globalmoto_kveten




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Výročí Jawy
Jelikož má dnes Jawa podle Wikipédie nějaký výročí (cs.wikipedia.org/wiki/9._%C5%99%C3%ADjen ), hodím jsem film s nádechem nostalgie po modelu 500 OHC. Většina z vás ho jistě zná, ale pro neznalé to jistě bude šok.

www.hellspy.cz/petistovka-1949-84-min-drama-avi/22763591

Pěkný den


Naposledy editováno 09.10.2014 13:27:02

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

12.10.2014 v 23:37 | Nahoru | #61

trigr píše: Dyt kdyby tady byl otevreny trh myslite, ze by ustali nastup japoncu v 60-70 letech? Nebudte blahovy...slavnejsi znacky sli do kytek. Triumph, Norton, MV Agusta. Jawa by nedopadla jinak.



Zapomínáš na jednu věc. Jawa i ČeZeta byla ve srovnání s těmi značkami na poloviční ceně. To byly drahé a složité čtyřtakty nijak neoplývající přebytkem výkonu a vedle nich jednoduchá spolehlivá jawa, ještě ke všemu výrazně levnější. Kdyby konstruktéři posunuli vývoj dál a speciály, endura, traily nezůstaly jen na závodní dráze, tak mohli ještě dlouho poté něco znamenat i na západních trzích. Třeba taková jawa 90, to nebyl špatný stroj, naopak, podobných strojů tehdy moc nebylo, měla ale hodně much co chtěly vychytat a jsem přesvědčený, že kdyby vývoj tohoto stroje pokračoval, jawa by ukázala hodně nabušený motor třeba i s jiným objemem než 90 ccm. Jen si představte 350tku califa s rotačním šoupátkem (které je v mnoha ohledech lepší než japonská klapka), odděleným a spolehlivým mazáním, vyvažovací hřídelí atd. S příznivou cenou bych hned viděl konkurenci pro legendární yamahu 350 rd. Bohužel, jak tu někdo poznamenal, je to jen kdyby...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

13.10.2014 v 09:10 | Nahoru | #62
Kynklačka: Háček je v tom, že takový stroj by za tu příznivou cenu Jawa vyrobit nedokázala. Buď by splňoval kritéria a byl by drahý, nebo by byl za příznivou cenu a ojebaný.

(reakce na) Výročí Jawy

13.10.2014 v 10:35 | Nahoru | #63
1100Virago> Prave, ze i vec dosazeni kvalitni/efektivni technologie vyroby jsme ledacos dokazali - jen namatkou napr.ve Strakonicich-v divizi vyroby a konstrukce obrabecich stroju a zarizeni --- tedy mimo motosekci --- vyvinuli zarizeni k jednocinnemu obrabeni odlitku skrine motoru. Toto bylo prvne kratce vyuzito na ctyrtaktech CZ. Takze potencial jsme meli,lidi take-nebylo nutne nakupovat za volne nesmenitelnou Ceskoslovenskou korunu drahe technologie ze zapadu=umeli jsme je sami. Proto mame dnes indickou reaktorku,nemeckou Skodovku,americkou Tatru...ruskou Jawu Divisov/Esso....a velke vetsiny uz ani to ne.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

13.10.2014 v 10:47 | Nahoru | #64
Kynklačka> kalifa s rotačním šoupátkem..... Stačí uvažovat po selsku: proč nedělají motory s šoupátkem jiní? No protože asi ty klapky jsou výhodnější. Jinak by dělali šoupátka. Takže v kolika ohledech je to lepší?? Vyvažovací hřídel vyžaduje převod ozubenými koly, to je u nás tak trochu tradiční problém. Konkurence pro yamahu RD, ano, no proč ne. Takový složitý a bez přebytku výkonu - třeba motory bmw R66/69/75 - to je prostě děs, ani nemá ten vyvažovací hřídel.
Kdyby se někomu starej baworák válel v garáži a zavazel, napište mi pls PM. Vážně mi ho můžete dát, dojedu kamkoli.

Naposledy editováno 13.10.2014 10:49:56

2 reakcí na tento příspěvek Výročí Jawy

13.10.2014 v 11:33 | Nahoru | #65
Nedávno jsem viděl video natočené ve Francii o Jawách,a překvapilo mě jak pěkně tam mluví francouzi o starých motocyklech Jawa z 50 a 60 let a srovnávají tam spolehlivost s jinými značkami té doby,hodně dobře Jawu hodnotí...video je dlouhý a to o čem tu píšu se odehrává mezi 4 a 8 minutou tak zkuste mrknou 5 minut není moc škoda že to už neplatí dnes o našich motorkách

Naposledy editováno 13.10.2014 11:39:14

(reakce na) Výročí Jawy

13.10.2014 v 11:37 | Nahoru | #66
.

Naposledy editováno 13.10.2014 11:39:29

2 reakcí na tento příspěvek Výročí Jawy

13.10.2014 v 12:05 | Nahoru | #67
S tim kdyby se nikdy neshodneme bo ma kazdy hlavu svou...

Ohledne videa Muz na Jawa. Myslim ze komentar toho Frantika v 41:50 mluvi za vse co se tyka alespon dnesnich dnu.

(reakce na) Výročí Jawy

13.10.2014 v 12:15 | Nahoru | #68

trigr píše:

Ohledne videa Muz na Jawa. Myslim ze komentar toho Frantika v 41:50 mluvi za vse co se tyka alespon dnesnich dnu.



jo to už je jiná kapitola dnešní doba,bohužel a přitom dnes tak frčí retro a dalo by se toho využít

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

13.10.2014 v 12:35 | Nahoru | #69
[quote=hodys]Nedávno jsem viděl video natočené ve Francii o Jawách,a překvapilo mě jak pěkně tam mluví francouzi o starých motocyklech Jawa z 50 a 60 let a srovnávají tam spolehlivost s jinými značkami té doby,hodně dobře Jawu hodnotí...video je dlouhý a to o čem tu píšu se odehrává mezi 4 a 8 minutou tak zkuste mrknou 5 minut není moc škoda že to už neplatí dnes o našich motorkách

..twl.. ti frantici maji nekteri pekne nasysleno dilu a veci..

(reakce na) Výročí Jawy

13.10.2014 v 13:46 | Nahoru | #70

Bubak-z-Nemecka píše: ..twl.. ti frantici maji nekteri pekne nasysleno dilu a veci..


No, asi to nebylo drahý... asi to nikdo nechtěl. Prostě byly takový časy.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

13.10.2014 v 14:13 | Nahoru | #71

trigr píše: S tim kdyby se nikdy neshodneme bo ma kazdy hlavu svou...

Ohledne videa Muz na Jawa. Myslim ze komentar toho Frantika v 41:50 mluvi za vse co se tyka alespon dnesnich dnu.



Mě se zas líbí.....potkal jsem členy Jawa klubu Praha...... všechny na japoncích........

stopáž 43:O5

Naposledy editováno 13.10.2014 14:36:22

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

13.10.2014 v 15:42 | Nahoru | #72

laďa-prášil píše: Kynklačka> kalifa s rotačním šoupátkem..... Stačí uvažovat po selsku: proč nedělají motory s šoupátkem jiní? No protože asi ty klapky jsou výhodnější. Jinak by dělali šoupátka. Takže v kolika ohledech je to lepší?? Vyvažovací hřídel vyžaduje převod ozubenými koly, to je u nás tak trochu tradiční problém. Konkurence pro yamahu RD, ano, no proč ne. Takový složitý a bez přebytku výkonu - třeba motory bmw R66/69/75 - to je prostě děs, ani nemá ten vyvažovací hřídel.



Nechápu, proč se toho chytáš? Mluvíme o 60. letech, ne o současnosti, klapka je japonská záležitost.
Proč se klapka dnes používá je snad jasné, je výrobně jednoduší než šoupátko. Ale šoupátko je daleko variabilnější než klapka a nemusíš nákladně ladit a přestavovat motor. Zatímco šoupátko můžeš přizpůsobit motoru, tak klapce musíš přizpůsobit motor (jednoduše řečeno). Samozřejmě pokud máš čas a peníze vyvíjet motor 5 let, pak si můžeš dovolit do něj dávat klapku a vrátí se ti to v sériové výrobě. Šoupátkem se tu zabývali od začátku 60. let a až v jawě 90 ho aplikovali. Kdyby s ním současně začali laborovat i u 350tek, tak to mohla být vážně chuťovka. Možná by vyvažovací hřídel ani nepotřebovali, kdyby si pohráli s uložením motoru, rámem a vyvážením. Se koukni na to RDčko, to je calif, jen motorově a podvozkově to je prostě jinde.

(reakce na) Výročí Jawy

13.10.2014 v 16:19 | Nahoru | #73

bimbo750 píše: Mě se zas líbí.....potkal jsem členy Jawa klubu Praha...... všechny na japoncích........

stopáž 43:O5



takže i za zády jo?:D

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

13.10.2014 v 16:24 | Nahoru | #74

bimbo750 píše: Mě se zas líbí.....potkal jsem členy Jawa klubu Praha...... všechny na japoncích........

stopáž 43:O5



jo to bylo zajímavý že možná mají doma každý kejvačku ale na větší cesty jezdí na japoncích je jasný že čtyřválec nebo pořádný v2 hlavně moderní stroj jakýkoliv je lepší svezení ale byl jsem na akci klubu Jawa žije a tam měl každý jawu 650 clasics nebo sportard 660...překvapilo mě jaký jsou fajn kluci v klubu jawa žije,uměli si sami ze sebe dělat legraci a i když třeba 650tka nebyla bezproblémová brali to tak jak to je a dělali si z problémů srandu prostě srdcaři co mají rádi jawu , pokud to někdo z nich čte tak je moc zdravím

jinak na mě čeká na jaře jawa 639 takže rozšířím vozový park,docela se těším je to motorka na níž jsem dělal autoškolu takže návrat o moc let zpátky

Naposledy editováno 13.10.2014 16:30:15

(reakce na) Výročí Jawy

13.10.2014 v 21:04 | Nahoru | #75

laďa-prášil píše: Nutno poznamenat, že pokud by fávo nerezlo, je to v našich podmínkách nezničitelný auto,
byl to velký krok vpřed správným směrem, u jawy k takovému nikdy nedošlo



tak ono si husákovo dítě a dobře víš že husák biker nebyl, ten podporoval blaho národa na sjezdech KSČ, a za jejich výdobytky jsi mohl pořídit favorita ve frontě od nevidím do nevidím, samozřejmě za bakšiš,
ale i tak to byla krásna doba že si byl jako včela co nic nevěděla a stačili motorky co byly a jak jsme byli rádi
v neděli jsem spadl se 638 a v pohodě ani jsem nevěděl jak nic ok v pohodě asi jsem jsem husákovo dítě betonový chlap

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

13.10.2014 v 21:17 | Nahoru | #76

hodys píše: byl jsem na akci klubu Jawa žije a tam měl každý jawu 650 clasics nebo sportard 660...překvapilo mě jaký jsou fajn kluci v klubu jawa žije,uměli si sami ze sebe dělat legraci a i když třeba 650tka nebyla bezproblémová brali to tak jak to je a dělali si z problémů srandu prostě srdcaři co mají rádi jawu , pokud to někdo z nich čte tak je moc zdravím

7

Pod to se můžu podepsat, byl sem na VSJ ve starém týně..jako jediný autem a v podstatě náhodou, celé sobotní odpoledne.. luxusní banda! Díky všem.. Těch 650 se tam sjelo 26 na jednom place

(reakce na) Výročí Jawy

13.10.2014 v 21:38 | Nahoru | #77

hrnous píše: 7

Pod to se můžu podepsat, byl sem na VSJ ve starém týně..jako jediný autem a v podstatě náhodou, celé sobotní odpoledne.. luxusní banda! Díky všem.. Těch 650 se tam sjelo 26 na jednom place



já je zažil na Pastvinách v roce 2010,měli jsme společný sraz Honda CBF klub a JAWA ŽIJE oficiálně na té akci převzal klíčky od testovacího tehdy nového Sportarda 660 cestovatel a novinář Jarda Šíma s těma klukama společně s naším klubem byla neskutečná sranda



1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

14.10.2014 v 00:09 | Nahoru | #78

Kynklačka píše: Nechápu, proč se toho chytáš? Mluvíme o 60. letech, ne o současnosti, klapka je japonská záležitost.
Proč se klapka dnes používá je snad jasné, je výrobně jednoduší než šoupátko. Ale šoupátko je daleko variabilnější než klapka a nemusíš nákladně ladit a přestavovat motor. Zatímco šoupátko můžeš přizpůsobit motoru, tak klapce musíš přizpůsobit motor (jednoduše řečeno). Samozřejmě pokud máš čas a peníze vyvíjet motor 5 let, pak si můžeš dovolit do něj dávat klapku a vrátí se ti to v sériové výrobě. Šoupátkem se tu zabývali od začátku 60. let a až v jawě 90 ho aplikovali. Kdyby s ním současně začali laborovat i u 350tek, tak to mohla být vážně chuťovka. Možná by vyvažovací hřídel ani nepotřebovali, kdyby si pohráli s uložením motoru, rámem a vyvážením. Se koukni na to RDčko, to je calif, jen motorově a podvozkově to je prostě jinde.



Promiň, jsem nevěděl, že se v tom tak vyznáš, mně připadá calif a rd uplnš nšco jiné. To jsem taky slyšel, že na šoupátko stačil pilník. Nešlo by to na 638?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

14.10.2014 v 00:17 | Nahoru | #79

laďa-prášil píše: Promiň, jsem nevěděl, že se v tom tak vyznáš, mně připadá calif a rd uplnš nšco jiné. To jsem taky slyšel, že na šoupátko stačil pilník. Nešlo by to na 638?



http://classic-motor...ery/yamaha_rd350.jpg

Vážně je to tak jiné?

(reakce na) Výročí Jawy

14.10.2014 v 07:16 | Nahoru | #80

seikos píše: vždyť není o co stát. Ani ten film ani ta motorka nestojí za nic.
A kdo si myslí že ta motorka stojí za 300 tis Kč +. tak je pomatenej magor



Jawy mám rád a pár mi jich stojí v garáži, ale v tom s 500 ohc máš pravdu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

14.10.2014 v 08:08 | Nahoru | #81
Kynklačka> ..z venku az tak ne, zasadni rozdil je vevnitr. Motor a prevodovka Yamahy RD a Jawy se neda srovnat ani z leknuti.

Výročí Jawy

14.10.2014 v 08:59 | Nahoru | #82
seikos píše: vždyť není o co stát. Ani ten film ani ta motorka nestojí za nic. A kdo si myslí že ta motorka stojí za 300 tis Kč +. tak je pomatenej magor

Máš pravdu,nestačím se divit těm cenám...Pětistovku mám docela pojízdnou a měl jsem na ni za ty roky několik zajímavých nabídek.Je to však moje srdcovka,takže neprodejná.No,druhým dechem dodávám,že dnes už bych do ní nešel.

Výročí Jawy

14.10.2014 v 13:38 | Nahoru | #83
Tak já vám nevím. Buď jsem magor, anebo nemám doma půllitra. Ta motorka mi sedm let slouží k trvalé spokojenosti. Jezdím na ní celkem dost a žádné závažné závady se neobjevily. Maže, dobíjí, neteče z ní nikde olej.. Přiznávám, že občas potřebuje trošku více starostlivosti v podobě občasného dotáhnutí sem tam šroubku, ale jinak nic. Prostě šlápnu a jedu. A jízdní vlastnosti? Dá se na to vlnění a tvrdý zadek zvyknout. PS: On Vémax taky nyl nasranej had co se vlnil a jezdilo se na tom.

2 reakcí na tento příspěvek Výročí Jawy

14.10.2014 v 16:01 | Nahoru | #84
Martine, když se jakákoliv věc dá dohromady jak má, funguje.
No ale musíš uznat, že kdybys s ní zajel do servisu, osypou se z ní stejně, jak řidič nákladního Volva, přesednuvší do Tatry 111 .
Si myslím, že by se ani nerozjel...
No a co se týče technické úrovně strojů, tak japonce nedoženeme, ani kdyby nám šli naproti.
Ony aj stroje jisté nejmenované značky sů na tem s techniků a jízdníma vlastnostma taky bůhví jak, ale to nejsů motorky, to je styl...aneb co se dá dokázat šikovným marketingem...
Hodys - si najdi organizačního "pavůka" Jawy a hned ti bude jasné, proč je nekemu hej... .
Nekdy su docela na pochybách, esli vůbec chců vyrábět motorky...a že Jawa eště vyrábí a prodává je podobný zázrak jako s tů nejmenovanů značků, akorát teda z inší bečky .

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

14.10.2014 v 16:03 | Nahoru | #85

Bubak-z-Nemecka píše: Kynklačka> ..z venku az tak ne, zasadni rozdil je vevnitr. Motor a prevodovka Yamahy RD a Jawy se neda srovnat ani z leknuti.



Tak to máš samozřejmě pravdu, ale o tom právě píšu. Kdyby na tom califovi trošku zapracovali víc...už na něj měl být rám 634, určitě 5 rychlostní převodovka, které se tu z nepochopitelných důvodů bránili 40 let a skončili u prototypu až když byly u motorek běžné 6tky. Zapalování s odtředivou regulací a motor s tím šoupátkem, se kterým tu měli zkušenosti (narozdíl od klapky, o které tu tehdy nikdo nic nevěděl). Tak mohla vzniknout moc pěkná motorka. Dneska tu jako vzpomínka na tu dobu zbyla jen ta nedomrdlá jawa 90, která byla v mnoha ohledech na světové úrovni, ale bohužel to bratři nedotáhli k dokonalosti. O tom že se v Týnci 40 let patlal pérák a jenom postupně hranatěl nemá smyl polemizovat...

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

14.10.2014 v 16:31 | Nahoru | #86

Zdenalbenal píše:
Hodys - si najdi organizačního "pavůka" Jawy a hned ti bude jasné, proč je nekemu hej... .
Nekdy su docela na pochybách, esli vůbec chců vyrábět motorky...a že Jawa eště vyrábí a prodává je podobný zázrak jako s tů nejmenovanů značků, akorát teda z inší bečky .



netuším kdo tu firmu vlastní teď,ale je jasný že to marketingově nedomysleli,v době kdy se ve světě daří všemu co je retro,by mohli přijít s nějakým pěkným modelem...je to škoda

Naposledy editováno 14.10.2014 16:33:21

(reakce na) Výročí Jawy

14.10.2014 v 16:43 | Nahoru | #87
hodys> ... Charouz pres Jihostroj.... v podstate pracka na dotace a penize... .. tam nejspis neni zajem majitele s tim neco vubec delat. Protoze tu moznost kooperovat treba s Taiwanem (nejaky rozumny motory) a vyrobci komponentu a mit rozumne postaveny motorky za prijatelny penize pod znackou Jawa ... tuhle moznost uz prosrali davno...

Naposledy editováno 14.10.2014 16:46:05

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

14.10.2014 v 16:58 | Nahoru | #88

Kynklačka píše: Tak to máš samozřejmě pravdu, ale o tom právě píšu. Kdyby na tom califovi trošku zapracovali víc...už na něj měl být rám 634, určitě 5 rychlostní převodovka, které se tu z nepochopitelných důvodů bránili 40 let a skončili u prototypu až když byly u motorek běžné 6tky. Zapalování s odtředivou regulací a motor s tím šoupátkem, se kterým tu měli zkušenosti (narozdíl od klapky, o které tu tehdy nikdo nic nevěděl). Tak mohla vzniknout moc pěkná motorka. Dneska tu jako vzpomínka na tu dobu zbyla jen ta nedomrdlá jawa 90, která byla v mnoha ohledech na světové úrovni, ale bohužel to bratři nedotáhli k dokonalosti. O tom že se v Týnci 40 let patlal pérák a jenom postupně hranatěl nemá smyl polemizovat...


no a dá se udělat pětka na jawu nebo ce je k tomu třeba? Nebo i šestikvalt

(reakce na) Výročí Jawy

14.10.2014 v 17:14 | Nahoru | #89
laďa-prášil> ..mno... pokud vlastnis slevarnu a nastrojarnu a stroj na vyrobu (obrabeni) ozubenych kol.... tak by to v podstate slo. I vyrobit a presne spasovat vicekanalovy valce, klapku do sani.... pak bys musel poladit (vyztuzit) ram, dat jinou kyvku s ulozenim a predni vidli..... mno.. pak uz by to byla slusna motorka..

1 reakcí na tento příspěvek Výročí Jawy

14.10.2014 v 18:17 | Nahoru | #90
Dovolím si malou citaci od Jeníka

"Kdo chce dospělý nový motocykl a má hlouběji do kapsy, zvolí možná Jawu. Nesmí mu ale vadit, naopak měl by být hrdý na to, že už možná jeho dědeček jezdil s podobným motorem do práce, na ryby i lov pyšných princezen." (Pavel Husák, článek Dvoudobá Jawa 350, časopis Motocykl, 5/2005).
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Jawa 500 OHC - spojka Jawa 500 OHC OnluCBR 14 20.2.2024 v 15:55 MartinED250
JAWA 500 OHC - přípravek / stahovák Jawa 500 OHC mikeš. 4 9.5.2022 v 10:04 1jarda1
Jawa 500 OHC - výbrus válců + repas... Jawa 500 OHC mikeš. 14 17.1.2022 v 18:06 cmiral
Prezývky [1, 2] Jawa 350 Tramp, ČZ 175/477, ČZ 250/471, Jawa 250/559... MarekPalovic 56 28.12.2021 v 11:53 zelinar22
Jawa 500 OHC běží na 1 válec Jawa 500 OHC mikeš. 16 14.9.2021 v 11:17 Kohlstein


TOPlist