměnilo, přijde mi že výkon je stejný komprese taky. Jen mě trápí zvýšený hluk motoru.
Nemáte nějaký nápad?
Díky Pavel
Naposledy editováno 23.01.2015 11:44:24
1 reakcí na tento příspěvek Prasklá olejová hadička
Nevim co jsou šály, ale ty budu muset teda vyměnit a pak ještě vačku?
kokpilot píše: Já si to myslel, že to nebude prdel.
Nevim co jsou šály, ale ty budu muset teda vyměnit a pak ještě vačku?
Šály jsou ložiska na spodním ojničním oku co je na klikovce.
Každopádně pokud jsou v oleji "třpitky" tak je něco někde fest vylágrovaný (= natvrdo vydřený díky absenci mazání). V nejlepším případě repas až GO motoru, v nejhorším začni schánět novej motor. Bohužel.
1 reakcí na tento příspěvek Prasklá olejová hadička
Ale vážně - vše podstatné již bylo zodpovězeno - motor bez mazání již bude zralý na repasi kliky, ojnice i vačky - špony v oleji vždy věští katastrofu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Prasklá olejová hadička
Prostě smolík no...kámošovi takhle v létě na jednobuchu (XF 650 Freewind) vyletělo gufero na hřídeli pod předním řetězovým kolečkem...naštěstí jel zrovna za mnou, stalo se mu to tak asi 800 m od moji garáže....oleje v motoru už moc neměl...ale naštěstí nic nepřidřel/nezadřel...
já to věděl, že to budu muset jednou rozebrat a udělat repas, tak se do toho zasvětím o trochu dřív než jsem čekal.
to - cccp -hadička mi byla doporučena prodejcem, že to tak mají odzkoušené. No, po ohlédnu se po jiné. Jinak chtěl jsem vzít s opletem ale ta nebyla skladem. Teď budu mít času dost na objednání.
Myslel jsem, že vyměním olej a pokud piliny v oku už neuvidím tak to zatím nechám, ale radši se do toho pustím. Asi je lepší vyměnit pár ložisek a těsnění, než zničit celý motor. Na druhou stranu pokud bych měl kupovat celou kliku, vačku možná píst a další. Tak nevím jestli chci investovat víc peněz do starého motoru. No, uvidím.
kokpilot> Omyl, jsou-li ložiska v motoru již poškozena a mají vůle, výměnou oleje už nic nezachráníš. Z čeho myslíš, že ty kovové šponky byly? Celý motor rozebrat, zkontrolovat a změřit čepy na klice, pístní čep, oka ojnice... tam všude to bude vydřené a bude třeba čep na klice navařit, nacementovat, nabrousit na původní rozměr - nic levného, do ojničních ok dát nové "šálky" (bronzová futra), ojnici vyvážit a vyúhlovat. Podobně budou poškozena i ložiska vačky - repase takto poškozeného motoru je drahá a vyjde levněji sehnat jiný motor a tento rozprodat na díly.
1 reakcí na tento příspěvek Prasklá olejová hadička
Každopádně motor je zralý na kompletní GO. Hlavu včetně vačky byl mohl poslat ke Študentovi, udělá rovnou i ventily (možná budou vydřená vodítka). Pokorný by měl zvládnout celý motor, včetně kliky, ojnice a válce, ale na toho nemám reference, tak nemohu jednoznačně doporučit. Ale počítej s tím, že levná oprava to nebude a dobře zvaž, zda se to u takto malého motoru vyplatí - aby nevyšel jiný motor levněji a někdy je u podobných a relativně nových motorek možné sehnat celý motor nový, jako náhradní díl. A i ten by mohl paradoxně vyjít levněji, jak repase u profíků.
Koukal jsem se a díly klika s ojnicí, píst, válec, vačka, a sada těsnění by vyšla na 6000.
Nevím zda jsem schopný zjistit míru opotřebení, když vše měřím šuplérou. A snad by nemělo být nic jiného v háji. Třeba lůžka pro kliku v karterech.
Celý motor by pak vyšel na 11000.
Sem s toho nějakej mrzutej. Na Stompíkovi jsem jel asi hodinu co jsem ho koupil.
Co se měření v motoru týče, tak na šupleru zapomeň. Na čepy je třeba mikrometr, měřit v několika bodech, jak po délce, tak "polárně" po obvodu (kontrola ovality). Na dutiny (válec, ojniční oka, ložiska vačky) je třeba dutinoměr a válec je opět třeba měřit v několika "výškách" (kuželovitost) a měřidlem pootáčet a změřit tak průměr v několika navzájem pootočených pozicích (kontrola ovality - píst stranovými silami opotřebí válec více ve směru kolmém na osu kliky). Těch měřidel je potřeba docela dost a pro opravu jednoho motoru se rozhodně nevyplatí je pořizovat.
Ojnici bude lepší dát novou, píst a válec nechat přeměřit, přehonovat a uvidí se, možná nebude výměna nutná, popř. jen píst. Samotnou vačku těžko říct, záleží na tom, jak budou opotřebené lágry vačky v hlavě (změřit a hlavu i s novou vačkou poslat na repasi, obojí poslat kvůli "spasování"). Zda dávat novou kliku, záleží rovněž na stavu té původní, možná budou na čepech jen "máznuté" kousky materiálu ze šálků (viz příspěvek č. 14), pokud by bylo třeba čepy navařovat a brousit na původní rozměr, záleží na ceně opravy - nutno pozjišťovat a posoudit). Navíc ohledně kliky záleží i na "domečkách" v karteru - nevím, zda je karter dělený horizontálně (většina čtyřválců), nebo vertikálně (třeba motory Jawa/ČZ). U vertikálně děleného bývají někdy valivá ložiska (třeba motory Virago), u horizontálních jsou ložiska kliky "dvojdílná" ("domečky") když budou jen vydřené šálky, dají se nové - pozor na pozici šálku, aby nebyl překryt otvor mazacího kanálu. Pozor i na to, že leckdy je třeba po usazení nových šálků (bez kliky) kliková ložiska "svrtat" - vystružovací tyčí "srovnat", aby byla v jedné ose (jinak se klika během otáčky bude periodicky prohýbat, vznikají tak vibrace a klika po čase namáháním praskne). I když u jednoválce to zase tak kritické není, u čtyřválce s pětkrát uloženou klikou už je to jiné kafe.
Těžko radit takto na dálku, nejlepší by bylo vzít rozebraný motor k někomu, kdo tomu rozumí a repase dělá, jeden pohled na motor a přeměření dílů dá potřebné informace během chvilky, zatímco tady se ani po X hodinách psaní kloudného výsledku dobrat nepůjde. Kupovat za 1000,- celý nový motor je sice jistota, ale otázkou jest, zda by oprava motoru nevyšla levněji - vše je třeba posoudit a to takto "od stolu" dost dobře nejde.
Tak asi vyměním jen čep pístu ten vypadá fakt blbě, složím to a uvidím jestli to bude lepší. Když nebude tak asi bude potřeba vyměnit ojnice, a to znamená vyměnit celek (který se prodává celý) kliky s ojnicí a ložisky.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
problém s motorem yx160 Stomp 140cc KZ, Stomp WPB 140 CRF70, Stomp 140cc ... | Detlis | 13 | 23.4.2023 v 22:06 krocanmilan |
jaky pitbike do 22500 kč?? Dirtbike & Pitbike dirtbikes, Dirtbike & Pitbike Pit... | hyyngyysss7 | 2 | 23.1.2017 v 21:28 Namydlenej-Blesk |
Vzduchový filtr olej Stomp KZR 160 | sinako | 1 | 30.7.2015 v 13:07 ja1 |