globalmoto_kveten




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Virago 1100 problémy se startem
17.5.2013 v 11:33
Zdravím chlapi,
v tomhle videu jsem nahrál zvuk startování. Problém je, že mi v poslední době takhle startuje. Je to ta zkurvená volnoběžka nebo to bude baterkou? Baterie je plně nabitá, ale už nemá takový výkon, dle techniků z varty.
Dík za rady.
Předchozí
1 2
Následující

1 reakcí na tento příspěvek Virago 1100 problémy se startem

17.5.2013 v 12:30 | Nahoru | #1
Jo, to zní jako klouzající volnoběžka. Sháněj válečky a udělej repasi, nebo můžeš koupit novou za necelé tři tisíce.

edit: Jestli se chceš ujistit, zkus připojit k motorce startovací kabely a autobaterii. Pokud to bude stejné, vyloučíš tím baterku.

Naposledy editováno 17.05.2013 12:31:40

(reakce na) Virago 1100 problémy se startem

17.5.2013 v 14:55 | Nahoru | #2

1100Virago píše: Jo, to zní jako klouzající volnoběžka. Sháněj válečky a udělej repasi, nebo můžeš koupit novou za necelé tři tisíce.

edit: Jestli se chceš ujistit, zkus připojit k motorce startovací kabely a autobaterii. Pokud to bude stejné, vyloučíš tím baterku.

Tak tak ,zkus to buď přes nabíječku se startem,nebo přes startovací kabely.Když to bude stejné ,tak výměna volnoběžky.

Virago 1100 problémy se startem

17.5.2013 v 15:12 | Nahoru | #3
To už je volnoběžka v háji. Kdyby byla jen slabá baterka, tak by se motor jen převaloval a starter by se netočil v momentě, kdy motor stojí.

Pozor ale také na to, že slabá baterka rovněž dovede volnoběžku zničit.

1 reakcí na tento příspěvek Virago 1100 problémy se startem

19.5.2013 v 10:44 | Nahoru | #4
Zdar chlapi,právě se hrabu ve Virážce,netočí startét.Cívka cvaká a vlastně pracuje,ale není mě jasný,že jde proud na startér i když není sepnutá,no a potom jsem zkoušel roztočit startér na přímo bez cívky a nic,mělo by to snad fungovat ne? Je mě jasný,že teď někde couráte na motkách,bo je venku pěkně,ale budu rád i za pozdější podanou informaci. Díkes.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Virago 1100 problémy se startem

19.5.2013 v 14:40 | Nahoru | #5
Palo58> Ten popis je dost zmatený, chtělo by to upřesnit.

"Cívkou" myslíš relátko starteru, ne? Jestli po stisknutí tlačítka starteru cvakne, jako že sepne, tak změř voltmetem, nebo žárovkovou zkoušečkou, jestli v době, kdy je sepnuté, je napětí na jeho výstupní silové svorce (ta, na kterou je napojen kabel vedoucí ke starteru).
Pokud tam napětí nebude a pokud nebude ani na druhé ze silových svorek (na tu vede tlustý kabel od baterky), tak musíš hledat v přívodu od baterky, pokud na první svorce napětí je stále, ale na druhé se při "sepnutí" relátka neobjeví, je relátko vadné.

Pokud se ukáže, že relátko spíná dobře (objevuje se napětí na jeho výstupní svorce), tak změř, zda bude napětí i přímo na svorce starteru. Pokud ne, je přerušený kabel mezi relátkem a starterem, pokud ano, je chyba ve starteru.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Virago 1100 problémy se startem

19.5.2013 v 22:09 | Nahoru | #6
J.M.K.> Dík za odpověď,ale relé je v poho,spíná,ale na cívce bylo napětí aniž by byla sepnutá (zasunutá) na výstupu na startér a to mě mátlo. Už jsem rozdělal startér,bylo tam spousta "humusu",vyčistil a odzkoušel a zdá se,že točí a to byl zásadní problém.Jak bude čas,tak smontuji a odzkouším to.Teď se učím skládat kolečka podle výkresu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Virago 1100 problémy se startem

19.5.2013 v 22:30 | Nahoru | #7

Palo58 píše: J.M.K.> na cívce bylo napětí aniž by byla sepnutá (zasunutá) na výstupu na startér



Nezlob se, ale právě tohle vůbec nedává smysl. Nebo máš tu verzi s vysouvacím pastorkem u starteru (dost nešťastně řešený a problémový prvek)?

Virago 1100 problémy se startem

20.5.2013 v 13:19 | Nahoru | #8
Takže úspěšně jsem rozpreparoval volnoběžku, teď jen čekám jestli se otci na fabrice podaří udělat ty válečky. Nevypadala nijak pokaženě. Zasekávala se správně a ani ve svěráku neklouzala. Teď jak mám válečky venku, tak po jejich průměru je nepatrná rýha. Nikde nevypadá nic ojetě, tak snad máte pravdu a pomůže výměna válečků :)

Mimochodem k čemu slouží a je důležitá ta pružinka číslo 9 ?

1 reakcí na tento příspěvek Virago 1100 problémy se startem

20.5.2013 v 19:37 | Nahoru | #9

1 reakcí na tento příspěvek Virago 1100 problémy se startem

20.5.2013 v 20:03 | Nahoru | #10
to tepr3: Díky za odkaz, ale já zvolil levnější variantu a to tu, že si to zkusím zrepasovat. Když to poseru, pak využiju koupě nového kusu.

Spíše mi vrtá hlavou ta pružinka

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Virago 1100 problémy se startem

20.5.2013 v 21:53 | Nahoru | #11
DaveGrohl: To je jasné, ne? Kolo 7 se přesouvá po hřídeli 5 a při startování se dostane do záběru s velkým kolem pod rotorem magneta. A ta pružina pomáhá sedmičku vyřadit ze záběru a vrátit do klidové polohy. Právě u modelů bez volnoběžky se stávalo, že pružinka časem rupnula, kolo se nevrátilo včas zpět, nastartovaný motor se pokusil přetlačit planetový převod startéru a došlo k destrukci.

Virago 1100 problémy se startem

20.5.2013 v 22:32 | Nahoru | #12
1100Virago: Takže doporučuješ tu pružinku sehnat a dát ji tam?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Virago 1100 problémy se startem

20.5.2013 v 23:32 | Nahoru | #13
1100Virago> Tak snad se nepletu, že v tom elementu č. 1 je válečková volnoběžka, právě zabraňující přetočení starteru, stejně, jako to mají klasické automobilové startery s výsuvným pastorkem. Nebo u starších verzí volnoběžka chyběla? Potom přece muselo ke zničení starteru stačit, když jezdec včas starter nevypnul... pokud tedy ještě v sestavě pastorku není ozubený element, jež při "opačném rozdílu otáček" pastorek vytlačí ze záběru - podobně, jako ozubec na náboji startovací kliky, který při naskočení motoru kliku vyhodí ze záběru, aby člověku neurazila ruku. Nebo by se ozubení elementu dalo přirovnat k horním hranám pístu vstřikočerpadla s konstantním koncem vstřiku. Nic takového ale na rozkresu nevidím.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Virago 1100 problémy se startem

21.5.2013 v 14:18 | Nahoru | #14
J.M.K.: Ano, jednička je volnoběžka. Ale první ročníky to měly řešené jinak:



Na hřídeli startéru bylo jen ozubené kolo 1 bržděné drátěným klipem 2. Kola 5 a 7 mají ve skutečnosti (i u nových verzí) ozubení spirální, takže roztočením startéru se začne kolo 7 posouvat po kolohřídeli 5 a stlačovat tu pružinku, až dojede k dorazu a začne to točit celým motorem. Je to zpožďovač záběru, aby startér začal motorem hýbat až když je dostatečně roztočený, protože Virago nemá dekompresory a první dvouuhlíkové startéry měly malý výkon a moment.
Když motor chytne a roztočí se, předběhne otáčky startéru, tím se kolo 7 po spirále přesune na druhou stranu a vyvlékne ze záběru. Pružina tomu pomáhá a brání vzpříčení. A to býval kámen úrazu - po čase se stávalo, že pružina neměla sílu nebo praskla, kola zůstala vzpříčená v záběru a motor se snažil roztočit startér jako dynamo. Jenže při tom pekelném převodovém poměru nebyla šance, celé se to hryzlo a pak lítaly zuby jak při hospodské rvačce, docházelo k destrukci klikových ložisek a ohýbání klikových čepů. Takže soudruzi z Japonska zkusili napravit chybu dodatečně vloženou miniaturní volnoběžkou (na větší nebylo v bloku místo), která sice destrukcím zabránila, ale stala se legendární slabinou těchhle motorek.

Naposledy editováno 21.05.2013 14:18:20

(reakce na) Virago 1100 problémy se startem

21.5.2013 v 18:23 | Nahoru | #15
1100Virago> Super, děkuju za informace. Je to vlastně podobný princip, jako staré startery Bendix - tam byl pastorek volně na hřídeli (se strmou šroubovicí), po rozběhnutí starteru začal po hřídeli stoupat, až chytil záběr a po rozběhnutí motoru jej rozdíl otáček vyhodil ze záběru. Žádná pomocná pružina tam nebyla, jen na hřídeli byla pružinová spojka coby rázový tlumič.

1 reakcí na tento příspěvek Virago 1100 problémy se startem

22.5.2013 v 10:50 | Nahoru | #16
Takže, dal jsem tam válečky 7.10mm. 7.15mm už nešly vecpat. S tím, že jsem to trochu musel napružit viz obrázky:

[IMG]
[IMG]

Teď už to jen zatřískat. Mám shánět tedy tu pružinku nebo již díky té volnoběžce není třeba?

Naposledy editováno 22.05.2013 10:51:14

(reakce na) Virago 1100 problémy se startem

22.5.2013 v 10:59 | Nahoru | #17
DaveGrohl: Vypadá to dobře To předpružení je správné, před těmi válečky musí zůstat švíra. Jakmile se dostanou až na konec, přestanou se šprajcovat a volnoběžka začne klouzat.
Pružinu sežeň, není tam jen na ozdobu. Že to funguje i bez ní je jedna věc, ale konstruktéři věděli, proč ji tam dávají.
Kde jsi sehnal válečky? Případně, kde ti upravili rozměry?

1 reakcí na tento příspěvek Virago 1100 problémy se startem

22.5.2013 v 11:07 | Nahoru | #18
1100Virago: Prosím tě a máš typ, kde ji sehnat? Nechce se mi čekat na týden dodání z Parts Depot.
U otce v práci. Chlapík na soustruhu upravil nerezovou tyčku na potřebné rozměry a pak to jemným smirkem jen vyhladil. Mám do zálohy právě udělané i ty 7.15mm.
Obvolal jsem asi 10 firem s ložisky a rozměr 7.35 už se prej dlouho nedělá. A firma z Tvého odkazu takhle velké válečky taky nedělá.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Virago 1100 problémy se startem

22.5.2013 v 11:19 | Nahoru | #19
DaveGrohl: No když ne PartsDepot, tak leda zkusit Motofaktor ve Vítkovicích, coby oficiálního dealera Yamahy. Když to dneska objednáš, máš reálnou šanci, že to v pátek dostaneš a o víkendu můžeš dát motorku do kupy.
Tak to jsem zvědav, jak dlouho ti to vydrží. Netuším totiž, jak je na tom nerez s tvrdostí, houževnatostí a otěruvzdorností. Třeba to bude mít lepší odolnost než ložiskové válečky, ale taky se může stát, že to za rok budeš měnit znovu. To je těžké hádat.

Naposledy editováno 22.05.2013 11:22:44

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Virago 1100 problémy se startem

22.5.2013 v 12:01 | Nahoru | #20
Takže, pro informaci: V těchhle dílech dělala Yamaha pěkný hokej.
První verze po zavedení volnoběžky vypadala takhle:



Věnujte pozornost o-kroužku 4, kolům 5 a 7, pružině 9, válečku 13 a tomu, že číslování dílů končí 19.

Někdy okolo roku 1993/1994 došlo ke změně designu:



Šroubovice na kolech 5 a 7 má jiné, strmější stoupání, váleček 13 má změněný vzhled a rozměry a jsou přidány předpínací válečky pružiny 20. Vše za účelem spolehlivějšího zavléknutí ozubených kol do sebe. Válečky 20 po čase způsobují, že solenoid není schopný spolehlivě spínat a v jiném tématu se osvědčilo je zase vyhodit.

V letech 1995/1996 došlo k finální změně:



Zmizel o-kroužek, pružina, a kola 5 a 7 se dodávají jen jako spárované soukolí 4. Takže pokud je v motorce nejnovější verze kol, pružina není nezbytná.

2 reakcí na tento příspěvek Virago 1100 problémy se startem

22.5.2013 v 13:11 | Nahoru | #21
Já mám rok výroby 88, takže mne se týká hned ten první skript. Objednal jsem tu pružinu z depotu, takže za cca týden dám vědět, jestli se podařilo úspěšně odstranit problém startování, či nikoliv.

Osobně jsem sám zvědav jak dlouho ty moje válečky vydrží

(reakce na) Virago 1100 problémy se startem

22.5.2013 v 13:39 | Nahoru | #22
DaveGrohl: Rokem výroby bych se až tak úplně neřídil, Yamaha svého času doporučovala přestavbu na novější systém a je možné, že už to někdo udělal. Ono je to kompatibilní. Takže to chce
- změřit drážku válečku 13, jestli je široká 13 mm (nový) nebo 15 mm (starý)
- zkontrolovat, jestli jsou přítomné válečky 20 (nové) nebo chybí (staré)
- zjistit, jestli chybí o-kroužek 4 (nové) nebo tam je (staré)
a ideální by bylo změřit stoupavost spirály (počet jejich závitů) kol 5 a 7, to je rozhodující. Jenže nevím, kolik má nová a stará verze, takže chybí data.
Je totiž pravděpodobné, že funkci vratné pružiny v nové verzi supluje více předepjatá pružina 16. A že pokud jsou přítomné válečky 20 i pružina 9, zpětný tlak je příliš velký a to zas vyvolává problémy na spínacím solenoidu, které se řeší právě vyndáním těch válečků 20 (nebo právě pružiny 9).

(reakce na) Virago 1100 problémy se startem

22.5.2013 v 14:15 | Nahoru | #23
1100Virago> Tak tohle se fakt hodí!

(reakce na) Virago 1100 problémy se startem

22.5.2013 v 14:16 | Nahoru | #24
DaveGrohl> S nerezovkou, jako je třeba 1.2316, těžko říct, jak dlouho vydrží, dvakrát tvrdá není. Lepší by bylo použít "vložkovinu" 1.2767, válečky zakalit a rozměr dorovnat ne brusce na kulato, nebo lépe použít cementačku 1.2764 a po nacementování opět nabrousit na potřebný průměr. U celkového prokalení by v kritickém případě mohly válečky prasknout.

1 reakcí na tento příspěvek Virago 1100 problémy se startem

22.5.2013 v 23:47 | Nahoru | #25
J.M.K.: Bohužel dostal jsem co jsem dostal. Nic tvrdšího na fabrice neměli. Kdybych mohl sehnat něco jiného, tak do toho jdu, ale jsem rád za aspoň něco. Nevím kde jinde ty válečky sehnat. Stejně čekám na dodání té pružiny, takže jestli máš tip nebo prostředky na jiný materiál, rád si to od tě koupím :)

(reakce na) Virago 1100 problémy se startem

23.5.2013 v 14:42 | Nahoru | #26
DaveGrohl> Kdyby to bylo o několik let zpátky, tak by nebyl problém, tehdy jsem dělal v nástrojárně. Třeba to z té nerezovky vydrží, ale co vím, tak válečky i s pružinami se dodávaly coby opravná sada. I když pro největší jistotu bývalo nejlepší vyměnit rovnou celou volnoběžku.

1 reakcí na tento příspěvek Virago 1100 problémy se startem

23.5.2013 v 15:58 | Nahoru | #27
J.M.K.: No a to je právě ten problém. Já bych si tu sadu koupil a i tu volnoběžku, ale prostě teď jsem bez práce a navíc mně to i docela baví, když se mohu něco přiučit a sám si opravit. Takže radši se to pokusím opravit s tím co mám a budu věřit, že nějaký roček pojezdím, než abych se koukal na rozebranou mašinu a možná někdy časem, až by byly prachy, bych ji dal do kupy.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Virago 1100 problémy se startem

23.5.2013 v 18:01 | Nahoru | #28
DaveGrohl> Což to chápu, taková snaha se cení. Dneska už ani dílny leckdy "neopravují" v pravém slova smyslu, ale jen vyměňují díly, nebo v horším případě celé sestavy. I když někdy to ani jinak nejde... pár let zpátky, mě dovedlo pekelně vytočit, když jsem kvůli hučícímu ložisku v zadním kole musel měnit celý náboj včetně snímače antibloku.

(reakce na) Virago 1100 problémy se startem

23.5.2013 v 18:24 | Nahoru | #29
J.M.K.: NA XV750/1100 se opravné sady volnoběžky neprodávají, aspoň já na to nikdy nenarazil. Je to prostě jeden nechutně předražený, oficiálně nerozebíratelný díl (i když poslední roky už jsou k mání levnější repliky).
Ještě kdyby někdo vyráběl snadno rozebíratelný obal, ať se nemusí ten plech vždycky odehýbat a zaklepávat, a oprava by byla záležitost na chvilku.

Virago 1100 problémy se startem

23.5.2013 v 20:39 | Nahoru | #30
1100Virago: Hlavně kdyby ty ložiskové válečky byly k sehnání. Ten plech dvakrát, třikrát rozebrání vydrží, ale sehnat ty válečky, kde ti je prodají v rozměru, aby sis jej upravil, nedejbože, aby ti je upravili oni. Dneska jsem obvolal zase pár firem a prostě víc jak 6mm na zakázku nerobja. A dokonce není k sehnání ani rozměr 7.35 nebo 7.5, jedině 7 nebo 8mm.
Jestli někdo budete mít štěstí, tak sem hoďte link pro budoucí opraváře.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
XIV Velká Virago Vyjížďka 2024 se ... [1 ... 346, 347] Yamaha XV 1100 Virago, Yamaha XV 535 Virago, Yamaha ... rancher 10406 14.5.2024 v 11:01 _Kovboj_
studený start na bočáku Yamaha XV 1100 Virago LenkaLucka 27 29.4.2024 v 11:20 Weisner
Jaký olej do Yamaha XV 1100 [1, 2, 3] Yamaha XV 1100 Virago HonzaXV1100 85 14.1.2024 v 10:27 intra
Synchronizace zkoušel to někdo? [1, 2, 3] Yamaha XV 1100 Virago vajdi217 70 1.11.2023 v 13:20 Gumovník
dotaz Yamaha XV 1100 Virago Pernek 2 26.9.2023 v 09:52 Kolja73


TOPlist