globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Prasklá olejová hadička
Motorka - STOMP KZR 160
Motor - YX 160

Moc zábavy jsem si neužil, a už je tady první průůůser. Banální věc proříznutá hadička oleje vedoucí k olejovému chladiči kterou, při jízdě hned nepoznáte může pěkně znepříjemnit život. Přišel jsem na to při startování, nastartuji a kamarád na mě řve ať to vypnu že mi z hadičky stříká zbytek oleje. Nevím kdy se to stalo ale před tím jsme jezdily tak 45min. Pak už jsem po odšroubování výpustného šroubu z motorky nevyždímal ani půl deci oleje.
Hadičku jsem vyměnil, nalil cca 750ml oleje, spíš to bylo o kousek více. (Motul 10W40) Nastartoval jsem, a motor je samozřejmě slyšet "hraje" prostě jinak než před tím. Něco tam cvaká, zkusím seřídit ventilové vůle a uvidím.
- Tak vůle jsou seřízené, cvakání trochu ustoupilo, ale né, úplně. a při vytočení plynu do vyšších otáček motor jakoby drnčí???
Předchozí majitel mi poradil vyndat svíčku a zkusit motor protočit bez komprese, jestli nezaznamenám nějaké zadrhnutí. Ale nic takového. Při protáčení motoru cítím snad jen odpor ventilových pružin. Asi???
A olej budu muset vyměnit znova protože při nastartovaném motoru a pohledu do kontrolního oka vidím spoustu třpytek (kovových špon). Tak nevím co je v pytli, ale něco se tam pěkně optřebovalo.?. Asi?

Nevím jestli to někam odvést a nebo jezdit. V podstatě na jízdě se nic nezměnilo, přijde mi že výkon je stejný komprese taky. Jen mě trápí zvýšený hluk motoru.

Nemáte nějaký nápad?

Díky Pavel

Naposledy editováno 23.01.2015 11:44:24
Anketa: Co by jste dělaly vy?
Rozebrat, kontrola motoru uvnitř.
100%
13
Jezdit dál. A čekat na další projev motoru.
0%
0

(reakce na) Prasklá olejová hadička

Skvělá odpověď, děkuji! 21.1.2015 v 09:30 | Nahoru | #1

kokpilot píše: Já si to myslel, že to nebude prdel.

Nevim co jsou šály, ale ty budu muset teda vyměnit a pak ještě vačku?


Šály jsou ložiska na spodním ojničním oku co je na klikovce.
Každopádně pokud jsou v oleji "třpitky" tak je něco někde fest vylágrovaný (= natvrdo vydřený díky absenci mazání). V nejlepším případě repas až GO motoru, v nejhorším začni schánět novej motor. Bohužel.

(reakce na) Prasklá olejová hadička

Skvělá odpověď, děkuji! 22.1.2015 v 23:54 | Nahoru | #2
kokpilot> Vůle na ojničních a pístních čepech dělá zpravidla nepravidelné kovové cvakání, až bouchání (jako kladivem do kovadliny). Motor v takovém stavu už v žádném případě nestartovat. Drnčení, až zvonění mohou dělat také vyběhané kroužky, nebo moc volný píst ve válci. Případně už můžeš mít přidřená i ložiska vačky - nevím, co je v tomto za motor, ale u stojatého motoru OHC při ztrátě tlaku oleje se vačka přidře vždy jako první. Každopádně motor máš zralý na rozebrání a generální opravu, levněji ale může vyjít sehnat si jiný motor. Ale tam zase riskuješ koupi zajíce v pytli.

Prasklá olejová hadička

Skvělá odpověď, děkuji! 25.1.2015 v 23:53 | Nahoru | #3
Honování - finální "začištění" plochy válce, v případě válce ne úplně zadřeného, ale jen mírně "líznutého" (což bude nejspíš Tvůj případ) se dá válec přehonovat honovací štětkou upnutou ve vrtačce. Odbrousí se tím "zrcátka" "namáznutého" materiálu z pístu, když se trhne olejový film a dojde ke tření kovu o kov. Podstatou jest, že povrch styčných ploch válce a pístu (a vlastně všech navzájem pohyblivých součástí) nesmí být zrcadlové lesklý - to by se olej neměl na čem "držet" a mazání by nefungovalo. Povrch musí být mírně "porézní". Proto se lesklá místa ("zrcátka", "prasátka") musejí odbrousit - na válci honovací štětkou, zároveň se tím povrch "sjednotí", na pístu jemným pilníčkem, povrch pístu se pak chodem motoru už "zaběhne". Ba na novém, nebo málo opotřebeném válci jsou viditelné spirálové "škrábance", to jsou právě stopy po honování a je to v pořádku.
Co se měření v motoru týče, tak na šupleru zapomeň. Na čepy je třeba mikrometr, měřit v několika bodech, jak po délce, tak "polárně" po obvodu (kontrola ovality). Na dutiny (válec, ojniční oka, ložiska vačky) je třeba dutinoměr a válec je opět třeba měřit v několika "výškách" (kuželovitost) a měřidlem pootáčet a změřit tak průměr v několika navzájem pootočených pozicích (kontrola ovality - píst stranovými silami opotřebí válec více ve směru kolmém na osu kliky). Těch měřidel je potřeba docela dost a pro opravu jednoho motoru se rozhodně nevyplatí je pořizovat.

Ojnici bude lepší dát novou, píst a válec nechat přeměřit, přehonovat a uvidí se, možná nebude výměna nutná, popř. jen píst. Samotnou vačku těžko říct, záleží na tom, jak budou opotřebené lágry vačky v hlavě (změřit a hlavu i s novou vačkou poslat na repasi, obojí poslat kvůli "spasování"). Zda dávat novou kliku, záleží rovněž na stavu té původní, možná budou na čepech jen "máznuté" kousky materiálu ze šálků (viz příspěvek č. 14), pokud by bylo třeba čepy navařovat a brousit na původní rozměr, záleží na ceně opravy - nutno pozjišťovat a posoudit). Navíc ohledně kliky záleží i na "domečkách" v karteru - nevím, zda je karter dělený horizontálně (většina čtyřválců), nebo vertikálně (třeba motory Jawa/ČZ). U vertikálně děleného bývají někdy valivá ložiska (třeba motory Virago), u horizontálních jsou ložiska kliky "dvojdílná" ("domečky") když budou jen vydřené šálky, dají se nové - pozor na pozici šálku, aby nebyl překryt otvor mazacího kanálu. Pozor i na to, že leckdy je třeba po usazení nových šálků (bez kliky) kliková ložiska "svrtat" - vystružovací tyčí "srovnat", aby byla v jedné ose (jinak se klika během otáčky bude periodicky prohýbat, vznikají tak vibrace a klika po čase namáháním praskne). I když u jednoválce to zase tak kritické není, u čtyřválce s pětkrát uloženou klikou už je to jiné kafe.
Těžko radit takto na dálku, nejlepší by bylo vzít rozebraný motor k někomu, kdo tomu rozumí a repase dělá, jeden pohled na motor a přeměření dílů dá potřebné informace během chvilky, zatímco tady se ani po X hodinách psaní kloudného výsledku dobrat nepůjde. Kupovat za 1000,- celý nový motor je sice jistota, ale otázkou jest, zda by oprava motoru nevyšla levněji - vše je třeba posoudit a to takto "od stolu" dost dobře nejde.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
problém s motorem yx160 Stomp 140cc KZ, Stomp WPB 140 CRF70, Stomp 140cc ... Detlis 13 23.4.2023 v 22:06 krocanmilan
jaky pitbike do 22500 kč?? Dirtbike & Pitbike dirtbikes, Dirtbike & Pitbike Pit... hyyngyysss7 2 23.1.2017 v 21:28 Namydlenej-Blesk
Vzduchový filtr olej Stomp KZR 160 sinako 1 30.7.2015 v 13:07 ja1


TOPlist