globalmoto_kveten




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Elektrická instalace
Zdravím všechny motorkáře,

obracím se s žádostí na ty z Vás, kteří máte zkušenosti s elektrikou na Viragu 535. Loni jsem odkoupil od našeho mladého Virago, které si před 7 lety pořídil, ale moc stroji nedal a ve výsledku ho 6 let jenom garážoval. Já se nyní snažím stroj oživit, po osazení nové baterie mi shořela hlavní 30 A pojistka, po opětovném osazení nové pojistky opět zkrat na pojistce. Může mě někdo nasměrovat z hlediska hledání příčiny vzniku zkratu? Jedná se o model z roku 1999. Všem za dobré rady předem děkuji.

S pozdravem Mirek.
Předchozí
1 2
Následující

Elektrická instalace

30.3.2014 v 19:53 | Nahoru | #1
Hlavní pojistka je zařazena mezi (+) pólem baterky, ostatními přívody a reglerem, primárně chrání před vysokým proudem, zničením baterky a eventuelně i požárem, při zkratu v regulátoru. Takže může být regler vadný, nebo je někde prodřený drát za pojistkou a dotýká se kostry. Takže v první řadě prohlédnout kabeláž a zkusit odpojit regulátor (je schovaný v tom žebrovaném krytu vlevo u kyvky a vedou z něj tři bílé dráty do motoru, černý na kostru a červený na onu 30A pojistku a z ní na baterku).
Kdyžtak mám na profilu dílenskou příručku, v té schéma elektriky najdete.

1 reakcí na tento příspěvek Elektrická instalace

Skvělá odpověď, děkuji! 30.3.2014 v 22:37 | Nahoru | #2
Jen takový dotaz.Nespletl jsi si poly při zapojení baterie.Není to stará Jawa kde byl ukostřený + , ale motorka,kde se kostří - jako u auta.Už jsem se s tím taky setkal.

(reakce na) Elektrická instalace

30.3.2014 v 23:34 | Nahoru | #3
Vítězslav_Máří> Vida, na takovou možnost jsem si nevzpomněl a zrovna u XV535 je docela reálná - kabely k baterce jsou dost dlouhé na to, aby je bylo snadné připojit, i když baterka bude usazena v kastlíku obráceně. Mně se to jednou také povedlo a kupodivu diody v regleru přežily.

Elektrická instalace

Skvělá odpověď, děkuji! 30.3.2014 v 23:42 | Nahoru | #4






To vypada na regulator
Zmerit slusmetrem proti kostre a pri zkratu zkusit postupne odpojovat jednotlive vetve

http://yamaha535.wbs.cz/

Naposledy editováno 01.04.2014 01:14:47

Elektrická instalace

Skvělá odpověď, děkuji! 31.3.2014 v 13:19 | Nahoru | #5
Jestli je to verze s elmag. přepínáním rezervy a vyhřívanými hrdly karbců, tak je to nejspíš toto provedení:





1 reakcí na tento příspěvek Elektrická instalace

3.6.2014 v 06:33 | Nahoru | #6
Zdravím mám Yamahu XV 535 2YL virago a potřeboval bych poradit a pomoct,před zimou jsem vypustil z karburátoru benzín,aby se nezanesli kanálky,protože už se mi stalo,že jsem měl zanesené kanálky.Tak jsem teď po zimě chtěl nastartovat dal baterku,čerpadlo natlačilo benzín,vše ok.,ale nenastartovala,vyndal jsem svíčky a na svíčkách nebyla jiskra,vyčistil jsem svíčky,možná špatná kostra,když jsem zkoušel svíčku mimo válec no po několikerém startování mimo válec se jiskra objevila.Co bych se chtěl dozvědět a to jestli namá moto nějaký udržovací zdroj společně s baterkou,který dobije zdroj a dodá elektriku na svíčky nevím možna,že je to blbost co jsem napsal o tom zdroji no nevím si rady.Už se mi to stalo po druhé si myslím a to když vypustím všechen benzín z karburátoru přes ty šroubky určitě víte o čem mluvím.Díky za rady.L

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektrická instalace

3.6.2014 v 12:23 | Nahoru | #7
mazliceklu> Žádný "udržovací zdroj" na motorce není. Celou elektriku "krmí" jen baterka, za jízdy dobíjená třífázovým magnetem se zkratovou regulací (viz schéma výše). Jestli napřed jiskra nebyla a později se objevila, mohly být cívky, nebo VN kabely zvlhlé (to je nebezpečné, jelikož jiskry "utíkající" po navlhlém, nebo špinavém povrchu mohou vypálit v povrchu izolace vodivé cestičky a tím součástku zcela vyřadit), ale může být i horší baterka - dokáže se někdy chovat i tak, že ze začátku je měkčí a po několika startech se "prorazí" a začne dávat lepší výkon.
Jinak ty karbce jsou někdy zrádné - kanálky se někdy nemusejí naplnit jen naplněním plovákové komory, je třeba i podtlak v sání. Sám jsem před zimou nechal karbce vyjet do sucha a na jaře to pak bylo asi 200m tlačení, než motor chytnul (jiank bych dlouhým točením zmařil volnoběžku). Podobně hůř chytal i po 14 denní odstávce.
V první řadě bych zkusil startovat pomocnou baterkou (přes kvalitní (!!!) kabely), nebo rovnou nasadit novou (nebo zaručeně dobrou) a nabitou baterku. Slabší baterka dokáže někdy divy a příznaky mohou být dost zavádějící. Slabší baterka se mj. prozradí i tak, že na roztlačení (kdy není baterka zatížena starterem) motorka chytne snadno.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektrická instalace

4.6.2014 v 06:23 | Nahoru | #8
J.M.K.> Velice děkuji za dobré rady.Stalo se mi,že mi odešla baterka no byla v ní šťáva,ale neutočila motor a pokoušel jsem moto roztlačit a neroztlačil.Potřeboval bych poradit jak roztlačit moto.Díky za rady.L

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektrická instalace

4.6.2014 v 11:33 | Nahoru | #9
mazliceklu> U XV535 je právě roztlačování dost obtížné, neboť motor má takový brzdný účinek (a zpřevodování je relativně "do síly"), že i na pětku dokáže blokovat kolo. Lepší je tlačit v dvou, kdy jeden běží vedle motorky, vede řidítka a druhý opřením rukama zatíží zadek a běží za motorkou.
A ta slabší baterka může být zrádná tím, že starter sice ještě točí relativně normálně, ale napětí poklesne tak, že už nestačí na pořádnou jiskru. Měl jsem něco podobného, horký motor nebylo možné natočit už jen proto, že při přidání plynu (větší komprese) už starter sotva převalil. A bylo to jednak rozštelovanými ventily, ale hlavně právě dosluhující baterkou.

Elektrická instalace

4.6.2014 v 15:05 | Nahoru | #10
Taky jsem draka se slabou baterkou nenadlábnul, i když startér ještě motorem párkrát otočil. Prostě vše jde pak do startéru a ostatní nemá základní životní potřebu ...

(reakce na) Elektrická instalace

5.6.2014 v 04:37 | Nahoru | #11
J.M.K.> Diky a zas jen díky....L

2 reakcí na tento příspěvek Elektrická instalace

5.6.2014 v 06:33 | Nahoru | #12
Zdravím jáká je nejlepší baterie do moto Yamaha XV 535 2YL.díky za rady a tipy.L

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektrická instalace

5.6.2014 v 10:08 | Nahoru | #13
mazliceklu> Není zač. Co s baterky týče, tak mně se osvědčila Yuasa YB-12, ale bohužel už si nepamatuju uspořádání pólů, tak na to pozor - při přepólování baterky se v lepším případě jen odpálí hlavní 30A pojistka ("MAIN"), horším případě se zničí diody v regulátoru.

(reakce na) Elektrická instalace

5.6.2014 v 12:36 | Nahoru | #14
mazliceklu>
YUASA 12AL-A2

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektrická instalace

5.6.2014 v 19:33 | Nahoru | #15
J.M.K.> Stoupni si před baterku kontaktama k sobě, levý musí být plus!





ilustrativní obrázek ...
+ ....-

(reakce na) Elektrická instalace

5.6.2014 v 20:01 | Nahoru | #16
rancher> To sice ano, ale nepamatuju si právě, jak jsou káble v kastlíku - přeci jen už je to pěkných pár let, co je motorka z baráku pryč.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektrická instalace

6.6.2014 v 05:21 | Nahoru | #17
J.M.K.> Zdravím a všem děkuji,byl jsem se podívat na baterii v garáži a mám YUASA BATTERY CORPORATION 12N 12A-4A-1(12V,12Ah)a myslím si že je na moto 535 slabá,moc se v baterkách nevyznám a jaké hodnoty by měla mít ohledně kapacity a startování to nevím.díky L

(reakce na) Elektrická instalace

6.6.2014 v 09:06 | Nahoru | #18
mazliceklu> Baterka 12Ah je pro 535ku bohatě dostačující, motor zase takový odpor nemá. Horší je to u 1100ky, motor nemá dekompresor, tím pádem starter musí vyvinout velký moment, takže tam je třeba baterka až 20Ah. Hlavní je, aby baterka byla v dobrém stavu, o startovacích schopnostech hodně rozhoduje i vnitřní odpor baterky - určuje "tvrdost" zdroje a je-li vyšší, ztrácí se na něm při vysokém proudu už dost velké napětí a o tento úbytek pak napětí baterky klesá. V tomto ohledu vadnou baterku odhalí měření zátěžovým voltmetrem.

1 reakcí na tento příspěvek Elektrická instalace

8.6.2014 v 01:13 | Nahoru | #19






XV 535

Naposledy editováno 08.06.2014 01:15:44

(reakce na) Elektrická instalace

10.6.2014 v 15:52 | Nahoru | #20
dedek_new> Díky Vám všem za rady...L

2 reakcí na tento příspěvek Elektrická instalace

13.6.2014 v 18:12 | Nahoru | #21
Zdravím,dá se nabíjet baterie bez vytažení z kastlíku a jak dlouho se nabíjí.L

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektrická instalace

14.6.2014 v 13:11 | Nahoru | #22
mazliceklu> Dá, proč by nedala, jen tu sedačku sundej a nebo si udělej zásuvku a nabíjej to přes ní... Doba dobíjení...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektrická instalace

14.6.2014 v 20:36 | Nahoru | #23
rancher> Jak jsi to myslel s tou zásuvkou jinak dík za odpověď.L

(reakce na) Elektrická instalace

16.6.2014 v 07:55 | Nahoru | #24

mazliceklu píše: Zdravím,dá se nabíjet baterie bez vytažení z kastlíku a jak dlouho se nabíjí.L



Za jizdy se prece taky nabiji

(reakce na) Elektrická instalace

16.6.2014 v 08:03 | Nahoru | #25

mazliceklu píše: rancher> Jak jsi to myslel s tou zásuvkou jinak dík za odpověď.L



Ze si na nejake pristupne misto namontujes 12V zasuvku(pres samostatnou pojistku) a pres tu to nabijis , nebo ji pouzijes treba na navigaci.





Elektrická instalace

26.7.2014 v 16:36 | Nahoru | #26
Ahoj. Stal jsem se šťastným majitelem Viraga XV 535, rok 1998. Zatím jsem najel asi 400km zhruba tak na 3x. Prvních 300km žádný problém. Až dneska. Cestou po dálnici do Berouna my někdo na vteřinu vypnul zapalování. Příjemný to ve 110 nebylo. Ale hned se to čaplo a do Berouna jsem dojel. Sice to udělalo ještě jednou a jen takový desetinový "škit/trh" a zase to jelo. Z Berouna to jelo v poho až k Ořechu. Tam to zapalování někdo vypnul úplně. Samo že ve chvíli, kdy předjíždím pomalej kamion . No nic, zajel sem ke kraji a jal hledat závadu. Jako příčina se mi jeví rozvaklaná spínací skříňka. Párkrát sem s klíčkem musel zakvedlat a pak se rozsvítila kontrolka neutrálu. Nastartoval sem a dojel skoro až domu. Říkám skoro. 1km od baráku to chcíplo zase. Tentokrát sem musel kvedlat o trochu dýl, ale nakonec jsem na dvakrát ten km k baráku dojel.
Nemáte někdo podobnou zkušenost? Zkusím vyndat sp.skříňku, ale nejdřív musí ven výfuk, protože ty šroubky na spínačce jsou moc hezky schovaný za kolenem výfuku. A taky se mi zdá, že je skříňka až moc ohřívaná od válce. Nemáte někdo radu na nějaký kryt mezi válec a skříňku?
Dík.

1 reakcí na tento příspěvek Elektrická instalace

27.7.2014 v 12:52 | Nahoru | #27
Troufám si tvrdit, že závada nalezena a odstraněna. Naprosto ukázkově uklepaný drát na otočném spínači ve spínací skříňce. Doufám, že pokud budou nějaké další závady, budou vždy takovéhoto charakteru.
http://img9.rajce.id...s/P7270071.jpg?ver=0

Naposledy editováno 27.07.2014 12:52:58

(reakce na) Elektrická instalace

28.7.2014 v 09:34 | Nahoru | #28
ReKaiser> Výfuk není třeba sundávat (jinak drží na každé hlavě dvěma šrouby a ještě jedním šroubem za rezonátor ("bandasku") a jedním šroubem za držák pravé zadní stupačky. Spínačka drží jen za jeden šroub na kousku plechu, šroub je přístupný zleva hned pod spínačkou. Po vyšroubování šroubu jde spínačka i s držákem vytáhnout, rozpojí se konektor a je celá venku. Pak stačí jen sundat pár šroubků a plastová destička s kontakty jde sundat a je tak přístup i k protikusům kontaktů na otočném elementu spínačky.
Co se týče té fotografie, tak vzhledem k těm zoxidovaným místům (zelený povlak) by to chtělo ostříknout kontaktolem, nechat několik minut působit, pak okartáčovat, znovu ostříknout a otřít, nebo ofouknout. A případně spoje znovu přepájet. A styčné plochy kontaktů též pro sichr cáknout kontaktolem a ofouknout, když už bude spínačka rozdělaná.

1 reakcí na tento příspěvek Elektrická instalace

28.7.2014 v 11:35 | Nahoru | #29
To J.M.K.: Jj, díky. Já ten šroub na kterým drží spínačka nemohl najít. Teprve když sem vyguglil nějaké obrázky samotný spínačky sem pochopil, kde asi je a musel si pod mašinu lehnout. Když stojí na policajtovi, tak je šroub prakticky neviditelný.
Je to jak říkáš, otočný jezdec ve spínačce byl černej od šmíru a vnitřek spínačky taky, kontakty na kulaté destičce taky a spoje na fotce zoxidovaný. Vše vyčištěno. Dokonce se po montáži na moto spínačka už nejeví jako vyvaklaná. Ještě chci vymyslet a udělat nějaký hezký šusplech mezi spínačku a válec. Zdá se mi, že spínačka zbytečně moc ohřívá od motoru.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektrická instalace

28.7.2014 v 15:03 | Nahoru | #30
ReKaiser> Není zač. Na opravy jsem měl (a ještě někde mám zahrabaný) svařovaný "stojan" skládající se ze dvou dílů, kdy jeden ("půltrubka" s heftem na šroub) se uchytí do díry vzadu na spodku motoru (možná určené pro dodatečnou montáž centrálního stojanu) a druhý jest obdélník ze dvou trubek a kusů jeklu, s opěrnou pákou. Nasadí se pod protikus a "zhoupne" se dozadu, kde se opře o páku. Díl na motoru musí být dobře dotažen, jinak se může přetočit dozadu a motorka tak může ze stojanu spadnout. Po podepření vhodně uříznutým kusem trámku 10x10cm pod předek motoru byla motorka pěkně postavená rovně a oběma koly ve vzduchu. Šusplech kolem spínačky mně osobně přijde zbytečný, nezdálo se mi, že by se spínačka od zadního válce nějak znatelně hřála. Nicméně nápad je to dobrý.





Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
XIV Velká Virago Vyjížďka 2024 se ... [1 ... 346, 347] Yamaha XV 1100 Virago, Yamaha XV 535 Virago, Yamaha ... rancher 10406 14.5.2024 v 11:01 _Kovboj_
Virago výkon a trysky Yamaha XV 535 Virago CubaLibre 5 17.4.2024 v 12:28 zetka125
Nehádže iskru Virago 536 Yamaha XV 535 Virago Denyd 1 14.4.2024 v 19:30 Kolja73
hladina karburátorů Yamaha XV 535 Virago Sieg 4 30.3.2024 v 21:00 Sieg
schopný opravář na Chomutovsku Yamaha XV 535 Virago Pavel3319 5 8.2.2024 v 09:21 TaťusPájus


TOPlist