bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Tříválcový motor - věčné téma
 
4.2.2013 v 10:19
Když se dva perou (2V vs. 4V), třetí je nejlepší a to TŔÍVÁLEC ((-:
Podělte / svěřte se i s Vašimi názory (ALE NEJLÉPE SE ZKUŠENOSTMI!!).

Zrenovoval jsem(1984-86) a přestavěl dle mých TEHDEJŠÍCH představ
a možností na kafáče (1987-96!) Suzuki GT750/1976 .
Už v sériovém provedení má její TŘÍVÁLCOVÝ motor velmi zajímavé para-
metry a s výfuky 3-3 a K&N filtry se snad ještě vylepšily
Protože však je to DVOUTAKTNÍ Suzuki, rád se pochlubím jejími "křivkami"
při jejím objemu pouhých 750 kubíků .
Především proto, že jsem v ČMN 2/2013 četl zajímavé pojednání
o novém Triumfu Tiger Sport, kde je zmíněna jeho
TŘÍVÁLCOVÁ charakteristika "POŘÁD SÍLY DOST", kterou prozrazuje prakticky
plochá krouťáková křivka (a lineární nárůst výkonu).
Moje "bába" r.v.1976 se může honosit něčím obdobným a tak bude zajímavé
pro všechny, číst Vaše zkušenosti s TŘÍVÁLCI ,
případně i jejich porovnání se DVOU až ŠESTIVÁLCI ...







Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 13:39 | Nahoru | #31
Mně prostě dodnes na DVOUTAKTNÍCH(!)TŘÍVÁLCÍCH(!!) okouzluje fakt,
že do jejich ojnic, "rozmístěných" na klice po 120(!) stupních,
"buší" písty KAŽDOU otáčku pravidelně jeden po druhým
A máloplatný, čtyřtaktní čtyřválec je pouze "dvojnásobnej dvouválec"

Naposledy editováno 04.02.2013 14:03:53

Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 13:45 | Nahoru | #32
Použitelných ND by z té modré"krásky" moc nebylo, mm .
Já když jsem s GT začínal,tak jsem byl´dožranej´, že musím
hned na začátku "dělat" totálně zkorodovaný výplety, ale
proti tomu co by čekalo ´renovátora´ té modré, ty moje práce
byly "dortíček" - na té by se muselo dělat ale úplně všechno

1 reakcí na tento příspěvek Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 14:10 | Nahoru | #33
Ivane, a jak je to s výdrží motorů u těch 2T japonců? Nejsou tam problémy s přidíráním a podbný nemoci jako u 2T jaw? Je mi jasný, že to je jiný kvalita, ale přeci jen stejnej systém mazání. U jaw se každou chvíli půlí a brousí...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 14:25 | Nahoru | #34

PetrL3 píše: Ivane, a jak je to s výdrží motorů u těch 2T japonců? Nejsou tam problémy s přidíráním a podbný nemoci jako u 2T jaw? Je mi jasný, že to je jiný kvalita, ale přeci jen stejnej systém mazání. U jaw se každou chvíli půlí a brousí...



Ohledne mazani u 2T me vzdy napadne, zda by nesel udelat 2T se vstrikovanim, ktere by zaroven davkovalo i idealni mnozstvi oleje v dane situaci

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 14:33 | Nahoru | #35

SirIndy píše: Ohledne mazani u 2T me vzdy napadne, zda by nesel udelat 2T se vstrikovanim, ktere by zaroven davkovalo i idealni mnozstvi oleje v dane situaci



I tohle existuje, používá to aprilia u skůtru sr 50, nazývá se to ditech...

Naposledy editováno 04.02.2013 14:33:22

(reakce na) Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 14:43 | Nahoru | #36

jack.fx píše: Přesně tak, čím méně taktů, tím větší výkon ze stejného objemu. Čtyřtaktní motory konají práci jenom každou druhou otáčku, zatímco dvoutakty pracujou v každé otáčce. Jednotaktní motor se obvykle nazývá Wankelův.



Podle mě se to nedá tak říct. Rotor má po obvodu tři "pracovní komory" a každá během otáčky rotoru vykoná v podstatě čtyřdobý pracovní cyklus. Ale převod mezí vnitřním věncem rotoru a ozubením hřídele jest 3:1, tedy motor vykoná expanzní "zdvih" během každé otáčky hřídele. Ale nazývat jej proto "jednotaktem" je už z principu pojmenování jednotlivých dob spalovacího procesu blbost.

Jinak k tématu... tříválcový motor ve dvoutaktu uznám, viz legendární motor IFA-Wartburg a podobně jako GT750 byly výborné i Kawasaki H1 Mach III, jak ve verzi 500ccm, tak 750ccm. Takovou bych lidně bral. Motory to byly výborné a kor ten unikátní třítrubkový výfuk... ale ta spotřeba!



O čtyřdobých tříválcích moc valné mínění nemám, nicméně je to co člověk, to názor.

(reakce na) Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 15:01 | Nahoru | #37

Davv píše: I tohle existuje, používá to aprilia u skůtru sr 50, nazývá se to ditech...



Tak to se divim, ze to neni rozsirenejsi.

1 reakcí na tento příspěvek Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 15:43 | Nahoru | #38
Největší "službu" dvoutaktním tříválcům svého času udělala Kawasaki.
Suzuki měla řadu "pouze" 380+550´vzducháče´ a 750´vodníka´, zato Kawa
250,350,400,500,750 - všechno ´vzduch´! Půllitr Kwacker byl první sé-
riovkou, co šla 200km/h a 750 měla na svědomí dost nebožtíků, protože
podvozek naprosto "nestíhal"... Jeden kotouč vpředu to jen "dokresluje"
Petri: nevím jak u Kawy, ale Suzuki-mazací systém CCI(Crankshaft Controlled
Injection)je dodnes unikátní a naprosto neselhávající. Je to vlastně dodávka
oleje čerpadlem do dolních ojničních ložisek a odtud odstřikem( "ztratně")
na stěnu válce a píst čep. Vlastně něco jako (neztratně) čtyřtakt !
PLUS(!!) to ,co měla Jawa Calif Oilmaster - "rozprach" oleje na zadní/
teplejší stěnu pístu (u Jawy jediné mazání klikovky+pístu!).Takže
"shora" jen benzin = minim. karbonování hlavy,svíčky i pístu(což s tehdejšími
oleji problém ještě byl!) A HLAVNĚ čistý olej do klikovky, což jí u modelů
Suzuki T a GT dávalo / dává málem neomezenou životnost ...
Jak tu někdo "pochválil" Wartburgy a Trabanty, tak DNES bych tento "vůz"
koupil NOVÝ bez zaváhání - s dnešními dvoutaktními oleji, spolu se "zanedba-
lným" výkonem, by ty jejich motory byly snad taky "věčné"
Když jsem v r.1984 začal s GT750 jezdit "po Česku", leckdy někdo říkal, že je
to něco "jako Wartburg", když zjistil, že je to tříválec chlazený kapalinou .
Já jsem se bavil odpovědí, že ano - jen Wartburg že "dával" 50PS z 1000ccm
a "ta" Suzuki z roku 1976 70PS ze 750 ccm
No a s "laďákama" + K&N filtrama to šlo ještě o dost vejš

Naposledy editováno 04.02.2013 16:09:15

2 reakcí na tento příspěvek Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 16:02 | Nahoru | #39
Každej si jistě všimne, že ani ta 750 3V Kawa
nemá zvuk bůhvíjak odlišnej od "třindy Jawky"
Ani RG500Gammu, přestože má dvojnásobek "výfuků",
by možná nikdo(kdyby ji neviděl) při volnoběhu od Jawy nerozeznal
Až by se začlo tahat za plyn
No a ta spotřeba, J.M.K : nikdy jsem nešel přes 13lt ,
akorát že to bylo prakticky stejný u 750GT, jako teď u 500Gammy
"Koně se holt musí nakrmit"
Ani ty 4T - 4V málem dvěstěkoňský supersporty nejezdí za míň ...

Naposledy editováno 04.02.2013 16:05:47

Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 17:37 | Nahoru | #40
nádhera

(reakce na) Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 18:22 | Nahoru | #41
IvanDvoutakťák> Pro tu půllitrovou Kawu nebyl problém udělat v nádrži vír kolem 15 - 16l/100km. Moderní nadupané čtyřtakty pochopitelně nebudou dvakrát hospodárné, ale rovněž ten současný trend "downsizingu" a zvyšování litrového výkonu nemám dvakrát v lásce - takový motor pak nemůže mít životnost velkoobjemového motoru s nižším litrovým výkonem a otáčkami. I když bude mít větší spotřebu, tak když se pak sečtou "globální" výdaje, vyjde paradoxně levněji.
Jinak souhlas - Warťase bych také koupil hned, být nějaký ve slušném stavu. Motor sice občas trpěl "záhadným" zanášením svíčky zadního válce, ale stačilo trochu poupravit klapku v karbci, aby se směs víc rozprašovala, lépe se tak míchal olej a nestékal šikmými parohy k válci.
A především - v jednoduchosti je síla. A jak bylo zmíněno vstřikování u dvoutaktu a jak přitom zajistit mazání, tak jsem před časem viděl na netu klip s Wartburgem, do kterého napasovali elektronické zapalování, možná i stříkačku (to už nevím jistě) a dokonce katalyzátor. Na chodu motoru to bylo sakra znát.

(reakce na) Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 18:47 | Nahoru | #42
IvanDvoutakťák> Díky za vyčerpávající odpověď, to sem vůbec nevěděl, že ty dvoutakty to maj (měly) takto vymakaný. Sice to mam v encyklopedii napsaný (mam ji na záchodě a rád si tam prohlížím forky youngtimerů), že "vodní buvol" má CCI , SRIS, ale nevěděl sem jak to funguje.

1 reakcí na tento příspěvek Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 19:05 | Nahoru | #43
Můj názor na tvé dvoutaktní Suzuki Ivane znáš, prostě nádhera, ale když jste u těch Warťasů, vložím sem video od kolegů co mají dvě stopy. Formule s motorem Wartburg:

1 reakcí na tento příspěvek Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 19:14 | Nahoru | #44
Ty Formule jsou super Jednou jsme je trefil také na tom letišťi (u Tchořovic) a jen jsem zíral na pány

(reakce na) Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 19:17 | Nahoru | #45
mm-art-airbrush> Já bych tam na ně natrefil taky strašně rád. Asi tam budu muset jezdit víc.

(reakce na) Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 19:26 | Nahoru | #46
IvanDvoutakťák> Tédy moc zajímavá raritka
Něco o čtyřtaktních tříhrncích ... mívali jsme v rodině XS750, tříválec co konstruoval pro Yamahu Ferdinand Porsche (nebo jeho tým) někdy v 70'letech.
Volnoběžka startéru odešla, atak jsme to "kopali" nožně. Motor tahal pěkně odspodu a řadit se moc nemuselo, ale když se to podrželo přes 6t rpm lětělo těch 70HP moc hezky. Nic moc brzdy,takový tupý, ale co chtít od bajku ze sedmdesátých let ? Krásnej kus železa. Nevím jak to udělali, ale mělo to krásnej hrčivě Porší zvuk ...fakt hezkej.
V létě jsem sjel několik stovek kiláků na Tigeru 800XC - daleko víc točivější motor, lehoučkej, daleko víc bažící po otáčkách. Je i daleko víc vyrovnanější a míň vibruje (což pro mě jako ducatistu bylo spíš mínus)...ale přecijen v tom stejně cítím to divný "nevyrovnaný" a trochu zábavnější chování oproti čistě "sterilní" řadě čtyři nabo šest takže za mě třívlace

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 20:11 | Nahoru | #47

tomas.s. píše: Můj názor na tvé dvoutaktní Suzuki Ivane znáš, prostě nádhera, ale když jste u těch Warťasů, vložím sem video od kolegů co mají dvě stopy. Formule s motorem Wartburg:



to je mazec, vůbec jsem netušil že to honili warťasem

to by nemuselo bejt ani moc těžký postavit...

(reakce na) Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 20:16 | Nahoru | #48
FiZzeR> já už takovej vrtoch měl, dokonce sem měl vyhlídlej i motor z warťase za 1500 kč, ale naštěstí sem se probral momentálně nejsou prostory ani na nový moto, natož na tyhle srandy.

(reakce na) Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 20:30 | Nahoru | #49
jack.fx> neměly by mít protože u dvoutaktu je zhoršená učinost plnění asi na 0.6 obsahu válce 4takt má plnění cca 0.9 proto výkon je o něco větší protože pálí jednou tak často...

1 reakcí na tento příspěvek Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 21:06 | Nahoru | #50
Nevim jak ostatni, ale podle me je 3valec dost prijemnej v motorce. Ma sirsi rozsah pouzitelnych otacek nez 2valce, tahne rekneme od strednich otacek az po maximalni bez nejakych vyraznych der nebo velkych kopancu. Diky vyvazovaku a o valci vic nez V2 to nevibruje a sbira se to dole dobre, krapet hur jak 4v, ale daleko lip nez 9ka nebo litr V2. Osobne radim vic jak na 4v, mozna proto, ze niz to prijemne tahne, mozna zbytecne. Potreboval bych jeste nejaky srovnani s novejsim Triumphem, protoze dalsi trival co mam XS750 je cestak. Co jsem ale mel moznost najezdit na kamaradove, tak ten motor je krasne pruznej, maximalni otacky nejsou nijak vysoky, ale vytaci se k nim slusne kdyz to vztahnu na to, jak obrocskou kliku to ma.

t_freedom> Chyba lavky Motor XS750 je az na kardan cistej Japan. Prisroubovana uhlova prevodovka na vystupu a vlastni kardan, to je dite spoluprace s Nemcourama, az do roku 1978 (zbytky jeste 1979) delal obe sestavy pro Yamahu nemecky Getrag. Na svojem z roku 1977 mam taky Getragacky skrine. Se zvukem mas ale pravdu ....tak Porsche jsou jen dva trivalce spojeny k sobe do placata

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 21:26 | Nahoru | #51
Jindra650> bohužel nemůžu sloužit, v motorce sem tříválec ještě neřídil, a v Fábii HTP to bylo naprosto otřesné

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 21:53 | Nahoru | #52
tomas.s.> HTP ma sice konstrukcni vady, jako treba tzv. blizky katalyzator(co prepaluje salavym teplem olej a na dalnici se do nej strika kupa benzinu aby ho ochladili), bidny napinaky a nekvalitni rozvodak, ale opravdu si myslis a ruku na srdce, ze by jiny 1,2L jel dramaticky lip? Ne, nepojede s dnesnima tezkyma autama. Ten motor ma naprosto standartni vykon na autackej 1,2L atmosferickej motor, ma jinej zvukovej projev, nez beznej 4val, s tim se musi pocitat. Me jako majiteli 3valcovy motorky se zrovna treba zvuk libi, nevidim na tom nic spatnyho a naopak jsem rad, ze ten motor je aspon nejak slyset. Co jsem jel v CitiGO, tak ten uplne novy litrovy 3val je do tak malyho auta super, jede to dost svizne i s tak brutalne dlouhou prevodovkou, zvuk opet proste jinej. Do tretice mame doma 1,4TDI ...ta je teda takova uklepana a u naftaku nevynikne onen "ala Porsche" zvuk, ale jinak ten motor funguje dobre a se svyma 59kW a skoro 200Nm jede dost slusne s uspornosti, ktera se tezko jinde docili.

Naposledy editováno 04.02.2013 21:54:09

Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 22:01 | Nahoru | #53
Panecku, to je rajska hudba pro moje usiska

Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 22:02 | Nahoru | #54
PetrL3: jak už jsem napsal - VŠECHNY modely Suzuki T a GT měly ten systém mazání
CCI, nejen "vodní bůvol"GT750 . SRIS to už byla(či je na těch pár GT,co jsou ještě
na silnici) "jen" vychytávka, aby po studeném startu nebyly za motocyklem příliš
dlouho kouřové"clony" Ze dna klikovek jednotlivých (tří) válců byl odsáván
olej do sání, či přefukových kanálů, který tam "stekl" po zastavení motoru právě
z těch dolních(jehlových) ojničních ložisek. Taková "daň" (ale velice malá!) za
mnohaletou životnost klikovky, díky mazání čistým olejem a ne "jakousi mlhou
benzinu s olejem", běžnou u dvoutaktů, které CCI nemají ...

Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 22:14 | Nahoru | #55
Jsou ještě PÁNI fandové(majitelé je slabé slovo!) u kterých se ty
kultovní bajky "mají dobře" V předzahrádce prostor vyhrazený
jen pro XS750, světle vydlážděný - i když zde asi"nehrozí",že by
se pod ní mohly objevit nějaké kapky oleje ...
Jen ta akustická prezentace byla slabší - mohl ji předem více ohřát
a pak nechat "více slyšet", ne !??

Naposledy editováno 04.02.2013 22:18:53

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 22:18 | Nahoru | #56
Jindra650> Chápu Nicméně pokud jde právě o ty současný auta, tak je podle mně celkem nesmysl montovat něco jako HTPčko

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 22:24 | Nahoru | #57
tomas.s.> Polozme si otazku, jestli na bezny dojizdeni par km do prace potrebujeme neco co zrychluje za 10s na 100kmh a s vice jak 50kW, kdyz by se vlastne asi mely dodrzovat v aute pravidla s. provozu. Jestli na popojizdeni v kolone potrebujes 103kW v ochcávce týdýaj ...coz je takovy narodne etalon, touha mnoha lidi

Tříválcový motor - věčné téma

4.2.2013 v 22:44 | Nahoru | #58
Nová R6 nebo R1 prý má být taky tříválec, či co........

Naposledy editováno 04.02.2013 22:46:22

1 reakcí na tento příspěvek Tříválcový motor - věčné téma

5.2.2013 v 04:20 | Nahoru | #59
Za mych mladych let se rikalo 2valce je malo a 4 je moc a shodou okolnosti jsem za komousu mel cest vlastnit Laverdu 1000 3C a potom YAMAHU XS 750.Tyto trivalce jsou kazdy jiny.Italska dracice proti cestaku s kardanem.S obema jsem toho procestoval mnoho.



Tříválcový motor - věčné téma

5.2.2013 v 08:50 | Nahoru | #60
Moc pěkný!
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist