globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Zvýšení tvrdosti
Zdravím,
nedávno jsem zde řešil problém o vypadávání kvaltu u fichtla. Motor rozpůlenej nasázel sem tam rovnou nový ložiska, futra, - pružina automatu byla OK, kolečka nejsou omletý. koupil sem i novou vidličku která jezdí po tyčce ale když s tyčkou kývu má menší vůli tak si ji nechám vytočit na soustruhu a poté bych potřeboval zvýšit její tvrdost (zakalit). Jak je nejlepší po domácku zakalit ohřát do červena na vysokou teplotu a poté schladit ve vodě-oleji ? Díky za rady.

Zvýšení tvrdosti

Skvělá odpověď, děkuji! 29.1.2014 v 17:23 | Nahoru | #1
Otázka č. 1, z čeho jsi to nechal vyrobit?, jestli je to běžná konstrukční ocel, tak tu vopdstatě nezakalíš.

Další věc je, že originál bude zřejmě kalený pouze povrchově, pokud to prokalíš celé, tak to i po poupuštění bude pravděpodobně dost křehké.

Vůbec už nemluvím o tom, že vlivem tepelného zpracování dochází k změně rozměrů a je potřeba to přebrousit.

Odpověď: jestli je to koupitelný tak na to kašlat a koupit a nebo to nechat vyrobit někde ve fabrice z odpovídajícího materiálu.

Naposledy editováno 29.01.2014 17:24:53

2 reakcí na tento příspěvek Zvýšení tvrdosti

29.1.2014 v 17:29 | Nahoru | #2
Ne každá ocel jde kalit.Pokud ti to někdo udělá z bláta,tak to nezakalíš.A když ti to někdo udělá z kvalitního materiálu,který se dá kalit,tak po zakalení to musíš ještě popustit,kdyby jsi to jen zakalil,zůstane to sice tvrdé ale křehké a prasklo by to.Pokud jsi to nikdy nedělal,řekni si v nástrojárně,kde ti to budou dělat a oni ti to i upraví.Jinak postup kalení je ohřát do světlé červené,což je zhruba 1000 stupňů,dát do oleje poté očistit,aby byl vidět čistý kov a položit na rozpálený kov,a když se barva ocele změní myslím na teď nevím jestli modrou,nebo hnědou,znovu dát do oleje a zachladit do studena.Je to víc jak 20 let co jsem takto kalil ještě v kovárně majzlíky.Ale je opravdu lepší,když si to necháš zakalit v té nástrojárně,většina jich má malou kalící pec.Další věc je,že si chceš nechat vytočit tyčku,protože má vůli,ale kde má vůli,v karteru?Pokud si ji necháš vytočit s větším průměrem,tak jak pak na ni nasadíš řadící vidličku,to v ní taky zvětšíš průměr díry?Nejdříve se nad tím zamysli a pak teprve něco dělej. Editace: kolega byl rychlejší

Naposledy editováno 29.01.2014 17:30:42

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zvýšení tvrdosti

29.1.2014 v 17:34 | Nahoru | #3
Vítězslav_Máří> Hhh, jo majzlíky jsme kalili taky, koukám oblíbená činnost .

Zvýšení tvrdosti

29.1.2014 v 17:36 | Nahoru | #4
já du kalit v sobotu.
Každá ocel se dá zakalit./roztavit,dát přísady a znovu vyválcovat.
a když ti doma kape kohoutek,tak pod něho dáš misku a nebo ho opravíš?
Takže tyčku nech původní a oprav osazení. J.

(reakce na) Zvýšení tvrdosti

29.1.2014 v 17:39 | Nahoru | #5

bushman7 píše: Vítězslav_Máří> Hhh, jo majzlíky jsme kalili taky, koukám oblíbená činnost .

To bylo nejdříve v učení v kovárně na praxi a pak na dílně v JZD.Kalili se majzlíky ,důlčíky,průbojníky,celkem mne to bavilo.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zvýšení tvrdosti

29.1.2014 v 17:56 | Nahoru | #6

Vítězslav_Máří píše: Ne každá ocel jde kalit.Pokud ti to někdo udělá z bláta,tak to nezakalíš.A když ti to někdo udělá z kvalitního materiálu,který se dá kalit,tak po zakalení to musíš ještě popustit,kdyby jsi to jen zakalil,zůstane to sice tvrdé ale křehké a prasklo by to.Pokud jsi to nikdy nedělal,řekni si v nástrojárně,kde ti to budou dělat a oni ti to i upraví.Jinak postup kalení je ohřát do světlé červené,což je zhruba 1000 stupňů,dát do oleje poté očistit,aby byl vidět čistý kov a položit na rozpálený kov,a když se barva ocele změní myslím na teď nevím jestli modrou,nebo hnědou,znovu dát do oleje a zachladit do studena.Je to víc jak 20 let co jsem takto kalil ještě v kovárně majzlíky.Ale je opravdu lepší,když si to necháš zakalit v té nástrojárně,většina jich má malou kalící pec.Další věc je,že si chceš nechat vytočit tyčku,protože má vůli,ale kde má vůli,v karteru?Pokud si ji necháš vytočit s větším průměrem,tak jak pak na ni nasadíš řadící vidličku,to v ní taky zvětšíš průměr díry?Nejdříve se nad tím zamysli a pak teprve něco dělej. Editace: kolega byl rychlejší



Vidlička na tyčce má vůli jelikož tyčinka je za ten čas vomletá tou vidličkou která po tom jezdí, jináč má vůli i v kraterech proto sem chtěl udělat novou větší

Zvýšení tvrdosti

29.1.2014 v 17:58 | Nahoru | #7
Jinak, díky všem za tipy. Našel sem ji ve fichtl krámku za 25Kč tudíž asi nemá řešit nějaké kalení. Téma nechám dále otevřené kdyby měl někdo v úmyslu něco po domácku kalit.

Zvýšení tvrdosti

29.1.2014 v 17:59 | Nahoru | #8
Tsss,žasnu,jak má někdo čas na pí...viny...
Ale budiž-kolečka nejsou omletý...a co kolíčky a protidíry??? P-H.

Naposledy editováno 29.01.2014 18:00:57

Zvýšení tvrdosti

29.1.2014 v 18:08 | Nahoru | #9
Jak si kontroloval vůli té tyčky? Dal jsi ji pouze do jednoho karteru, nebo jsi to přiklopil i druhým karterem? Jaké kvalty konkrétně vyskakovaly?

(reakce na) Zvýšení tvrdosti

29.1.2014 v 18:17 | Nahoru | #10

OnluCBR píše: Vidlička na tyčce má vůli jelikož tyčinka je za ten čas vomletá tou vidličkou která po tom jezdí, jináč má vůli i v kraterech proto sem chtěl udělat novou větší



Když si necháš udělat větší tyčku, nedostaneš na to tu vidličku. Nehledě na ty problémy s tepelnou úpravou. Kup originální tyčku a nech si vyvložkovat ty vymletý díry v karteru. Je to běžná závada hlavně u velkých Jaw. Otázkou je, jestli není levnější a míň pracný sehnat nějaký jiný míň opotřebovaný bloky...

Zvýšení tvrdosti

29.1.2014 v 18:27 | Nahoru | #11
jaky kaleni)nech si to udelat z 12050 a nech si to zuslehtit na 100rocveldu

Zvýšení tvrdosti

29.1.2014 v 18:43 | Nahoru | #12
Tyčku je třeba vytvrdit jen povrchově, takže je třeba cementačka, např. 1.2764. Uvnitř musí zůstat houževnatá, jinak praskne. Ale jak už napsali ostatní, je-li tyčka k sehnání za čtvrt sta kvákajících opeřenců, je nesmysl nechávat ji vyrábět. Vyšlo by to pěkně draho, pokud by nebyla možnost tyčku "propašovat" jako fušku k jiné, existující zakázce.

2 reakcí na tento příspěvek Zvýšení tvrdosti

30.1.2014 v 00:39 | Nahoru | #13
tyčka a vidlička vydrží 100 let,jestli ti vypadává 3 tak je to kolíkama bočníma ,nikoliv zubama po obvodu...

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zvýšení tvrdosti

30.1.2014 v 16:32 | Nahoru | #14

fichtlracer píše: tyčka a vidlička vydrží 100 let,jestli ti vypadává 3 tak je to kolíkama bočníma ,nikoliv zubama po obvodu...


Má pravdu tento chlapec

Naposledy editováno 30.01.2014 16:32:16

(reakce na) Zvýšení tvrdosti

30.1.2014 v 19:11 | Nahoru | #15
alesmoto> 555 a 05 má výstupní hřídel jen na jednom ložisku. to musí být v supr stavu a nesmí být v kátru volné. Jinak je to opravdu bočníma kolíkama, ale dobrá hřídelka se na 555 blbě shání:( edit: kolíky mezi "4" a "5" musí být OK.





Naposledy editováno 30.01.2014 19:14:28

Zvýšení tvrdosti

30.1.2014 v 19:14 | Nahoru | #16
Boční koliky jsou ok

1 reakcí na tento příspěvek Zvýšení tvrdosti

30.1.2014 v 23:27 | Nahoru | #17
Skoda, ze se nedostanu na chalupu, mam tam bednu vysypanejch strev z pionyru, kejvacek, tam by se neco naslo. Nez neco kalit, lepsi koupit celej motor.

(reakce na) Zvýšení tvrdosti

8.2.2014 v 23:19 | Nahoru | #18

atheris píše: Skoda, ze se nedostanu na chalupu, mam tam bednu vysypanejch strev z pionyru, kejvacek, tam by se neco naslo. Nez neco kalit, lepsi koupit celej motor.



Právě ale zas člověk když sežene starej motor tak aby to enbylo to samý nebo horší. Dal sem všechno nový a sehnal sem i slušná kolečka tak zkusím i ty snad se do jedné ze závad trefím

(reakce na) Zvýšení tvrdosti

11.2.2014 v 00:26 | Nahoru | #19
alesmoto> děkuji

(reakce na) Zvýšení tvrdosti

13.2.2014 v 22:30 | Nahoru | #20

fichtlracer píše: tyčka a vidlička vydrží 100 let,jestli ti vypadává 3 tak je to kolíkama bočníma ,nikoliv zubama po obvodu...



Pán má pravdu boční kolíky vypadali pěkně na pohled. Vytáhl jsem z té hřidele i z té druhé a všiml si toho že kolíky u toho prvního jsou zkracované takže je jasný že už to někoho trápilo a snažil se to pošít. Teďkon jsem sehnal kolečka do převodovky 2 tak tam dám to lepší a snad to bude fungovat. Takže díky za rady pánové
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
pincek netáhne na trojku Jawa 50/20 Pionýr, Jawa 50/05, Jawa 50/21 Pionýr, Ja... dom_burda 13 12.3.2024 v 19:51 kasssy
Ultrazvuk - čištění karburátorů Pra... Jawa 250/559, Jawa 50/20 Pionýr, Jawa 250/590, Jawa ... vrbkys 11 7.9.2023 v 15:10 Jenik789
Jawa 550 technický průkaz zrušený Jawa 50/550 Pionýr a1a2a31 10 12.5.2023 v 09:48 CRF1000
Praskání světel jawa 50/550 Jawa 50/550 Pionýr stepanem 7 16.12.2021 v 20:39 Kohlstein
Jakou motorku Jawa 50/20 Pionýr, Babetta 210, TMEC Betka, Jawa 50/... Makos06 6 11.10.2021 v 10:49 puffybodie


TOPlist