bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
12.12.2014 v 18:46
Zdarec všem. Tentokrát téma tak trochu související se zimou a sice srovnání běžně prodávaných rádobystartkabelů - "zrádců v nouzi" a návod, kterak kvalitní a akdekvátně nadimenzované kabely vyrobit.

Zde kabely, sehnané už před léty buď na pumpě, nebo v supermarketu (vyjde to nastejno), údajně dimenzované na 300A:












Pod 8mm tlustou izolací se skrývá lanko, dle průměru odpovídající průřezu cca 2.5mm2, ovšem čistý normovaný průřez (poctivé spočítání licniček a sečtení průřezů) činí pouhých 1.58mm2, což je pro udávané proudy naprosto nereálné.

Např. při proudu 200A pak na 2m dlouhých kabelech činí napěťová ztráta 8.9V, tedy 75%... každému snad bude jasné, že není reálné, aby takové "startováky" vůbec motorem otočily.

Z těchto startováků jsem tedy ustřihal svorky a místo té předražené gumy použil kabel CYA 35mm2:







Je tam vidět, že i svorky jsou docela aušusové, ovšem káble po této úpravě fungují dobře. Kabel CYA je ale docela tvrdý a nepohodlný na manipulaci (zvlášť v zimě), proto bylo rozhodnuto postavit poctivé kabely, včetně svorek:

Svorky jsou kvalitní, ze silného plechu, s nanýtovanými čelistmi a demontovatelným kabelovým očkem:












Použit je kabel CGZ 35mm2, zde detail očka nekrimpovaného na kabel, pro sichr je ještě procínováno:







Očko namontované ve svorce, před natažením izolace:







A zde hotové kabely, 4m dlouhé, kabel po montáži ještě ošetřen sprejem na pneu:







Dle výpočtu na takových kabelech bude napěťová ztráta (při 200A) 0.8V, což je cca 7% a to není vůbec nic. Startování 1.9l dieselu s vybitou baterkou jedna báseň.

Výrobní náklady 1144Kč (kabel 113Kč/metr a dvě sady svorek á 120Kč). Nemíním nikoho pomlouvat, nebo naopak něčemu dělat reklamu, ale nedávno se mně dostal do rukou leták AutoKelly a v něm byly káble za 230, nebo 260Kč - je snad jasné, že v žádném případě nemohly být adekvátně nadimenzované a celkem jistě půjde o stejný podvod na zákazníky, jako ty káble zmíněné výše.

Snad tento návod-recenze bude někomu co k čemu. Připomínky samozřejmě uvítám, dost možná budou káble někomu připadat zbytečně předimenzované - klidně ať napíše svou zkušenost a praxí odzkoušené průřezy.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

17.12.2014 v 10:22 | Nahoru | #91
Redguy> Tak startovací kabel o délce 1.5m. je v podstatě k ničemu.

(reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

17.12.2014 v 10:27 | Nahoru | #92
1100Virago> tak bavime se tady snad o situaci, kdy mam prázdnou baterku a potřebuju honem odjet. Potom mi jsou smazany hodiny a předvolby na radiu milejší, než zůstat stát na mistr a cekat na modrý anděly.

(reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

17.12.2014 v 10:41 | Nahoru | #93
PEPAFJR> Pokud bych nechal karu cumakem ke zdi v garazi, tak mozna, ale zatim se mi nestalo, ze by mi kabely nestacily.
Mam to pro pripad nouze, nepotrebuju s sebou tahat kilometr kabelu pro pripad, ze je jednou za dva roky budu potrebovat.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

17.12.2014 v 10:59 | Nahoru | #94
Hippieguy> To, že Tobě se to zatím nestalo, neznamená, že to není možné. A alternátoru je jedno, jestli si motor bublá na volnoběh, nebo se roztočí víc, ty špičky jsou tam pořád - pokud bys měl někdy možnost, vem si osciloskop a to budeš čumět, co je v elektrice auta za brajgl. Zapnutím světel vyřešíš velké kulové a laskavě neuč orla létat - nepoučuj elektrikáře.
A kor u motorky, která má jen magneto se zkratovou regulací, je přítomnost baterky daleko kritičtější, nepsalo se to na tomto fóru nesčetněkrát pro srandu králíkům. A před léty jsem osobně viděl motorku se zničenou zapalovací jednotkou v důsledku samovolného (zřejmě vlivem mechanického narušení tavného elementu) prasknutí hlavní pojistky (a tedy též de facto odpojení baterky) za běhu motoru. A pak zkoušej majiteli takového motocyklu vykládat svá moudra, že se nic nemůže stát.

Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

17.12.2014 v 14:41 | Nahoru | #95
ja jsem kupoval nedavno tyto kabely , a max.spokojenost,za nejakych 6 stovek neni co resit,ale na druhou stranu je fakt,ze domaci prace je domaci prace, a clovek vi jak poctive si to doma sam udela a jeste z toho ma aspon radost:).

1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

17.12.2014 v 16:30 | Nahoru | #96
Já mám tyhle kabely a jsou festovní - 25mm2, měď (žádná kombinace s hliníkem), délka 3,5m. Taky teda nestojí 200Kč...

(reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

17.12.2014 v 16:38 | Nahoru | #97
Rumy> Jsou oproti těm mým kratší, mají menší průřez a vyjdou o trochu dráž, ale mají zase lepší krokodýly a dle popisu se dá věřit tomu, že výrobce měl stejnou myšlenku, jako já a nějakou marži pochopitelně mít musí. A je to dobře, že se toho někdo chytnul a začal vyrábět, kdo tomu rozumí, ví, že ta investice se vyplatí. A použít silikonový kabel mě také napadlo, ovšem ten jsem nesehnal a guma občas očištěná a ošetřená sprejem na pneu snad vydrží dlouho.

1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

18.12.2014 v 19:58 | Nahoru | #98
J.M.K
Palec nahoru chlape, je vidět že víš co děláš
Hned musím zaúkolovat svého dvorního dráteníka (ne Slováka ale elektrikáře) aby mi sehnal matroš a jdu vyrábět..

Jo a pro ty chytráky co tvrdí, že kabely nepotřebovali a potřebovat nebudou - u nás se říká, že na každou svini se vaří voda
Pak se jen modlete aby byl nablízku někdo s pořádným vybavením

(reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

18.12.2014 v 23:39 | Nahoru | #99
Carcharot> Dík za kompliment. A ona každého "chytráka" vycepuje zkušenost. Osobně jsem léta káble nevozil (jelikož jsem ani pořádné neměl), ale před čtvrtrokem na parkovišti Fáčko, kde maník nechal půl hodiny na parkovišti zapomenutá světla - naštěstí měl káble svoje a slušné a pár neděl nazpět roztahování P405 (naštěstí klasický diesel s rotačním čerpadlem, moderní ComRaily s mrtvou baterkou nepustí vstřiky), to už člověka donutí k zamyšlení pořádné káble vyrobit. A když už je mám, je nesmysl nechávat je ležet doma - tam budou platné jako žíznivému na poušti chleba a v kufru zaberou nula nula prd místa.

Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

19.12.2014 v 00:32 | Nahoru | #100
.

Naposledy editováno 11.05.2015 13:36:26

1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

19.12.2014 v 15:08 | Nahoru | #101
pod vlas vodice prumer 0,5mm bych nesel a celkovy prumer vlasu 10mm. toto je minimum do delky vodičů max 2metry

(reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

19.12.2014 v 15:29 | Nahoru | #102

Pawka píše: pod vlas vodice prumer 0,5mm bych nesel a celkovy prumer vlasu 10mm. toto je minimum do delky vodičů max 2metry



Mluv řečí elektrikářů - vždy průřez a ne průměr

1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

19.12.2014 v 16:13 | Nahoru | #103
Tak jsem rozřízl kabely co jsme měli doma a bylo tam slovy 30 měděných vláken A já si říkal proč vůbec nefungují

Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

19.12.2014 v 16:39 | Nahoru | #104
to byl záměr kluku, eletrikar snad nepotrebuje poradit kolik co vede amper, ne?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

19.12.2014 v 18:34 | Nahoru | #105
albik> A měřils, jaké licničky v tom byly? V těch sráčulínech, co jsem měl na ponku, bylo licniček 87 a čistý součtový normovaný průřez 1.58mm2. Takže pokud by v těch Tvých byly stejné, vychází to na průřez 0.54 a pak na třímetrových káblech bude 10% napěťová ztráta už při 6A. Při startování by leda tak zhasly kontrolky a káble by za chvíli zasmrděly.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

19.12.2014 v 18:53 | Nahoru | #106
J.M.K.> Neměřil, ale jsou slaboučký pomalu jak vlas.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

19.12.2014 v 19:07 | Nahoru | #107
albik> Tak to se není co divit, to pak není pomalu ani kabel pro repráček v kapesním tranzistoráku... vypůjčím si frázi kolegy bývalého spolužáka: "Je v tom 5 vlasů čínského dědka". Mimochodem, v běžných instalacích 230V~ se na světelné okruhy, jištěné na 6A, dává drát 1.5mm2 a na zásuvkové, jištěné na 10A, je třeba 2.5mm2... a potom chtěj hnát de facto svářecí proud drátky, co nemají ani 0.5mm2.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

20.12.2014 v 22:40 | Nahoru | #108
J.M.K.> Nejsem elektrikář,proto se tady průřezech vodičů nebudu zmiňovat a obracím se na odborníka zda můj výrobek schvaluje.
Použil jsem starej kabel na motorovej proud (380 V),tlustej jak vztyčenej prostředník,stočil na obou koncích všecky čtyři žíly dohromady,ve svěráku zmáčknul do odpovíjacího kabelovýho oka,přišrouboval k barevně rozlyšeným kleštím a už léta slouží bezchybně.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

21.12.2014 v 03:42 | Nahoru | #109
kutil1> To by měl být kabel CGSG (pokud je měděný a gumový) 4x4mm2, nebo 4x6mm2, dle normy na 20, resp. 25A, takže potom po spojení žil je z toho kabel 16, nebo 24mm2 a to už na startování "lehčích" motorů může bohatě stačit. A když funguje, není co řešit.

1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

Skvělá odpověď, děkuji! 21.12.2014 v 14:00 | Nahoru | #110
Dovolené zatížení izolovaných vodičů Cu volně ve vzduchu je
průřez 1 mm - 17 A.
1.5 mm - 22 A
2.5 mm - 30 A
4 mm - 40 A
6 mm - 52 A
10 mm - 71 A
16 mm - 96 A
Toto platí v případě pevného drátu, pokud to bude lano jemně slaněné lze počítat s ampérovým zatížením až o 40% vyšším

Naposledy editováno 21.12.2014 14:00:41

(reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

22.12.2014 v 20:55 | Nahoru | #111

PEPAFJR píše: Dovolené zatížení izolovaných vodičů Cu volně ve vzduchu je
průřez 1 mm - 17 A.
1.5 mm - 22 A
2.5 mm - 30 A
4 mm - 40 A
6 mm - 52 A
10 mm - 71 A
16 mm - 96 A
Toto platí v případě pevného drátu, pokud to bude lano jemně slaněné lze počítat s ampérovým zatížením až o 40% vyšším


To jsou ale tabulkové hodnoty pro trvalé zatížení - kdy musí kabel bezpečně stíhat uchladit tu ztrátu výkonu co na něm nastává. Pro krátkodobý zatížení jako v případě startovacích kabelů to bez problémů můžeš několikanásobně překročit - v podstatě pokud neni pokles napětí tak velkej že použití startovacího kabelu ztrácí smysl, nebo dokud netaje/nehoří izolace. Na těch 5-10 vteřin při startu ten kabel snese nejmíň 5ti násobek.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

25.1.2015 v 12:10 | Nahoru | #112
J.M.K.> ...tak jsem taky zapracoval a vyrobil,našel jsem starý měděný kabely s rezavejma kleštěma a na druhý straně mosaznýma okama,očistil,provrtal a přišrouboval k novým kleštím a toto je výsledek ...asi s tím kdysi nabíjel otec nebo dědek



1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

25.1.2015 v 12:50 | Nahoru | #113
banda1250> Ty rezavé kleštičky budou spíš tak na nabíjení, na startování budou mít malou styčnou plochu a zřejmě i slabé pružiny. Tak silný drát je ve spojení s nimi pro nabíjení zbytečně silný. Ale chce to každopádně vyzkoušet, fungovat by to mohlo. Jen bych ty staré kleště očistil, jde to dobře elektrolyticky. Navíc docela vypadají na to, že jsou rezavé proto, že se na ně dostala kyselina z baterky. I když pro sichr by byli lepší je odstřihnout a dát místo nich ještě druhý pár stejných kleští, jako ty na druhé straně.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

25.1.2015 v 13:01 | Nahoru | #114
J.M.K.> jj,asi to tak udělám.Ještě se tě chci zeptat,jestli ty kabely daj ten startovací proud?Mají v řezu tak 4mm mědi.Myslím ne na auto,ale na motku,tam ty baterky mají tak okolo 170A startovací proud,nebo se pletu?Bylo mi to líto vyhodit,tak jsem myslel jako vyrobit "kvalitní startkabel,žádnýho zrádce v nouzi"
...kdyby někdy náhodou

Naposledy editováno 25.01.2015 13:02:28

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

25.1.2015 v 14:26 | Nahoru | #115
banda1250> Jestli jádro těch kabelů má cca 4mm v průměru, tak tomu odpovídá průřez drátu přibližně 12.5mm2 a tam při předpokládané délce kabelů 3m (tj. celkem 6m kabelu) a proudu 170A (dle Tvého příkladu) bude na drátech úbytek cca 1.5V. To ale jen teoreticky (výpočet v programu ElectroDroid), v reálu budou nějaké ztráty i na přechodových odporech kleště->svorky baterky. Takže úbytek tam bude cca 2V, což by někdy už mohlo dělat brikule, ale většinou to stačí (starter zpravidla tolik neodebírá, pokud se nejedná o náklaďák). Kámem úrazu ale bude v těch starých kleštích - to jsou fakt svorky na nabíjení, ne na startování, bude to dost velký "špunt v potrubí". takže být Tebou dám ty "velké kleště" i na druhý konec kabelů, s těmi rezavými bych to moc neriskoval.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

25.1.2015 v 16:19 | Nahoru | #116
J.M.K.> OK,díky,vyměním je.
...jo a ještě něco,když jsem kupoval za 32,-Kč ten pár kleští,tak prodavačka v elektrotechně mě ujišťovala že jsou na 200A.To mě přijde jako nadsazenej údaj,když vidím z jakýho staniolu jsou naohýbaný To by ty rezavý železný měly bejt lepší ne?

Naposledy editováno 25.01.2015 16:31:07

1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

25.1.2015 v 17:59 | Nahoru | #117
kdyz nejsou kabeli,tak dam baterku ,kdyz to jde, tesne vedle baterky a udelam kamely z klice 13x17 vemu jich sest, 4 sikovny ruce a pojd,nastartujes i kamion. nebo dve trubky a dem!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

25.1.2015 v 18:24 | Nahoru | #118
Pawka> nechlastej baterka vedle baterky mockrát dát nejde,proto tady řešíme tyhle píčoviny

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

25.1.2015 v 21:02 | Nahoru | #119
banda1250> Ty svorky vypadají podobně, jako ty, co jsem ustřihl z těch "hajzldrátů", viz úvod vlákna - a mám odkoušeno, že s kabelem CYA 35mm2 fungují, i když jsou to také jen "plecháčky". Takže nebál bych se jich, hlavní je, aby dobře sedly na kontakty baterky - tam jsou přechodové odpory největší. A ty "staré" podle fotky vypadají, že mají slabé pružiny, malou styčnou plochu "zubů" a ještě jak jsou orezlé, tak tím hůř. A jestli ty kleště v krámě stály 32Kč za pár, tak je to houby výdaj a není co řešit. Lepší, než riskovat, že ty staré rezatiny, určené pro nabíječku, pak v nouzi selžou.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

25.1.2015 v 22:27 | Nahoru | #120

banda1250 píše: Pawka> nechlastej baterka vedle baterky mockrát dát nejde,proto tady řešíme tyhle píčoviny


tak dáš dve stejně dlouhy trubky či jekly,to už se dostanes i do ducata a soused z korei je takhle malej
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist